Elbil eller inte?

Kineserna kommer… men européerna steppar också upp som synes med de senaste MB/BMW-modellerna. CLA och iX3 tänker jag på. De dumpar sina gamla plattformar väldigt fort nu för att förnya sig. Ett bra tecken, det betyder att de har tänkt inte bara överleva utan vinna också.

Hittills har kinesisk mjukvara varit sämre (förarstödsystem/buggar) men det är nog bara en tidsfråga.

Med vänlig hälsning,
Hur är Zeekr idag? Upplevde den helt klart kompetent och buggfri trots kines

Hur är Zeekr idag? Upplevde den helt klart kompetent och buggfri trots kines

Ingen aning. RoffeS har en 001 som jag provkörde för något år sedan men det går fort i hockey så det lär inte vara samma programvara längre. :)

Flådig bil med hög kvalitetskänsla och komfort men med omogen mjukvara kan man nog sammanfatta det som. Jag gillade den!

Nya Zeekr 007 verkar vara vettig på många sätt, men konkurrensen står inte still den heller,

Vänner till oss köpte nyligen en Polestar 3, den var rymlig i baksätet och har många finesser. Kändes dock lite diffust ”ofärdig”, gigantiskt batteri gör att räckvidden är lite längre än Tesla Y men hallå, 114 kWh batteri borde i WLTP ge 85 mil, inte 60… och känsla i gaspedal och broms är dieselbil från 2006, inte el 20 år senare.

Just gasrespons och styrning är problematiskt när man kommer från Tesla; allt annat känns meh i det avseendet även om resten av bilen är kalas och mycket mer påkostad (och dyr att laga…).

Med vänlig hälsning,

Det styrde ner vid 9%, men sköldpaddan dök upp vid 8%.
Jag är inte helt nöjd med att det plötsligt saknas några hundra hästkrafter utan föregående varning. En lucka i trafiken kan kännas liten när bilen inte ökar farten som väntat.

Utan föregående varning? Den räknade ju för fan ner från 100% hur mycket mer förvarning kan man få att batteriet håller på att ta slut?

Utan föregående varning? Den räknade ju för fan ner från 100% hur mycket mer förvarning kan man få att batteriet håller på att ta slut?
Han förväntade väl sig att effekten inte skulle försvinna innan sköldpaddan dök upp. Var väl första gången han var nere i botten.

Skulle föredra att det var tvärt om, att sköldpaddan tänds innan den börjar trottla ner, man skulle ju kunna nå gränsen mitt i en omkörning annars.

Han förväntade väl sig att effekten inte skulle försvinna innan sköldpaddan dök upp. Var väl första gången han var nere i botten.

Skulle föredra att det var tvärt om, att sköldpaddan tänds innan den börjar trottla ner, man skulle ju kunna nå gränsen mitt i en omkörning annars.

Ja förlåt, jag förutsatte att man var intresserad av att lära sig hur ens saker fungerade och kanske till och med läsa på...

Jag har en kompis vars viktigaste biltillbehör är reservdunken, hon kör tomt titt som tätt och får stå på vägkanten och dunktanka.
Hon har klagat på att reservdunken är tung, att pipen är för kort, att det blir söligt osv...
Dessutom ringer hon en vän varannan gång, för hon tankar ju inte upp dunken när hon har använt den, så nästa gång står hon vid sidan av vägen med en tom dunk....

Jag funderar på att ge henne en : https://www.motonet.se/produkt/mtx-batteridriven-pump?product=70-15237

Och nej, det är inget fel på hennes bränslemätare, den räknar också ner från 100% och den röda lampan tänds två dagar innan hon "plötsligt får soppatorsk" på väg till jobbet....

Nu har jag bara haft tre andra elbilar tidigare så jag vet inte hur det ska vara. De tidigare har gett ifrån sig en signal om att motoreffekten stryps i samband med att det sker, inte några minuter efteråt. Att batteriet är nere under 10% är inte automatiskt en anledning till att strypa effekten på elbilar. De övriga jag har haft har kommit ner runt 5% innan det kommit en pling, en sköldpadda och en text som talar om att effekten är begränsad.

Vad gammaldags teknologi som bensindunkar har med saken att göra kan man förstås fundera på. Jag har haft 75 bilar med bensinmotor i och inte en enda av dem har dragit ner på tillgänglig effekt på grund av att det snart är slut på bensin. När det väl är slut har det dock märkts ganska tydligt.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7