Elbil eller inte?

Min KIAs 44 mil räcker gott om den laddat dubbelt så snabbt.
På vintern är knappt 30 mil på håret men även det hade jag varit ok med om den laddat snabbare.
Den laddar man 87 hade velat haft 160-200 iaf.
Hellre lång körsträcka än snabbare laddning, då det minskar antalet laddningar

Det stämmer inte. En bil med litet batteri och snabb laddning får oftast snabbare totaltid än tvärtom. Varför? Laddning går alltid snabbare när batteriet är nästan tomt.

Självklart är stort batteri OCH snabb laddning att föredra.

Det enda som alltid är bättre är låg förbrukning.

Med vänlig hälsning,

Det stämmer inte. En bil med litet batteri och snabb laddning får oftast snabbare totaltid än tvärtom. Varför? Laddning går alltid snabbare när batteriet är nästan tomt.

Med vänlig hälsning,
Nä, efter att ha testat nu i lite över två år vill jag hellre ha snabb laddning.
Jag vill iaf pausa efter 2-3 timmar nuförtiden.

Med vänlig hälsning,

Ja, det har ju visat sig i den årliga elbilstävlingen, dom eldar ju på så mycket dom kan, för det är bättre att ladda än att köra saktare.

Men som sagt, bäst är att ha låg förbrukning till att börja med, vilket dom också har visat med tejpade karosseriskarvar, hårdpumpade däck och alla andra (tillåtna) knep för att få ner förbrukningen.

Det måste jag säga att elbilstillverkarna är dåliga på, det är väl någon KIA som har visat sig snål, men annars är det rätt mycket korkade designlösningar med höga fronter, ofta med en helt onödig grill och breda lågprofildäck på icke aerodynamiska lättmetallfälgar.
Kanske en följd av att förbrukningen mäts med en körcykel med löjligt låg hastighet och på rullar där luftmotstånd inte spelar någon roll?

Snabb laddning är helt klart viktigt, och blir bara viktigare IOM att fler laddare blir snabbare, och att fler bilar ska köa till dom dom stora resdagarna på året
Man vill ju inte vänta på en första generationen Leaf med överhettat batteri som måste ladda fullt för att ta sig till nästa laddare när man ska till fjällen.

Stort batteri är ju så klart också bra, men kostar och väger en massa.
Det kan ju ändras med en ny batterikemi som inte är utvecklad än, men det kan vi bara spekulera i

Last edited:
Långsam laddning och stort batteri, om man bara behöver destinationsladda funkar ju det.
Vad skulle räckvidden bestå i då? 120mil?
Om det ger ökad livslängd så kanske det är funkis? 200kWh batteri och max 150Kw laddning blir ju 1.5C.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!