Elbil eller inte?

Bensin- och dieselbilar har blivit superdyra också. En bensindriven Passat börjar på 473000. För en jävla Passat med 1.5 liters bensinmotor. Vill man köra "svenskt" finns det ingen bensin- eller dieselbil att köpa utan hybrid, så de är ju ännu dyrare och gissningsvis sämre utrustade än Passaten. Men visst är det dyrare att tillverka ett batteri än en bränsletank.
Königegg är väl den enda svenska bilen nuförtiden?

Man kanske måste skaffa ett hembatteri att ladda när elen är billig så man har råd att åka till jobbet.

Jag har läst flera rapporter senaste veckorna om långsam snabbladdning, men det @Wunder beskriver låter extremt. Det är några år sen jag hade en fransk elbil och den behövde jag aldrig snabbladda. Jag gjorde sällan längre resor med den.
När jag laddar min Polestar längs vägarna brukar jag ge upp när det är nere i 50kW och jag tror inte jag DC-laddat utan att se 120kW någon gång under laddningen. Oftast går det upp i strax över 150 (som ska vara max) och sen kryper det neråt.

Vi Bilägare har en VW ID.7 och de hade fått skrapa is på insidan av rutorna i -30°. När de skulle ladda den vid -31° nöjde sig bilen med att ta emot 60kW. Det är inte så imponerande.
Den kanske har en dödsklocka som börjat med avlidandet ?

Den kanske har en dödsklocka som börjat med avlidandet ?

Är det Youtube kanalen jag tänker på så vet jag vilket märke det är.

Jag såg en amerikansk? youtuber resetta ett dussin batterier till ett välkänt elverktygsmärke och alla fungerade utmärkt.

Motorcykeltillverkaren Energica verkar ha glömt att dra upp dödsklockan på Marc Travels senaste motorcykel som han skulle åka genom Afrika med, han är strandad i paris med dött batteri nu.

Är det Youtube kanalen jag tänker på så vet jag vilket märke det är.

Jag såg en amerikansk? youtuber resetta ett dussin batterier till ett välkänt elverktygsmärke och alla fungerade utmärkt.

Motorcykeltillverkaren Energica verkar ha glömt att dra upp dödsklockan på Marc Travels senaste motorcykel som han skulle åka genom Afrika med, han är strandad i paris med dött batteri nu.
Har du någon länk , nyfiken !

Sök på "Biltema batteri planerat åldrande" - gäller elcykelbatteri
Det spelar väl påtagligt liten roll för olagligheten i EU?

Det där är väl egentligen olagligt i EU? Dags att plocka fram stora botboken kanske.
Skulle gissa på att det bryter mot köplagen och/eller konsumentköplagen i Sverige om inte säljare tydliggör att produkten har en definierad livslängd.

Som köpare är det rimligt att förvänta sig att ett batteri inte på grund av datum slutar fungera, så länge det inte är uttryckligen meddelat så.

Men vem fan skulle orka driva det civilrättsligt mot Biltema? Nä precis, ingen. Så det är bara för dem att fortsätta programmera BMS:en att säga stopp 36 månader efter första laddcykeln. Om det nu verkligen är så, det vet jag inte. ☺️

KIA verkar göra något rätt med kommande EV2.

Ja, den ser lovande ut, nu tar jag nog ändå totalsiffrorna med en skopa salt då bilarna inte körts som en normalbilist kör men jämfört med dom andra ser den bra ut, och Inster som inte har världens längsta räckvidd till att börja med klarade sig bra den med.

Nu dog väl IOFS Instern redan innan det blev kallare på sträckan, och det blir betydligt kallare än så här, så jag går på testresultaten från vår forummedlem som åkte till Jokkmok.

För lite över 55år sedan hade min mor en VW bubbla 1200 med "vinterpaket"
Det var helt enkelt en hasplåt med glasull man satte under motorn för att behålla värmen, en gång fungerade den jättebra, det blev till och med varmt inne i bilen, det visade sig att en bränsleslang hade spruckit och det brann i isoleringen.

På en elbil skulle man ju faktiskt kunna sätta en isolerad hasplåt under batteriet för att behålla värmen i batteriet, annars blir ju botten på batteriet ett par kvadratmeter kylfläns...
Och när det brinner i ett elbilsbatteri då spelar nog inte isoleringen någon roll.

Ja, den ser lovande ut, nu tar jag nog ändå totalsiffrorna med en skopa salt då bilarna inte körts som en normalbilist kör men jämfört med dom andra ser den bra ut, och Inster som inte har världens längsta räckvidd till att börja med klarade sig bra den med.

Nu dog väl IOFS Instern redan innan det blev kallare på sträckan, och det blir betydligt kallare än så här, så jag går på testresultaten från vår forummedlem som åkte till Jokkmok.

För lite över 55år sedan hade min mor en VW bubbla 1200 med "vinterpaket"
Det var helt enkelt en hasplåt med glasull man satte under motorn för att behålla värmen, en gång fungerade den jättebra, det blev till och med varmt inne i bilen, det visade sig att en bränsleslang hade spruckit och det brann i isoleringen.

På en elbil skulle man ju faktiskt kunna sätta en isolerad hasplåt under batteriet för att behålla värmen i batteriet, annars blir ju botten på batteriet ett par kvadratmeter kylfläns...
Och när det brinner i ett elbilsbatteri då spelar nog inte isoleringen någon roll.
Det där med att behålla värmen i bilen gör att jag ser två stora fel på min Polestar.
1. Ett glastak som inte ens har en gardin att skyla det med. När man kommer till bilen ser man att all frost försvunnit och vad som kyls bort där när man kör törs man knappt tänka på.
2. Det är inte en sedankaross så man värmer bagageutrymmet helt i onödan.
Förutom energieffektiviteten sabbar man ljudkomforten med de två sakerna också.

Jag vet att Polestar 2 finns med riktigt tak också, men jag beställde inte min bil ny.

Att dra slutsatser av hur en fransk elbil fungerar på vintern och extrapolera det till allt på marknaden tror jag är att göra sig själv en otjänst.

2. Det är inte en sedankaross så man värmer bagageutrymmet helt i onödan.
Förutom energieffektiviteten sabbar man ljudkomforten med de två sakerna också.

Att dra slutsatser av hur en fransk elbil fungerar på vintern och extrapolera det till allt på marknaden tror jag är att göra sig själv en otjänst.

ID Buzz har just fått ett nytt tillbehör....

En vägg man kan sätta bakom baksätet så man slipper värma upp/kyla lastutrymmet...

Jag trodde fransmännen var bra på bilar och elektricitet...
Dom har ju tillverkat elbilar länge, tyvärr i början med dåliga batterier från SAFT, vilket gör att dom än idag har batteriet på leasing på vissa modeller, då folk inte ville köpa franska bilar med SAFT batterier.

Dom kunde ju istället ha satt 10 års garanti på batteriet

Jag trodde fransmännen var bra på bilar och elektricitet...
:va:kiss
Fransmän kan göra saker annorlunda. De lider starkt av NIH-syndrom (not invented here).
Om resten av världen gör saker på ett likartat sätt brukar det finnas anledningar till det.

Finns det franska uppfinningar som resten av världen har anammat på grund av förträffligheten?
Jag kan bara minnas radialdäcket i den kategorin.

:va:kiss
Fransmän kan göra saker annorlunda. De lider starkt av NIH-syndrom (not invented here).
Om resten av världen gör saker på ett likartat sätt brukar det finnas anledningar till det.

Finns det franska uppfinningar som resten av världen har anammat på grund av förträffligheten?
Pasteur? Foto och film?

Baguetten??

Nämen det finns flera, höghastighetståg, tunnelbana och en del annat är franskt från början.

Dom som lider mest av "not invented here" är ju USA, som ska ha egna föråldrade måttsystem, elektriska standarder och annat

Det där med att behålla värmen i bilen gör att jag ser två stora fel på min Polestar.
1. Ett glastak som inte ens har en gardin att skyla det med. När man kommer till bilen ser man att all frost försvunnit och vad som kyls bort där när man kör törs man knappt tänka på.
Om du på sommaren i stark sol, håller handen bakom framruta, sidoruta och under glastaket, känner du skillnad i värmestrålningen?

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back