Elektrisk Superbike

Kul med nytt rekord men grusvägen tog udden av det en aning.

Funkar nog okej om man har en rallybil! :)

Men till rr-hoj så var det väll sådär kul. Men nästa år ska dom ha asfalterat hela "banan". Då åker vi över och spöar alla gamla rekord? :tummenupp

På denna banan måste en elhoj ha fördel mot en förbränningsmotor. Ju högre upp dom kommer ju mer effekt tappar ju dom motorerna pga lufttrycket som blir lägre. Det är ju inget som påverkar en elmotor.

Funkar nog okej om man har en rallybil! :)

Men till rr-hoj så var det väll sådär kul. Men nästa år ska dom ha asfalterat hela "banan". Då åker vi över och spöar alla gamla rekord? :tummenupp

På denna banan måste en elhoj ha fördel mot en förbränningsmotor. Ju högre upp dom kommer ju mer effekt tappar ju dom motorerna pga lufttrycket som blir lägre. Det är ju inget som påverkar en elmotor.

jag hänger på :)

och ja men nja, elhojen väger samma hela vägen upp, en förbränningshoj förbrukar ju bränsle...

TTXGP Assen

Är på Assen i helgen, ttx gästar ONK här och se vem som dykt upp som gubben i lådan här, crasy mike..
Resultat:
Free practice 2:
1Mattias Himmelman Muench Racing 1.57290
2 Allessandro Brannetti 2:01.499 CRP Racing
3 HoChi Fung 2:05.828 Zongshen
4 Alex Battistini 2:08.514 CRP Racing
5 Jasper Iwema 2:09.091 Gamma Racing Team
6 Mikael Nilsson 2:12.850 Team Agni
7 Yang Yu 2:16.542 Zonshen

Micke är ombedd att hålla hojen på hjulen, det är en fjolårshoj har kör och den är hopplöst efter de snabba hojarna.
Frågan är nu, vart är de svenska el-teamen?
så långt är det inte till Assen ju..

Brorsan kvalade tvåa men kör för vinst imorrn.

Samtliga resultat här:
http://www.raceresults.nu/Results/t.../race/Gamma+Racing+Day/mode/html/Default.aspx

Bifogat

• cm1.jpg
    cm1.jpg
    108.7 KB · Visningar: 127
  • jr1.jpg
    jr1.jpg
    52.7 KB · Visningar: 119
  • cm2.jpg
    cm2.jpg
    41.2 KB · Visningar: 128
Last edited:
Lite fler bilder ifrån Assen.

Vissa saker på hojarna va imponerande, men andra såg inte alls genomtänkta ut.

Bifogat

• Img_7479s.jpg
    Img_7479s.jpg
    171.7 KB · Visningar: 180
  • Img_7493s.jpg
    Img_7493s.jpg
    228 KB · Visningar: 170
  • Img_7481s.jpg
    Img_7481s.jpg
    133.7 KB · Visningar: 172
  • Img_7480s.jpg
    Img_7480s.jpg
    178.4 KB · Visningar: 186
  • Img_7495s.jpg
    Img_7495s.jpg
    173.9 KB · Visningar: 180
  • Img_7498s.jpg
    Img_7498s.jpg
    135.7 KB · Visningar: 165
  • Img_7499s.jpg
    Img_7499s.jpg
    161.4 KB · Visningar: 178
Last edited:
Micke Nilsson kör om kinesen i chikanen, men hojen räckte inte till för att hålla undan.
Den svenska deltävlingen är runt hörnet, nån som hört nått om Lindén eller Morris hojarna?

Bifogat

• Img_7530s.jpg
    Img_7530s.jpg
    202.1 KB · Visningar: 141
  • Img_7550s.jpg
    Img_7550s.jpg
    119.1 KB · Visningar: 143
  • Img_7564s.jpg
    Img_7564s.jpg
    81.1 KB · Visningar: 147
Last edited:
Micke Nilsson kör om kinesen i chikanen, men hojen räckte inte till för att hålla undan.
Den svenska deltävlingen är runt hörnet, nån som hört nått om Lindén eller Morris hojarna?

Lindén jobbar på att få hojen att gå som den ska, Team Morris jobbar på att få fram en hoj.

Under GP-racet på Laguna Seca kördes även ett elrace. Mission Motors kvalade på tiden 1:31.3, vilken hade gett dom en femteplats på gridden i AMA Pro Supersport.

http://ridemission.com/blog/2011/07...d-a-big-step-for-electric-vehicle-technology/

10 sekunders förbättring per varv, jämfört med förra året, visar ju också hur snabbt utvecklingen av elmotorcyklar går.

Om de fortsätter så här kommer de år 2024 faktiskt skapa tid för varje varv; jag menar, om inte det är framtiden så vad är det då? :D

• Gilla
Reaktioner: DrT
Under GP-racet på Laguna Seca kördes även ett elrace. Mission Motors kvalade på tiden 1:31.3, vilken hade gett dom en femteplats på gridden i AMA Pro Supersport.

Helt sjukt snabbt, nu är det bara 10 sek kvar till MotoGP!
Undrar var Mission har gjort annorlunda rent tekniskt. Jag kan inte se hur dom kan vara så snabba med "vanliga" batterier och motorer. Först trodde jag att dom kanske optimerat hojen för kval med mindre batterikapacitet och mer effekt men dom körde 33:or på racet så någon dramatisk skilnad var det ju inte.

:Bugar

Undrar var Mission har gjort annorlunda rent tekniskt. :Bugar

Ja visst blir man lite nyfiken!!! Efter att ha varit på Åsen förra helgen och sett vad jag TRODDE var det coolaste som finns just nu så blir man ju lite nyfiken. Den Münch-hoj som var där värderades visst till drygt 2 miljoner och kom ner på 1.12,8 tror jag det var. Och det är ju rätt långt från 5:e kvaltid i STK 600.
Så vad har de gjort???

Ja visst blir man lite nyfiken!!! Efter att ha varit på Åsen förra helgen och sett vad jag TRODDE var det coolaste som finns just nu så blir man ju lite nyfiken. Den Münch-hoj som var där värderades visst till drygt 2 miljoner och kom ner på 1.12,8 tror jag det var. Och det är ju rätt långt från 5:e kvaltid i STK 600.
Så vad har de gjort???

Dom har ju inte bara kört mycket fortare än alla andra utan kapade även sina egna tider med 10 sek jämfört med testet en månad tidigare. Det måste bero på mer effekt och/eller lägre vikt vilket mest sannolikt betyder att dom har en batteriteknik som inte är standard Li-ion/Li-Po. Ett effektivt KERS skulle kunna spela in men jag har inte sett att dom har någon teknik för att kunna återvinna energi från framhjulet.

Dom har ju inte bara kört mycket fortare än alla andra utan kapade även sina egna tider med 10 sek jämfört med testet en månad tidigare. Det måste bero på mer effekt och/eller lägre vikt vilket mest sannolikt betyder att dom har en batteriteknik som inte är standard Li-ion/Li-Po. Ett effektivt KERS skulle kunna spela in men jag har inte sett att dom har någon teknik för att kunna återvinna energi från framhjulet.

Pratade lite med Peter Linden om KERS på elhojar men han sa ju just detta att idag finns det ingen teknik som klarar att ta tillvara effekt från framhjulet samtidigt som den måste vara lätt.

Men det är säkert som du säger, de måste ha hittat effekt! Münchhojen på Åsen hade ju rätt ok drag ut på rakan men hade ju tappat minst 100 meter på en 600. De lär ha haft 198 km/h i änden på rakan (fast jag tvivlar...) men det är ju ändå för långt bort!

Så, de måste ha hittat effekt utan att lägga på så mycket vikt!

Detta var ju kvaltiden, så de kanske körde med färre batterier eller/och mer kräm. Fast bästa tiden på racet vara bara två sekunder långsammare.

Dom kör med induktionsmotor. Kanske har dom lyckats förbättra något med styrningen av den, eller liknande.

Men 10 sekunder på bara en månad är verkligen massor. Ny förare?

Pratade lite med Peter Linden om KERS på elhojar men han sa ju just detta att idag finns det ingen teknik som klarar att ta tillvara effekt från framhjulet samtidigt som den måste vara lätt.

Chip Yates är närmast vad jag vet med sina skumma kardanaxlar längs gaffelbenen. Intressant men ingen optimal lösning varken kapacitets eller effektivitetsmässigt.
Jag har ritat ett sytem som jag tror på för racing men det finns inte resurser att bygga det idag. Peter har ju kört åt oss så han vet om mina planer, om han tror på dom är ju en annan fråga...

Dom kör med induktionsmotor. Kanske har dom lyckats förbättra något med styrningen av den, eller liknande.

Men 10 sekunder på bara en månad är verkligen massor. Ny förare?

Det har dom säkert men jag ser inte hur det kan ha gett 10sek ens om dom fått ut 100% effektivitet ur motorer och batterier samt återvinner all bromsenergi som bakhjulet har att ge. Det går inte ihop, måste vara annorlunda batteriteknik.

Samma förare.

Last edited:
Chip Yates är närmast vad jag vet med sina skumma kardanaxlar längs gaffelbenen. Intressant men ingen optimal lösning varken kapacitets eller effektivitetsmässigt.
Jag har ritat ett sytem som jag tror på för racing men det finns inte resurser att bygga det idag. Peter har ju kört åt oss så han vet om mina planer, om han tror på dom är ju en annan fråga...

Det jag kommer att tänka på är hydraulmotorer, sådana som man använder på Yamahas 2wd enduro. http://www.mcnews.com.au/testing/yamaha/wr-2trac/page1.htm

Back