Elbil eller inte?

MG4 får dra släp med max 2117 kg

MG5 får dra 2238 kg
Det är väll ganska bra med elbils mått eller har detta ändrats det senaste, sist jag kollade var den typiska drag vikten ungefär 500-900 kg oavsett bil utom tesla x för en mille
 
MG4 får dra släp med max 2117 kg

MG5 får dra 2238 kg
Det är väll ganska bra med elbils mått eller har detta ändrats det senaste, sist jag kollade var den typiska drag vikten ungefär 500-900 kg oavsett bil utom tesla x för en mille

Nja Tesla Y får dra 1600kg, är den mest sålda i Sverige/Europa/Världen. Ioniq 5 och EV6 tror jag har liknande dragvikter.
 
MG4 får dra släp med max 2117 kg

MG5 får dra 2238 kg
Det är väll ganska bra med elbils mått eller har detta ändrats det senaste, sist jag kollade var den typiska drag vikten ungefär 500-900 kg oavsett bil utom tesla x för en mille
Var hittar du det? Mgmotor.se säger 500 kg för både MG4 och MG5. Ny modell på gång?


1691744825378.png


MG5 Electric erbjuder en maximal dragvikt på 500 kg, en maximal släpvikt på 50 kg och en taklast på 75 kg. Helt i linje med kombins praktiska och funktionella karaktär är MG5 Electric därför lämplig för cykelhållare och takbox.
 
Det där säger ingenting om hur mycket bilen är typad för, det är bara viktskillnaden till 3500 kg totalvikt.
 
Nån som äger en BYD?
De dyker upp till kampanjpris då och då.
Frugan vill ha ny pendlarbil.
 
När antalet laddplatser och avståndet mellan dessa minskar så blir (för mig iaf) kapaciteten på batterierna mindre viktigt förutsatt att det går att ladda fort.
Jag vill se något i storlek med Honda E med typ 50kWh batteri, ~300hk och fyrhjulsdrift och snabbladdning på runt 200kW.
Jag hade köpt den skiten direCkt, fy fan vilken kul bil det hade varit!

Är inte alls ett fan av att det mest verkar gå åt större och tyngre bilar där fokus ligger på massiva batteri och 500+ hästar för att orka släpa runt på 2,5+ ton.

Ge mig en sportig hatchback i litet format där jag ändå kan lasta lite skit i bakluckan och ladda snabbt dom få gånger jag behöver köra mer än 10 mil.
Saknar formatet på min gamla Impreza varje gång jag ska parkera nånstans och hade varit villig att göra vad som helst för en sån med ovanstående spec.
 
När antalet laddplatser och avståndet mellan dessa minskar så blir (för mig iaf) kapaciteten på batterierna mindre viktigt förutsatt att det går att ladda fort.
Jag vill se något i storlek med Honda E med typ 50kWh batteri, ~300hk och fyrhjulsdrift och snabbladdning på runt 200kW.
Jag hade köpt den skiten direCkt, fy fan vilken kul bil det hade varit!

Är inte alls ett fan av att det mest verkar gå åt större och tyngre bilar där fokus ligger på massiva batteri och 500+ hästar för att orka släpa runt på 2,5+ ton.

Ge mig en sportig hatchback i litet format där jag ändå kan lasta lite skit i bakluckan och ladda snabbt dom få gånger jag behöver köra mer än 10 mil.
Saknar formatet på min gamla Impreza varje gång jag ska parkera nånstans och hade varit villig att göra vad som helst för en sån med ovanstående spec.
BMW i3.. Verkar vara din grej. Den går verkligen att drifta med i rondeller.
 
BMW i3.. Verkar vara din grej. Den går verkligen att drifta med i rondeller.
Nu måste du ju ändå skämta va?
Om vi bortser från att den ser ut som ett riktigt dåligt kvart-i-tre-ragg, så är...
Alltså nej, det går inte att bortse från utseendet hur gärna jag än vill, den är seriöst i klass med en PT Cruiser där.
Lägg därtill att jag hellre slår igen en rejäl ytterdörr över klockspelet än köper en BMW, men det är väl mer en personlig åsikt än ett argument egentligen.
Ingen snabbladdning, inga 300hk och heller ingen fyrhulsdrift...?
 
När antalet laddplatser och avståndet mellan dessa minskar så blir (för mig iaf) kapaciteten på batterierna mindre viktigt förutsatt att det går att ladda fort.
Jag vill se något i storlek med Honda E med typ 50kWh batteri, ~300hk och fyrhjulsdrift och snabbladdning på runt 200kW.
Jag hade köpt den skiten direCkt, fy fan vilken kul bil det hade varit!

Är inte alls ett fan av att det mest verkar gå åt större och tyngre bilar där fokus ligger på massiva batteri och 500+ hästar för att orka släpa runt på 2,5+ ton.

Ge mig en sportig hatchback i litet format där jag ändå kan lasta lite skit i bakluckan och ladda snabbt dom få gånger jag behöver köra mer än 10 mil.
Saknar formatet på min gamla Impreza varje gång jag ska parkera nånstans och hade varit villig att göra vad som helst för en sån med ovanstående spec.
Men då låter ju en beg Tesla 3 som hand i handsken för dig. Laddar snabbt, praktisk, kul att köra och börjar komma ned i pris. Väger under 2 ton, dvs som en vanlig BMW 3-serie ungefär (fast är mycket snabbare).
 
Nu måste du ju ändå skämta va?
Om vi bortser från att den ser ut som ett riktigt dåligt kvart-i-tre-ragg, så är...
Alltså nej, det går inte att bortse från utseendet hur gärna jag än vill, den är seriöst i klass med en PT Cruiser där.
Lägg därtill att jag hellre slår igen en rejäl ytterdörr över klockspelet än köper en BMW, men det är väl mer en personlig åsikt än ett argument egentligen.
Ingen snabbladdning, inga 300hk och heller ingen fyrhulsdrift...?
Nä men helt avstängningsbart anti spin o anti sladd dom 170 hp o bakhjulsdrift får mungiporna att bli otrevligt breda när det är lite vått??
 
Men då låter ju en beg Tesla 3 som hand i handsken för dig. Laddar snabbt, praktisk, kul att köra och börjar komma ned i pris. Väger under 2 ton, dvs som en vanlig BMW 3-serie ungefär (fast är mycket snabbare).
Läs ovanstående om kvart-i-tre-ragg.
Bagaget bak är på tok för lågt för min del också.
Det ser betydligt högre ut på en Honda E men djupet känns ju obefintligt.
Kan kompromissa och byta ut ett baksäte som aldrig används mot mer bagage.

Nä men helt avstängningsbart anti spin o anti sladd dom 170 hp o bakhjulsdrift får mungiporna att bli otrevligt breda när det är lite vått??
Mina mungipor blir redan otrevligt breda i blött med min EV6.
Även i torrt om än inte lika mycket men det skriker bra i däcken.
 
Men då låter ju en beg Tesla 3 som hand i handsken för dig. Laddar snabbt, praktisk, kul att köra och börjar komma ned i pris. Väger under 2 ton, dvs som en vanlig BMW 3-serie ungefär (fast är mycket snabbare).

Ja Tesla är ju kända för att vara lätta.....
 
Ja Tesla är ju kända för att vara lätta.....
Mitt största problem med Tesla är tvådelat.
Den ena delen är Elon som verkar ha skapliga problem mellan öronen.
Det andra problemet är marginalerna och att kundkretsen hyllar detta som något positivt.
Ingen hemlighet att Tesla har grymt bra marginaler på sina bilar jämfört med konkurrenterna.
Om man nu har ett foto eller tre av Elon på nattduksbordet så är det ju självklart att det här är grymt positivt för Tesla.
Om man istället har någon form av fungerande hjärna så tänker man kanske istället att man blir påsatt i arslet när man köper en och Elon skrattar hela vägen till banken.

Nu har jag inga foton här hemma på herren i fråga så här kan jag nog ha fel, men har inte Tesla varit en av tillverkarna som i efterhand tagit betalt för att uppgradera både effekt och laddhastighet på bilar?

Jag föredrar att få vad jag betalar för och att betala för vad jag får så ovanstående är för mig helt obegripligt, framförallt om man nu redan har så mycket bättre marginaler än sina konkurrenter.

Om jag minns fel här så blir jag gärna rättad :)

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top