Elbil eller inte?

De hade någon typ av "show" som gick ut på att en bil flaxade med dörrarna och bakluckan samtidigt som den spelade poppig rockmusik på hög volym.

Det kan ha varit det töntigaste jag sett.

Någonsin.
Så jävla korkat att lägga en miljon på en bil för att den ska kunna flaxa med dörrarna...

... när man istället kan lägga 30 miljoner på en bil som även flaxar med frunk och motorhuv.

 
Jesko är för jäkla ball!

Elbil då;

provkörde Mercedes EQE 350 4M SUV.
Även som med lägst effekt ”350”, så är den fullgott pigg och känns minst lika rapp som motsvarande GLC/GLE 400.
Priset då? Med gott om utrustning (och drag, får dra 1800kg) hamnade den på 965’ ut genom dörren. Det låter mycket, men för en Mercedes och med svenska kronor, så är det nog ändå rätt ok? Med samma utrustning (AMG paket, etc) på en GLC .400, hamnar man på 100000 lägre.

Så tiden det tar med service och bränsle har nog krympt nu.
 
Jesko är för jäkla ball!

Elbil då;

provkörde Mercedes EQE 350 4M SUV.
Även som med lägst effekt ”350”, så är den fullgott pigg och känns minst lika rapp som motsvarande GLC/GLE 400.
Priset då? Med gott om utrustning (och drag, får dra 1800kg) hamnade den på 965’ ut genom dörren. Det låter mycket, men för en Mercedes och med svenska kronor, så är det nog ändå rätt ok? Med samma utrustning (AMG paket, etc) på en GLC .400, hamnar man på 100000 lägre.

Så tiden det tar med service och bränsle har nog krympt nu.
Ja alla deras EQE/S-bilar (föredrar sedanerna) är i toppen av alla elbilar enl mig, endast i konkurrens med Taycan.
Hög kompetens rakt igenom. En av FÅ som får mig att överväga byta in min E-klass.
 
Själva intentionen att bli elbilsföretag till 2030 är nog internationellt.
Ang försäljning av bilar vet jag inte.
Det var ju nästan 5 år sedan de gick över till att enbart erbjuda hybrid- eller rena eldrivlinor i alla nya bilmodeller som lanserades.

Sedan tar det ju några år innan det slår igenom i produktions- och försäljningsleden. De äldre plattformarna är väl byggda för förbränningsmotorer, så befintliga och sedan länge planerade produktionsvolymer av dessa borde gissningsvis ha fördelats mellan olika marknader så de som haft större efterfrågan på hybrider har fått dessa i högre utsträckning, medan marknader där det funnits ett behov att erbjuda rena förbränningsmotorer har haft kvar dessa något längre. Förmodligen har det även funnits en flaskhals i tillgång till batterier och elmotorer.

Skulle tro att detta nu balanserats så att man nu kan erbjuda alla bilar som säljs på samtliga marknader med någon form av hybrid eller batteridrivlina, inklusive även enklare lätthybrider för mer priskänsliga kunder/marknader.

De nyaste plattformarna som det börjat lanseras nya bilmodeller på är ju rena batteridrivlinor, så det är ju en del i utvecklingen mot målet till 2030 att även hybriderna successivt försvinner allt eftersom de äldre plattformarna fasas ut.
 
Ja alla deras EQE/S-bilar (föredrar sedanerna) är i toppen av alla elbilar enl mig, endast i konkurrens med Taycan.
Hög kompetens rakt igenom. En av FÅ som får mig att överväga byta in min E-klass.
Sjukt fin att åka i!

(men ska erkänna att jag drägglar mer över en E-klass 63s AMG kombi som stod i hallen. Vilket as!)
 
Volvo Cars har i det tysta fasat ut sina dieselmodeller och alla utom en av de enbart bensindrivna från den svenska marknaden nu under sommaren. V60, V90, XC60 och XC90 går inte längre att beställa med dieselmotor i Sverige, utan erbjuds i stället endast som laddhybrider, något sajten Carup var först med att rapportera.

Förutom en mildhybrid, XC40 med 163 hästars bensintrea, säljer Volvo därmed endast laddbara modeller i Sverige nu.
 
Sjukt fin att åka i!

(men ska erkänna att jag drägglar mer över en E-klass 63s AMG kombi som stod i hallen. Vilket as!)
Förstår det!
Även om EQE/S är kalasfina elbilar så ser de för jäkla mycket sämre ut än en fossil-E och S.
Stod en något år gammal fossil-S utanför ICA idag. Sån klass den utstrålar!
Harmoni och diskret elegans i linjerna.
En bil man vänder sig om o tittar på, medan EQE/S inte alls skapar den känslan.
Är det någon elbil som är verkligt linjeskön?
Taycan är snygg för att vara bil, men inte Porsche-snygg.
En Porsche ska vara sådär magiskt snygg och där räcker inte Taycan ända fram.
 
Förstår det!
Även om EQE/S är kalasfina elbilar så ser de för jäkla mycket sämre ut än en fossil-E och S.
Stod en något år gammal fossil-S utanför ICA idag. Sån klass den utstrålar!
Harmoni och diskret elegans i linjerna.
En bil man vänder sig om o tittar på, medan EQE/S inte alls skapar den känslan.
Är det någon elbil som är verkligt linjeskön?
Taycan är snygg för att vara bil, men inte Porsche-snygg.
En Porsche ska vara sådär magiskt snygg och där räcker inte Taycan ända fram.
Tycker att Audi q8 etron är riktigt snygg.
 
Volvo Cars har i det tysta fasat ut sina dieselmodeller och alla utom en av de enbart bensindrivna från den svenska marknaden nu under sommaren. V60, V90, XC60 och XC90 går inte längre att beställa med dieselmotor i Sverige, utan erbjuds i stället endast som laddhybrider, något sajten Carup var först med att rapportera.

Förutom en mildhybrid, XC40 med 163 hästars bensintrea, säljer Volvo därmed endast laddbara modeller i Sverige nu.
Undrar om man ska köpa upp några diesel-våfflor av 2024års modell. Säljs ju utomlands. Kanske blir värt nå i Norrland
 
Den nya Lotus-suven har allt och kan allt. Den spurtar till 100 km/h på under tre sekunder, den har 60 mil i räckvidd och 800-voltsystem med extremt snabb laddning på 350 kW.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top