Elbil eller inte?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ja, fast med BILEN, med Hojen ska man fortfarande aldrig ligga under begränsningarna.
Rätt lustigt det här med begränsningar, min hoj är uppdrevad från 15/45 till 17/43 och den jäkeln vill inte gå över 180 på femman (för låga varv) så jag är tvungen att växla ned till 3'an för att komma över 230 (på mätaren). Det är iaf ingen som kör om en trots att det står 120+120 på skyltarna. Luspudlar!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
110km/h är egentligen ~105 så plus 29 på hastighetmätaren bör alltså vara runt 146 på 110 väg.

Sånt där fick man lära sig att hålla koll på utomlands där det var 130 och dolda kameror.
137-138 var perfekt.

Att ligga lagligt (dvs långsammare än trafikflödet) är enerverande. Beroende på bil så är ~20 över lagom på motorväg.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
110km/h är egentligen ~105 så plus 29 på hastighetmätaren bör alltså vara runt 146 på 110 väg.

Sånt där fick man lära sig att hålla koll på utomlands där det var 130 och dolda kameror.
137-138 var perfekt.

Att ligga lagligt (dvs långsammare än trafikflödet) är enerverande. Beroende på bil så är ~20 över lagom på motorväg.
Det är väl ingen som inte har GPS i bilen så att hålla "rätt" fart kan ju inte vara svårt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det är väl ingen som inte har GPS i bilen så att hålla "rätt" fart kan ju inte vara svårt.
Mja.
Ingen av mina bilar med gps/nav visar gps-hastighet utan det är via telefonen eller car play/AA som gäller i sådana fall.
Tror inte att gemene man håller koll på detta.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Aaaa to hell with it. Blir en TM3

Då även jag av outgrundliga anledningar börjar bli gammal och därmed hittar nya tråkiga utmaningar för mig själv körde jag igår ett antal mil motorväg i moderat tempo.

Ca 100km i +3 grader, 115km/h på farthållaren, kanske 10km icke motorväg i lägre tempo.
Resultat: 198Wh/km

Mao tror jag att min tidigare prediktion om 250Wh/km för 130km/h i vintertemp inte är helt fel. I vart fall inte åt det snåla hållet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då även jag av outgrundliga anledningar börjar bli gammal och därmed hittar nya tråkiga utmaningar för mig själv körde jag igår ett antal mil motorväg i moderat tempo.

Ca 100km i +3 grader, 115km/h på farthållaren, kanske 10km icke motorväg i lägre tempo.
Resultat: 198Wh/km

Mao tror jag att min tidigare prediktion om 250Wh/km för 130km/h i vintertemp inte är helt fel. I vart fall inte åt det snåla hållet.
Modell?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du kommer få batteritorsk diREkt! ;)

Verkar vara en kul bil! Vilken variant blev det?
Garanterat! Får väl hoppas bilfirman är lite givmildare med elektronerna än vad de brukar vara med bensin i tanken (har haft ett antal ny-leveranser och alltid får man ta första mack för att inte bli stående)

Det blir en Performance. Ska snabbt som tusan spika på 18”
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Garanterat! Får väl hoppas bilfirman är lite givmildare med elektronerna än vad de brukar vara med bensin i tanken (har haft ett antal ny-leveranser och alltid får man ta första mack för att inte bli stående)

Det blir en Performance. Ska snabbt som tusan spika på 18”

Vad levereras Performance med för hjul?
Jag märker ingen avsevärd skillnad i komfort mellan 19" sommarhjul och 18" vinterhjul. Inte förbrukningsmässigt heller med dubbfria statsvinterdäck.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Performance levereras med 19" eller 20" hjul. De vanliga 18" fälgarna går inte på pga de större bromsarna men det finns eftermarknads 18" som gör det. Jag har en "Stealth Performance" som ser ut som en LR och har dragkrok men som har Performancemotor/inverter/programvara och således också 18" hjul och likadan räckvidd som LR.
Komforten blir oerhört mycket bättre med Michelin Premacy än med de Pilot Sport som kommer original, men visst tappar man lite i skärpa också.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad levereras Performance med för hjul?
Jag märker ingen avsevärd skillnad i komfort mellan 19" sommarhjul och 18" vinterhjul. Inte förbrukningsmässigt heller med dubbfria statsvinterdäck.
20” Überturbine och två varv eltejp som däck… Faktiskt inte så störig som man kan tro, men lika lätta att köra sönder på våra skadade vägar..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Garanterat! Får väl hoppas bilfirman är lite givmildare med elektronerna än vad de brukar vara med bensin i tanken (har haft ett antal ny-leveranser och alltid får man ta första mack för att inte bli stående)

Det blir en Performance. Ska snabbt som tusan spika på 18”
Om du hämtar i Trosta brukar batteriet ligga kring 70% så du klarar dig. Tänk på att kameran till Autopiloten kalibreras under första 2-3 milen så det tar ett tag innan du har alla funktioner som de skall.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
20” Überturbine och två varv eltejp som däck… Faktiskt inte så störig som man kan tro, men lika lätta att köra sönder på våra skadade vägar..

20" kan nog va stökigt, men 19" kanske är ett enklare alternativ med rimlig komfort?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top