Elbil eller inte?

Eftersom du bara stått i kö 2ggr så antar jag att du har en dieselgenerator i bagaget isåfall.

Elbilsägare är speciella alltså.
Måste vara underbart att kunna sälja en produkt för en miljon som tappar halva värdet på 3 år och ändå är kunderna inte missnöjda utan tycker att produkten är toppen och köper din igen :3freak:krama

Dieselmercan jag har tappade nog mer än så när den var ny, men det verkar lite som att du inte har så stor erfarenhet själv ändå.


Med vänlig hälsning,
 
Vilken modell var det som tappade mer än 50% på 3 år?

Alla modeller i stort sett om man räknar in utrustningen i inköpspriset.

Mitt eget exempel (ML320CDI med lite paket osv): 2008 kostade den 568.700 i inköpspris. Plus vinterhjul 18” originalfälgar för dryga 20.000.

2011 såldes den för 255.000. Jag köpte den för 69.000. Lär inte sjunka jättemycket mer.

Går vi på mer exklusiva varianter kan de tappa uppåt 2/3 av värdet på tre år, helt enkelt för att man knappt får en spänn för utrustningen även om man utrustat bilen för 300.000 eller mer. Omvänt så tappar snikmodeller mindre i procent räknat men de flesta finansbolag räknar med 50% under tre år på vanliga leasingsvenssonbilar.


Med vänlig hälsning,
 
Alla modeller i stort sett om man räknar in utrustningen i inköpspriset.

Mitt eget exempel (ML320CDI med lite paket osv): 2008 kostade den 568.700 i inköpspris. Plus vinterhjul 18” originalfälgar för dryga 20.000.

2011 såldes den för 255.000. Jag köpte den för 69.000. Lär inte sjunka jättemycket mer.

Går vi på mer exklusiva varianter kan de tappa uppåt 2/3 av värdet på tre år, helt enkelt för att man knappt får en spänn för utrustningen även om man utrustat bilen för 300.000 eller mer. Omvänt så tappar snikmodeller mindre i procent räknat men de flesta finansbolag räknar med 50% under tre år på vanliga leasingsvenssonbilar.


Med vänlig hälsning,
Vill du på allvar påstå att Elbilar håller värdet lika bra som en dieselbil? Du måste skämta?

En 3 år gammal GLE med ca 6.000 mil (som man räknar på en leasing med 50% rest) kostar idag ca 700k. Menar du att den kostade 1,4 miljoner ny? Det gjorde den inte.

Kolla värdetappet på en EQS eller annat skräp merca gjort med eldrift. Dom tappar 40% (!!!) på ETT år.
 
Vill du på allvar påstå att Elbilar håller värdet lika bra som en dieselbil? Du måste skämta?

En 3 år gammal GLE med ca 6.000 mil (som man räknar på en leasing med 50% rest) kostar idag ca 700k. Menar du att den kostade 1,4 miljoner ny? Det gjorde den inte.

Kolla värdetappet på en EQS eller annat skräp merca gjort med eldrift. Dom tappar 40% (!!!) på ETT år.

3 år gammal, 2500 mil
a4395285a9c6393c76a27b287a288176.jpg


Sedan hävdar jag ingen regel utifrån ett exempel men poängen är nog att det inte är ”eldriften” som påverkar andrahandsvärdet utan efterfrågan. Vettiga bilar med låga ägandekostnader brukar ha högt andrahandsvärde i längden. Dyra bilar desto sämre.

Som twostroke säger så blir den nominella värdeminskningen i reda kronor och ören enormt mycket större med dyra bilar, oavsett procent.

Om du kikar hos de stora leasingbolagen så kan du jämföra vilken värdeminskning de räknar med på olika bilar - el, diesel eller hybrid. De brukar inte svamla alltför mycket.


Med vänlig hälsning,
 
3 år gammal, 2500 mil
a4395285a9c6393c76a27b287a288176.jpg


Sedan hävdar jag ingen regel utifrån ett exempel men poängen är nog att det inte är ”eldriften” som påverkar andrahandsvärdet utan efterfrågan. Vettiga bilar med låga ägandekostnader brukar ha högt andrahandsvärde i längden. Dyra bilar desto sämre.

Som twostroke säger så blir den nominella värdeminskningen i reda kronor och ören enormt mycket större med dyra bilar, oavsett procent.

Om du kikar hos de stora leasingbolagen så kan du jämföra vilken värdeminskning de räknar med på olika bilar - el, diesel eller hybrid. De brukar inte svamla alltför mycket.


Med vänlig hälsning,
Den där är inte såld. Vad gör de för på kvd?
 
i nerJa, vad går de för då? För den du länkar till är ju redan nere 25-30% från nypris på två år.
....och osåld...

Jag letade lite och det ser ut som ~50% på tre år och 3-5000 mil är ganska standard både på el och på riktiga bilar.

Vad som slår mig är hu djävla dåliga elbilarna var för 3-5 år sedan, det såldes på allvar bilar med 24kW batterier som laddade med max 60kWh i snabbladdare (en liten stund i mitten av laddkurvan, för det tar fortfarande minst 30 min mellan 20-80%)

Någon säljare på blocket hade försökt pendla 8 mil men rekomenderade bilen till någon som pendlade 5-6 mil.

Ska vi tro att det var en följd av att använda glädjesiffror i marknadsföringen när bilarna var nya "22kW batteri med en räckvidd på 200km*"


*Testmiljö: Inomhus på rullar, med plan mark, utan vind, och med minimal belastning (ingen AC, radio, etc)
Medelhastighet: 33,6 km/h
Temperatur: Mellan 20–30 °C, oftast 25 °C.
 
Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Back
Top