Elbil eller inte?

Jag har en polare som jobbar på ett bilföretag som då även säljer elbilar, han ringer ibland och skickar bilder på nån ny modell som han fastnat för ock kommer att få låna över helgen för att fundera på om han ska köpa elbil med de omställningar det innebär för just honom.

Efter helgen brukar han höra av sig och tala om att fy fan, det där är inget för mig, det plingar och plångar konstant i biljäveln, jag vill köra nåt som brummar och luktar.

Nån vecka eller två senare är vi där igen, nu har han funderat igen och den här gången ska han köra långt och övernatta på hotell nånstans.

Veckan efter talar han om vilken räckviddsångest han haft för det fanns ju inga laddare i det där lilla samhället vid sjön som han tyckte var så mysigt, så nu har han bestämt sig för att behålla bensinbilen, den är ju betalt och så eller hur.....

Sen börjar det om efter ett par veckor, har hållit på ett år nu :3freak

Jag har en polare som jobbar på ett bilföretag som då även säljer elbilar, han ringer ibland och skickar bilder på nån ny modell som han fastnat för ock kommer att få låna över helgen för att fundera på om han ska köpa elbil med de omställningar det innebär för just honom.

Efter helgen brukar han höra av sig och tala om att fy fan, det där är inget för mig, det plingar och plångar konstant i biljäveln, jag vill köra nåt som brummar och luktar.

Nån vecka eller två senare är vi där igen, nu har han funderat igen och den här gången ska han köra långt och övernatta på hotell nånstans.

Veckan efter talar han om vilken räckviddsångest han haft för det fanns ju inga laddare i det där lilla samhället vid sjön som han tyckte var så mysigt, så nu har han bestämt sig för att behålla bensinbilen, den är ju betalt och så eller hur.....

Använder han nuvarande bilen också enbart för helgresor?
Om inte, låter det lite som hål i huvet att enbart testa en produkt på det den gör sämst och inte där man i praktiken kommer använda den.
De flesta kör samma sträcka om och om igen varenda dag.

Plingandet tror jag tyvärr man får leva med oavsett bränsle med en modern bil.

Räckviddsångesten har jag nästan kommit över helt nu, det börjar ju finnas laddare även på småorterna, och man lär sig ju hursomhelst att det är fullt normalt att "tanka" när man har 60% kvar för att stäckan man ska åka efter det saknar laddare.

Däremot det där jävla plinget, det får man ju i alla moderna bilar, oavsett bränsle.
Det brukar gå att stänga av en del pling, men långt ifrån alla.

När man ser folk på YouTube testa bilar i Asien så låter det som att dom har gått in i en spelhall, inte en bil.
Asiaterna är tamejfan värst på att saker ska låta hela tiden

Använder han nuvarande bilen också enbart för helgresor?
Om inte, låter det lite som hål i huvet att enbart testa en produkt på det den gör sämst och inte där man i praktiken kommer använda den.
De flesta kör samma sträcka om och om igen varenda dag.

Plingandet tror jag tyvärr man får leva med oavsett bränsle med en modern bil.
Nejdå, han använder bilen dagligen, till och från jobbet osv.
Inga laddmöjligheter där han bor och på jobbet är ju alla laddare ständigt upptagna till företagets egna bilar.
Infotainmensystemet tyckte han också var besvärligt, detta är en man som inte ens vågar titta i inställningar på mobiltelefonen för då kanske han råkar trycka på nåt och den funkar ju...

Frugan har en RAV4 hybrid ej laddbar. Den drar cirka 0,2 mindre per mil än vår gamla bensin-Avensis trots att RAV4:an väger mer och har nästan 100hk mer.

Förstår inte kritiken riktigt gällande mildhybrider. Bästa av två världar. Inget laddande. Bara kör som vanligt. Fint acc med snudd på omärkbar övergång mellan el och bensin. Billig i leasing. Bra vinterbil, gott om plats. Snygg? Nej. Status? Nej. Precis som vi vill ha det.
Man får nog inga bra poäng på hörseltestet om upplevelsen är”snudd på omärkbar ”
När Atkinsen rasslar igång och varvar upp till vad den nu går på, så märks det iaf..

Du får gärna plocka ut elbilen på långresa där du måste snabbladda minst en gång, sedan kan du göra motsvarande resa med bensinbil och räkna igen.
Självklart blir elbilen billig om man bara hemmaladdar, men jag tycker den borde vara billig även när man rör sej utanför räckvidden. Nuvarande prissättning gynnar inte elbilar eller miljön.
Laddar på Tesla och Cheapy för mellan 2:10 och 4:50. Beroende på tid på dygnet. Nu kör jag långt utanför hemmet men sällan när det är många andra ute då det blir kanske lite #snett ? Men en snittar knappt 4kr/kWh på all snabbladdning, i år, 1100mil. Cheapy är dessutom kopplat till Tesla Multipass vilket gör det rätt smidig. Tutto 7:41kr/mil.(baserat på snittförbrukningen)

Benzen gör samma på 11:50kr med dagens rikssnitt på diesel 16:25kr. Så runt 4000kr mindre ur fickan på detta halvåret. Bara på drivmedel…

Man får nog inga bra poäng på hörseltestet om upplevelsen är”snudd på omärkbar ”
När Atkinsen rasslar igång och varvar upp till vad den nu går på, så märks det iaf..
Har som 51 åring full pott på hörseltest. ☺️

Håller inte med dig alls. Motorn hörs lite, och absolut inte mycket inne i kupén. Lite oförstående till detta faktiskt?

Däremot är Toyota generellt dåligt ljudisolerade, iaf de modeller jag haft, men det är ffa däck/vägljud och vindbrus.

Har som 51 åring full pott på hörseltest. ☺️

Håller inte med dig alls. Motorn hörs lite, och absolut inte mycket inne i kupén. Lite oförstående till detta faktiskt?

Däremot är Toyota generellt dåligt ljudisolerade, iaf de modeller jag haft, men det är ffa däck/vägljud och vindbrus.
Va och provkörde rav4 2024. Det var långt ifrån obemärkt precis som du skriver, via plåten /stomme skickar den in ljudet av en inte alltför skönsjungande Atkins. Nejtack… varje påfart, varje omkörning.. varje backe med släp. CVTn skickar upp varvet och sen brölar den som en ledsen ko.

Här; en -23 som visar precis detta fenomen.
Msn hör hur de överröstar blinkers-indikeringsljudet till och med. Det liksom drunknar när Dr Atkins tvingas göra sitt jobb..

:hihi

Last edited:
Va och provkörde rav4 2024. Det var långt ifrån obemärkt precis som du skriver, via plåten /stomme skickar den in ljudet av en inte alltför skönsjungande Atkins. Nejtack… varje påfart, varje omkörning.. varje backe med släp. CVTn skickar upp varvet och sen brölar den som en ledsen ko.

Msn hör hur de överröstar blinkers-indikeringsljudet till och med. Det liksom drunknar när Dr Atkins tvingas göra sitt jobb..

Har åkt allt för många Toyota-taxi, bullriga!
Hybrid eller ej

Ja så har jag aldrig kört vår RAV4. Det är ju ingen räserbil. Hur ofta kör man så som i videon med en jävla RAV4? Men väsnas det gör den, det håller jag med om.

Ja så har jag aldrig kört vår RAV4. Det är ju ingen räserbil. Hur ofta kör man så som i videon med en jävla RAV4? Men väsnas det gör den, det håller jag med om.
Nä men man måste ju kunna accelerera ut på en motorväg utan att lastbilar behöver bromsa… typ.

Som sagt, det går att ljudisolera bort en motor, speciellt om den jobbar mest på ett fast varvtal. Lexusen är väl något bättre men då kan jag lika väl köpa en benz..

Tillbaka till rena elbilar. Opel Fronters Long Range för 3199/mån privatleasing. Börjar snart bli billigare med elbil även inklusive värdeminskning

Last edited:
Jag råkade ut för haveri på hushållets laddhybrid idag, en Opel Grandland X. På motorvägen dök det upp en handfull felmeddelanden som inte verkade höra ihop. Det var drivsystem som inte fungerade, ABS-fel, farthållare fungerade inte, antikollisions... Osv.
Jag svängde av motorvägen och körde de knappa två milen som var kvar i batteriet och resten av vägen hem på bensin.

Väl hemma kollade jag med OBD2-läsaren och hittade inga felkoder. Laddning av traktionsbatteriet ser ut att fungera som vanligt, men alla varningar finns kvar.

Jag får väl jaga en verkstad imorgon.
Igår fick jag veta vad problemet med bilen var. Ett fäste till en ABS-givare hade lossnat så givaren gick in i en bricka mellan drivaxeln och lagret. Brickan gick sönder så nu är den utbytt. Sensorn var det liv i och de hade ingen hemma så den får bytas senare.

Ingen hastighetssignal från ett hjul=elektronikfiasko.

Sjukt att en gatbil på 2.7 ton kör kvartsmilen på 9,5 sekunder. Med 5 km/t högre toppfart så skulle den behöva ha bromsskärm på dragracing.

"På bara 2,1 sekunder tar sig bilen från stillastående till 96 km/h och det gör den till och med snabbare än en Corvette ZR1. Från 0-160 km/h tar bara 4,5 sekunder och kvartsmilen klarades av på 9,5 sekunder med sluthastighet på 235 km/h."

Sjukt att en gatbil på 2.7 ton kör kvartsmilen på 9,5 sekunder. Med 5 km/t högre toppfart så skulle den behöva ha bromsskärm på dragracing.

"På bara 2,1 sekunder tar sig bilen från stillastående till 96 km/h och det gör den till och med snabbare än en Corvette ZR1. Från 0-160 km/h tar bara 4,5 sekunder och kvartsmilen klarades av på 9,5 sekunder med sluthastighet på 235 km/h."
Kan tänka mig att första uppsättningen däck inte har så lång livslängd på en så tung bil med den prestandan. Helt klart man vill visa vem som är kung vid trafikljusen.

Jag tycker att det är konstigt lite skriverier om Teslan utanför Falköping häromdagen. Det måste väl vara första elbilsbranden med dödlig utgång i Sverige?

Jag tycker att det är konstigt lite skriverier om Teslan utanför Falköping häromdagen. Det måste väl vara första elbilsbranden med dödlig utgång i Sverige?

Stämmer det också att man inte kan köra iväg när bilen är kopplad till en laddare?

Stämmer det också att man inte kan köra iväg när bilen är kopplad till en laddare?
Jag har aldrig försökt, men det brukar stå i displayen att bilen måste kopplas bort innan man kör. Det är säkert spärrat elektroniskt.

Jag har aldrig försökt, men det brukar stå i displayen att bilen måste kopplas bort innan man kör. Det är säkert spärrat elektroniskt.

Låter som en säkerhetsrisk såhär efter skjutningen i Idaho där det sköts rakt in i en Tesla som då ”satt fast” i laddaren.

Edit: en länk för de som inte hört om detta.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...