Elbil eller inte?

Lite som när folk köper en MacBook och totalt glömmer bort ordet Laptop...

Eller ordet telefon, du hör aldrig en applefanatiker säga "hämta telefoner" dom hämtar ajfånen..
 
Lite som när folk köper en MacBook och totalt glömmer bort ordet Laptop...

Eller ordet telefon, du hör aldrig en applefanatiker säga "hämta telefoner" dom hämtar ajfånen..
Nej fack nåå. Det heter ajfan!!!
 
Lite som när folk köper en MacBook och totalt glömmer bort ordet Laptop...

Eller ordet telefon, du hör aldrig en applefanatiker säga "hämta telefoner" dom hämtar ajfånen..
Troende, de ska man hålla sig ifrån. Oavsett om det är en låtsaskompis i himlen, den enda värdiga motorcykeln, bilen med drivmedlet eller sambandsmedlet i fickan.
 
Jag med.
Har en Miata ND bantrimmad (motor, chassi, Cup2-däck mm), och det är viss skillnad mot min E-klass med nästan all utrustning.
Bäge är behagliga på sitt sätt.
Tesla 3 performance är snabb rakt fram med ett förvånansvärt bra chassi i en standardbil, men kul. Nej
Skulle kalla det effektivt. Tänk er en EVO 9. Den som är (var ca 2005?) en rallybil för gatan.
Den var effektiv men min dåvarande RX-8 var otroligt mycket med underhållande. Superlätt att åka på uppställ i 100+ (påfart motorväg)

Miata var min drömbil, eller ja... Mål-bil. Alltså något jag har råd med. Den eller en Toyota GR86.
Har dock aldrig kört någon av dem själv ännu, men har läst och sett en del om dem.
 
Ja, ett av resultaten var den här:

Några andra var också krasher, en var en kines som tände eld på en Porche vid en pump osv...
Mja nu tittade jag ej på dom men det är såklart inte bra om man får för sig att tanka en tesla med bensin.

Men folk i US är väll lågbegåvade om man skall tro på allt som händer i klipp på tuben.
 
Miata var min drömbil, eller ja... Mål-bil. Alltså något jag har råd med. Den eller en Toyota GR86.
Har dock aldrig kört någon av dem själv ännu, men har läst och sett en del om dem.
Valde mellan Miata och GT86
Cab var en klar fördel. Toyyan hade även lite kvalitetsutmaningar.
Mitatan är 25% lättare och det fanns en massa trim o racedelar.
Ägt min snart 5år, noll fel.
Inte ens en glödlampa (är iof inga gammedags glödtrådar på min)
Närmast gått upp i värde.
Bra köp
 
Påhak, blir otroligt svårt att köpa elbil då man vant sig med roligheten i Miata och komforten i min E-klass.
I rimlig prisklass.
EQE och Taycan alla dagar i veckan men sjuka slantar
 
Valde mellan Miata och GT86
Cab var en klar fördel. Toyyan hade även lite kvalitetsutmaningar.
Mitatan är 25% lättare och det fanns en massa trim o racedelar.
Ägt min snart 5år, noll fel.
Inte ens en glödlampa (är iof inga gammedags glödtrådar på min)
Närmast gått upp i värde.
Bra köp
Jag har en BRZ, har inte haft några problem alls med den än heller, och polare som provkört har gillat den. :hihi
Hade en cab tidigare, och miatan var lite för trång för mig.
 
Åk med cabben nere, så gör jag.
Pendlar dagligen till jobbet, alltid nedkabbat.
Drar upp den vid krypkörning och stoppljus dock
 
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla
 
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla
Vad är det som skiljer den nya från den gamla mer än namnet?

Tyckte det var en helt OK bil faktiskt även om jag saknade lite tekniskt bling, men den kändes sjukt prisvärd faktiskt om man inte värdesätter riktigt snabb laddning och bra räckvidd.
 
Både laddning och, i mindre utsträckning, räckvidd är förbättrat.
Jag gillar också den nuvarande varianten såpass att jag beställde den nya. ?
Kommer kanske i år...
 
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla

Jag har också enbart kört den gamla, men tyckte att den var trevlig.
Har den nya fått förbättringar på punkter det har klagats på tidigare så måste det vara en riktigt bra bil nu.
 
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla
Var från början en kandidat för mig. Vet många som har bra erfarenheter av Kia, förvisso mest diesel och hybrid.

Men den hade väl inte dragkrok eller åtminstone inte vettig dragvikt, dvs mer än 3-400 kg? Fanns två Kior, minns det som den ena var kroklös och den andra lågviktad.

Tror också de hade märkliga serviceintervall för att vara elbil, bland annat byta kylvätska för batteriet för en hiskeligt massa pengar (>10K) vart tredje år eller så. Kanske fixat i nya varianten.

Men detta sagt, behöver man inte dragkrok så är det säkert en bra bil. Hög servicekostnad för att vara elbil kan mer än väl kompenseras av lägre pris i förhållande till vad man får och förväntad kvalitet.
 
Var från början en kandidat för mig. Vet många som har bra erfarenheter av Kia, förvisso mest diesel och hybrid.

Men den hade väl inte dragkrok eller åtminstone inte vettig dragvikt, dvs mer än 3-400 kg? Fanns två Kior, minns det som den ena var kroklös och den andra lågviktad.

Tror också de hade märkliga serviceintervall för att vara elbil, bland annat byta kylvätska för batteriet för en hiskeligt massa pengar (>10K) vart tredje år eller så. Kanske fixat i nya varianten.

Men detta sagt, behöver man inte dragkrok så är det säkert en bra bil. Hög servicekostnad för att vara elbil kan mer än väl kompenseras av lägre pris i förhållande till vad man får och förväntad kvalitet.

Allt om elbil skulle ju kolla upp det där med kylvätskan och återkomma när dom hade fått svar, för Kia började väl med ett hiskeligt högt pris på det och backade väl sedan stegvis på det tills det slutade pratas om det
 
Tror också de hade märkliga serviceintervall för att vara elbil, bland annat byta kylvätska för batteriet för en hiskeligt massa pengar (>10K) vart tredje år eller så. Kanske fixat i nya varianten.
Fy tusan, det var märkligt.
Andra elbilar med annat oväntat servicebehov?
 
Fy tusan, det var märkligt.
Andra elbilar med annat oväntat servicebehov?
Fast som GuW skrev, de sänkte nog priset rejält efter ett tag. Hoppas det stannar så. Men har inte hört att andra tillverkar kräver byte alls av vätskan. Ja utöver syskonmärket Hyundai såklart.

Generellt ska det ju vara mindre service på en elbil. Färre rörliga delar i motor, ingen olja som blir sur efter visst intervall/ålder eller kylvätska i motorn (väl?). Men traditionella tillverkare försöker nog hålla regelbunda servicear ändå på sina elbilar, av vana och om jag är mer cyniskt för det är där de traditionellt har tjänat pengarna, officiellt säkert för att säkerställa funktion. Tesla har väl bara bromsvätska under intervall, och då bara rekommenderat. Kupefiltret vet jag inte hur de räknar, borde ju också behöva bytas någon gång.

Bromsar, stötdämpare och andra slitdelar kommer ju ge sig förr eller senare, men det är inte på intervall. Bromsarna används betydligt mer sällan på fordon som regenererar el, men det kanske å andra sidan ökar risken för att de backar igen om de aldrig används. Speciellt med skivor bak.

Hållbarhet på batterier och elmotorer kontra bensinmotorer är en annan diskussion som jag håller utanför här.
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top