Jag tror du missar hela poängen. Känns på något sätt väntat.
Missar o missar..
Litium är sällsynt.. ja..
Litíum är energikrävande o framställa idag. ...ja..
men jag tror att de går o göra effektivare.
Man kan jämnföra med den första bensinbilen som kom.. den var inte bensinsnål på något sätt och avgasrening gick inte o drömma om.. den utveckligen har gått framåt..
Och bara för att priusen är först ut och skickar sina batterier hit o dit så kan man väl inte säga att de e fel..
Någonstans måste man börja, först när folk börjat köpa en produkt så kan man förbättra den och korta ner transporter genom att tex bygga egna fabriker mm.
Men i min lilla elbilsvärld då släpper mina batteri inte ut något alls där min bil rör sig idag. Jag säger inte att den inte släpper ut något, bara att den inte släpper ut något där den kör.
Och angående batterierna, även om då batterierna är kassa så finns materialet kvar o kan återvinnas, vilket i min värld betyder att de går åt mindre energi än o framställa och tillverka nytt...
Bensinen däremot när man tillslut hamnar i bensintanken behöver man inte bry sig om o "återvinna" eftersom den efter motorn är "borta"
säg att 1 bensin motsvarar 1 litium batteri
Och att 1 bensin kostar 4kr att tillverka...
säg också att 1 litium batteri kostar 12kr att tillverka.
Säg även att 1 bensin har lika mycket energi som 3 litium batteri
för att få samma energimängd som 1 bensin så måste man ha 3 litium till priset av 36kr mot 4 för bensinen.
Men om du aldrig blir av med litiumbatteriet så innebär det att när du har använt 10 liter bensin så hade det varit billigare med litium eftersom det finns kvar o bensin förbrukas
Nu e de inget vetenskapligt överhuvudtaget bara en lite "tankebana"