Elbil eller inte?

E-Vito med lilla 41 kWh-batteriet. Kalix-Kallax flygplats tur och retur. 17 min laddning på Kallax krävs för att komma hem igen.

ae48aab845b4e70d084dc658240cc3cc.png

Tänk ärende till Storheden. Parkera vid laddare, utför ärenden, åk hem laddad.

Mvh

E-Vito med lilla 41 kWh-batteriet. Kalix-Kallax flygplats tur och retur. 17 min laddning på Kallax krävs för att komma hem igen.

ae48aab845b4e70d084dc658240cc3cc.png

Tänk ärende till Storheden. Parkera vid laddare, utför ärenden, åk hem laddad.

Mvh

Visst det är ju ungefär samma resultat som jag fick, 12 minuter laddning.
Man kan resonera som du nu att man ändå är inne och handlar, eller nåt men större delen av vinsten med elbil försvinner ju om jag ska betala för snabbladdning plus att det faktiskt finns en stor bekvämlighet i att slippa ladda efter bara 45 min körning.

Ja, det är väl ungefär sådär jag kör med bränsledrivet och då blir väl tredje stoppet snarare 6-7 timmar med sömn och frukost.

Japp, det ”meckiga” är snarare att planera in så man kan ladda där man ändå behöver pausa.

Pga anledningar så kör jag regelbundet till söder om Alperna och nuförtiden då med elbil. Total restid är ganska precis densamma räknat typ Luleå-Milano men istället för att rasta på macken invid Autobahn så rastar man någon kilometer därifrån eller rentav äter frukost på hotellet invid laddatationen. Har kört sträckan ett tiotal gånger sedan så har lite att jämföra med. Enda gången jag köat för laddare var 10 min i Dorotea ifjol påsk… i Europa aldrig trots semestertider.

Mvh

Visst det är ju ungefär samma resultat som jag fick, 12 minuter laddning.
Man kan resonera som du nu att man ändå är inne och handlar, eller nåt men större delen av vinsten med elbil försvinner ju om jag ska betala för snabbladdning plus att det faktiskt finns en stor bekvämlighet i att slippa ladda efter bara 45 min körning.

Ja kombinationen litet batteri och hög förbrukning suger…

Flera hantverkarfirmor i Tornedalen har köpt den där Maxus skåpbilen. https://maxus.se/modeller/e-deliver-3

Jag har frågat vad de tycker; de är mycket nöjda (var då iaf). 50 kWh och rätt låg förbrukning innebär att de kör i princip vart de vill i jobbet iaf, driftskostnaden försumbar då de laddar på jobbet under natten (dvs typ 40kr/dygnet).

Mvh

Ja kombinationen litet batteri och hög förbrukning suger…

Flera hantverkarfirmor i Tornedalen har köpt den där Maxus skåpbilen. https://maxus.se/modeller/e-deliver-3

Jag har frågat vad de tycker; de är mycket nöjda (var då iaf). 50 kWh och rätt låg förbrukning innebär att de kör i princip vart de vill i jobbet iaf, driftskostnaden försumbar då de laddar på jobbet under natten (dvs typ 40kr/dygnet).

Mvh

Jag är lite för konservativ och skulle inte våga köpa en Maxus, MB känns som ett säkrare kort då.

Är man hantverkare och kör uteslutande till kunder inom sin egen kommun fungerar säkert även en 40kWh Vito. Men för mig skulle den nog bli bortvald vid allt för många resor och de gånger jag skulle välja dieseln istället så blir det ju ingen "amortering" på elbilen.

Sprinter med stora batteriet och utökad totalvikt på B kort (4250) kan nog säkert locka en del hantverkare, men då var det ju det där med priset...

Jag är lite för konservativ och skulle inte våga köpa en Maxus, MB känns som ett säkrare kort då.

Är man hantverkare och kör uteslutande till kunder inom sin egen kommun fungerar säkert även en 40kWh Vito. Men för mig skulle den nog bli bortvald vid allt för många resor och de gånger jag skulle välja dieseln istället så blir det ju ingen "amortering" på elbilen.

Nu skall man ju säga att kommunen nästan är lika stor som hela Skåne och jag tror man har jobb i grannkommunerna också men som du säger så är det milen som ger återbetalningen med elbil.

Mvh

Dessutom har man alltid alternativet att sänka hastigheten om man märker att det kan bli på det berömda håret. Jag brukar ofta välja att komma fram till laddare med bara någon procent kvar, om inte annat för sportens skull…

Mvh

Det är lite fånigt att det finns något kvar vid 0%. Noll är noll. I min första elbil försvann både värme och motoreffekt innan noll.

Dessutom har man alltid alternativet att sänka hastigheten om man märker att det kan bli på det berömda håret. Jag brukar ofta välja att komma fram till laddare med bara någon procent kvar, om inte annat för sportens skull…

Mvh
Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Försöker få uppfattning och lära mig mer

Går ju att mentalt tänka att noll inte är vid noll utan vid -2 eller vad det nu kan vara. Fast då måste man veta vad som gäller för just din bil vilken nästan innebär att köra tills den stannar och då ha tillgång till något som laddar och hoppas att de bryter totalt innan batteriet tar skada (vilket de ska om de har minsta vett). Min far gjorde det med alla sina bilar men det är ju en lite mindre operation att ha med en 5l reservdunk med bensin, redan dieselbilar kan det vara svårstartat efter torsk.

Vet inte heller hur det blir på bilar med LFP batterier, de har svårt att mäta exakt energistatus under ~95% utan kör död räkning, men de kanske på samma sätt börjar kunna mäta strax under nollan så man verkligen vet säkert. Död räkning brukar funka bra om man laddar över 95% minst en gång i månaden men är man nere nära noll kanske man vill veta mer exakt än bra.

Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).

Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?

Snabbladdning har visat sig spela väldigt liten roll i praktiken. Det som spelar mest roll är att de inte stå med för hög laddning länge, men att ladda till 100% gör nästan ingenting om du börjar köra strax efter laddning.

0% ska inte vara något större problem om bilen lagt lite marginal på det hela. Köra "helt" i botten, dvs förbi 0%, ska inte heller vara något problem om bilen bryter spänning innan det går för lågt vilket de SKA göra.. Men misslyckas tillverkaren med det skulle det kunna vara dåligt.

Man vet betydligt mer idag än bara för fem år sedan; allt i takt med ökade erfarenheter och teknologisk utveckling.

Snabbladdning sliter mer än ”vanlig” laddning hemma, absolut. Dock ingen fara på taket eftersom det är ålder som orsakar den största delen av batteriets degradering.

Bäst är för Li-Io batterier att ligga under 55% laddning om bilen står. 80 eller 100% spelar annars ingen roll, att stå oanvänt med hög laddningsgrad ökar också degraderingen (pga nån kemisk process).

Höga temperaturer är sämre, 50-20% är bättre i längden än 80-50%, dvs cyklerna sliter mindre i lägre spannet.

Att köra ned till 0% på mätaren gör ingenting MEN att köra helt tomt (dvs förbi bufferten) kan skada batteriet och därför skall man ge fan i det.

Totalt sett så är batterier idag tämligen robusta, degraderingen kommer att finnas där men man kan göra vad man kan för att minska den utan att offra för mycket men det handlar om några procents skillnad hit eller dit för 10.000 mil. Jag försöker minimera degraderingen eftersom jag snabbladdar mycket (ca 33% av totala antalet laddade kWh är från Tesla Supercharger) och jag har på min Tesla Y 6,32% degradering efter nästan 12.000 mils körning sedan 31/3 2022.

55d09585dd127b4e82c16dada288bbe0.png

Detta är EPA och inte WLTP men säg att jag tappat ca 20km räckvidd på 12.000 mil. Och då brukar kalenderdelen av degraderingen plana ut efter de första två åren. Nu är kurvan ovan också lite påverkad av ny programvara då BMS ibland blir nollad; kan då ses som ett litet skutt i kurvan och sedan jämnar det ut sig igen. Men i längden blir det mer tydligt hur kurvan ser ut.

Min förra Tesla körde jag 10.200 mil med och den stod på 80% hemma långa tider och sköttes inte alls på något sätt; den hade 8,6% degradering mätt på samma vis.

OBS inte några kalibrerade absoluta tal utan vad Teslafi hämtar ut ur BMS, men som jämförelse är det fullgott, likaså kurvans utseende. Teslafi loggar varenda meter jag kört med bilen; höjdmeter, förbrukning, temperatur ute och inne, laddsession osv osv. Gillar man att ha koll så är den bra. Kan tex se ut såhär:
c29a9ccc932f756660fe223a6aea957a.png

Mvh

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...