Elbil eller inte?

Sök på "Biltema batteri planerat åldrande" - gäller elcykelbatteri
Det spelar väl påtagligt liten roll för olagligheten i EU?

Det där är väl egentligen olagligt i EU? Dags att plocka fram stora botboken kanske.
Skulle gissa på att det bryter mot köplagen och/eller konsumentköplagen i Sverige om inte säljare tydliggör att produkten har en definierad livslängd.

Som köpare är det rimligt att förvänta sig att ett batteri inte på grund av datum slutar fungera, så länge det inte är uttryckligen meddelat så.

Men vem fan skulle orka driva det civilrättsligt mot Biltema? Nä precis, ingen. Så det är bara för dem att fortsätta programmera BMS:en att säga stopp 36 månader efter första laddcykeln. Om det nu verkligen är så, det vet jag inte. ☺️

KIA verkar göra något rätt med kommande EV2.

Ja, den ser lovande ut, nu tar jag nog ändå totalsiffrorna med en skopa salt då bilarna inte körts som en normalbilist kör men jämfört med dom andra ser den bra ut, och Inster som inte har världens längsta räckvidd till att börja med klarade sig bra den med.

Nu dog väl IOFS Instern redan innan det blev kallare på sträckan, och det blir betydligt kallare än så här, så jag går på testresultaten från vår forummedlem som åkte till Jokkmok.

För lite över 55år sedan hade min mor en VW bubbla 1200 med "vinterpaket"
Det var helt enkelt en hasplåt med glasull man satte under motorn för att behålla värmen, en gång fungerade den jättebra, det blev till och med varmt inne i bilen, det visade sig att en bränsleslang hade spruckit och det brann i isoleringen.

På en elbil skulle man ju faktiskt kunna sätta en isolerad hasplåt under batteriet för att behålla värmen i batteriet, annars blir ju botten på batteriet ett par kvadratmeter kylfläns...
Och när det brinner i ett elbilsbatteri då spelar nog inte isoleringen någon roll.

Ja, den ser lovande ut, nu tar jag nog ändå totalsiffrorna med en skopa salt då bilarna inte körts som en normalbilist kör men jämfört med dom andra ser den bra ut, och Inster som inte har världens längsta räckvidd till att börja med klarade sig bra den med.

Nu dog väl IOFS Instern redan innan det blev kallare på sträckan, och det blir betydligt kallare än så här, så jag går på testresultaten från vår forummedlem som åkte till Jokkmok.

För lite över 55år sedan hade min mor en VW bubbla 1200 med "vinterpaket"
Det var helt enkelt en hasplåt med glasull man satte under motorn för att behålla värmen, en gång fungerade den jättebra, det blev till och med varmt inne i bilen, det visade sig att en bränsleslang hade spruckit och det brann i isoleringen.

På en elbil skulle man ju faktiskt kunna sätta en isolerad hasplåt under batteriet för att behålla värmen i batteriet, annars blir ju botten på batteriet ett par kvadratmeter kylfläns...
Och när det brinner i ett elbilsbatteri då spelar nog inte isoleringen någon roll.
Det där med att behålla värmen i bilen gör att jag ser två stora fel på min Polestar.
1. Ett glastak som inte ens har en gardin att skyla det med. När man kommer till bilen ser man att all frost försvunnit och vad som kyls bort där när man kör törs man knappt tänka på.
2. Det är inte en sedankaross så man värmer bagageutrymmet helt i onödan.
Förutom energieffektiviteten sabbar man ljudkomforten med de två sakerna också.

Jag vet att Polestar 2 finns med riktigt tak också, men jag beställde inte min bil ny.

Att dra slutsatser av hur en fransk elbil fungerar på vintern och extrapolera det till allt på marknaden tror jag är att göra sig själv en otjänst.

2. Det är inte en sedankaross så man värmer bagageutrymmet helt i onödan.
Förutom energieffektiviteten sabbar man ljudkomforten med de två sakerna också.

Att dra slutsatser av hur en fransk elbil fungerar på vintern och extrapolera det till allt på marknaden tror jag är att göra sig själv en otjänst.

ID Buzz har just fått ett nytt tillbehör....

En vägg man kan sätta bakom baksätet så man slipper värma upp/kyla lastutrymmet...

Jag trodde fransmännen var bra på bilar och elektricitet...
Dom har ju tillverkat elbilar länge, tyvärr i början med dåliga batterier från SAFT, vilket gör att dom än idag har batteriet på leasing på vissa modeller, då folk inte ville köpa franska bilar med SAFT batterier.

Dom kunde ju istället ha satt 10 års garanti på batteriet

Jag trodde fransmännen var bra på bilar och elektricitet...
:va:kiss
Fransmän kan göra saker annorlunda. De lider starkt av NIH-syndrom (not invented here).
Om resten av världen gör saker på ett likartat sätt brukar det finnas anledningar till det.

Finns det franska uppfinningar som resten av världen har anammat på grund av förträffligheten?
Jag kan bara minnas radialdäcket i den kategorin.

:va:kiss
Fransmän kan göra saker annorlunda. De lider starkt av NIH-syndrom (not invented here).
Om resten av världen gör saker på ett likartat sätt brukar det finnas anledningar till det.

Finns det franska uppfinningar som resten av världen har anammat på grund av förträffligheten?
Pasteur? Foto och film?

Baguetten??

Nämen det finns flera, höghastighetståg, tunnelbana och en del annat är franskt från början.

Dom som lider mest av "not invented here" är ju USA, som ska ha egna föråldrade måttsystem, elektriska standarder och annat

Det där med att behålla värmen i bilen gör att jag ser två stora fel på min Polestar.
1. Ett glastak som inte ens har en gardin att skyla det med. När man kommer till bilen ser man att all frost försvunnit och vad som kyls bort där när man kör törs man knappt tänka på.
Om du på sommaren i stark sol, håller handen bakom framruta, sidoruta och under glastaket, känner du skillnad i värmestrålningen?

Om du på sommaren i stark sol, håller handen bakom framruta, sidoruta och under glastaket, känner du skillnad i värmestrålningen?

Även om dom magiskt har lyckats stoppa värmestrålningen så har dom inte lyckats stoppa värmeledningen.

Det strålar ingen värme genom ett aluminiumblock med kylflänsar heller men det leder ändå bort värme effektivt

Ett plåttak med isolering och innertak är bättre på alla sätt hur man än vänder och vrider på det, både när det är varmt och när det är kallt ute, och dessutom blir det billigare

Även om dom magiskt har lyckats stoppa värmestrålningen så har dom inte lyckats stoppa värmeledningen.

Det strålar ingen värme genom ett aluminiumblock med kylflänsar heller men det leder ändå bort värme effektivt

Ett plåttak med isolering och innertak är bättre på alla sätt hur man än vänder och vrider på det, både när det är varmt och när det är kallt ute, och dessutom blir det billigare
Så är det såklart, men den stora påverkan är värmestrålning, då man har luft mellan kroppen och glaset. Luft isolerar rätt bra.
Men om man tar på glaset däremot...
Är intressant att jämför E-klassens glas (alla runt om inkl tak) med Volvo C40 som hustrun kör.
Även den med glastak.
In Mercan, extrautrustad med UV/IR-glas, är det liten skillnad att hålla handen bakom glaset eller bakom metall (tex dörrstolpe) - i Volvon stor skillnad!

Jag hoppas slippa ha bilen ända tills jag kan kontrollera det.
Jag ska bara hitta en bil som jag både vill ha och har råd att ha.
En energikostnad på 7 kr/mil när det är som dyrast är svår att argumentera emot.

Motorcykeln är väl fransk med, borde ju vara intressant för folket här iaf.
Fransmännen har hittat på rätt mycket förutom effektiva sätt att ta kål på eliten.
Hur mycket av den tekniska konstruktionen på en motorcykel är kvar från det franska? Ångmotorcyklarna hade vissa begränsningar och det var väl Daimler som kom först med något som påminner om det vi idag menar är en motorcykel.

Hur mycket av den tekniska konstruktionen på en motorcykel är kvar från det franska? Ångmotorcyklarna hade vissa begränsningar och det var väl Daimler som kom först med något som påminner om det vi idag menar är en motorcykel.
På en fransk motorcykel borde väl kedjan ha kopplats via styret och framnavet innan det drogs till bakhjulet? 🤔

Reitwagen var väl bara den första cm med förbränningsmotor, och liknar vi mest en cykel med hästsadel och stödhjul?
Tysk fyrhjuling:
1770912102408.jpeg
Fransk tvåhjuling:
1770912024470.jpeg

Fransmännen var väl först med förbränningsmotorn med om vi ska ta något annat poppis här?

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back