Elbil eller inte?

Elbilar laddas på egna laddstolpar med kanske 30 öre/kWh i marginalkostnad. 360 kr i skatt och högt räknat fjärdedelen i service. Dvs 5860kr per år och bil i driftskostnad. Däck är lika.

Det var ju det dom inte gjorde...
Det var ju därför dom övergav hela iden, det gick ju inte att ladda...

Sedan fanns det ju inte så jävla många BRA elbilar med fyrhjulsdrift, jag vet inte vad dom slutligen köpte, men den fanns bara tvåhjulsdriven, och då har man ju redan där frångått kravspecen till förmån för sämre elbilar.
 
Det var ju det dom inte gjorde...
Det var ju därför dom övergav hela iden, det gick ju inte att ladda...

Sedan fanns det ju inte så jävla många BRA elbilar med fyrhjulsdrift, jag vet inte vad dom slutligen köpte, men den fanns bara tvåhjulsdriven, och då har man ju redan där frångått kravspecen till förmån för sämre elbilar.

Jag tror inte att 40 av 40 bilar behöver vara fyrhjulsdrivna heller, det är antagligen en bråkdel av klienterna som bor så till att det behövs fyrhjulsdrift några gånger om året. Inom centralare delar av kommunen så tror jag inte att det någonsin behövs fyrhjulsdrift.

Jag själv bor så, att det kan vara ett antal timmar om året då det inte går att ta sig till eller från mitt hus. Det händer 1-2 dagar om året och det kommer ännu mer sällan som en chock utan man inser vanligen flera timmar ibland dagar innan att det kan bli så.

Men så bor jag också 7 km från centralorten. Skulle jag ha panik skulle jag nog kunna ringa bonden som skottar och få snabbare skottning men man ska vara försiktig med att utnyttja sitt bråttomkonto tills den dagen det verkligen behövs.
 
Det var inte heller att det ”inte gick att ladda” utan man hade för små batterier, särskilt vintertid. Då hinner man inte alltid med.
Och mycket riktigt behöver alls inte alla bilar fyrhjulsdrift, det är bara de sista 4-5 åren man haft fyrhjulsdrift överhuvudtaget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tror inte att 40 av 40 bilar behöver vara fyrhjulsdrivna heller, det är antagligen en bråkdel av klienterna som bor så till att det behövs fyrhjulsdrift några gånger om året. Inom centralare delar av kommunen så tror jag inte att det någonsin behövs fyrhjulsdrift.

Jag själv bor så, att det kan vara ett antal timmar om året då det inte går att ta sig till eller från mitt hus. Det händer 1-2 dagar om året och det kommer ännu mer sällan som en chock utan man inser vanligen flera timmar ibland dagar innan att det kan bli så.

Men så bor jag också 7 km från centralorten. Skulle jag ha panik skulle jag nog kunna ringa bonden som skottar och få snabbare skottning men man ska vara försiktig med att utnyttja sitt bråttomkonto tills den dagen det verkligen behövs.

Hemtjänsten har det som krav, vara sig det behövs eller inte, då ska kravet uppfyllas, oavsett vad bilarna tankas med.

ALLA bilar SKA vara fyrhjusldrivna, för ibland drabbas någon av att det är halkigt och dåligt snöröjt, då man inte vet vem som drabbas så gäller kravet för ALLA bilar.

Sen är det ju inte alltid det är såna stjärnor bakom ratten heller...
Venn-diagrammet mellan vilka som är ointresserade av bilkörning och vem som jobbar i hemtjänsten är bara en cirkel...
 
Vad tänkte du på?

Om man har 40 bilar som går i genomsnitt 5000 mil/år (0,7 * 16kr) och kostar i genomsnitt 10000kr i årlig service (liten+stor service) samt kanske 6000kr i skatt så blir det i driftskostnad per år och bil ungefär 70000 kr.

Elbilar laddas på egna laddstolpar med kanske 30 öre/kWh i marginalkostnad. 360 kr i skatt och högt räknat fjärdedelen i service. Dvs 5860kr per år och bil i driftskostnad. Däck är lika.

Skillnaden är alltså i räkneexemplet 64140kr per bil och på 40 bilar blir det drygt 2,5 miljoner billigare per år för skattebetalarna. Oräknat ”halvtiden” för att åka med bilarna på service/rep, där är väl en 300’ till.

Det som många gånger ställer till det är LOU och bristande kompetens i beställarledet vilket gör att man i slutändan får en spec som inte är lämplig, något som tycks ha varit fallet i exemplet ovan.

Det är väldigt populärt och till intet förpliktigande att slänga ur sig att det slösas med skattemedel, men absolut största orsaken till slöseri med skattemedel är nog politisk oförmåga att fatta nödvändiga men impopulära beslut. Om folk i allmänhet stöttade politiker som faktiskt vill göra rätt så skulle mycket se bättre ut i verkligheten också.
”Allt till alla” belönas tyvärr; nödvändiga kostnadsminskningar och strukturförändringar bestraffas däremot. Här har vi nog alla ett ansvar att stå upp för det som är vettigt istället för att bara klaga på ”politikerna” som faktiskt ofta bara gör som väljarna säger. Dvs allt till alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror du missuppfattade mitt inlägg.
Kritiken gällde inte elbilar utan att de upphandlade elbilar som antingen:
- inte uppfyllde behovet (=dålig upphandling)
- inte förstår att det är bättre/billigare att köpa in elbilar som funkar 95% av tiden och ha beredskap för att hantera de andra 5% med minskad servicenivå.

En duktig upphandlare skriver korta enkla och tydliga krav som är "bra nog" då det annars blir dyrt att skriva upphandlingsdokumenten, svårt att utvärdera svar och inköpet blir svindyrt.
En annan fälla är att kräva specialanpasningar av produkter. Dyrt och dåligt. Att detta gör uppdateringar och service svårt och dyrt.
 
Angående Teslas påstådda bottennapp i besiktningen så passade jag på att fråga personalen var de trodde när jag ändå var inne på min första besiktning efter tre år (blankt papper). Självklart anekdotiskt men de har åtminstone erfarenhet av ganska många Tesla som en av de största besiktningsstationerna i en akademisk och därmed woke och elbistät stad som Lund.

De bekräftade att felställda ljus är väldigt vanliga men bara på första besitkningen, sen hade folk lärt sig den hårda vägen. Övriga larmrapporter om att Teslor skulle vara mer felbenägna än medelbilen var man väldigt skeptiska till. Det enda de tyckte var att äldre Teslor hade en tendens till oftare får anmärkning om rost på bromsrör än medelbilen. Samt att alla bilar som har regenerering som broms och har skivor bak löper risk att få belägg som fastnar i oken om man inte smörjer upp och/eller med jämna mellanrum ser till att bromsa ordentligt men det är såklart inte specifikt för Tesla.
 
Angående Teslas påstådda bottennapp i besiktningen så passade jag på att fråga personalen var de trodde när jag ändå var inne på min första besiktning efter tre år (blankt papper). Självklart anekdotiskt men de har åtminstone erfarenhet av ganska många Tesla som en av de största besiktningsstationerna i en akademisk och därmed woke och elbistät stad som Lund.

De bekräftade att felställda ljus är väldigt vanliga men bara på första besitkningen, sen hade folk lärt sig den hårda vägen. Övriga larmrapporter om att Teslor skulle vara mer felbenägna än medelbilen var man väldigt skeptiska till. Det enda de tyckte var att äldre Teslor hade en tendens till oftare får anmärkning om rost på bromsrör än medelbilen. Samt att alla bilar som har regenerering som broms och har skivor bak löper risk att få belägg som fastnar i oken om man inte smörjer upp och/eller med jämna mellanrum ser till att bromsa ordentligt men det är såklart inte specifikt för Tesla.
Sorry, men fossilbilsanekdoter går alltid före elbilsanekdoter. :fakta
 
Det är såklart trevligt med räckvidd, men har de gjort bilen någorlunda effektiv eller bara lassat in större och tyngre batterier?

Vid långresor, sådana som ändå är betydligt längre än bilens verkliga räckvidd i motorvägsfart, är ofta det mest intressanta hur snabbt den laddar relativt bilens faktiska förbrukning även om batteriets storlek såklart avgör hur långt det är det första laddningen och i viss mån hur mycket du kan ladda innan laddhastighet går ner på grund av hög SoC.

800V ger förutsättningar att ladda snabbare men tyvärr ligger gränsen ofta i laddstationen och dess kraftförsörjning. I min fördomsfulla värld är sedan tyskarna sämre på att få till vettig förbrukning vid verklig körning i motorvägsfart men jag hoppas att jag har fel och de har blivit bättre på det.

Men visst, något större del av resorna kan tas utan att laddas alls är välkommet. Men allt för tung bil ställer till andra problem med slitage och väghållning.
 
Det är såklart trevligt med räckvidd, men har de gjort bilen någorlunda effektiv eller bara lassat in större och tyngre batterier?

Vid långresor, sådana som ändå är betydligt längre än bilens verkliga räckvidd i motorvägsfart, är ofta det mest intressanta hur snabbt den laddar relativt bilens faktiska förbrukning även om batteriets storlek såklart avgör hur långt det är det första laddningen och i viss mån hur mycket du kan ladda innan laddhastighet går ner på grund av hög SoC.

800V ger förutsättningar att ladda snabbare men tyvärr ligger gränsen ofta i laddstationen och dess kraftförsörjning. I min fördomsfulla värld är sedan tyskarna sämre på att få till vettig förbrukning vid verklig körning i motorvägsfart men jag hoppas att jag har fel och de har blivit bättre på det.

Men visst, något större del av resorna kan tas utan att laddas alls är välkommet. Men allt för tung bil ställer till andra problem med slitage och väghållning.
Min KIAs 44 mil räcker gott om den laddat dubbelt så snabbt.
På vintern är knappt 30 mil på håret men även det hade jag varit ok med om den laddat snabbare.
Den laddar man 87 hade velat haft 160-200 iaf.
 
Det är såklart trevligt med räckvidd, men har de gjort bilen någorlunda effektiv eller bara lassat in större och tyngre batterier?

Vid långresor, sådana som ändå är betydligt längre än bilens verkliga räckvidd i motorvägsfart, är ofta det mest intressanta hur snabbt den laddar relativt bilens faktiska förbrukning även om batteriets storlek såklart avgör hur långt det är det första laddningen och i viss mån hur mycket du kan ladda innan laddhastighet går ner på grund av hög SoC.

800V ger förutsättningar att ladda snabbare men tyvärr ligger gränsen ofta i laddstationen och dess kraftförsörjning. I min fördomsfulla värld är sedan tyskarna sämre på att få till vettig förbrukning vid verklig körning i motorvägsfart men jag hoppas att jag har fel och de har blivit bättre på det.

Men visst, något större del av resorna kan tas utan att laddas alls är välkommet. Men allt för tung bil ställer till andra problem med slitage och väghållning.

111 kWh varav 108 användbara. Ändå rätt mycket och snart börjar det ju likna något även om man drar släp vintertid.


Med vänlig hälsning,
 
Vad tänkte du på?

..............

Det som många gånger ställer till det är LOU och bristande kompetens i beställarledet vilket gör att man i slutändan får en spec som inte är lämplig, något som tycks ha varit fallet i exemplet ovan.

Det är väldigt populärt och till intet förpliktigande att slänga ur sig att det slösas med skattemedel, men absolut största orsaken till slöseri med skattemedel är nog politisk oförmåga att fatta nödvändiga men impopulära beslut. Om folk i allmänhet stöttade politiker som faktiskt vill göra rätt så skulle mycket se bättre ut i verkligheten också.
”Allt till alla” belönas tyvärr; nödvändiga kostnadsminskningar och strukturförändringar bestraffas däremot. Här har vi nog alla ett ansvar att stå upp för det som är vettigt istället för att bara klaga på ”politikerna” som faktiskt ofta bara gör som väljarna säger. Dvs allt till alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller på annat sätt, demokrati förutsätter oavbruten tillväxt.
Utan avbruten tillväxt funkar inte demokrati.
Var ligger gränsen för Sverige ?
2,5 Miljoner befolkning ?
25 Miljoner befolkning ?
250 Miljoner befolkning ?
 
Eller på annat sätt, demokrati förutsätter oavbruten tillväxt.
Utan avbruten tillväxt funkar inte demokrati.
Var ligger gränsen för Sverige ?
2,5 Miljoner befolkning ?
25 Miljoner befolkning ?
250 Miljoner befolkning ?

Hänger inte riktigt med här måste jag erkänna…


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top