Elektrisk Superbike

de finns väl absolut inga fördelar med eletrisk hoj som slår ut nackdelarna?

"laptop" batterierna behöver man mer än ett få av och dom väger en hel del, och sen laddningstid kontra användningstiden :va

Chip Yates hoj bänkad till 194 hp!

Den ser ut att gå som fan på rullen men...

Dom var anmälda till TTXGP i år men kom aldrig till start.:va

194 hp drar mycket batterier, alldeles för mycket för den mängd dom kan få plats med som hojen ser ut. Måste man strypa effekten ordentligt för att få batterierna att räcka en racedistans så har man valt en för stor/tung motor.

Drivlinan är enormt stor vilket måste ge onödig vikt och begränsa batterikapacitet och -placering.

Dom har 90kg batterier i kutsen, vad gör det för väghållning och viktfördelning? :D

Jag tror dom har tagit motor och controller från en skrotad elbil och på enklast möjliga sätt tryckt in den i ett chassi som fanns över från teamets bensinracing. Sen har dom insett att konceptet inte räcker till för att vinna race och hävdar istället att dom har mest HP i världen osv.

Hoppas dom kommer till start nästa år så ska vi visa dom var skåpet ska stå:yoparty

En intressant fråga är väl om eldrivna hojar är framtiden eller inte. När man ser på bilsidan har jag fått känslan av att man tror mer på andra typer av drivmedel för att få längre aktionsradie och slippa långa laddningstider.

Har lite svårt att tro att världens största företag bara kommer att se sin marknad försvinna till elbolagen.

"laptop" batterierna behöver man mer än ett få av och dom väger en hel del, och sen laddningstid kontra användningstiden :va

hej.
fördelen med el drivet är att du har fullt vrid moment redan från lägsta varvtal o endast en växel,men som sagt de e batterierna det hänger på.
det är ju några jäklar te as att väga plus så ska de laddas.

Fördelar:
*Den effekten en elmotor får använder den till 70-90% (har ingen exakt siffra)
En bensinmotorn har verkningsgrad på 20-30% tillförd energi
*Elmotorn behöver inte samma kylning som dagens bensinare
*Du behöver ingen växellåda
*Inga avgaser
*Tyst (tänk o kunna köra tävling med 30hojar på banan o inte behöva oroa sig för bullret)
*Miljövänligt
*Varje 220V uttag är en potentiel laddstation
*Mycket mindre slitage vid måttligkörning (motorn bromsar och inte bromsarna)
*flexiblet vid utformning av motor( kan sitta i hjulet)
* kan bli laddad från , el, vind, vatten,kärnkraft, kolkraft, bensin, disel, e85, mm

Nackdel: batterierna och dess kostnad i dagsläget

En intressant fråga är väl om eldrivna hojar är framtiden eller inte. När man ser på bilsidan har jag fått känslan av att man tror mer på andra typer av drivmedel för att få längre aktionsradie och slippa långa laddningstider.

Har lite svårt att tro att världens största företag bara kommer att se sin marknad försvinna till elbolagen.

De största problemet i dagsläget är precis som du säger.
Men att el är framtiden kan jag sätta allt jag äger på:gnissla

Last edited:
Håller med. Där är ju MotoCzysz en förebild. Grymt coola.

Motoczysz-e1pc.png

Lite Ot kanske men....

Var det inte Toyota själva som gjorde en utredning om den totala miljöpåverkan på just Priusen, och kom fram till att den var SÄMRE än snittet (hörde på radion).
När man väl kör bilen så släpper den ut lite mindre än vanliga bilar som drivs med bara bensin/diesel. Men ser man på den totala miljöpåverkan när det gäller tillverkning (motorer, elmotorer, batterier, osv), några års brukande av bilen (byte av batterier?), och sen när man ska ta hand om skrotet efter bilens livslängd så var faktiskt Prius (El-drift) mera miljöfarlig...

Sen ska ju en el-bil/el-motorcykel laddas upp också, vilket ofta sker med rätt så "skitig" el...

Personligen är jag inte HELT övertygad om att EL är framtiden, men den som lever får se...

Hur som helst är det coolt med TTX-GP och allt utvecklingsarbete som läggs ner på dom här hojarna.. :tummenupp

Last edited:
Lite Ot kanske men....
Inte alls.

Jag är av ungefär samma uppfattning, dvs att elbilar/mc inte nödvändigtvis är "renare" än sina fosilbränsledrivna diton. Bara för att det inte kommer ut några avgaser så betyder det inte att det är ett miljövänligt fordon. Många menar att det är mer energieffektivt att behålla en gammal bil än att köpa tex en ny Prius, Tesla etc.

EDIT: Så här såg fördelning av elproduktionen ut för världen 2007:
Kol och koks - 8 217 TWh
Naturgas - 4 127 TWh
Vattenkraft - 3 078 TWh
Kärnkraft - 2 719 TWh
Olja - 1 114 TWh

Kol och koks står för drygt 40% och jag vet inte om det kan kallas för "rent". Kol och koks har dessutom ökat med 85% mellan 1990 och 2007.

Sen så tror jag att tillverkarna är väl medvetna om att ett teknikskifte kräver något som är bättre och gärna billigare. Vem vill ha en dyr el-motorcykel som går långsammare, är tyngre, har kortare aktionsradie osv än dagens hojar? Allt för få, tack och lov.

EDIT 2: Top Gear testade en eldriven Tesla som spöade skiten ur motsvarande bensindrivna Lotus rakt fram. Att den gick sönder, tog 16 timmar att ladda och kostade £90.000 drog ner betyget en aning :D
Med eget vindkraftverk kunde man ladda den på bara 600 timmar...

Last edited:
Lite Ot kanske men....

Var det inte Toyota själva som gjorde en utredning om den totala miljöpåverkan på just Priusen, och kom fram till att den var SÄMRE än snittet (hörde på radion).
När man väl kör bilen så släpper den ut lite mindre än vanliga bilar som drivs med bara bensin/diesel. Men ser man på den totala miljöpåverkan när det gäller tillverkning (motorer, elmotorer, batterier, osv), några års brukande av bilen (byte av batterier?), och sen när man ska ta hand om skrotet efter bilens livslängd så var faktiskt Prius (El-drift) mera miljöfarlig...

Sen ska ju en el-bil/el-motorcykel laddas upp också, vilket ofta sker med rätt så "skitig" el...

Personligen är jag inte HELT övertygad om att EL är framtiden, men den som lever får se...

Hur som helst är det coolt med TTX-GP och allt utvecklingsarbete som läggs ner på dom här hojarna.. :tummenupp
Tjacka solpaneler så laddar du gratis hemma åtminstone. Då kan du dessutom bjuda grannen på laddning ;-) :tummenupp

Lite Ot kanske men....

....

Skitig el.. är den skitigare än bensinbilen eller är den renare?

Och isåfall vad är den skitigare än?

Inte alls.
....
EDIT 2: Top Gear testade en eldriven Tesla som spöade skiten ur motsvarande bensindrivna Lotus rakt fram. Att den gick sönder, tog 16 timmar att ladda och kostade £90.000 drog ner betyget en aning :D
Med eget vindkraftverk kunde man ladda den på bara 600 timmar...

Det visade sig också att topgear hade gjort det med vilje.

600timmar o ladda med egen vindkraftverk, undrar hur lång tid det tar att själv tanka en bensinbil utan tillgång till en bensinstation...:D

Last edited:
Lite Ot kanske men....

Resultatet var at den var sämre ur miljösynpunkt vid tillverkning och skrotning men bättre totalt sett under hela livslängden (hur den sen såg ut vet jag inte). :)

Last edited:
Skitig el.. är den skitigare än bensinbilen eller är den renare?

Och isåfall vad är den skitigare än?

Jag skrev inte SKITIGARE än bensin, jag skrev "rätt så skitig". :fakta

Ville bara påpeka för alla som säger saker i stil med "Men den släpper ju inte ut någonting alls, den går ju på el" att det faktiskt "kostar" en hel del utsläpp att tillverka den elektricitet som bilen/motorcykeln går på. Och senast jag kollade så kommer inte all el från "koldioxidneutrala" och "förnyelsebara" källor, utan rätt så stor del kommer faktiskt från fossila bränslen. Till detta så är det inte speciellt miljövänligt att tillverka och ta hand om batterierna som man använder heller...

Jag tror att den eldrivna bilen/motorcykeln säkert har en plats i framtiden, men då mera för kortare avstånd i storstäder. För längre avstånd och tyngre laster så kommer nog andra alternativ att behövas...

Last edited:
Elmotor är energieffektiv och har potential att kunna drivas med energi producerad på mest miljövänliga sätt.
Ottomotorn är energiineffektiv och har mycket lite miljöpotential utöver vad redan gjorts.

Elmotor är energieffektiv och har potential att kunna drivas med energi producerad på mest miljövänliga sätt.
Vilken energikälla är det du syftar på när du skriver mest miljövänlig?
Och hur säkerställer man att batterierna laddas med "rätt" el när en majoritet av den el som produceras är långt ifrån miljövänlig?

Varför tror folk i allmänhet att allt som kommer ur ett eluttag är "rent" :va

Back