Har det någon betydelse för batteri slitage om man ofta kör ner det till i stort sett 0% ?
Tidigare sas det att ofta ladda på snabb laddare kunde slita på batteri. Även att ofta ladda till 100% och inte köra med en gång (tex stå över natten).
Var det i början med gammal teknik och dom sakerna är något som inte spelar någon roll nuförtiden med nya moderna bilar?
Försöker få uppfattning och lära mig mer
Man vet betydligt mer idag än bara för fem år sedan; allt i takt med ökade erfarenheter och teknologisk utveckling.
Snabbladdning sliter mer än ”vanlig” laddning hemma, absolut. Dock ingen fara på taket eftersom det är ålder som orsakar den största delen av batteriets degradering.
Bäst är för Li-Io batterier att ligga under 55% laddning om bilen står. 80 eller 100% spelar annars ingen roll, att stå oanvänt med hög laddningsgrad ökar också degraderingen (pga nån kemisk process).
Höga temperaturer är sämre, 50-20% är bättre i längden än 80-50%, dvs cyklerna sliter mindre i lägre spannet.
Att köra ned till 0% på mätaren gör ingenting MEN att köra helt tomt (dvs förbi bufferten) kan skada batteriet och därför skall man ge fan i det.
Totalt sett så är batterier idag tämligen robusta, degraderingen kommer att finnas där men man kan göra vad man kan för att minska den utan att offra för mycket men det handlar om några procents skillnad hit eller dit för 10.000 mil. Jag försöker minimera degraderingen eftersom jag snabbladdar mycket (ca 33% av totala antalet laddade kWh är från Tesla Supercharger) och jag har på min Tesla Y 6,32% degradering efter nästan 12.000 mils körning sedan 31/3 2022.
Detta är EPA och inte WLTP men säg att jag tappat ca 20km räckvidd på 12.000 mil. Och då brukar kalenderdelen av degraderingen plana ut efter de första två åren. Nu är kurvan ovan också lite påverkad av ny programvara då BMS ibland blir nollad; kan då ses som ett litet skutt i kurvan och sedan jämnar det ut sig igen. Men i längden blir det mer tydligt hur kurvan ser ut.
Min förra Tesla körde jag 10.200 mil med och den stod på 80% hemma långa tider och sköttes inte alls på något sätt; den hade 8,6% degradering mätt på samma vis.
OBS inte några kalibrerade absoluta tal utan vad Teslafi hämtar ut ur BMS, men som jämförelse är det fullgott, likaså kurvans utseende. Teslafi loggar varenda meter jag kört med bilen; höjdmeter, förbrukning, temperatur ute och inne, laddsession osv osv. Gillar man att ha koll så är den bra. Kan tex se ut såhär:
Mvh