Elbil eller inte?

Kineserna kommer… men européerna steppar också upp som synes med de senaste MB/BMW-modellerna. CLA och iX3 tänker jag på. De dumpar sina gamla plattformar väldigt fort nu för att förnya sig. Ett bra tecken, det betyder att de har tänkt inte bara överleva utan vinna också.

Hittills har kinesisk mjukvara varit sämre (förarstödsystem/buggar) men det är nog bara en tidsfråga.


Med vänlig hälsning,
Hur är Zeekr idag? Upplevde den helt klart kompetent och buggfri trots kines
 
Hur är Zeekr idag? Upplevde den helt klart kompetent och buggfri trots kines

Ingen aning. RoffeS har en 001 som jag provkörde för något år sedan men det går fort i hockey så det lär inte vara samma programvara längre. :)

Flådig bil med hög kvalitetskänsla och komfort men med omogen mjukvara kan man nog sammanfatta det som. Jag gillade den!

Nya Zeekr 007 verkar vara vettig på många sätt, men konkurrensen står inte still den heller,

Vänner till oss köpte nyligen en Polestar 3, den var rymlig i baksätet och har många finesser. Kändes dock lite diffust ”ofärdig”, gigantiskt batteri gör att räckvidden är lite längre än Tesla Y men hallå, 114 kWh batteri borde i WLTP ge 85 mil, inte 60… och känsla i gaspedal och broms är dieselbil från 2006, inte el 20 år senare.

Just gasrespons och styrning är problematiskt när man kommer från Tesla; allt annat känns meh i det avseendet även om resten av bilen är kalas och mycket mer påkostad (och dyr att laga…).


Med vänlig hälsning,
 
Det styrde ner vid 9%, men sköldpaddan dök upp vid 8%.
Jag är inte helt nöjd med att det plötsligt saknas några hundra hästkrafter utan föregående varning. En lucka i trafiken kan kännas liten när bilen inte ökar farten som väntat.

Utan föregående varning? Den räknade ju för fan ner från 100% hur mycket mer förvarning kan man få att batteriet håller på att ta slut?
 
Utan föregående varning? Den räknade ju för fan ner från 100% hur mycket mer förvarning kan man få att batteriet håller på att ta slut?
Han förväntade väl sig att effekten inte skulle försvinna innan sköldpaddan dök upp. Var väl första gången han var nere i botten.

Skulle föredra att det var tvärt om, att sköldpaddan tänds innan den börjar trottla ner, man skulle ju kunna nå gränsen mitt i en omkörning annars.
 
Han förväntade väl sig att effekten inte skulle försvinna innan sköldpaddan dök upp. Var väl första gången han var nere i botten.

Skulle föredra att det var tvärt om, att sköldpaddan tänds innan den börjar trottla ner, man skulle ju kunna nå gränsen mitt i en omkörning annars.

Ja förlåt, jag förutsatte att man var intresserad av att lära sig hur ens saker fungerade och kanske till och med läsa på...

Jag har en kompis vars viktigaste biltillbehör är reservdunken, hon kör tomt titt som tätt och får stå på vägkanten och dunktanka.
Hon har klagat på att reservdunken är tung, att pipen är för kort, att det blir söligt osv...
Dessutom ringer hon en vän varannan gång, för hon tankar ju inte upp dunken när hon har använt den, så nästa gång står hon vid sidan av vägen med en tom dunk....

Jag funderar på att ge henne en : https://www.motonet.se/produkt/mtx-batteridriven-pump?product=70-15237

Och nej, det är inget fel på hennes bränslemätare, den räknar också ner från 100% och den röda lampan tänds två dagar innan hon "plötsligt får soppatorsk" på väg till jobbet....
 
Utan föregående varning? Den räknade ju för fan ner från 100% hur mycket mer förvarning kan man få att batteriet håller på att ta slut?
Nu har jag bara haft tre andra elbilar tidigare så jag vet inte hur det ska vara. De tidigare har gett ifrån sig en signal om att motoreffekten stryps i samband med att det sker, inte några minuter efteråt. Att batteriet är nere under 10% är inte automatiskt en anledning till att strypa effekten på elbilar. De övriga jag har haft har kommit ner runt 5% innan det kommit en pling, en sköldpadda och en text som talar om att effekten är begränsad.

Vad gammaldags teknologi som bensindunkar har med saken att göra kan man förstås fundera på. Jag har haft 75 bilar med bensinmotor i och inte en enda av dem har dragit ner på tillgänglig effekt på grund av att det snart är slut på bensin. När det väl är slut har det dock märkts ganska tydligt.
 
Skrotningspremien om 25 000 kr lockar, men gäller bara tills sista oktober.
Har sökt men inte funnit vad som planeras efter det.

Nån som vet?
 
IMG_8908.jpegIngen aning. RoffeS har en 001 som jag provkörde för något år sedan men det går fort i hockey så det lär inte vara samma programvara längre. :)

Flådig bil med hög kvalitetskänsla och komfort men med omogen mjukvara kan man nog sammanfatta det som. Jag gillade den!

Nya Zeekr 007 verkar vara vettig på många sätt, men konkurrensen står inte still den heller,

Vänner till oss köpte nyligen en Polestar 3, den var rymlig i baksätet och har många finesser. Kändes dock lite diffust ”ofärdig”, gigantiskt batteri gör att räckvidden är lite längre än Tesla Y men hallå, 114 kWh batteri borde i WLTP ge 85 mil, inte 60… och känsla i gaspedal och broms är dieselbil från 2006, inte el 20 år senare.

Just gasrespons och styrning är problematiskt när man kommer från Tesla; allt annat känns meh i det avseendet även om resten av bilen är kalas och mycket mer påkostad (och dyr att laga…).


Med vänlig hälsning,
114kWh - 4% buffert, 109,44kWh
109,44 kWh / 60 =1,824 kWh/mil.
Låter fullt rimligt.

Vad som inte är fullt lika rimligt är värdeminskning i denna magnitud.

Tänk att sitta på den där 23an med vetskapen att på 3 år ska 400kkr bort.
Kollegan innehar en X-Plaid 23’. Inbytesvärde 650’ efter 8000 mil. Bästa inbytesvärde.
 
Trodde Turtlat var samma sak som Sillskalle och Valpnos. Det vill säga att man är jättebajsnödig och fördämningarna snart brister.
Man lär sig nya saker varje dag.
Den betydelsen har jag aldrig hört, men att skiten känns på bristningsgränsen när det händer stämmer ju.
 
114kWh - 4% buffert, 109,44kWh
109,44 kWh / 60 =1,824 kWh/mil.
Låter fullt rimligt.

Vad som inte är fullt lika rimligt är värdeminskning i denna magnitud.

Tänk att sitta på den där 23an med vetskapen att på 3 år ska 400kkr bort.
Kollegan innehar en X-Plaid 23’. Inbytesvärde 650’ efter 8000 mil. Bästa inbytesvärde.
779000 kronor? Då måste du verkligen tycka om den där bilen. I min värld (som jag villigt erkänner inte är så mainstream) är det fullständigt vansinne.


Jag hade köpt den ovan istället, och haft en värdeminskning på 100k max så länge du sköter bilen och haft 610000, alltså sexhundratiotusen!! över på kontot. Det får du mycket bensin och service för.
 
779000 kronor? Då måste du verkligen tycka om den där bilen. I min värld (som jag villigt erkänner inte är så mainstream) är det fullständigt vansinne.


Jag hade köpt den ovan istället, och haft en värdeminskning på 100k max så länge du sköter bilen och haft 610000, alltså sexhundratiotusen!! över på kontot. Det får du mycket bensin och service för.
Ja och då ska vi inte gå in på vad den kosta ny…
 
Ja och då ska vi inte gå in på vad den kosta ny…
Det är just det som är poängen. Låt någon annan ta den smällen. Få en trevlig V8 för småpengar. Slipp skärmar och massa pip.

Men visst, tycker man att Teslan är fet så är det ju en annan femma. Men jag hade mycket hellre suttit i Mercan med V8 och varit den ekonomiska vinnaren i jämförelsen. Win win.
 
779000 kronor? Då måste du verkligen tycka om den där bilen. I min värld (som jag villigt erkänner inte är så mainstream) är det fullständigt vansinne.


Jag hade köpt den ovan istället, och haft en värdeminskning på 100k max så länge du sköter bilen och haft 610000, alltså sexhundratiotusen!! över på kontot. Det får du mycket bensin och service för.

Absolut, men skall man lägga mil på den så är det inte lika roligt längre. 5000 mil/år då är det 120.000 spänn bara i soppa, lägg till liten+stor service - på de där knappast under 30.000 tillsammans.

150.000/år bara i bränsle och service. Kanske går något sönder? TCO är lurigt.


Med vänlig hälsning,
 
Absolut, men skall man lägga mil på den så är det inte lika roligt längre. 5000 mil/år då är det 120.000 spänn bara i soppa, lägg till liten+stor service - på de där knappast under 30.000 tillsammans.

150.000/år bara i bränsle och service. Kanske går något sönder? TCO är lurigt.


Med vänlig hälsning,
Få kör 5k mil/år...

Hustrun bytte iof jobb i höstas och skulle därmed lägga 18-20mil / dag.
Sa...nu är det dags för elbil. Laddar hemma nästan 100% (bara helgens resor görs med extern laddning)
Blir 6k mil /år = köpte maxutrustad beg elbil som på dryga 1år och 3k mil rasat 200k SEK.
Gott att kliva in 200k billigare. 3k mil märks inte på det exet. Letade NOGA upp ett perekt ex. Firman mätte upp 100% batteristatus.
 
Få kör 5k mil/år...

Hustrun bytte iof jobb i höstas och skulle därmed lägga 18-20mil / dag.
Sa...nu är det dags för elbil. Laddar hemma nästan 100% (bara helgens resor görs med extern laddning)
Blir 6k mil /år = köpte maxutrustad beg elbil som på dryga 1år och 3k mil rasat 200k SEK.
Gott att kliva in 200k billigare. 3k mil märks inte på det exet. Letade NOGA upp ett perekt ex. Firman mätte upp 100% batteristatus.

Nä men det är ju då elbil är aktuellt… kalkylen blir bra på elbil om man kör många mil. Knappast annars.


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Back
Top