Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad gör en hoj på Gröndal?
Körs en hel del knix där så lite hemmagjorda cirkatider borde väl finnas?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, tänk att folk kan bli tjejsura för att elbilar faktiskt är riktigt bra... och tillochmed snabba på annat än bara rakt fram. :tuttar

Tips från coachen: Öda inte massa energi/inlägg på sådant, det tillför inget.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Haha, tänk att folk kan bli tjejsura för att elbilar faktiskt är riktigt bra... och tillochmed snabba på annat än bara rakt fram. :tuttar

Tips från coachen: Öda inte massa energi/inlägg på sådant, det tillför inget.
Återkom när de slagit banrekordet. Inte ditt påhittade rekord.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har ingen koll. Är det många Tesla med och tävlar i Time-attack?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Imponerande !
Lite oroande att hjulbultarna var lösa efter... Underdimensionerade för bankörning ?
Värme + alufälgar = stora rörelser och d behöver man efterdra. Hjulmuttrarna är väl dimensionerade (grövsta jag haft på någon bil, inkl Landcruisern) och skall dras hårt, vill minnas 180 Nm. Men skall man köra seriös bankörning skall man nog modda fjädring, bromsar och däck i första hand.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, vi pratade ju batteritekniker i våras i tråden, nu ska ännu en kinesisk elbil jag aldrig hört talas om - GAC Aion - presenteras i dagarna: https://pushevs.com/2021/07/30/gac-aion-with-fast-charging-speed-comparable-to-refueling/

Vad som slår mig är att den tydligen ska vara försedd med grafenbatterier och därmed klara hysteriskt snabba laddtider. Vad är baksidan med grafenbatterier? Energidensitet? I vart fall blir det intressant att se om det kommer någon presentation och än hellre provkörning och -laddning i närtid...

Ha en fin helg förresten :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmm, vi pratade ju batteritekniker i våras i tråden, nu ska ännu en kinesisk elbil jag aldrig hört talas om - GAC Aion - presenteras i dagarna: https://pushevs.com/2021/07/30/gac-aion-with-fast-charging-speed-comparable-to-refueling/

Vad som slår mig är att den tydligen ska vara försedd med grafenbatterier och därmed klara hysteriskt snabba laddtider. Vad är baksidan med grafenbatterier? Energidensitet? I vart fall blir det intressant att se om det kommer någon presentation och än hellre provkörning och -laddning i närtid...

Ha en fin helg förresten :)

Grafen är jättebra i batterier, dom tre gånger dom går att ladda innan termisk expansion spräcker och dendriter kortsluter cellerna.

Grafenbatterier är väl en helig graal inom batteriforskningen, den som löser problemen lär inte behöva äta på soppkök som pensionär....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grafen är jättebra i batterier, dom tre gånger dom går att ladda innan termisk expansion spräcker och dendriter kortsluter cellerna.

Grafenbatterier är väl en helig graal inom batteriforskningen, den som löser problemen lär inte behöva äta på soppkök som pensionär....
Mmm, förstår jag det rätt är det väl det man menat sig hantera via nya material i katod - de talar om en livslängd på 100 000 mil. Bilarna sägs ju ha en hyfsad räckvidd, 60 kinesiska mil brukar väl motsvara 35-40 verkliga mil? Tyder erfarenhetsmässigt på 70-75 kWh tillgängliga i batteriet. Bilen ser väl storleksmässigt ut att vara i ID.4-storlek så frågan är väl hur mycket utrymme batterierna kan kräva.

Tillgången till produktionsresurser för grafen är vad jag förstår en begränsande faktor men faktum är att de flesta inte verkar ha förväntat sig kommersiella grafenbatterier i dessa applikationer förrän om 1-2 år. Solid state i EV-sammanhang spekuleras enligt samma källor ligga 3-4 år fram i tiden.

Så skulle bilen presenteras vågar jag påstå att det skulle kunna vara ett av tekniksprången vi brukar prata om. Det blir i alla fall intressant att följa fortsättningen :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så skulle bilen presenteras vågar jag påstå att det skulle kunna vara ett av tekniksprången vi brukar prata om. Det blir i alla fall intressant att följa fortsättningen :)

Absolut, fungerande grafenbatterier/solidstatebatterier är nog ett lika stort tekniksprång som Lithiumbatterierna var, men vi är inte där än...

Vi kommer nog att få dras med Lithiumbatterier i åtminstonde 10 år till, för att från fungerande prototyper som klarar tusentals laddningar i laboratoriet är det lång väg till att dom gör det under din bil...

Lithiumbatterierna tog lång tid på sig från små foliefickor som förvisso inehöll mycket energi för sin vikt, men dom självantände om man försökte ta ut mer än 1C.
När dom klarade en urladdning på 4C började man flyga modellflyg med dom, det var en revolution, man laddade i en timme och flög i en kvart...

Sedan började dom tåla snabbladdning också (efter att ha kallnat ordentligt efter urladdningarna) och då blev dom ännu mycket bättre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl knappast troligt att just bilar skulle vara den första marknaden för ny batteriteknik som sannolikt kommer vara dyr från början och dessutom vill nog ingen fordonstillverkare riskera att gå i konkurs pga reklamationer för att dom lagt in ny oprövad teknik i sina bilar.
Fordonsindustrin har alltid varit konservativ och inte utan orsak.

Mer troligt kommer de första applikationerna vara produkter med kort livslängd där kunderna gärna betalar bra för sparad vikt,
Laptops, mobiltelefoner, rc-fordon, sportutrustning, F1 KERS osv
Alltså marknader där kan kunderna accepterar högt kilopris.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl knappast troligt att just bilar skulle vara den första marknaden för ny batteriteknik som sannolikt kommer vara dyr från början och dessutom vill nog ingen fordonstillverkare riskera att gå i konkurs pga reklamationer för att dom lagt in ny oprövad teknik i sina bilar.
Fordonsindustrin har alltid varit konservativ och inte utan orsak.

Mer troligt kommer de första applikationerna vara produkter med kort livslängd där kunderna gärna betalar bra för sparad vikt,
Laptops, mobiltelefoner, rc-fordon, sportutrustning, F1 KERS osv
Alltså marknader där kan kunderna accepterar högt kilopris.

Jo, precis, Lithiumkemin satt ju i mobiltelefoner i många år innan den blev användbar till annat.
Grafen/solidstate har ju inte ens tagit sig dit än
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo, precis, Lithiumkemin satt ju i mobiltelefoner i många år innan den blev användbar till annat.
Grafen/solidstate har ju inte ens tagit sig dit än
Finns det inte grafen RC batteri paket? eller rör jag ihop med kolnanorör RC packar?.
Vet att det finns Rc packar som du kan dunka tomma rakt på ett ex bilbatteri som fyller packen på några minuter, galet snabb laddning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns det inte grafen RC batteri paket? eller rör jag ihop med kolnanorör RC packar?.
Vet att det finns Rc packar som du kan dunka tomma rakt på ett ex bilbatteri som fyller packen på några minuter, galet snabb laddning.
Det har funnits packar med supercapacitators som man har laddat på det viset tror jag.

jag hänger inte riktigt med längre då jag har lagt den hobbyn på hyllan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kondensatorer...
Jo, jg vet, men superkondensatorer är inte ett känt vedertaget begrepp som supercapacitors.

På samma sätt som fluxkondensator inte blev vedertaget, trots att jag är ganska säker på att dom översatte det i textningen av filmen
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top