Elbil eller inte?

Vet inte vad den kostar men en 50 KWh vivaro behöver ett laddstopp a 5 minuter när jag ställt in 100% fulladdat och 1% när jag är hemma.
Större chans att man kan snålköra den och slippa ladda men ändå på fel sida.
Med 75 kWh lär den förstås klara grannkommunen lätt.

Billigaste 40 KWh evito kostar just nu 150kkr, och billigaste 60 kWh 300kkr.

Du vill inte komma hem med 1% för då kommer du inte hem alls!
 
Kalix kyrka - Tesla Blankenfelde Berlin

Tesla S LR 2021-, typ av laddare Teslas egna plus alla CCS. Få men långa laddstopp.

7f6367a153fd994185889bc1711ee7da.png



Mvh
 
Snart dags att lämna tillbaka min EV6 och skaffa något nytt, blir förmånsbil via jobb så enbart helt elektriskt som är aktuellt.

Länge varit inne på en ny EV6 med fyrhjulsdrift men nya årsmodellen stack iväg i pris en del så tittat på en Polestar 2 istället, bra erbjudande på företagsleasing där nu...

Ni som kör PS2 idag, vilka tillägg tycker ni är absolut måste att ha?
Performance är säkert skitkul men det går bort, och jag gissar att den flyttar rätt bra på sig ändå även utan det paketet.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
På tal om EV6

Alla har olika behov och värderingar vid sina bilval.
Själv har jag under många år kört diesel (senast MB) och hade egentligen inte funderat så mycket på att byta, så mer av en slump kikade jag in hos handlaren och provkörde den nya uppdaterade EV6’an, samt en 2023 GT (den med 585 hk).
Jag föll för GT’n. I princip onödigt mycket hästar, men bättre det än för lite :)
Att den har något kortare räckvidd gör mig ingenting, kör sällan långa sträckor (finns annan bil i hushållet ifall det skulle behövas) laddar ca 1 ggr i veckan hemma när elen nästan är gratis.
Men det är inte anledningen till bilvalet, utan att den är otroligt tyst och komfortabel (adaptiva stötdämpare), men djävulskt snabb när man så vill.
Då jag inte byter bil så ofta, så känns 7-års garanti inte så dumt heller.

Så för mig är det en perfekt bil, men självklart passar den inte alla.
 
E-Vito med lilla 41 kWh-batteriet. Kalix-Kallax flygplats tur och retur. 17 min laddning på Kallax krävs för att komma hem igen.

ae48aab845b4e70d084dc658240cc3cc.png


Tänk ärende till Storheden. Parkera vid laddare, utför ärenden, åk hem laddad.


Mvh
 
E-Vito med lilla 41 kWh-batteriet. Kalix-Kallax flygplats tur och retur. 17 min laddning på Kallax krävs för att komma hem igen.

ae48aab845b4e70d084dc658240cc3cc.png


Tänk ärende till Storheden. Parkera vid laddare, utför ärenden, åk hem laddad.


Mvh

Visst det är ju ungefär samma resultat som jag fick, 12 minuter laddning.
Man kan resonera som du nu att man ändå är inne och handlar, eller nåt men större delen av vinsten med elbil försvinner ju om jag ska betala för snabbladdning plus att det faktiskt finns en stor bekvämlighet i att slippa ladda efter bara 45 min körning.
 
Ja, det är väl ungefär sådär jag kör med bränsledrivet och då blir väl tredje stoppet snarare 6-7 timmar med sömn och frukost.

Japp, det ”meckiga” är snarare att planera in så man kan ladda där man ändå behöver pausa.

Pga anledningar så kör jag regelbundet till söder om Alperna och nuförtiden då med elbil. Total restid är ganska precis densamma räknat typ Luleå-Milano men istället för att rasta på macken invid Autobahn så rastar man någon kilometer därifrån eller rentav äter frukost på hotellet invid laddatationen. Har kört sträckan ett tiotal gånger sedan så har lite att jämföra med. Enda gången jag köat för laddare var 10 min i Dorotea ifjol påsk… i Europa aldrig trots semestertider.


Mvh
 
Visst det är ju ungefär samma resultat som jag fick, 12 minuter laddning.
Man kan resonera som du nu att man ändå är inne och handlar, eller nåt men större delen av vinsten med elbil försvinner ju om jag ska betala för snabbladdning plus att det faktiskt finns en stor bekvämlighet i att slippa ladda efter bara 45 min körning.

Ja kombinationen litet batteri och hög förbrukning suger…

Flera hantverkarfirmor i Tornedalen har köpt den där Maxus skåpbilen. https://maxus.se/modeller/e-deliver-3

Jag har frågat vad de tycker; de är mycket nöjda (var då iaf). 50 kWh och rätt låg förbrukning innebär att de kör i princip vart de vill i jobbet iaf, driftskostnaden försumbar då de laddar på jobbet under natten (dvs typ 40kr/dygnet).


Mvh
 
Ja kombinationen litet batteri och hög förbrukning suger…

Flera hantverkarfirmor i Tornedalen har köpt den där Maxus skåpbilen. https://maxus.se/modeller/e-deliver-3

Jag har frågat vad de tycker; de är mycket nöjda (var då iaf). 50 kWh och rätt låg förbrukning innebär att de kör i princip vart de vill i jobbet iaf, driftskostnaden försumbar då de laddar på jobbet under natten (dvs typ 40kr/dygnet).


Mvh

Jag är lite för konservativ och skulle inte våga köpa en Maxus, MB känns som ett säkrare kort då.

Är man hantverkare och kör uteslutande till kunder inom sin egen kommun fungerar säkert även en 40kWh Vito. Men för mig skulle den nog bli bortvald vid allt för många resor och de gånger jag skulle välja dieseln istället så blir det ju ingen "amortering" på elbilen.
 
Sprinter med stora batteriet och utökad totalvikt på B kort (4250) kan nog säkert locka en del hantverkare, men då var det ju det där med priset...
 
Jag är lite för konservativ och skulle inte våga köpa en Maxus, MB känns som ett säkrare kort då.

Är man hantverkare och kör uteslutande till kunder inom sin egen kommun fungerar säkert även en 40kWh Vito. Men för mig skulle den nog bli bortvald vid allt för många resor och de gånger jag skulle välja dieseln istället så blir det ju ingen "amortering" på elbilen.

Nu skall man ju säga att kommunen nästan är lika stor som hela Skåne och jag tror man har jobb i grannkommunerna också men som du säger så är det milen som ger återbetalningen med elbil.


Mvh
 
Dessutom har man alltid alternativet att sänka hastigheten om man märker att det kan bli på det berömda håret. Jag brukar ofta välja att komma fram till laddare med bara någon procent kvar, om inte annat för sportens skull…


Mvh
 
Det är lite fånigt att det finns något kvar vid 0%. Noll är noll. I min första elbil försvann både värme och motoreffekt innan noll.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top