Elbil eller inte?

Fick en Polestar 2 som hyrbil.
Har kört strax över 30 mil och har 16 kvar, eller 33%.
Inte illa då hälften var 100 väg.
Trevlig i övrigt också och bra drag vid omkörningar!
Gillar hur bra röst-assistenten fungerar.
Enda, väldigt lilla, minus jag hittar är en till och från rätt aggressiv "Lane Assist".
Trodde jag skulle få en EX30 så blev klart positiv överraskad! 😁

Tesla släpper sin ”billigaste” model 3, 69,4kWh batteri, bakhjulsdrift, 0-100 på 6.2s, 534km WLTP.
449kkr.

Vad får man ge för en hyggligt komfortabel sedan i den storleken idag?
En BMW 320i börjar på 499’, då är den naken.

Jag vet inte men nu borde snart kalkylerna vara bra?

För övrigt en helt bisarr prisökning hos många biltillverkare. Köpte en ny BMW X3 med det mesta av tillvalen, för mindre pengar 2021, än vad en 3-serie touring bas-budget går på idag.

Tesla släpper sin ”billigaste” model 3, 69,4kWh batteri, bakhjulsdrift, 0-100 på 6.2s, 534km WLTP.
449kkr.

Vad får man ge för en hyggligt komfortabel sedan i den storleken idag?
En BMW 320i börjar på 499’, då är den naken.

Jag vet inte men nu borde snart kalkylerna vara bra?

För övrigt en helt bisarr prisökning hos många biltillverkare. Köpte en ny BMW X3 med det mesta av tillvalen, för mindre pengar 2021, än vad en 3-serie touring bas-budget går på idag.
Dom har väl haft en basic Y för 499' hela hösten.
Ska bli spännande att se vad Model 2 landar på.
Borde vara lagom för mig och frun hoppas jag.

Ja det är ju inte elbilarna som blir billiga utan bensin och diesel som börjar bli rejält dyra.
Tror inte det behövs några politiska medel för att elbilarna ska dominera i längden.

Ja det är ju inte elbilarna som blir billiga utan bensin och diesel som börjar bli rejält dyra.
Tror inte det behövs några politiska medel för att elbilarna ska dominera i längden.
Exakt så. En bil för 350’ 2016 hade legat på 461’ idag om det bara varit inflation. Nu är det inte riktigt så.

Vilket även ger att att denna model 3 Standard hade legat på 341’ i 2016 års penningvärde.

Värt att jämföra

En M3 RWD med 60kWh kostadr 609K 2022. Sen fick man på den tiden 70K av staten efter ett halvår men det var ju inget som Tesla var delaktig i.

> 150K lägre pris och nästan 10kWh mer i batteriet. Visst det är någon snikversion utan bildskärm bak (som ändå inte fanns 2022) och enklare mittkonsol(?), samt att parkeringssensorerna och ena rattspaken har försvunnit sedan 2022 men det är ändå en rejäl bantning av priset och det enda jag saknar mot 2022an är parkeringsensorerna som jag ändå inte längre kan få oavsett vald modell.

Vi fortsätter på laddhybridvägen.
Blev en V90 T6 Recharge igår som sällskap till Niro,n.
Ingen räckviddsångest här och elen räcker med råge för de dagliga resorna och laddning på natten hemma.
Elbil var med på listan men de modeller som tilltalade mig och som uppfyllde några specifika krav hade för kort räckvidd eller var för dyra.

En M3 RWD med 60kWh kostadr 609K 2022. Sen fick man på den tiden 70K av staten efter ett halvår men det var ju inget som Tesla var delaktig i.

> 150K lägre pris och nästan 10kWh mer i batteriet. Visst det är någon snikversion utan bildskärm bak (som ändå inte fanns 2022) och enklare mittkonsol(?), samt att parkeringssensorerna och ena rattspaken har försvunnit sedan 2022 men det är ändå en rejäl bantning av priset och det enda jag saknar mot 2022an är parkeringsensorerna som jag ändå inte längre kan få oavsett vald modell.
På tal om
m3, som i BMW M3, kommer det en el-variant på den 3an. Hela nya i3 från BMW är är lite intressant, med relativt stort batteri kan kombin bli en succé. Såklart, beroende på om den ska kosta 750 eller 499…

Jag hörde två personer prata om köp av elbil, ena snubben ville ha en EV6, men hans fru ville absolut ha en Tesla (det är väl vad influencers har) utan att ha några riktiga skäl för det.

Det som avgjorde det hela var att han fick noll-ränta av Tesla

Bilar behöver inte ”profiler”. Problem invented hävdar jag. 😂
Både ja och nej.
Vår bil har profiler och det är rätt praktiskt att jag kan välja vilka förarstöd jag vill ha aktiva och frugan kan välja vilka hon vill ha och sedan kommer bilen ihåg det.
Och så klart att den kommer ihåg sätesposition mm.

Däremot är jag lite tveksam till att den ska komma ihåg temperaturen. Även om jag när jag åker själv gärna har svalare i bilen än hon önskar så är det ju så att relativt ofta är hon med i bilen när jag kör vilket betyder att jag ändå får justera temperaturen dom gångerna. Så den delen är jag tveksam till.
Vår bil har dock inte en massa annat som är kopplat till profilerna. Den håller till exempel reda på tiden och om det är sommar eller vintertid av sig själv utan att man behöver krångla med profiler.
Så Audi hade 2021 en ganska bra balans på vad som var kopplat till profilerna tycker jag men det finns absolut saker som man inte vill ska ligga i profiler i bilen.

...och jag vägrar fortfarande att para ihop min telefon med bilen...

Det enda bilen behöver veta är om det är en person med en behörig nyckel som försöker låsa upp/starta den..

Vem den personen är och den personens skostorlek behöver bilen inte veta.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...