Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite som när folk köper en MacBook och totalt glömmer bort ordet Laptop...

Eller ordet telefon, du hör aldrig en applefanatiker säga "hämta telefoner" dom hämtar ajfånen..
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Lite som när folk köper en MacBook och totalt glömmer bort ordet Laptop...

Eller ordet telefon, du hör aldrig en applefanatiker säga "hämta telefoner" dom hämtar ajfånen..
Nej fack nåå. Det heter ajfan!!!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lite som när folk köper en MacBook och totalt glömmer bort ordet Laptop...

Eller ordet telefon, du hör aldrig en applefanatiker säga "hämta telefoner" dom hämtar ajfånen..
Troende, de ska man hålla sig ifrån. Oavsett om det är en låtsaskompis i himlen, den enda värdiga motorcykeln, bilen med drivmedlet eller sambandsmedlet i fickan.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag med.
Har en Miata ND bantrimmad (motor, chassi, Cup2-däck mm), och det är viss skillnad mot min E-klass med nästan all utrustning.
Bäge är behagliga på sitt sätt.
Tesla 3 performance är snabb rakt fram med ett förvånansvärt bra chassi i en standardbil, men kul. Nej
Skulle kalla det effektivt. Tänk er en EVO 9. Den som är (var ca 2005?) en rallybil för gatan.
Den var effektiv men min dåvarande RX-8 var otroligt mycket med underhållande. Superlätt att åka på uppställ i 100+ (påfart motorväg)

Miata var min drömbil, eller ja... Mål-bil. Alltså något jag har råd med. Den eller en Toyota GR86.
Har dock aldrig kört någon av dem själv ännu, men har läst och sett en del om dem.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja, ett av resultaten var den här:

Några andra var också krasher, en var en kines som tände eld på en Porche vid en pump osv...
Mja nu tittade jag ej på dom men det är såklart inte bra om man får för sig att tanka en tesla med bensin.

Men folk i US är väll lågbegåvade om man skall tro på allt som händer i klipp på tuben.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Miata var min drömbil, eller ja... Mål-bil. Alltså något jag har råd med. Den eller en Toyota GR86.
Har dock aldrig kört någon av dem själv ännu, men har läst och sett en del om dem.
Valde mellan Miata och GT86
Cab var en klar fördel. Toyyan hade även lite kvalitetsutmaningar.
Mitatan är 25% lättare och det fanns en massa trim o racedelar.
Ägt min snart 5år, noll fel.
Inte ens en glödlampa (är iof inga gammedags glödtrådar på min)
Närmast gått upp i värde.
Bra köp
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Påhak, blir otroligt svårt att köpa elbil då man vant sig med roligheten i Miata och komforten i min E-klass.
I rimlig prisklass.
EQE och Taycan alla dagar i veckan men sjuka slantar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Valde mellan Miata och GT86
Cab var en klar fördel. Toyyan hade även lite kvalitetsutmaningar.
Mitatan är 25% lättare och det fanns en massa trim o racedelar.
Ägt min snart 5år, noll fel.
Inte ens en glödlampa (är iof inga gammedags glödtrådar på min)
Närmast gått upp i värde.
Bra köp
Jag har en BRZ, har inte haft några problem alls med den än heller, och polare som provkört har gillat den. :hihi
Hade en cab tidigare, och miatan var lite för trång för mig.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Åk med cabben nere, så gör jag.
Pendlar dagligen till jobbet, alltid nedkabbat.
Drar upp den vid krypkörning och stoppljus dock
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla
Vad är det som skiljer den nya från den gamla mer än namnet?

Tyckte det var en helt OK bil faktiskt även om jag saknade lite tekniskt bling, men den kändes sjukt prisvärd faktiskt om man inte värdesätter riktigt snabb laddning och bra räckvidd.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Både laddning och, i mindre utsträckning, räckvidd är förbättrat.
Jag gillar också den nuvarande varianten såpass att jag beställde den nya. ?
Kommer kanske i år...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla

Jag har också enbart kört den gamla, men tyckte att den var trevlig.
Har den nya fått förbättringar på punkter det har klagats på tidigare så måste det vara en riktigt bra bil nu.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sorry för OT i eltråden.
Åter, nya Kia Niro,
Någon som provat?
Bara kört den gamla
Var från början en kandidat för mig. Vet många som har bra erfarenheter av Kia, förvisso mest diesel och hybrid.

Men den hade väl inte dragkrok eller åtminstone inte vettig dragvikt, dvs mer än 3-400 kg? Fanns två Kior, minns det som den ena var kroklös och den andra lågviktad.

Tror också de hade märkliga serviceintervall för att vara elbil, bland annat byta kylvätska för batteriet för en hiskeligt massa pengar (>10K) vart tredje år eller så. Kanske fixat i nya varianten.

Men detta sagt, behöver man inte dragkrok så är det säkert en bra bil. Hög servicekostnad för att vara elbil kan mer än väl kompenseras av lägre pris i förhållande till vad man får och förväntad kvalitet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var från början en kandidat för mig. Vet många som har bra erfarenheter av Kia, förvisso mest diesel och hybrid.

Men den hade väl inte dragkrok eller åtminstone inte vettig dragvikt, dvs mer än 3-400 kg? Fanns två Kior, minns det som den ena var kroklös och den andra lågviktad.

Tror också de hade märkliga serviceintervall för att vara elbil, bland annat byta kylvätska för batteriet för en hiskeligt massa pengar (>10K) vart tredje år eller så. Kanske fixat i nya varianten.

Men detta sagt, behöver man inte dragkrok så är det säkert en bra bil. Hög servicekostnad för att vara elbil kan mer än väl kompenseras av lägre pris i förhållande till vad man får och förväntad kvalitet.

Allt om elbil skulle ju kolla upp det där med kylvätskan och återkomma när dom hade fått svar, för Kia började väl med ett hiskeligt högt pris på det och backade väl sedan stegvis på det tills det slutade pratas om det
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tror också de hade märkliga serviceintervall för att vara elbil, bland annat byta kylvätska för batteriet för en hiskeligt massa pengar (>10K) vart tredje år eller så. Kanske fixat i nya varianten.
Fy tusan, det var märkligt.
Andra elbilar med annat oväntat servicebehov?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fy tusan, det var märkligt.
Andra elbilar med annat oväntat servicebehov?
Fast som GuW skrev, de sänkte nog priset rejält efter ett tag. Hoppas det stannar så. Men har inte hört att andra tillverkar kräver byte alls av vätskan. Ja utöver syskonmärket Hyundai såklart.

Generellt ska det ju vara mindre service på en elbil. Färre rörliga delar i motor, ingen olja som blir sur efter visst intervall/ålder eller kylvätska i motorn (väl?). Men traditionella tillverkare försöker nog hålla regelbunda servicear ändå på sina elbilar, av vana och om jag är mer cyniskt för det är där de traditionellt har tjänat pengarna, officiellt säkert för att säkerställa funktion. Tesla har väl bara bromsvätska under intervall, och då bara rekommenderat. Kupefiltret vet jag inte hur de räknar, borde ju också behöva bytas någon gång.

Bromsar, stötdämpare och andra slitdelar kommer ju ge sig förr eller senare, men det är inte på intervall. Bromsarna används betydligt mer sällan på fordon som regenererar el, men det kanske å andra sidan ökar risken för att de backar igen om de aldrig används. Speciellt med skivor bak.

Hållbarhet på batterier och elmotorer kontra bensinmotorer är en annan diskussion som jag håller utanför här.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top