Elbil eller inte?

Hade noll problem med den bilen. 😊

Webasto tillverkade taket till min bil, och de tillverkar vĂ€l de flesta pĂ„ marknaden. 😊
Klart du hade, jag har rÀtt, du visste bara inte b...
:7peta
NÀrÄ, sÄ ska vi vÀl inte börja dagen jag missa starten pÄ :sleep:

Dags att göra slag i saken, Äka och försöka reparera svÀrödlans j.. golvlampa jag lovat kika pÄ lagom mÄnga veckor vid det hÀr laget. Ja jag ska vara jÀtte-för-siktig med el Och sÄdant, lovart.
PÄ tal om helt annat, nÄgon som har koll pÄ om/vilka öffnenhours Fonus nere pÄ torget har? Behöver frÄga en grej utan att blanda in an.. :glömdet

Panoramaglastak Àr ju asnajs! Upplevde aldrig problem med det i min Tiguan? Var precis samma vÀrme i den som alla andra bilar?
En Tiguan har överskott av vÀrmeenergi att fördela, men en elbil har ett batteri som man mÄste dra all extra förbrukning ifrÄn. Precis som att man inte Àr betjÀnt av att ha en stor frontarea sÄ förlorar man pÄ alla lÀckage av vÀrme.
1000010276.jpg
Oavsett tillverkare sÄ Àr en glasyta sÀmre Àn ett riktigt tak.

Jag har för övrigt inte skrivit nÄgonting om Tesla angÄende detta senaste tiden.

PĂ„ mitt glastak ligger dĂ„ is hela vintern om jag inte tokkör vĂ€rmen maximalt nĂ„n timme. Brukar stĂ€lla bilen i varmgarage för att bli av med den

Mvh

Denna Àr inte ny men intressant.
Freddan gillar faktiskt Tesla och inte bara för att han lever pÄ att laga dom. Han kör sjÀlv de nyare modellerna.
Jag hatar inte elbilar. Det Àr inget för mig. Min bil gÄr 300 mil per Är.

Jag gillar felsökning, Àven pÄ elbilar. Har sett massor av Freddans klipp.

En Tiguan har överskott av vÀrmeenergi att fördela, men en elbil har ett batteri som man mÄste dra all extra förbrukning ifrÄn. Precis som att man inte Àr betjÀnt av att ha en stor frontarea sÄ förlorar man pÄ alla lÀckage av vÀrme.
View attachment 509344
Oavsett tillverkare sÄ Àr en glasyta sÀmre Àn ett riktigt tak.

Jag har för övrigt inte skrivit nÄgonting om Tesla angÄende detta senaste tiden.
PĂ„minn mig igen om vad som Ă€r bĂ€ttre med batteribil? đŸ€Ł

Bra, rÀcker budgeten till EQE eller i5 vore det mina val. A6 den nya elbilen har jag inte rattat men har inte alltför stora förvÀntningar givet etron 6 (nya elSUV'en)
En EQE med fyrhjulsdrift gÄr pÄ ~130kkr mer Àn en PS2 dual motor nu nÀr den ligger pÄ kampanj sÄ den gÄr bort redan dÀr.
Har svÄrt och se vad den skulle göra bÀttre som motiverar den prisskillnaden, men jag har inte provkört en sÄ jag lyssnar gÀrna :)

i5 ser ut att vara Ànnu dyrare sÄ gÄr tyvÀrr ocksÄ bort, hade varit trevligt med en kombi annars.

Denna Àr inte ny men intressant.
Freddan gillar faktiskt Tesla och inte bara för att han lever pÄ att laga dom. Han kör sjÀlv de nyare modellerna.
Jag hatar inte elbilar. Det Àr inget för mig. Min bil gÄr 300 mil per Är.

Jag gillar felsökning, Àven pÄ elbilar. Har sett massor av Freddans klipp.

Han har jag trÀffat Ä följt i nÀstan 3 Är. LÄngt innan jag köpte min. Han gillar ju amerikanska bilar ÄxÄ som jag

Ena syrran har en i4M50. Den tycker jag Àr snygg. Trevlig pÄ vÀgen, snabb, laddar anstÀndigt och hyfsad rÀckvidd.

TrÄng och dÄligt utnyttjad Àr vÀl baksidorna men om sÄdant Àr underordnat utseendet sÄ Àr det ju ett val man gör.

Mvh
Ja i4 Àr en rasande bra elbil, som ör en BRA BIL. MÄnga tillverkare av elbilar har glömt att det Àr viktigt

Enda gĂ„ngen man tĂ€nker pĂ„ det i Teslan Ă€r om det Ă€r kallare Ă€n -30 och det Ă€r ju i Ă€rlighetens namn inte jĂ€tteofta. Det Ă€r mer en mental grej. Även om solen ligger rĂ€tt pĂ„ sĂ„ blir det inte extremt varmt heller. Är den plötsligt inte designad i Kalifornien menar nĂ„gon? :)

Mvh
Ja jag Àlskar vÀrme!
Kör nedcabbat mest hela tiden. Och har ingen keps eller hatt!!
Har jag aldrig pÄ mig oavsett situation.
Mössa pÄ vintern dock

RÀckvidd och driftsÀkerhet? Hur mÄnga timmar extra pÄ en lÄng resa mÄste man lÀgga pÄ att ladda?

Det Àr vÀl komponenter att ta med i ekvationen?
DriftsÀkerhet? Det har jag aldrig haft problem med pÄ elbilar.
Det mÄste vara en jÀkligt lÄng resa om man Àgnar timmar Ät att ladda.

DriftsÀkerhet? Det har jag aldrig haft problem med pÄ elbilar.
Det mÄste vara en jÀkligt lÄng resa om man Àgnar timmar Ät att ladda.
Var det inte i denna trÄd det stod att nÄgon lade 90 minuter pÄ att ladda för att Äka mellan Stockholm och Malmö, lÄter det rimligt?
Ja hur driftsÀkert det Àr att Äka runt i fjÀllen med ett snabbt sinande batteri och -25° ute och ingen infrastruktur, det var sÄ jag menade.

Tesla mÄste vara den sÀmsta kinaskit som sÀljs i Sverige.

Trots datorkraft som en mindre serverhall kan dom inte fÄ biljÀvlarna att slÄ pÄ lyset.

Men man kan synka up 7 cybertrucks att blinka med lysena i takt, sÄ nÄgon funktion har dom ju tydligen

Var det inte i denna trÄd det stod att nÄgon lade 90 minuter pÄ att ladda för att Äka mellan Stockholm och Malmö, lÄter det rimligt?
Ja hur driftsÀkert det Àr att Äka runt i fjÀllen med ett snabbt sinande batteri och -25° ute och ingen infrastruktur, det var sÄ jag menade.
Det var jag. Eftersom jag endast kör batteribil som tjÀnstebil gör det mig inte sÄ mycket, det Àr ju inte min egen tid ÀndÄ.

c3abf9a15f6d172b78c30191d39e9487.png

Om jag kör LuleÄ-Berlin med min Tesla Y LR en vanlig sommardag sÄ ser laddtiderna ut sÄdÀr. Hand upp den som anser sig behöva fÀrre och kortare raster pÄ 190 mil.

Mvh

Nyheter
PremiĂ€r för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var FinspÄ...

Ny 500-kubiks retro frÄn Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...