Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det finns som bekant grader i helvetet och även om el är bättre än bensin behöver det inte betyda att det är bra.Något säger mig att framställning av bensin inte är en direkt ren process.
Så då ska vi fortsätta med det sämre av de två alternativen?Det finns som bekant grader i helvetet och även om el är bättre än bensin behöver det inte betyda att det är bra.
Vilken energikälla är det du syftar på när du skriver mest miljövänlig?
Och hur säkerställer man att batterierna laddas med "rätt" el när en majoritet av den el som produceras är långt ifrån miljövänlig?
Varför tror folk i allmänhet att allt som kommer ur ett eluttag är "rent"![]()
Om vi bara ser till motorsport så ja, då tycker jag att vi ska fortsätta med bensinmotorer. Om vi ser till samhället i övrigt kan el vara ett alternativ men inte inom den närmsta tiden.Så då ska vi fortsätta med det sämre av de två alternativen?
Det stämmer, jag vill mest belysa att på världsbasis är det inte direkt "rena" saker som producerar elen som förbrukas.Om man med folk i allmänhet menar folk i Sverige så är det trots allt sant. Nästan 50% av vår energi kommer från förnyelsebara källor, och i övrigt är den absolut övervägande delen av produktionen kärnkraft.
Jag skulle påstå att det är betydligt enklare att serva en elektrisk drivlina än en dito förbränningsmotor, extremt få rörliga delar i den elektriska (3-5(?), förutsatt (nedväxlad) direktdrift).
men en elmotor har väl väldigt många em.. ja "växlar" för o använda varven, eller de va de du mena kanske![]()
men en elmotor har väl väldigt många em.. ja "växlar" för o använda varven, eller de va de du mena kanske![]()
Jenny Tinmouth på Anglesey Coastal Circuit
[YOUTUBE-ID]NN28ZlQdgns[/YOUTUBE-ID]
Varför tror folk i allmänhet att allt som kommer ur ett eluttag är "rent"![]()
Kul om ni åker runt och visar upp er hoj, men...Till alla er som "tror" något om elmotorcycklar...
Förstå mig rätt Teddy, jag har inget emot eldrivna fordon i sig. Det jag vänder mig emot är att "folk" snackar om noll utsläpp osv när det är mil från sanningen. Att el är renare än bensin är nog alla medvetna om men för just motorsport tycker jag att miljöaspekten saknar relevans eftersom det är så försvinnande få fordon av den totala massan som används till detta.Visst känns den här debatten bekant. Du börjar låta som en gammal tvåtaktstaliban. Du vet, snart kommer fyrtaktsmotorer bara att finnas i gamla båtar och prototypracingmotorcyklar.![]()
Kul om ni åker runt och visar upp er hoj, men...
Visar? Tänkte att folk skulle provköra ;-)
Visar? Tänkte att folk skulle provköra ;-)
Dessutom:
Hur effektiv är energiöverföringen när man först måste producera den (kolkraft, kärnkraft?), överföra den med förluster i elnätet, via en laddare (med ytterligare förluster) till ett batteri som självurladdar?
Med tanke på hur mycket publik det är på dom flesta svenska race så kanske det gör varken från eller tillKul om ni åker runt och visar upp er hoj, men...
Precis som du skriver själv verkar den största upplevelsen vara för föraren och till viss del teamet som byggt hojen. Som publik till ett elrace, visserligen bara på video, får jag ingen större lust att se ett race live. Mycket av racingen sitter i ljudet men tänker man mest på sin egen upplevelse så verkar elracing vara kul.
Lugn, det kommer nog som patch till bumsen ska du seMen vem vet, jag gillar ju nya grejer så jag kanske sitter på en elhoj om några år![]()
Med tanke på hur mycket publik det är på dom flesta svenska race så kanske det gör varken från eller till![]()
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |