Elbil eller inte?

Ja, fast med BILEN, med Hojen ska man fortfarande aldrig ligga under begränsningarna.
Rätt lustigt det här med begränsningar, min hoj är uppdrevad från 15/45 till 17/43 och den jäkeln vill inte gå över 180 på femman (för låga varv) så jag är tvungen att växla ned till 3'an för att komma över 230 (på mätaren). Det är iaf ingen som kör om en trots att det står 120+120 på skyltarna. Luspudlar!

110km/h är egentligen ~105 så plus 29 på hastighetmätaren bör alltså vara runt 146 på 110 väg.

Sånt där fick man lära sig att hålla koll på utomlands där det var 130 och dolda kameror.
137-138 var perfekt.

Att ligga lagligt (dvs långsammare än trafikflödet) är enerverande. Beroende på bil så är ~20 över lagom på motorväg.

110km/h är egentligen ~105 så plus 29 på hastighetmätaren bör alltså vara runt 146 på 110 väg.

Sånt där fick man lära sig att hålla koll på utomlands där det var 130 och dolda kameror.
137-138 var perfekt.

Att ligga lagligt (dvs långsammare än trafikflödet) är enerverande. Beroende på bil så är ~20 över lagom på motorväg.
Det är väl ingen som inte har GPS i bilen så att hålla "rätt" fart kan ju inte vara svårt.

Aaaa to hell with it. Blir en TM3

Då även jag av outgrundliga anledningar börjar bli gammal och därmed hittar nya tråkiga utmaningar för mig själv körde jag igår ett antal mil motorväg i moderat tempo.

Ca 100km i +3 grader, 115km/h på farthållaren, kanske 10km icke motorväg i lägre tempo.
Resultat: 198Wh/km

Mao tror jag att min tidigare prediktion om 250Wh/km för 130km/h i vintertemp inte är helt fel. I vart fall inte åt det snåla hållet.

Då även jag av outgrundliga anledningar börjar bli gammal och därmed hittar nya tråkiga utmaningar för mig själv körde jag igår ett antal mil motorväg i moderat tempo.

Ca 100km i +3 grader, 115km/h på farthållaren, kanske 10km icke motorväg i lägre tempo.
Resultat: 198Wh/km

Mao tror jag att min tidigare prediktion om 250Wh/km för 130km/h i vintertemp inte är helt fel. I vart fall inte åt det snåla hållet.
Modell?

Du kommer få batteritorsk diREkt! ;)

Verkar vara en kul bil! Vilken variant blev det?
Garanterat! Får väl hoppas bilfirman är lite givmildare med elektronerna än vad de brukar vara med bensin i tanken (har haft ett antal ny-leveranser och alltid får man ta första mack för att inte bli stående)

Det blir en Performance. Ska snabbt som tusan spika på 18”

Garanterat! Får väl hoppas bilfirman är lite givmildare med elektronerna än vad de brukar vara med bensin i tanken (har haft ett antal ny-leveranser och alltid får man ta första mack för att inte bli stående)

Vad levereras Performance med för hjul?
Jag märker ingen avsevärd skillnad i komfort mellan 19" sommarhjul och 18" vinterhjul. Inte förbrukningsmässigt heller med dubbfria statsvinterdäck.

Performance levereras med 19" eller 20" hjul. De vanliga 18" fälgarna går inte på pga de större bromsarna men det finns eftermarknads 18" som gör det. Jag har en "Stealth Performance" som ser ut som en LR och har dragkrok men som har Performancemotor/inverter/programvara och således också 18" hjul och likadan räckvidd som LR.
Komforten blir oerhört mycket bättre med Michelin Premacy än med de Pilot Sport som kommer original, men visst tappar man lite i skärpa också.

Vad levereras Performance med för hjul?
Jag märker ingen avsevärd skillnad i komfort mellan 19" sommarhjul och 18" vinterhjul. Inte förbrukningsmässigt heller med dubbfria statsvinterdäck.
20” Überturbine och två varv eltejp som däck… Faktiskt inte så störig som man kan tro, men lika lätta att köra sönder på våra skadade vägar..

Om du hämtar i Trosta brukar batteriet ligga kring 70% så du klarar dig. Tänk på att kameran till Autopiloten kalibreras under första 2-3 milen så det tar ett tag innan du har alla funktioner som de skall.

20” Überturbine och två varv eltejp som däck… Faktiskt inte så störig som man kan tro, men lika lätta att köra sönder på våra skadade vägar..

20" kan nog va stökigt, men 19" kanske är ett enklare alternativ med rimlig komfort?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT