L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Om man använder bilen som de gör 28 minuter in i den här filmen tror jag inte man ska ha elbil.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Vill du på allvar påstå att Elbilar håller värdet lika bra som en dieselbil? Du måste skämta?Alla modeller i stort sett om man räknar in utrustningen i inköpspriset.
Mitt eget exempel (ML320CDI med lite paket osv): 2008 kostade den 568.700 i inköpspris. Plus vinterhjul 18” originalfälgar för dryga 20.000.
2011 såldes den för 255.000. Jag köpte den för 69.000. Lär inte sjunka jättemycket mer.
Går vi på mer exklusiva varianter kan de tappa uppåt 2/3 av värdet på tre år, helt enkelt för att man knappt får en spänn för utrustningen även om man utrustat bilen för 300.000 eller mer. Omvänt så tappar snikmodeller mindre i procent räknat men de flesta finansbolag räknar med 50% under tre år på vanliga leasingsvenssonbilar.
Med vänlig hälsning,
Vill du på allvar påstå att Elbilar håller värdet lika bra som en dieselbil? Du måste skämta?
En 3 år gammal GLE med ca 6.000 mil (som man räknar på en leasing med 50% rest) kostar idag ca 700k. Menar du att den kostade 1,4 miljoner ny? Det gjorde den inte.
Kolla värdetappet på en EQS eller annat skräp merca gjort med eldrift. Dom tappar 40% (!!!) på ETT år.
Den där är inte såld. Vad gör de för på kvd?3 år gammal, 2500 mil
![]()
Sedan hävdar jag ingen regel utifrån ett exempel men poängen är nog att det inte är ”eldriften” som påverkar andrahandsvärdet utan efterfrågan. Vettiga bilar med låga ägandekostnader brukar ha högt andrahandsvärde i längden. Dyra bilar desto sämre.
Som twostroke säger så blir den nominella värdeminskningen i reda kronor och ören enormt mycket större med dyra bilar, oavsett procent.
Om du kikar hos de stora leasingbolagen så kan du jämföra vilken värdeminskning de räknar med på olika bilar - el, diesel eller hybrid. De brukar inte svamla alltför mycket.
Med vänlig hälsning,
Den där är inte såld. Vad gör de för på kvd?
Jag har sålt flera bilar via KVD. Ingen av dem var skrot och inte en enda till överpris.KVD säljer ffa skrot till överpris; riggade auktioner osv.
Bilhandlarna sitter på ganska bra statistik och det gör leasingbolagen också.
Med vänlig hälsning,
Ja, vad går de för då? För den du länkar till är ju redan nere 25-30% från nypris på två år.KVD säljer ffa skrot till överpris; riggade auktioner osv.
Bilhandlarna sitter på ganska bra statistik och det gör leasingbolagen också.
Med vänlig hälsning,
....och osåld...i nerJa, vad går de för då? För den du länkar till är ju redan nere 25-30% från nypris på två år.
Ja, vad går de för då? För den du länkar till är ju redan nere 25-30% från nypris på två år.
När den är tre år gammal är 50% nog ingen konstighet… och 40% på ett är fullt möjligt mtp att den ändå inte är såld än... Kolla bara hur det gick med EQC. Eller BMW XM. Eller TaycanIngen aning, det var bara ett exempel jag hittade för att visa på att 40% värdeminskning inte är regeln.
Med vänlig hälsning,
Köp en Koenigsegg ny 9milj. Såld 6 år senare för 12milj. Finns alltid undantag. Winning!Ja jag har ju själv haft en… fick nästan precis 80% av nypriset efter 2,5 år och 10.200 mil. Tesla 3 P köpt ny 2019 för 607.000 och såld för 485.000 2022. Regel? Nej.
Andrahandsvärdet beror helt på hur marknaden ser ut då man skall sälja den. Och har väldigt lite med bränslet att göra. Dyra bilar faller mer både i procent och kronor eftersom de ofta utrustas extra och de pengarna får man i stort sett aldrig tillbaka. Ändrar staten på förutsättningarna med skatt, bränslepriser etc påverkas andrahandsvärdet mycket. Osv.
Med vänlig hälsning,
Köp en Koenigsegg ny 9milj. Såld 6 år senare för 12milj. Finns alltid undantag. Winning!
Det var ett kul nyord. Turtlat.Första gången min Polestar turtlat. Den styrde ner effekten innan symbolen tändes. View attachment 521492
Finns nog väldigt få undantag vad gäller elbilar. Ja nådens år 2021 när det fanns bidrag och sviniga bränslepriser fick folk fnatt. Men det var knappast tal om en frisk marknad. Dieselbilar säljs snabbare än något annat, elbilar ligger i lager längst, med störst värdetapp. Det är nog inga revolutionerande konstateranden.Det är precis min poäng. Och det beror inte på ”el”, ”bensin” eller ”diesel”…
Med vänlig hälsning,
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Shelby Turner, klar för GGN