Elektrisk Superbike

Vilken energikälla är det du syftar på när du skriver mest miljövänlig?
Och hur säkerställer man att batterierna laddas med "rätt" el när en majoritet av den el som produceras är långt ifrån miljövänlig?

Varför tror folk i allmänhet att allt som kommer ur ett eluttag är "rent" :va

Om man med folk i allmänhet menar folk i Sverige så är det trots allt sant. Nästan 50% av vår energi kommer från förnyelsebara källor, och i övrigt är den absolut övervägande delen av produktionen kärnkraft.

Så då ska vi fortsätta med det sämre av de två alternativen?
Om vi bara ser till motorsport så ja, då tycker jag att vi ska fortsätta med bensinmotorer. Om vi ser till samhället i övrigt kan el vara ett alternativ men inte inom den närmsta tiden.

Om man med folk i allmänhet menar folk i Sverige så är det trots allt sant. Nästan 50% av vår energi kommer från förnyelsebara källor, och i övrigt är den absolut övervägande delen av produktionen kärnkraft.
Det stämmer, jag vill mest belysa att på världsbasis är det inte direkt "rena" saker som producerar elen som förbrukas.

Om man skriver potential så menar man potential inte dagsläget. Om transportsektorn kan reducera sina energiförluster med 50% så har vi omedelbart minskat problemen vi har för handen. Där jag bor har vi garanterat el från rena källor eftersom min region har ett stor överskott på el och denna är 100% producerad med rena källor. I Sydeuropa där det bor mycket mycket folk och finns 100 miljoner bilar/motorcyklar så finns det möjligheter att utnyttja solen för att producera mer energi än man behöver, det är bara att se till att det blir så istället för att låta olje- och energibolags kortsiktiga vinstintressen styra.

Jenny Tinmouth på Anglesey Coastal Circuit
[YOUTUBE-ID]NN28ZlQdgns[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• large_coastal.png
    large_coastal.png
    5 KB · Visningar: 75
Jag skulle påstå att det är betydligt enklare att serva en elektrisk drivlina än en dito förbränningsmotor, extremt få rörliga delar i den elektriska (3-5(?), förutsatt (nedväxlad) direktdrift).

men en elmotor har väl väldigt många em.. ja "växlar" för o använda varven, eller de va de du mena kanske :va

men en elmotor har väl väldigt många em.. ja "växlar" för o använda varven, eller de va de du mena kanske :va

Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt, men så gott som alla elmotorcyklar har inga växlar alls. Man har ev. någon form av reduktionsdrev från utgående axel på elmotorn för att få ner varvet men vissa har inte ens det, kedjans främre drev sitter alltså direkt på utgående axel. Då får man alltså i princip EN rörlig del i motorn, dvs rotorn. Mycket enklare än så blir det ju knappast.

Till alla er som "tror" något om elmotorcycklar - vi kommer i samarbete med olika bandagsarrangörer ta med vår Mavizen, den som Annie Seel körde genom TTXGP UK och kvalificerade oss till TTXGP-finalen. Och som Peter Lindén förtjänstfullt körde till en sjätteplats i TTXGP-finalen.

Provkör.

För det är enda sättet att fatta. Innan man kört tror man att ljudet är viktigt. Efter man har kört inser man att ljudet inte är så viktigt (för föraren). Bara för att vara tydlig - jag älskar (gåshud) ljudet av min Triumph Sprint ST 1050. Men faktum kvarstår, vi kan börja tävla kl 16:00...

Alla som kört ett varv på bana med vår hoj kommer tillbaka med ett leende på läpparna. Inte för att de inte gillar "gamla förbränningsmotorer", inte för att de är miljömuppar, utan för att det är så mycket "köra" i elhojen. Att det ger ett löfte om framtiden där vi kan race:a lika vilt som tidigare - fast utan gnäll från bulleröverkänsliga eller miljöfanatiker.

Elhojarna (electric superbikes) står inte i konflikt med "vanliga" superbikes, de är en fortsättning för att syssla med det roligaste vi vet även i framtiden - racing.

Till alla er som "tror" något om elmotorcycklar...
Kul om ni åker runt och visar upp er hoj, men...

Precis som du skriver själv verkar den största upplevelsen vara för föraren och till viss del teamet som byggt hojen. Som publik till ett elrace, visserligen bara på video, får jag ingen större lust att se ett race live. Mycket av racingen sitter i ljudet men tänker man mest på sin egen upplevelse så verkar elracing vara kul.

Visst känns den här debatten bekant. Du börjar låta som en gammal tvåtaktstaliban. Du vet, snart kommer fyrtaktsmotorer bara att finnas i gamla båtar och prototypracingmotorcyklar. :tungan
Förstå mig rätt Teddy, jag har inget emot eldrivna fordon i sig. Det jag vänder mig emot är att "folk" snackar om noll utsläpp osv när det är mil från sanningen. Att el är renare än bensin är nog alla medvetna om men för just motorsport tycker jag att miljöaspekten saknar relevans eftersom det är så försvinnande få fordon av den totala massan som används till detta.

Men vem vet, jag gillar ju nya grejer så jag kanske sitter på en elhoj om några år :)

Last edited:
Kul om ni åker runt och visar upp er hoj, men...

Precis som du skriver själv verkar den största upplevelsen vara för föraren och till viss del teamet som byggt hojen. Som publik till ett elrace, visserligen bara på video, får jag ingen större lust att se ett race live. Mycket av racingen sitter i ljudet men tänker man mest på sin egen upplevelse så verkar elracing vara kul.
Med tanke på hur mycket publik det är på dom flesta svenska race så kanske det gör varken från eller till :rolleyes:

Men vem vet, jag gillar ju nya grejer så jag kanske sitter på en elhoj om några år :)
Lugn, det kommer nog som patch till bumsen ska du se :D

Jag skulle lite sakna charmen med en vanlig motor, och allt pyssel med den, men jag kan verkligen se poängen med en elhoj. Men så fel skulle det ju inte vara att kunna köra vilka race man vill när man vill!

Med tanke på hur mycket publik det är på dom flesta svenska race så kanske det gör varken från eller till :rolleyes:

Sant! Kul! Tänk om det är FLER som kommer??? Det var ju precis så restaurang/pub-branchen resonerad när rökförbudet infördes: "DET HÄR BLIR DÖDSSTÖTEN FÖR OSS!!!" Och så blev det precis tvärtom.

Min dotter VÄGRAR vara med mig om jag startar motorcykeln!!! Hon kanske skulle komma och titta om det blev tystare???:)

Back