Elektrisk Superbike

Om vi tänker på oss själva, de närmast sörjande och lilla Sverige så blir elracing säkert en succé med våra mått mätt. Men om man tittar lite längre ut i världen har jag svårt att tro att F1, MotoGP, Speedway mm skulle lyckas locka lika mycket publik som i dag om fordonen var i princip helt tysta.

Det finns en anledning till att MotoGP i princip inte har någon DB-gräns, att F1-bilarna låter så mycket det bara går osv.

Om vi tänker på oss själva, de närmast sörjande och lilla Sverige så blir elracing säkert en succé med våra mått mätt. Men om man tittar lite längre ut i världen har jag svårt att tro att F1, MotoGP, Speedway mm skulle lyckas locka lika mycket publik som i dag om fordonen var i princip helt tysta.

Det finns en anledning till att MotoGP i princip inte har någon DB-gräns, att F1-bilarna låter så mycket det bara går osv.

Asså om det är enligt er motsträvare det största hindret, så löses det på nolltid genom att generera ljud från resp hoj.

Tvitaktsälskarna får sitt med ljud från en NSR500GP, twinälskarna kan få sitt bröl, ylande radfyror, EPA-traktor, Star wars rymdskepp, osv osv. Finns inga begränsningar för vilka ljud som kan genereras. Tekniken finns redan och kommer vara vanlig iom närmaste årens introduktion av EV och PHEV bilar.

Asså om det är enligt er motsträvare det största hindret, så löses det på nolltid genom att generera ljud från resp hoj.

Tvitaktsälskarna får sitt med ljud från en NSR500GP, twinälskarna kan få sitt bröl, ylande radfyror, EPA-traktor, Star wars rymdskepp, osv osv. Finns inga begränsningar för vilka ljud som kan genereras. Tekniken finns redan och kommer vara vanlig iom närmaste årens introduktion av EV och PHEV bilar.

:) en som fattat.

Fast att dom brölar satan är väl knappast för att locka publik, utan för att inte ha något som hindrar tekniken och effektjakten?

Fast att dom brölar satan är väl knappast för att locka publik, utan för att inte ha något som hindrar tekniken och effektjakten?

Det går att dämpa ljud riktigt ordentligt utan att tappa speciellt mycket effekt, och alla skulle tappa lika mycket så det gjorde ingenting.

Nej, det ska låta så publiken inte tröttnar. Vore ju tråkigt om publikens medsläpade motorer utan ljuddämpare och smällare lät mer än racingen

Elmotor är energieffektiv och har potential att kunna drivas med energi producerad på mest miljövänliga sätt.
Ottomotorn är energiineffektiv och har mycket lite miljöpotential utöver vad redan gjorts.

Elmotorn är ju redan klar och färdig, hög verkningsgrad och liten. det är INTE det som är problemet.

Det gäller att fixa batterier, min tank fyller jag på 2 minuer sen kör jag i två timmar.

Ett batteri är tvärs om, det tar 2 timmar att ladda sen kör man i 2 minuter med fullgas.

Och så måste man kunna produera el också :confused: och då inte av polsk brunkol....

Det går att dämpa ljud riktigt ordentligt utan att tappa speciellt mycket effekt, och alla skulle tappa lika mycket så det gjorde ingenting.

Håller med, ge tex alla literhojjar 1-2 deciliter extra för att kompensera för effekten man tappar med en ljudmämpare som gör den knäpptyst.

Så skulle du kunna åka knäpptyst med samma effekt som idag.

Brölandet har inget med prestanda att göra utan är ju för att publiken ska få öron-gasm......

Titta bara på våra svenka banor, man stänger ju helller banor och slutar tävla än sätter på en ljuddämpare. Så viktigt är brölet.

Samma sak med F1, idag ger ju motorerna 750 hk tan turbo. Med turbo är det ju inga problem att plocka ut 1500 hk i samma motorn, då kan du kosta på dig en mega dämpare ut att tappa prestanda

Last edited:
Det gäller att fixa batterier, min tank fyller jag på 2 minuer sen kör jag i två timmar.

Ett batteri är tvärs om, det tar 2 timmar att ladda sen kör man i 2 minuter med fullgas.

Men detta är väl inget problem. Egentligen. Man gör som man gör med skruvdragaren, har två accar. Ingen har mig veterligt klagat på att "Fan vilken tid det tar att ladda min skruvdragare!!! Kan ingen göra en med förbränningsmotor???!!! Så man slipper den asjobbiga LÅNGSAMMA laddningen!!!"

Tror jag skrev det tidigare...... problemet med el racing är att dom envisas med att köra låååånga lopp när dom har energi för att köra 6min med 600 stock prestanda........ med det upplägg man har nu blir det skitlöjligt..... nej 3 x 6min tuffa snabba race så har man nog ett koncept som skulle funka :tummenupp

Den anläggning som behövs för att generera ett realistiskt ljud som motsvarar att en MotoGP-hoj på 17.000 varv passerar kräver antagligen en liten släpvagn bakom hojen. Coolt! :rolleyes:

Förstå mig rätt: Jag är absolut ingen bakåtsträvare, tvärtom. Det jag vänder mig emot är när man ska försöka marknadsföra en produkt eller teknik med "fakta" som inte stämmer. Att den aktuella tekniken dessutom gör racen tråkigare för publiken är jag övertygad om och när den första hajpen lagt sig tror jag att elracing får svårt att locka publik med egna evenemang.

Men George Lucas och grabbarna hade så klart fel när de lät sina rymdskepp i Star Wars filmerna låta så stolarna skakade trots att skeppen befann sig i vakuum :tungan

eCRP 1,4.

[YOUTUBE-ID]Vryw6t2x6F8[/YOUTUBE-ID]

Nej, det ska låta så publiken inte tröttnar. Vore ju tråkigt om publikens medsläpade motorer utan ljuddämpare och smällare lät mer än racingen

Är det verkligen så enkelt? Det är inte bara i Sverige som det klagas på höga ljudnivåer kring banorna. Vore det så lätt att minska ljudet en del så tycker man att det borde ha gjorts så här dags.

Personligen gillar jag visserligen välljudande motorer (se länken nedan) men MotoGP live tycker jag nästan är för högt. Nu har jag visserligen bara sett MotoGP live på Valencia, som är en mycket kompakt bana, men där var det redan ganska höga ljudet från kommentatorshögtalarna helt dränkt under 80% av varvet av motorljudet från största klassens hojar.

eCRP 1,4.

[YOUTUBE-ID]Vryw6t2x6F8[/YOUTUBE-ID]

Den där hade jag velat provköra. Undrar vad deras fly-and-drive paket kostar?:gnissla

Last edited:
Valfri moderator kan få stoppa in det "T" som saknas i trådens titel.

Har inte påpekat det innan men nu när tråden snart är 2 år orkar jag inte reta mig på det stavfelet längre!! :D

Chip Yates spöar rekordet för eldrivna hojar med över 4 minuter på den Amerikanska backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb!!

Chip-Yates-Pikes-Peak-International-Hill-Climb-4.jpg

http://www.asphaltandrubber.com/racing/chip-yates-pikes-peak-international-hill-climb/

[YOUTUBE-ID]6EI6IhNqGCU[/YOUTUBE-ID]

-Ful som stryk, den där kantiga batteriboxen! :iarselet

-Låter som en uppspeedad hushållsassistent, SEXY!! :gnissla

-Hur ska alla dom som har elallergi kunna köra hoj i framtiden nu då???Tänkte inte på det...:rolleyes:

Last edited:
Vad ligger bullernivån på dessa elmoppar om nu jämför med en "vanlig" hoj?

Det jag är ute efter är om man kan kanske kan köra mera eller längre tid på banan om dom nu inte låter så mycket eller?

Javisst framtid och utveckling men det är fan inte racing om det inte är en förbränningsmotor enligt mig.. Om det inte är nån slags el atomdelnings jon energi kraftverk till motor som gav 300hk och inte är större än dagens bensinmotorer då kan det vara lite häftigt.. Ok lite häftigt är det väl ändå men har svårt när det inte låter och att det inte luktar bensin... Sen behöver det inte låta 135dec som motogp men ljudet av 1000cc vanlig sbk som man kör själv med helsystem som låter och vibrerar som stegrande börjar yla och känslan när man öppnar upp spjället fullt är ju det som ger halva kicken tycker jag, så det är ju inte bara ljudet utan lite mer än så.. Samma sak när man tittar på racing så tycker jag ljudet är viktigt också. En el hoj som låter som en ilande tandläkarborr är inte samma grej tycker jag. Men så brukar jag tycka om allt som är nytt, kanske ändrar mig om dom lyckas med ngt ballt som ger bra effekt:) Men är nog några år kvar tills det fungerar och kan konkurrera med bensin sbk´s, eller?

Men men, ska bli kul att se hur det utvecklas och vad som händer. Har inte lusläst tråden men visst finns det serier som körs redan? Peter Linden skulle väl köra nån ttx cup har jag för mig att jag läste någonstans.

Måste vara läskigt förresten att vrida på rullen ur kurvor när motorn alltid ger fullt nm direkt på alla varv, är väl som en on-off knapp fast det är en gasrulle..?

Back