Elbil eller inte?

Elbilar laddas på egna laddstolpar med kanske 30 öre/kWh i marginalkostnad. 360 kr i skatt och högt räknat fjärdedelen i service. Dvs 5860kr per år och bil i driftskostnad. Däck är lika.

Det var ju det dom inte gjorde...
Det var ju därför dom övergav hela iden, det gick ju inte att ladda...

Sedan fanns det ju inte så jävla många BRA elbilar med fyrhjulsdrift, jag vet inte vad dom slutligen köpte, men den fanns bara tvåhjulsdriven, och då har man ju redan där frångått kravspecen till förmån för sämre elbilar.

Det var ju det dom inte gjorde...
Det var ju därför dom övergav hela iden, det gick ju inte att ladda...

Sedan fanns det ju inte så jävla många BRA elbilar med fyrhjulsdrift, jag vet inte vad dom slutligen köpte, men den fanns bara tvåhjulsdriven, och då har man ju redan där frångått kravspecen till förmån för sämre elbilar.

Jag tror inte att 40 av 40 bilar behöver vara fyrhjulsdrivna heller, det är antagligen en bråkdel av klienterna som bor så till att det behövs fyrhjulsdrift några gånger om året. Inom centralare delar av kommunen så tror jag inte att det någonsin behövs fyrhjulsdrift.

Jag själv bor så, att det kan vara ett antal timmar om året då det inte går att ta sig till eller från mitt hus. Det händer 1-2 dagar om året och det kommer ännu mer sällan som en chock utan man inser vanligen flera timmar ibland dagar innan att det kan bli så.

Men så bor jag också 7 km från centralorten. Skulle jag ha panik skulle jag nog kunna ringa bonden som skottar och få snabbare skottning men man ska vara försiktig med att utnyttja sitt bråttomkonto tills den dagen det verkligen behövs.

Det var inte heller att det ”inte gick att ladda” utan man hade för små batterier, särskilt vintertid. Då hinner man inte alltid med.
Och mycket riktigt behöver alls inte alla bilar fyrhjulsdrift, det är bara de sista 4-5 åren man haft fyrhjulsdrift överhuvudtaget.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror inte att 40 av 40 bilar behöver vara fyrhjulsdrivna heller, det är antagligen en bråkdel av klienterna som bor så till att det behövs fyrhjulsdrift några gånger om året. Inom centralare delar av kommunen så tror jag inte att det någonsin behövs fyrhjulsdrift.

Jag själv bor så, att det kan vara ett antal timmar om året då det inte går att ta sig till eller från mitt hus. Det händer 1-2 dagar om året och det kommer ännu mer sällan som en chock utan man inser vanligen flera timmar ibland dagar innan att det kan bli så.

Men så bor jag också 7 km från centralorten. Skulle jag ha panik skulle jag nog kunna ringa bonden som skottar och få snabbare skottning men man ska vara försiktig med att utnyttja sitt bråttomkonto tills den dagen det verkligen behövs.

Hemtjänsten har det som krav, vara sig det behövs eller inte, då ska kravet uppfyllas, oavsett vad bilarna tankas med.

ALLA bilar SKA vara fyrhjusldrivna, för ibland drabbas någon av att det är halkigt och dåligt snöröjt, då man inte vet vem som drabbas så gäller kravet för ALLA bilar.

Sen är det ju inte alltid det är såna stjärnor bakom ratten heller...
Venn-diagrammet mellan vilka som är ointresserade av bilkörning och vem som jobbar i hemtjänsten är bara en cirkel...

Vad tänkte du på?

Om man har 40 bilar som går i genomsnitt 5000 mil/år (0,7 * 16kr) och kostar i genomsnitt 10000kr i årlig service (liten+stor service) samt kanske 6000kr i skatt så blir det i driftskostnad per år och bil ungefär 70000 kr.

Elbilar laddas på egna laddstolpar med kanske 30 öre/kWh i marginalkostnad. 360 kr i skatt och högt räknat fjärdedelen i service. Dvs 5860kr per år och bil i driftskostnad. Däck är lika.

Skillnaden är alltså i räkneexemplet 64140kr per bil och på 40 bilar blir det drygt 2,5 miljoner billigare per år för skattebetalarna. Oräknat ”halvtiden” för att åka med bilarna på service/rep, där är väl en 300’ till.

Det som många gånger ställer till det är LOU och bristande kompetens i beställarledet vilket gör att man i slutändan får en spec som inte är lämplig, något som tycks ha varit fallet i exemplet ovan.

Det är väldigt populärt och till intet förpliktigande att slänga ur sig att det slösas med skattemedel, men absolut största orsaken till slöseri med skattemedel är nog politisk oförmåga att fatta nödvändiga men impopulära beslut. Om folk i allmänhet stöttade politiker som faktiskt vill göra rätt så skulle mycket se bättre ut i verkligheten också.
”Allt till alla” belönas tyvärr; nödvändiga kostnadsminskningar och strukturförändringar bestraffas däremot. Här har vi nog alla ett ansvar att stå upp för det som är vettigt istället för att bara klaga på ”politikerna” som faktiskt ofta bara gör som väljarna säger. Dvs allt till alla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror du missuppfattade mitt inlägg.
Kritiken gällde inte elbilar utan att de upphandlade elbilar som antingen:
- inte uppfyllde behovet (=dålig upphandling)
- inte förstår att det är bättre/billigare att köpa in elbilar som funkar 95% av tiden och ha beredskap för att hantera de andra 5% med minskad servicenivå.

En duktig upphandlare skriver korta enkla och tydliga krav som är "bra nog" då det annars blir dyrt att skriva upphandlingsdokumenten, svårt att utvärdera svar och inköpet blir svindyrt.
En annan fälla är att kräva specialanpasningar av produkter. Dyrt och dåligt. Att detta gör uppdateringar och service svårt och dyrt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph