Elbil eller inte?

Jag sa inte att dom hittat på det själva, jag sa att dom har upphöjt det till religion.
ALLA får betala för hårdvaran, några betalar extra och då fungerar den också.

Jag ser fram emot ett hack som låser upp ALLT på teslorna utan att Elon får en spänn, men då blockerar han väl dom från att ladda istället...

Elon äger ju nämligen din bil även om du har betalt för den.
Det är förmodligen mer kostnadseffektiv att alla betalar för samma hårdvara och de som vill betalar för koden. Som mycket annat idag så är det inte spelkonsolens, telefonen eller datorns hårdvara som kostar. Det är alla tusentals kodknackares lön. Kisel är i sammanhanget billigt..
 
Det är förmodligen mer kostnadseffektiv att alla betalar för samma hårdvara och de som vill betalar för koden. Som mycket annat idag så är det inte spelkonsolens, telefonen eller datorns hårdvara som kostar. Det är alla tusentals kodknackares lön. Kisel är i sammanhanget billigt..

Typ så. Man kan tycka att det är dumt att ta betalt för funktioner som aktiveras med mjukvara, men en av anledningarna är att det är oerhört kostsamt att ha mängder av olika hårdvaruvarianter. Mer som skall konstrueras, upphandlas från leverantörer, lagerhållas, uppdateras under hela livscykeln osv. Detta har länge varit ett jätteproblem för i synnerhet europeiska premiummärken, med tanke på alla tillval som kan göras.

Samtidigt finns det funktioner som kunder är beredda att betala extra för. Således, istället för att leverera alla bilar fullutrustade med allt aktiverat och fördela ut merkostnaden bland alla kunder så får marknaden styra mot en differentierad prissättning, där de som vill betala extra för en viss funktion kan göra det.

En av förklaringarna till Teslas goda marginaler är att de kunnat bryta med traditionen och tillämpa principen att hålla nere hårdvaruvarianterna till ett minimum. De försöker göra allt bakåtkompatibelt så långt det är möjligt och hela tiden reducera antalet varianter. Ett exempel på det kan vara ifall man uppdaterar stråkastarna till en nyare variant. Istället för att då behöva lagerhålla alla olika varianter av strålkastare under bilmodellens livscykel så ser man till att de nya är bakåtkompatibla, antingen direkt eller genom en adapter, så att de går att montera även på äldre bilar.

Ett väldigt viktigt skäl till att Tesla kunnat gå längre än andra tillverkare i att göra detta är att de varit i princip först med att samla det mesta av mjukvaran i en centraldator som de själva har kontrollen över. Andra tillverkare har sedan länge haft detta utspritt i mängder av olika ECU:er som har köpts in som en integrerad enhet med hård-/mjukvara från lägst bjudande leverantör och utan en tanke på att man skulle vilja ändra något under bilens livscykel. För dessa biltillverkare har det då inneburit att för att kunna få till en enkel mjukvarufunktion som kunderna efterfrågar har det inneburit projekt på flera år med flera leverantörer involverade och där det knappt ens gått att testa funktionen fullt ut eftersom komplexiteten kring alla beroenden är så pass hög och man inte haft egen kontroll över alla delar. Följden har ofta blivit extremt långa ledtider och mängder med "buggar".
 
. Följden har ofta blivit extremt långa ledtider och mängder med "buggar".
eller som nu när biltillverkare efter biltillverkare inte kan byta ut modemen på ett enkelt och billigt sätt när 3G släcks ner. Vips så är Mercedes Me, Volvo On Call, BMW Connected Drive etc etc döda. Tråkigt att vara kund då? Du vet, när msn betalt extra för en funktion sen skiter tillverkarna i att byta teknik trots att faktum varit känt. Orka…
 
eller som nu när biltillverkare efter biltillverkare inte kan byta ut modemen på ett enkelt och billigt sätt när 3G släcks ner. Vips så är Mercedes Me, Volvo On Call, BMW Connected Drive etc etc döda. Tråkigt att vara kund då? Du vet, när msn betalt extra för en funktion sen skiter tillverkarna i att byta teknik trots att faktum varit känt. Orka…

Men OTA är ju så bra...
 
eller som nu när biltillverkare efter biltillverkare inte kan byta ut modemen på ett enkelt och billigt sätt när 3G släcks ner. Vips så är Mercedes Me, Volvo On Call, BMW Connected Drive etc etc döda. Tråkigt att vara kund då? Du vet, när msn betalt extra för en funktion sen skiter tillverkarna i att byta teknik trots att faktum varit känt. Orka…
När släcks 3G? Fan vad jag skall trakassera varenda jävel som inte kan starta värmaren i bilen på distans???
 
När släcks 3G? Fan vad jag skall trakassera varenda jävel som inte kan starta värmaren i bilen på distans???
Senast 2025

 
Senast 2025

??????? Ibland känns det skönt att vara lite bakåtsträvande ??
 
O vad är det för fel på en bil som har ratt 3 pedaler 15" hjul el hissar fram sätes värme fram radio analogt styrda funktioner i form av knappar rattar o spakar.. Som man dessutom får köra manuellt helt själv utan att Bild jävulen har en massa åsikter o hur nära kanten man får vara, när jag får köra om, när det är dags att bromsa, osv osv..

Opel visar sig vara billigare om året i total kostnad än en MG4 för 3000 spänn i månaden.

Nu går jag ut i garaget o tar ut min analoga yammy o tar en tur till strömstad-munkedal-stigen innan det börjar regna kl 15,00.

O Föresten vill jag aktivera värmen i baksätet så kostar det pengar efter bilen var köpt, så då är väll stelantis lika jävla puckade som Tesla som vill ha betalt för att aktivera något som redan finns i bilen..

Griniga Gammla gubbar?

Låter ju bra om den bara haft fönstervevar.
 
Skulle du tycka att det var korkat om elhissarna bara gick halvvägs ner, men man kunde köpa till "full air package" och efter en mjukvaruuppdaterin OTA (som folk tycker är så speciell eftersom det sker OTA) så går dom hela vägen ner.

Eller skulle du tycka att det var en fantastisk finess med Tesla som vanligt?

Man behöver inte slicka i sig varje brun fläck ur Elons kalsonger bara för att man är märkesfanatiker, visst, det skulle kunna vara spilld Nutella....

Du vet väl att det finns en hel del turbobilar på marknaden som sålts i olika utföranden med i princip bara annan mjukvara och turbotryck.
 
Du vet väl att det finns en hel del turbobilar på marknaden som sålts i olika utföranden med i princip bara annan mjukvara och turbotryck.

Jo, och om man ville kunde man byta styrenhet själv och få den högre effekten.
Prova att koppla in något själv på en Tesla och se vad som händer i nästa OTA
 
Nu när vi ändå snackar skit om Tesla...
Idag var jag och kollade på Stora Nolia där de hade två bilar uppställda.
De hade någon typ av "show" som gick ut på att en bil flaxade med dörrarna och bakluckan samtidigt som den spelade poppig rockmusik på hög volym.

Det kan ha varit det töntigaste jag sett.

Någonsin.
 
Nu när vi ändå snackar skit om Tesla...
Idag var jag och kollade på Stora Nolia där de hade två bilar uppställda.
De hade någon typ av "show" som gick ut på att en bil flaxade med dörrarna och bakluckan samtidigt som den spelade poppig rockmusik på hög volym.

Det kan ha varit det töntigaste jag sett.

Någonsin.

Ja, man ska visst bli imponerad av det...

Jag har aldrig känt "om ändå min bil kunde flaxa med dörrarna..." inte någonsin...
Men det har dom råd att låta kodknackare sitt och jobba med, samt att inkludera pruttljud..
 
"Bilen är utrustad med en LiDAR-sensor på taket, elva kameror, tre radar och 12 ultraljudsröntgen."

Ultraljudsröntgen?
Hur många av dessa potentiella felkällor behövs för att ta mig från A till B? Herregud vilket hittepå.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top