Elbil eller inte?

Vad gör en hoj på Gröndal?
Körs en hel del knix där så lite hemmagjorda cirkatider borde väl finnas?
 
Haha, tänk att folk kan bli tjejsura för att elbilar faktiskt är riktigt bra... och tillochmed snabba på annat än bara rakt fram. :tuttar

Tips från coachen: Öda inte massa energi/inlägg på sådant, det tillför inget.
 
Haha, tänk att folk kan bli tjejsura för att elbilar faktiskt är riktigt bra... och tillochmed snabba på annat än bara rakt fram. :tuttar

Tips från coachen: Öda inte massa energi/inlägg på sådant, det tillför inget.
Återkom när de slagit banrekordet. Inte ditt påhittade rekord.
 
Jag har ingen koll. Är det många Tesla med och tävlar i Time-attack?
 
Imponerande !
Lite oroande att hjulbultarna var lösa efter... Underdimensionerade för bankörning ?
Värme + alufälgar = stora rörelser och d behöver man efterdra. Hjulmuttrarna är väl dimensionerade (grövsta jag haft på någon bil, inkl Landcruisern) och skall dras hårt, vill minnas 180 Nm. Men skall man köra seriös bankörning skall man nog modda fjädring, bromsar och däck i första hand.
 
Hmm, vi pratade ju batteritekniker i våras i tråden, nu ska ännu en kinesisk elbil jag aldrig hört talas om - GAC Aion - presenteras i dagarna: https://pushevs.com/2021/07/30/gac-aion-with-fast-charging-speed-comparable-to-refueling/

Vad som slår mig är att den tydligen ska vara försedd med grafenbatterier och därmed klara hysteriskt snabba laddtider. Vad är baksidan med grafenbatterier? Energidensitet? I vart fall blir det intressant att se om det kommer någon presentation och än hellre provkörning och -laddning i närtid...

Ha en fin helg förresten :)
 
Hmm, vi pratade ju batteritekniker i våras i tråden, nu ska ännu en kinesisk elbil jag aldrig hört talas om - GAC Aion - presenteras i dagarna: https://pushevs.com/2021/07/30/gac-aion-with-fast-charging-speed-comparable-to-refueling/

Vad som slår mig är att den tydligen ska vara försedd med grafenbatterier och därmed klara hysteriskt snabba laddtider. Vad är baksidan med grafenbatterier? Energidensitet? I vart fall blir det intressant att se om det kommer någon presentation och än hellre provkörning och -laddning i närtid...

Ha en fin helg förresten :)

Grafen är jättebra i batterier, dom tre gånger dom går att ladda innan termisk expansion spräcker och dendriter kortsluter cellerna.

Grafenbatterier är väl en helig graal inom batteriforskningen, den som löser problemen lär inte behöva äta på soppkök som pensionär....
 
Grafen är jättebra i batterier, dom tre gånger dom går att ladda innan termisk expansion spräcker och dendriter kortsluter cellerna.

Grafenbatterier är väl en helig graal inom batteriforskningen, den som löser problemen lär inte behöva äta på soppkök som pensionär....
Mmm, förstår jag det rätt är det väl det man menat sig hantera via nya material i katod - de talar om en livslängd på 100 000 mil. Bilarna sägs ju ha en hyfsad räckvidd, 60 kinesiska mil brukar väl motsvara 35-40 verkliga mil? Tyder erfarenhetsmässigt på 70-75 kWh tillgängliga i batteriet. Bilen ser väl storleksmässigt ut att vara i ID.4-storlek så frågan är väl hur mycket utrymme batterierna kan kräva.

Tillgången till produktionsresurser för grafen är vad jag förstår en begränsande faktor men faktum är att de flesta inte verkar ha förväntat sig kommersiella grafenbatterier i dessa applikationer förrän om 1-2 år. Solid state i EV-sammanhang spekuleras enligt samma källor ligga 3-4 år fram i tiden.

Så skulle bilen presenteras vågar jag påstå att det skulle kunna vara ett av tekniksprången vi brukar prata om. Det blir i alla fall intressant att följa fortsättningen :)
 
Så skulle bilen presenteras vågar jag påstå att det skulle kunna vara ett av tekniksprången vi brukar prata om. Det blir i alla fall intressant att följa fortsättningen :)

Absolut, fungerande grafenbatterier/solidstatebatterier är nog ett lika stort tekniksprång som Lithiumbatterierna var, men vi är inte där än...

Vi kommer nog att få dras med Lithiumbatterier i åtminstonde 10 år till, för att från fungerande prototyper som klarar tusentals laddningar i laboratoriet är det lång väg till att dom gör det under din bil...

Lithiumbatterierna tog lång tid på sig från små foliefickor som förvisso inehöll mycket energi för sin vikt, men dom självantände om man försökte ta ut mer än 1C.
När dom klarade en urladdning på 4C började man flyga modellflyg med dom, det var en revolution, man laddade i en timme och flög i en kvart...

Sedan började dom tåla snabbladdning också (efter att ha kallnat ordentligt efter urladdningarna) och då blev dom ännu mycket bättre.
 
Det är väl knappast troligt att just bilar skulle vara den första marknaden för ny batteriteknik som sannolikt kommer vara dyr från början och dessutom vill nog ingen fordonstillverkare riskera att gå i konkurs pga reklamationer för att dom lagt in ny oprövad teknik i sina bilar.
Fordonsindustrin har alltid varit konservativ och inte utan orsak.

Mer troligt kommer de första applikationerna vara produkter med kort livslängd där kunderna gärna betalar bra för sparad vikt,
Laptops, mobiltelefoner, rc-fordon, sportutrustning, F1 KERS osv
Alltså marknader där kan kunderna accepterar högt kilopris.
 
Det är väl knappast troligt att just bilar skulle vara den första marknaden för ny batteriteknik som sannolikt kommer vara dyr från början och dessutom vill nog ingen fordonstillverkare riskera att gå i konkurs pga reklamationer för att dom lagt in ny oprövad teknik i sina bilar.
Fordonsindustrin har alltid varit konservativ och inte utan orsak.

Mer troligt kommer de första applikationerna vara produkter med kort livslängd där kunderna gärna betalar bra för sparad vikt,
Laptops, mobiltelefoner, rc-fordon, sportutrustning, F1 KERS osv
Alltså marknader där kan kunderna accepterar högt kilopris.

Jo, precis, Lithiumkemin satt ju i mobiltelefoner i många år innan den blev användbar till annat.
Grafen/solidstate har ju inte ens tagit sig dit än
 
Jo, precis, Lithiumkemin satt ju i mobiltelefoner i många år innan den blev användbar till annat.
Grafen/solidstate har ju inte ens tagit sig dit än
Finns det inte grafen RC batteri paket? eller rör jag ihop med kolnanorör RC packar?.
Vet att det finns Rc packar som du kan dunka tomma rakt på ett ex bilbatteri som fyller packen på några minuter, galet snabb laddning.
 
Finns det inte grafen RC batteri paket? eller rör jag ihop med kolnanorör RC packar?.
Vet att det finns Rc packar som du kan dunka tomma rakt på ett ex bilbatteri som fyller packen på några minuter, galet snabb laddning.
Det har funnits packar med supercapacitators som man har laddat på det viset tror jag.

jag hänger inte riktigt med längre då jag har lagt den hobbyn på hyllan
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top