Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jo, jg vet, men superkondensatorer är inte ett känt vedertaget begrepp som supercapacitors.

På samma sätt som fluxkondensator inte blev vedertaget, trots att jag är ganska säker på att dom översatte det i textningen av filmen
För mig som säljer superkondensatorer har de hetat det eller ultrakondensatorer de senaste 10 åren.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För mig som säljer superkondensatorer har de hetat det eller ultrakondensatorer de senaste 10 åren.

Jag har hört båda delar, men bland hobbyfolk är det capacitor....

ÅAS finns det ju dom som pratar om silikonchips och vilken typ av silikon som används i solcellerna...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
fluxkondensator.

Det är väll enda kodningen man inte kan köpa va? Den laddar ju ur så fort att man förflyttas fortare än blixten o klockorna går baklänges.. Ett jäkla drag som sickan sa?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi som beställde en MG för snart 1 år sedan skall tydligen få ett personligt brev från hedin.

En beklaga om lev problem? Zx, 4, 5, roadstern, levereras friskt i Europa England o Norge sedan 4 år bakåt men i Sverige går ej att få någon.

Hedin höjde ju priset med 100,000 ca 2 månader efter att det gick teckna sig för en 5,a i mitt fall,
Vågar man tro att det kommer att finnas en möjlighet att hoppa av väntelistan?

Om man gör detta kan ju hedin sälja bilen igen till det högre priset då naturligtvis o tjäna 100,000 extra på den bilen.

Förklaringen var att svenska bilar har så hög utrustning grad att det blir komponent brist. Zx levereras ofta vit med plåtfälgar o ett absolut minimum av allt.

Min 5,a har allt så det kan jag köpa att det kan fattas någon komponent.

Talade med en bekant som väntat ännu längre än mej på en standard Zx inte ett ljud om leverans.

Talade med en annan bekant som best en id4 o väntat i 13 månader o vet inte när det ev skall komma.

Talade med ytterligare en bekant som beställde en tesla o kommer att får den efter 6 veckor!

Tesslan blev också billigare än MG, 5 med nya priset o även id4 blev dyrare än Tesslan.

Skall man riva avtalet o beställa en tesla istället tro?????
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi som beställde en MG för snart 1 år sedan skall tydligen få ett personligt brev från hedin.

En beklaga om lev problem? Zx, 4, 5, roadstern, levereras friskt i Europa England o Norge sedan 4 år bakåt men i Sverige går ej att få någon.

Hedin höjde ju priset med 100,000 ca 2 månader efter att det gick teckna sig för en 5,a i mitt fall,
Vågar man tro att det kommer att finnas en möjlighet att hoppa av väntelistan?

Om man gör detta kan ju hedin sälja bilen igen till det högre priset då naturligtvis o tjäna 100,000 extra på den bilen.

Förklaringen var att svenska bilar har så hög utrustning grad att det blir komponent brist. Zx levereras ofta vit med plåtfälgar o ett absolut minimum av allt.

Min 5,a har allt så det kan jag köpa att det kan fattas någon komponent.

Talade med en bekant som väntat ännu längre än mej på en standard Zx inte ett ljud om leverans.

Talade med en annan bekant som best en id4 o väntat i 13 månader o vet inte när det ev skall komma.

Talade med ytterligare en bekant som beställde en tesla o kommer att får den efter 6 veckor!

Tesslan blev också billigare än MG, 5 med nya priset o även id4 blev dyrare än Tesslan.

Skall man riva avtalet o beställa en tesla istället tro?????

Det gör du ju som du vill med, men får du köpa för det gamla lägre priset så verkar det ju vara en bra affär, det blir ju ett billigt ägande om du säljer den när det har kommit bättre alternativ på marknaden
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tror just Brooklyn tesla modell är liiite för exklusiv för mina behov men säkert en bra bil.
Mmm, men rätta mig om jag har fel - det är väl just nu Tesla och i viss mån Polestar som lovar hyfsade leveranstider vid beställning idag? Jag tyckte mig notera en leveranstid strax efter nyår från Polestar, en enklare Tesla m3 kanske till och med snabbare än så?

Trendspaningen är väl i så fall att det är de europatillverkade elbilarna som brottas med störst kapacitetsproblem, så en god idé är väl att låta Din beställning ligga kvar och avvakta närmare besked. Blir nog svårt att få leverans av något annat fabrikat snabbare…
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vi som beställde en MG för snart 1 år sedan skall tydligen få ett personligt brev från hedin.

En beklaga om lev problem? Zx, 4, 5, roadstern, levereras friskt i Europa England o Norge sedan 4 år bakåt men i Sverige går ej att få någon.

Hedin höjde ju priset med 100,000 ca 2 månader efter att det gick teckna sig för en 5,a i mitt fall,
Vågar man tro att det kommer att finnas en möjlighet att hoppa av väntelistan?

Om man gör detta kan ju hedin sälja bilen igen till det högre priset då naturligtvis o tjäna 100,000 extra på den bilen.

Förklaringen var att svenska bilar har så hög utrustning grad att det blir komponent brist. Zx levereras ofta vit med plåtfälgar o ett absolut minimum av allt.

Min 5,a har allt så det kan jag köpa att det kan fattas någon komponent.

Talade med en bekant som väntat ännu längre än mej på en standard Zx inte ett ljud om leverans.

Talade med en annan bekant som best en id4 o väntat i 13 månader o vet inte när det ev skall komma.

Talade med ytterligare en bekant som beställde en tesla o kommer att får den efter 6 veckor!

Tesslan blev också billigare än MG, 5 med nya priset o även id4 blev dyrare än Tesslan.

Skall man riva avtalet o beställa en tesla istället tro?????
Tesla har också gått upp i pris senaste halvåret, kanske något mindre dock. En snikutrustad M3 RWD (som jag har) är 25K dyrare nu än när jag beställde i maj. Beställer man slänger konfigureraren default på fetare hjul, dragkrok och dyrare färg än standard, tar man bort det så hoppar den ner 30-40000, och leveranstiden går upp några månader. Men billigare än MG5 och ID4 har jag svårt att tro, och utrymmesmässigt är du dessutom, åtminstone för bagaget, närmare MY vilken i absolut billigaste utförande ligger några kronor under den magiska 700K gränsen, innan bidrag. En ID4 är väl minst 100K billigare än så, MG5 säkert närmre 300K billigare enligt nuvarande lista, även med rejäl höjning mer än 200K billigare.

Leveranstiden för Tesla är synnerligen slumpmässig, men det positiva är att det kan bli snabbare. Jag utlovades ett års leveranstid vid beställning, som sedan hoppade upp och ner mellan 2 och 16 månader... för att tillslut levereras efter tre månader total väntetid, vilket ju fick sägas vara direkt bra just nu. Men det hade kul att kunna få en någorlunda vettig prognos, var först några veckor innan leverans som jag visste att det skulle bli detta året.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är dom här, elbilarna som tankar lika snabbt som bensinbilarna!!!


Förutom att det var från 29% till 80%
Det motsvarar att tanka från 14.5 liter till 40 liter, alltså 25.5 liter.
Det kan jag tanka på strax över halvminuten.
Fast skillnaden är att jag kan göra det på samma tid från noll, eller upp till full.
Och jag behöver inte koppla i handtaget och stara tankförfarandet med att vänta på att tanken ska konditioneras att kunna ta emot snabbtankning.

För han tog ju tiden efter att han hade kopplat sladden, blippat med telefonen, väntat på rekonditionering av batteriet och snabbladdningen hade startat, och stängde av innan den saktade in.

Visst, det är otroligt bra för att vara en elbil, men jämför mot andra elbilar då, för det kommer inte ens i närheten av ICE bilar.
Har man en diesel kan man ju pumpa 80 liter i minuten på lastbilspumpen och det ger 150 mil räckvidd i en snåldiesel
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Undrar just hur många gånger jag tankat en bensinbil och fått lirka med knappen för att det inte ska slå ifrån gång efter annan. Bilen jag åkte i till nyligen tände texten "Tanken avluftas" när jag tryckte på knappen för att öppna tanklocket. Det gick inte på några sekunder.
Jag har hittills inte varit med om att det kommit lågor ur elintaget på någon av de laddbara bilar jag haft, men nog sjutton har jag varit med om att mitt tanklock i plast har brunnit upp med kvarstående låga ur tanken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undrar just hur många gånger jag tankat en bensinbil och fått lirka med knappen för att det inte ska slå ifrån gång efter annan. Bilen jag åkte i till nyligen tände texten "Tanken avluftas" när jag tryckte på knappen för att öppna tanklocket. Det gick inte på några sekunder.
Jag har hittills inte varit med om att det kommit lågor ur elintaget på någon av de laddbara bilar jag haft, men nog sjutton har jag varit med om att mitt tanklock i plast har brunnit upp med kvarstående låga ur tanken.

Det låter som väldigt unika upplevelser för just dig!

Vilken otrolig tur att det finns elbilar åt dig då.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det låter som väldigt unika upplevelser för just dig!
Har du aldrig råkat ut för att bensinen stängs av när du tankar så du måste hålla knappen i rätt läge? Händer 100% av gångerna jag tankar motorcyklarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du aldrig råkat ut för att bensinen stängs av när du tankar så du måste hålla knappen i rätt läge? Händer 100% av gångerna jag tankar motorcyklarna.
På MC händer det en gång, när tanken börjar bli full och jag får dra upp munstycket så jag kan toppa av, men jag föredrar att det gör så framför att fortsätta med fullt tryck.
På bil? Min skåpbil har tydligen en jobbig vinkel på något för där slår det ifrån om man itne håller munstycket precis rätt. På alla andra bilar jag haft har jag bara kunnat trycka i munstycket och använda avtryckarlåset och låtit pumpen gå tills den slår ifrån och haft full tank.
Har aldrig råkat ut för brinnande tanklock heller, det låter jävligt udda, och om det hände skulle jag antagligen felanmäla det till tillverkaren och förvänta mig någon sorts ganska akut åtgärd för det ska definitivt inte brinna i tanklock.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Äntligen!
Nu förstår jag varför en del mackar har tagit bort avtryckarlåset på pumphandtaget.
Det är för att det ska vara jobbigare att tanka! Så steget till elbil blir mindre.
Det är en komplott, små MPare springer kring på nätternao tar bort låsklacken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Äntligen!
Nu förstår jag varför en del mackar har tagit bort avtryckarlåset på pumphandtaget.
Det är för att det ska vara jobbigare att tanka! Så steget till elbil blir mindre.
Det är en komplott, små MPare springer kring på nätternao tar bort låsklacken.

Jag orkar IOFS hålla inne avtryckaren i dom 75 sekunder det tar att tanka fullt, men jag köper din teori rakt av, miljömullar har gjort konstigare saker...

När man har lärt sig vilken vinkel man ska sätta munstycket i är det inget problem med att det slår av heller, om inte muppen före har övertankat och fyllt överfyllningsskyddsröret med soppa, men som sagt, jag kan hålla i handtaget och klämma till igen om det slår av i 75 sekunder också...

Brinnade tanklock låter som något som alla tidningar borde ha haft på sina första sidor tycker jag, men händer det bara L.Mäkinen och han inte anmäler det så kan det ju fortgå hur länge som helst.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Brinnade tanklock låter som något som alla tidningar borde ha haft på sina första sidor tycker jag, men händer det bara L.Mäkinen och han inte anmäler det så kan det ju fortgå hur länge som helst.
I det fallet (har faktiskt bara hänt en gång) hade nybilsgarantin gått ut och biltillverkaren hade gått omkull mer än ett decennium innan händelsen. Tanklocket var inte ens original till bilen så jag tror inte det blir så stora rubriker av det. Det är väl knappt så det hamnar i tidningen när det blir EGR-bränder i BMW? För att få rubriker om bilindustrin krävs väl att Elon Musk twittrar om annat än Dogecoin?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I det fallet (har faktiskt bara hänt en gång) hade nybilsgarantin gått ut och biltillverkaren hade gått omkull mer än ett decennium innan händelsen. Tanklocket var inte ens original till bilen så jag tror inte det blir så stora rubriker av det. Det är väl knappt så det hamnar i tidningen när det blir EGR-bränder i BMW? För att få rubriker om bilindustrin krävs väl att Elon Musk twittrar om annat än Dogecoin?

Jo, bränder i bilars bränsletankar på bensinstationer skulle skapa gigantiska rubriker, om det någonsin inträffade...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top