Elbil eller inte?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Restvärdet är det som ger avskrivningens storlek.
Men om en elbil kostar dubbla kostnaden ska värdeminskningen vara hälften ca 25% över tre år.
Lycka till med det då teknikutvecklingen gör att de elbilar som finns om 3år kommer vara massivt m bättre till billigare pris.
Har du sett MG's nya elbilar? Sjuk utvecklingstakt.

Jo, det är jag helt medveten om men vi och många fler använder operativ leasing med på förhand fastslagen månadskostnad.
Begränsningen för föraren som väljer bil ligger i det fallet i en maximal TCO, alltså leasingkostnaden då drivmedel utanför tjänsteresa hamnar på föraren.
Föraren är alltså i det läget ointresserad av andrahandsvärdet så länge leasingbolaget erbjuder ett upplägg under maximal TCO.

Med MG´s bilar får man också den stora fördelen att ta del av Kinas snabba utveckling i övervakning av individer.
Men de sätter onekligen fart på saker och ting hos konkurrensen om de kan tjäna pengar på att leverera till de priserna över tid.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Enligt ABRP behöver jag 7 laddstopp med -21 M3P för att klara sträckan. Det är ju rätt, omfattande? Framförallt jämfört med dina två. Ligger du och fiser med lastbilarna, eller iaf i deras tempo? Har du en logg på din körning?
Jag menar, att 34mil skulle generera 5 extra stopp. Tvek..
Vad har du ställt in i din profil? Verkar otroligt konstigt då -21 har längre räckvidd än vad jag har, dessutom värmepump.

Fiser inte med lastbilar utan kör i skyltad hastighet. Någon omkörning möjligen. Vintertid laddar jag lite längre men 26+26+34 mil är ingen match oavsett.

EDIT: Testade Töre-Linköping, det är 114 mil. 4 laddstopp.


EDIT 2: Testade Töre-Jönköping 127 mil, 5 laddstopp.

 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad har du ställt in i din profil? Verkar otroligt konstigt då -21 har längre räckvidd än vad jag har, dessutom värmepump.

Fiser inte med lastbilar utan kör i skyltad hastighet. Någon omkörning möjligen. Vintertid laddar jag lite längre men 26+26+34 mil är ingen match oavsett.
Referensföbrukning i 110km/h 250wh/km
20” hjul
90% SOC vid start
10% vid ankomst
Max hastighet 140km/h
Batteridegradering 5%
Referenshastighet 100%
20 grader i bil och utetemperatur
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
250 Wh/km... där har du felet. Det drar Tesla X med 22"...

Jag körde Luleå-Säfsen med släpvagn och två hojar på de siffrorna, i oktober. Iofs med 18" hjul då men...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
X Performance 2019 har referensförbrukning 230 Wh/km i 110 km/h. ABRP loggar ju riktiga fordonsdata så de brukar vara snuskigt exakta.
Jag kikade in i forumet (tesla) för du själv postat 200wh i snitt på din bil mestadels landsväg. Så 250wh på grov asfalt och gärna blött låter ju klart inte överdrivet, eller? Måste ju vara lite trofé. 140 blir således Max på autobahn-delen av resan. Nedu, jag vet inte ja…
Värmepumpen spelar nog extremt liten roll vid 20 grader plus?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Precis sådär sa jag själv för ett antal år sedan. Men eftersom i princip hela bunten i Tyskland fortfarande bygger på ICE-plattformar är jag inte lika övertygad längre.

Det kan vara så att det är ett sämre utgångsläge att ha en väldig massa tradition och kompetens om befintliga saker när man skall bygga något helt annat.
Men har du sett det MB och BMW lancerat 2021?
Även de bilar som bygger på fossilplattformar är riktigt bra, tex EQA.
Klart bättre än Ioniq 5/EV6 som alla hyllar.
Rena smäckbyggena om man nu tycker bilfunktioner inkl klimatanläggning, ljudsystem, ergonomi är viktigt.
MG har däremot gjort mycket rätt till låg kostnad. Imponerande. Jag vill ha mer dock, men till pengarna BRA!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men har du sett det MB och BMW lancerat 2021?
Även de bilar som bygger på fossilplattformar är riktigt bra, tex EQA.
Klart bättre än Ioniq 5/EV6 som alla hyllar.
Rena smäckbyggena om man nu tycker bilfunktioner inkl klimatanläggning, ljudsystem, ergonomi är viktigt.
MG har däremot gjort mycket rätt till låg kostnad. Imponerande. Jag vill ha mer dock, men till pengarna BRA!

Sorry, läste MG inte MB. Lite olika saker.
Har sett en del och det är fina bilar men tunga och dyra med hög förbrukning.
Tysk byggkvalitet i all ära men kalkylen skall gå ihop oxå. Jag tycker inte det är väldigt imponerande att bygga en fin bil för över miljonen. Iaf om den inte är avsevärt bättre på mycket i jämförelse med konkurrenterna.
För lite över en halv däremot.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jo, det är jag helt medveten om men vi och många fler använder operativ leasing med på förhand fastslagen månadskostnad.
Begränsningen för föraren som väljer bil ligger i det fallet i en maximal TCO, alltså leasingkostnaden då drivmedel utanför tjänsteresa hamnar på föraren.
Föraren är alltså i det läget ointresserad av andrahandsvärdet så länge leasingbolaget erbjuder ett upplag under maximal TCO.

Med MG´s bilar får man också den stora fördelen att ta del av Kinas snabba utveckling i övervakning av individer.
Men de sätter onekligen fart på saker och ting hos konkurrensen om de kan tjäna pengar på att leverera till de priserna över tid.
Exakt, bra med konkurens.:yoparty
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kikade in i forumet (tesla) för du själv postat 200wh i snitt på din bil mestadels landsväg. Så 250wh på grov asfalt och gärna blött låter ju klart inte överdrivet, eller? Måste ju vara lite trofé. 140 blir således Max på autobahn-delen av resan. Nedu, jag vet inte ja…
Värmepumpen spelar nog extremt liten roll vid 20 grader plus?
Värmepumpen spelar nog ingen roll alls, men mina i genomsnitt 194 Wh/km på 10.000 mil är inklusive turerna med släpvagn även vintertid, förvärmning inför SuC osv osv. Kom ihåg också att landsväg drar MER än stadstrafik när man pratar elbil...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag kikade in i forumet (tesla) för du själv postat 200wh i snitt på din bil mestadels landsväg. Så 250wh på grov asfalt och gärna blött låter ju klart inte överdrivet, eller? Måste ju vara lite trofé. 140 blir således Max på autobahn-delen av resan. Nedu, jag vet inte ja…
Värmepumpen spelar nog extremt liten roll vid 20 grader plus?

Mnja, 250Wh har jag nog snarare 130km/h motorväg i minusgrader.
Men väglag och körsätt påverkar väldigt mycket så det är väldigt svårt att peka på svart och vitt eller rätt och fel.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mnja, 250Wh har jag nog snarare 130km/h motorväg i minusgrader.
Men väglag och körsätt påverkar väldigt mycket så det är väldigt svårt att peka på svart och vitt eller rätt och fel.
Rimligen bör jag ju ta höjd för vinterhalvåret? Allt annat vore önsketänkande. Kompisens M3P snittade 220Wh under 150mil till Norge i höstas. Då är skyltad hastighet lägre
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Rimligen bör jag ju ta höjd för vinterhalvåret? Allt annat vore önsketänkande. Kompisens M3P snittade 220Wh under 150mil till Norge i höstas. Då är skyltad hastighet lägre

Det tycker jag, men 130>110 och den differensen är ganska stor. Exakt hur stor vet jag inte då jag är en usel människa och aldrig provat längre förflyttning i 110km/h.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När det är en Ny Teknik-artikel är det förvånande att det inte var nickelbatterier, från Italien :)
Tänk hur långt den skulle ha gått med Rossi's evighetsreaktor eller vad NyTeknik nu kallade den?

Det går att tillverka mycket mer energitäta batterier än vad som sitter i Teslorna, men dom går inte att ladda i/ur tusentals gånger, så dom är ändå inget alternativ.

Jag vet inte hur många tusen mil ett engångs batteri skulle behöva hålla för att bli ett alternativ, men då måste ju bilarna byggas för snabba batteribyten också
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top