Elbil eller inte?

Min KIAs 44 mil räcker gott om den laddat dubbelt så snabbt.
På vintern är knappt 30 mil på håret men även det hade jag varit ok med om den laddat snabbare.
Den laddar man 87 hade velat haft 160-200 iaf.
Hellre lång körsträcka än snabbare laddning, då det minskar antalet laddningar
 
Hellre lång körsträcka än snabbare laddning, då det minskar antalet laddningar

Det stämmer inte. En bil med litet batteri och snabb laddning får oftast snabbare totaltid än tvärtom. Varför? Laddning går alltid snabbare när batteriet är nästan tomt.

Självklart är stort batteri OCH snabb laddning att föredra.

Det enda som alltid är bättre är låg förbrukning.


Med vänlig hälsning,
 
Hellre lång körsträcka än snabbare laddning, då det minskar antalet laddningar
Det stämmer inte. En bil med litet batteri och snabb laddning får oftast snabbare totaltid än tvärtom. Varför? Laddning går alltid snabbare när batteriet är nästan tomt.

Självklart är stort batteri OCH snabb laddning att föredra.

Det enda som alltid är bättre är låg förbrukning.


Med vänlig hälsning,
Nä, efter att ha testat nu i lite över två år vill jag hellre ha snabb laddning.
Jag vill iaf pausa efter 2-3 timmar nuförtiden.
 
Det stämmer inte. En bil med litet batteri och snabb laddning får oftast snabbare totaltid än tvärtom. Varför? Laddning går alltid snabbare när batteriet är nästan tomt.

Självklart är stort batteri OCH snabb laddning att föredra.

Det enda som alltid är bättre är låg förbrukning.


Med vänlig hälsning,

Ja, det har ju visat sig i den årliga elbilstävlingen, dom eldar ju på så mycket dom kan, för det är bättre att ladda än att köra saktare.

Men som sagt, bäst är att ha låg förbrukning till att börja med, vilket dom också har visat med tejpade karosseriskarvar, hårdpumpade däck och alla andra (tillåtna) knep för att få ner förbrukningen.

Det måste jag säga att elbilstillverkarna är dåliga på, det är väl någon KIA som har visat sig snål, men annars är det rätt mycket korkade designlösningar med höga fronter, ofta med en helt onödig grill och breda lågprofildäck på icke aerodynamiska lättmetallfälgar.
Kanske en följd av att förbrukningen mäts med en körcykel med löjligt låg hastighet och på rullar där luftmotstånd inte spelar någon roll?

Snabb laddning är helt klart viktigt, och blir bara viktigare IOM att fler laddare blir snabbare, och att fler bilar ska köa till dom dom stora resdagarna på året
Man vill ju inte vänta på en första generationen Leaf med överhettat batteri som måste ladda fullt för att ta sig till nästa laddare när man ska till fjällen.

Stort batteri är ju så klart också bra, men kostar och väger en massa.
Det kan ju ändras med en ny batterikemi som inte är utvecklad än, men det kan vi bara spekulera i
 
Last edited:
Långsam laddning och stort batteri, om man bara behöver destinationsladda funkar ju det.
Vad skulle räckvidden bestå i då? 120mil?
Om det ger ökad livslängd så kanske det är funkis? 200kWh batteri och max 150Kw laddning blir ju 1.5C.
 
Jag kom fram till 2014 när jag hade min första elbil att 60 kWh är optimal storlek på batteriet. Den e-up! jag körde då drog sisådär 1,5 kWh/mil och jag tänkte att utvecklingen skulle gå framåt så bilar blir snålare. Den kunde förstås bara ta emot 40kW som absolut max så snabbladdning var lite av en teoretisk syssla.

Nuvarande bil har 78 kWh, dvs drygt 4ggr så stort batteri som det jag hade för 11 år sen, men den drar drygt 30% mer energi så i praktiken får jag ut lika många mil som om den hade varit lika effektiv som VW:n och haft 60kWh.
Vad jag försöker få fram med mitt cirkelresonemang är att jag står kvar vid 60kWh som lagom stort, men att förbrukningen måste gå att förbättra. Återinför kardantunneln till att ha batterier i och sänk höjden på bilen. 40" fordonshöjd kanske är lite lågt, men 44" borde räcka.
 
Långsam laddning och stort batteri, om man bara behöver destinationsladda funkar ju det.
Vad skulle räckvidden bestå i då? 120mil?
Om det ger ökad livslängd så kanske det är funkis? 200kWh batteri och max 150Kw laddning blir ju 1.5C.

Nej, det blir 0.75C
100kWh batteri och 100kW laddning blir 1C
100kWh batteri och 200kW laddning blir 2C

Man laddar 2gånger C(apacity)
 
Ja, det har ju visat sig i den årliga elbilstävlingen, dom eldar ju på så mycket dom kan, för det är bättre att ladda än att köra saktare.
Nu skrev jag om mina preferenser, och det är inte att rejsa i tävlingen :)
I vardagen är det grymt bra att kunna åka långt och själv ladda då man VILL stanna, slippa och planera resan.
Är nämligen så jag o familjen alltid kört bil. Tror många andra tänker likadant.
70-80 mil WLTP (nya Bimmern och Mercan) ger att man kan ösa på i 120+ och komma långt även på vintern. Skitbra.


Men som sagt, bäst är att ha låg förbrukning till att börja med, vilket dom också har visat med tejpade karosseriskarvar, hårdpumpade däck och alla andra (tillåtna) knep för att få ner förbrukningen.

Det måste jag säga att elbilstillverkarna är dåliga på, det är väl någon KIA som har visat sig snål, men annars är det rätt mycket korkade designlösningar med höga fronter, ofta med en helt onödig grill och breda lågprofildäck på icke aerodynamiska lättmetallfälgar.
Kanske en följd av att förbrukningen mäts med en körcykel med löjligt låg hastighet och på rullar där luftmotstånd inte spelar någon roll?
Delar din analys. Så länge SUV-modet står sig samt att man mäter WLTP som vi gör...får vi leva med kass förbrukning. Tyvärr.
Och stora tunga SUV kräver stora tunga batterier dessutom, fel väg att gå såklart.

Snabb laddning är helt klart viktigt, och blir bara viktigare IOM att fler laddare blir snabbare, och att fler bilar ska köa till dom dom stora resdagarna på året
Glöm inte att man ska åka av vägen, ansluta kablar, fixa betalning sedan åka tillbaks till färdvägen så oavsett snabb laddning tappar man tid på många laddstopp - någon man slipper med lång räckvidd.
 
Nu skrev jag om mina preferenser, och det är inte att rejsa i tävlingen :)
I vardagen är det grymt bra att kunna åka långt och själv ladda då man VILL stanna, slippa och planera resan.
Är nämligen så jag o familjen alltid kört bil. Tror många andra tänker likadant.
70-80 mil WLTP (nya Bimmern och Mercan) ger att man kan ösa på i 120+ och komma långt även på vintern. Skitbra.

Ska du köra 70-80 mil så ska du ha 140killiga wattar i batteriet, och det väger en del, ska du dessutom hålla 120 så är det inte säkert att det räcker ens.
Men eftersom luftmotståndet ökar i kvadrat med hastigheten så gör även en liten sänkning av hastigheten att man tar sig rejält längre, slå av till hundra, och försök hålla ett högt snitt bara.

Jag kollade motorvägsförbrukningen på den lilla pluttigaste elbilen Inster, den vill ha 1.8kW/mil.
Vad en bil har för räckvidd inne i stan skiter jag i (WLTP), jag kör sällan 25-50mil inne i stan på en dag, speciellt inte utan att stanna och käka lunch
 
Nu skrev jag om mina preferenser, och det är inte att rejsa i tävlingen :)
I vardagen är det grymt bra att kunna åka långt och själv ladda då man VILL stanna, slippa och planera resan.
Är nämligen så jag o familjen alltid kört bil. Tror många andra tänker likadant.
70-80 mil WLTP (nya Bimmern och Mercan) ger att man kan ösa på i 120+ och komma långt även på vintern. Skitbra.



Delar din analys. Så länge SUV-modet står sig samt att man mäter WLTP som vi gör...får vi leva med kass förbrukning. Tyvärr.
Och stora tunga SUV kräver stora tunga batterier dessutom, fel väg att gå såklart.


Glöm inte att man ska åka av vägen, ansluta kablar, fixa betalning sedan åka tillbaks till färdvägen så oavsett snabb laddning tappar man tid på många laddstopp - någon man slipper med lång räckvidd.

Det är det här som Tesla gjort rätt från början. Lätta, rymliga bilar med låg förbrukning kombinerat med en laddinfrastruktur där man tagit bort allt som tar onödig tid. Allt till relativt låg kostnad.

SUV eller inte SUV; vi som kör på annat än jämna asfalterade vägar och har vinterväglag uppskattar 4wd och anständig markfrigång.

När vi körde till södra Italien och tillbaka med Tesla Y LR var genomsnittsförbrukningen 170 Wh/km för 900 mil. Likadana hastigheter och sträckor som med resor med fossilbil (har kört regelbundet till söder om Alperna sedan 1989) bara det att man är mer utvilad då man sträcker lite på benen var tredje-fjärde timme.

Ligger på 183 Wh/km i genomsnitt på 13500 mil nu - vinterkörning, släp och allt annat inräknat.


Med vänlig hälsning,
 
Det är det här som Tesla gjort rätt från början. Lätta, rymliga bilar med låg förbrukning kombinerat med en laddinfrastruktur där man tagit bort allt som tar onödig tid. Allt till relativt låg kostnad.

SUV eller inte SUV; vi som kör på annat än jämna asfalterade vägar och har vinterväglag uppskattar 4wd och anständig markfrigång.

När vi körde till södra Italien och tillbaka med Tesla Y LR var genomsnittsförbrukningen 170 Wh/km för 900 mil. Likadana hastigheter och sträckor som med resor med fossilbil (har kört regelbundet till söder om Alperna sedan 1989) bara det att man är mer utvilad då man sträcker lite på benen var tredje-fjärde timme.

Ligger på 183 Wh/km i genomsnitt på 13500 mil nu - vinterkörning, släp och allt annat inräknat.


Med vänlig hälsning,
Fast många suvar har ju ungefär samma markfrigång som en valfri kombi. Inte för att jag tycker det är en dålig ide med bra awd eller riktig 4wd, folk får välja själva. Men det är lite fånigt att köra suv till Ica en gång varannan vecka i tokholm.
Sen ska väl jag som kör anemisk sportbil till vardags som enda bil kanske inte säga så mycket om fånigt.
 
Två ton kommer aldrig vara en lätt bil.

Allt är relativt… Jag säger på samma vis att en rolig bil aldrig kan väga över 700 kg. :fakta

Men om du jämför med andra lika stora elbilar så är två ton lätt. EV6 väger 2,2 ton. Audi Q6 väger 2,4 ton. En hybrid i samma ”storleksklass” tex XC60T8 (fast trängre och med mycket sämre prestanda) väger 2,3 ton.


Med vänlig hälsning,
 
Fast många suvar har ju ungefär samma markfrigång som en valfri kombi. Inte för att jag tycker det är en dålig ide med bra awd eller riktig 4wd, folk får välja själva. Men det är lite fånigt att köra suv till Ica en gång varannan vecka i tokholm.
Sen ska väl jag som kör anemisk sportbil till vardags som enda bil kanske inte säga så mycket om fånigt.

Ja det finns alla möjliga avarter men alla bor ju inte i Tokholm heller.


Med vänlig hälsning,
 
Allt är relativt… Jag säger på samma vis att en rolig bil aldrig kan väga över 700 kg. :fakta
Det har du förstås rätt i, men numera är de svåra att hitta.
Jag provade en Elise för några veckor sen och de väger över 800, men är rätt trivsamma ändå.

För egen del behöver jag oftast bara frakta mig själv och en Roadster från https://longbowmotors.com/ ser ut att duga alldeles utmärkt till det.
 
Men då finns ju motorcyklar… osv

Nu gällde det elbilar som skall frakta arsle plus familj/packning året runt i alla väglag. Med högsta säkerhetsnivå.

Då är två ton relativt lätt. Basta.


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top