Elbil eller inte?

På IKEA köpcentret här i stan har dom en massa laddstolpar, men jag har aldrig satt mig in i hur man betalar? Är det en app?

Jag ser sällan någon med sladden i, däremot står dom gärna där eftersom det är närmast dörren och större parkerings rutor
 
På IKEA köpcentret här i stan har dom en massa laddstolpar, men jag har aldrig satt mig in i hur man betalar? Är det en app?

Jag ser sällan någon med sladden i, däremot står dom gärna där eftersom det är närmast dörren och större parkerings rutor
Min lokala IKEA har gratis laddning, bara att koppla in sig. Dock är det bara 3kW så tämligen meningslöst att använda och inte värt att ta fram kabeln för. 0-100% för mig skulle ta ca ett dygn.
Besökte IKEA-museum i somras och där var det gratis 9-ish kW som aktiverades av personalen i kassan vid betalning av inträde. En tur på muséet och mat tar så pass lång tid att det gav ett bra tillskott.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
När jag hade min första elbil kunde 3kW i nån timme vara skillnaden mellan att komma hem eller inte göra det. Nu har jag återigen elbil med kortare räckvidd än snittet, men ändå nästan 30 kWh användbart så det bör inte vara något problem.
 
Min lokala IKEA har gratis laddning, bara att koppla in sig. Dock är det bara 3kW så tämligen meningslöst att använda och inte värt att ta fram kabeln för. 0-100% för mig skulle ta ca ett dygn.
Besökte IKEA-museum i somras och där var det gratis 9-ish kW som aktiverades av personalen i kassan vid betalning av inträde. En tur på muséet och mat tar så pass lång tid att det gav ett bra tillskott.

Ahh, det var det jag trodde också, att det var gratis men i princip meningslöst.
Det förklarar ju varför bilarna som står där inte är inpluggade.
 
Ahh, det var det jag trodde också, att det var gratis men i princip meningslöst.
Det förklarar ju varför bilarna som står där inte är inpluggade.
3 kwa gratis är ju 3 kwa. Folk åker 5 mil om någon annonserar gratis varmkorv.
Så varför inte ladda med 3 kwa när man ändå är där och arbetsinsatsen är att sätta i kabeln?
 
Nissan. 180 dagars elbils produktion i lager, läge för rejält sänkt pris på Nissan?

Mazda dödade sin enda elbil o tänker inte bygga elbilar Mazda skall investera 2 miliarder dollar i utveckling av skyactiv motorn o öka effektiviteten med 2% tror skyactiv ligger någonstans runt 50% effektivitet idag o det är högt.


Ford gör massor av saker just nu på en gång.

Fords pluggin bilar fortsätter att brinna trots rekal o ombyggnader 26 st på ett kort tag har värmt världen.

Ford stoppar alla Sedanner ingen vill ha en sedan enligt Ford.

Ford säljer 2 fabriker till BYD 1 i Europa och den i Brasilien.

BYD skall ju bygga till VW o stelantis.

Fords ekonomi är på väg nedåt i en helsike fart, Jim farly säger rakt ut att antingen måste Ford få sälja bilar direkt till kund som Tesla eller så är det godnatt på er och konkurs som gäller.


Finans krisen i bil världen axelererar dramatiskt, i US är återtagnings takten från privat personer så hög att det har gjort att auktion priset sjunkit med 50% vilket är en katastrof för både privat personer men mest för Finans företagen. Vilket bolag går i kk först?

Finans krisen har nått Europas engelska bilmarknaden där beg priserna dyker nedåt rätt brutalt här gäller också 50% prisnedgång på på en del modeller som bara är 2 år. Porsche Taycan är en av dessa som faller väldigt fort, även VW id bilarna faller det gör ju VW id i Tyskland med då Gammla VW golf bensin håller värdet mycket bättre.
 
Tja, jag vet inte om jag skulle öppna tanklocket för att få en liter bensin heller....
Och då är bensinen dyrare.
När jag hade phev så brukar jag stoppa i sladden om man ändå hade ärende på platsen.
Tex Ikea (suck), gruvan i Falun där jag promenerar ibland eller köpcentret kupolen i Borlänge (suck igen).
Om inte annat så för att platserna ofta ligger närmast dit man ska. ?
 
BYD Atto 3 för 2995/månad.
12 månader och 1000 mil.

Någon som testat?
Bättre eller sämre än MG4?
 
BYD Atto 3 för 2995/månad.
12 månader och 1000 mil.

Någon som testat?
Bättre eller sämre än MG4?
Jag har innan kriget testat allt utom renault o Cittra då dessa DÅ saknade moderna bilar.
Puga däremot har jag kört moderna elbilar.
Dvs jag kommer testa Atto 3 som inte fanns på demo som de två andra.
Återkommer.
MG har jag kört alla men inte impad alls, MG4 är dock den bästa budgetbilen enl mig men fallerar stenhårt om man har normala krav.
En beggad tysk/svensk/UK/amerikansk bil är solklart bättre!
 
Jag har innan kriget testat allt utom renault o Cittra då dessa DÅ saknade moderna bilar.
Puga däremot har jag kört moderna elbilar.
Dvs jag kommer testa Atto 3 som inte fanns på demo som de två andra.
Återkommer.
MG har jag kört alla men inte impad alls, MG4 är dock den bästa budgetbilen enl mig men fallerar stenhårt om man har normala krav.
En beggad tysk/svensk/UK/amerikansk bil är solklart bättre!
Det är dotter och svärson som ska leasa familjebil.
Vad får man för fossilbil för 2995/månad, 1000 mil och 12mån?
Får man en bättre fossil för dom pengarna lovar jag att då kommer dom titta på den.

Räknade också på en beggad bil för 100' men räknar man ihop försäkring, skatter, värdeminskning och lånekostnad så skiljer det inte många hundringar i månaden.
 
Det är dotter och svärson som ska leasa familjebil.
Vad får man för fossilbil för 2995/månad, 1000 mil och 12mån?
Får man en bättre fossil för dom pengarna lovar jag att då kommer dom titta på den.

Räknade också på en beggad bil för 100' men räknar man ihop försäkring, skatter, värdeminskning och lånekostnad så skiljer det inte många hundringar i månaden.
Med beggad bil menar jag beggad elbil då de har låga driftkostnader.
Och tex en beggad i3 är utmärkt för rimliga pengar och ekonomisk att äga. Räknar du på längre period (tex två 3-årsperioder) blir det troligare billigare totalt sett att äga en beggad elbil under 6år.
 
Ser fram emot att testa Kia EV9. Har kört Telluride och om denna är i samma klass så är det en intressant bil. 2500kg dragvikt gör ju ingen skada heller!
 
Det är dotter och svärson som ska leasa familjebil.
Vad får man för fossilbil för 2995/månad, 1000 mil och 12mån?
Får man en bättre fossil för dom pengarna lovar jag att då kommer dom titta på den.

Räknade också på en beggad bil för 100' men räknar man ihop försäkring, skatter, värdeminskning och lånekostnad så skiljer det inte många hundringar i månaden.
...fast då äger du den. At leasa är ju bara ett finare ord för att hyra.
 
...fast då äger du den. At leasa är ju bara ett finare ord för att hyra.
Vad är det som är så förträffligt med att äga en bruksbil?
Ett entusiastfordon förstår jag men inte bruksfordon. Soeciellt i dessa tider.
Leasing är dessutom en planerbar utgift och efter 36 månader är man kvitt möget. Äger man den har man ev skavanker kvar, slitage, storservice, dags för en omgång däck etc... Mor leasade för mindre än vad värdeminskningen var då och att det blev leasing berodde på det obefintliga begagnatutbudet av just den bilen.
Hyra är ett utmärkt uttryck för brukandeformen. Det väsentliga är att man är inte gift med bilen som, om man äger den, bara kommer öka i kostnader med ålder och slitage.
Som exempel räknade jag ihop vad hennes gamla, trötta, krånglande, spartanska bil kostade i månaden och för 200 kr/mån till kunde hon köra nytt.
Fick skavanker, allt väl inom "normalt slitage".
Sen köpte hon en mer utrustad sådan, men billigare tror jag inte den är, speciellt inte om vi tittar framåt. Detta trots att den är finansierad utan lån, dvs sparkapital som då inte genererar intäkter.
 
Vad är det som är så förträffligt med att äga en bruksbil?
Ett entusiastfordon förstår jag men inte bruksfordon. Soeciellt i dessa tider.
Leasing är dessutom en planerbar utgift och efter 36 månader är man kvitt möget. Äger man den har man ev skavanker kvar, slitage, storservice, dags för en omgång däck etc... Mor leasade för mindre än vad värdeminskningen var då och att det blev leasing berodde på det obefintliga begagnatutbudet av just den bilen.
Hyra är ett utmärkt uttryck för brukandeformen. Det väsentliga är att man är inte gift med bilen som, om man äger den, bara kommer öka i kostnader med ålder och slitage.
Som exempel räknade jag ihop vad hennes gamla, trötta, krånglande, spartanska bil kostade i månaden och för 200 kr/mån till kunde hon köra nytt.
Fick skavanker, allt väl inom "normalt slitage".
Sen köpte hon en mer utrustad sådan, men billigare tror jag inte den är, speciellt inte om vi tittar framåt.
Om man får sparken, och måste dra in svångremmen har man inte ett bojsänke runt halsen i form av fast återkommande utgift om man äger bilen. Det gäller för alla former av lån och hyra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top