Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast just värme är väl vad en förbränningsmotor är bra på att generera, på tomgång är det allt där blir. Ren diesel har 9960 [kWh/m3], dvs 10kWh per liter. och även om en stor del åker ut genom avgasröret så torde en halv liter i timmen räcka väldigt långt.
Jadå men en direktinsprutad diesel ger knappt någon värme på tomgång.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fast just värme är väl vad en förbränningsmotor är bra på att generera, på tomgång är det allt där blir. Ren diesel har 9960 [kWh/m3], dvs 10kWh per liter. och även om en stor del åker ut genom avgasröret så torde en halv liter i timmen räcka väldigt långt.
Överskottsvärmen från en modern diesel är mycket mindre än från motsvarande bensinmotor men det betyder inte att den inte ger någon värme, man fryser inte ihjäl i en dieselbil på tomgång när det är kallt, se bara till att som med alla bilar hålla fritt kring avgasutlopp ifall det driver snö och om möjligt stå med fronten mot vinden.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vill man ha värme med en modern dieselbil på tomgång så måste man antingen ha ett elelement som drar några kilowatt (och därmed belastar generatorn) eller en bränslevärmare som drar några kilowatt eller 0,6-1 liter/timme. Det skall då läggas ovanpå den ordinarie tomgångsförbrukningen.

Landsvägsförbrukningen med en modern turbodiesel med automat kan lätt hamna uppåt 0,8-0,9 liter/mil när det är -35 grader ute - även om den drar 0,55 liter/mil sommartid.
Vetekatten vad du har för dieselerfarenhet men mina har då rakt inte gjort det.
Parkeringsvärmare i de flesta har två effektlägen, 2,6 eller 5kw beroende på värmebehov. Förbrukning 0.6lit/timme i fulleffekt (5kW). Matar du med 5kW konstant kommer värmesystemet att koka eller så blåser du bort det via motorkylaren…och varmt i kupén så det ångar och blir över..

Verkningsgraden på en dieselbrännare typ Webasto är i häraden kring en modern oljepanna. Matar du in 10kW/lit så får du ut runt 85-88% värmeeffekt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
På min diesel har jag för mig det sitter en elektrisk hjälpvärmare, typ brödrost, som går igång när det är kallt och innan bilen kommit upp i tillräcklig temperatur, vilket tar längre tid på en modern diesel, av skälen som tagits upp.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jadå men en direktinsprutad diesel ger knappt någon värme på tomgång.
Mja, inget jag har haft problem med.
Det blir inte hårtorksvarmt i utblåsen direkt men jag har aldrig frusit (och inte klätt på mig).

På nuvarande bilen har jag även en knapp för "Power heat" (viscous heater) men vet inte hur mycket extra soppa det drar.

Dieselvärmaren kan jag köra i lite mer än 1h men där går gränsen när man bara har ett batteri tyvärr.
Den klarar säkert längre än så men inget jag chansar med.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vetekatten vad du har för dieselerfarenhet men mina har då rakt inte gjort det.
Parkeringsvärmare i de flesta har två effektlägen, 2,6 eller 5kw beroende på värmebehov. Förbrukning 0.6lit/timme i fulleffekt (5kW). Matar du med 5kW konstant kommer värmesystemet att koka eller så blåser du bort det via motorkylaren…och varmt i kupén så det ångar och blir över..

Verkningsgraden på en dieselbrännare typ Webasto är i häraden kring en modern oljepanna. Matar du in 10kW/lit så får du ut runt 85-88% värmeeffekt.

Jag har kört diesel i ca 75.000 mil, både virvelkkammare utan turbo, virvelkammare med turbo, direktinsprutad med turbo och med all the bells and whistles Euro6- allt mellan 1979 och 2017 årsmodeller.
Vintertid i Norrbottens inland har jag lagt många mil i nedåt 40 minus och mätt reell förbrukning vid pump under olika förhållanden. Jag vidhåller därför att moderna dieslar inte klarar värmen utan tillskott när det blir riktigt kallt.

Webaston i sista bilen var på 3,5kW om jag minns rätt. En hel del av detta blir värme till kupé men också motor, och att på landsväg hålla oljetemperaturen över 40 grader plus är svårt när det är lika många minus. Automatlådan blir dessutom iskall och slirar lite (lägger ut lockup) för att få upp tempen. Allt drar extra bränsle.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För några år sen gick extravärmaren sönder på en kollegas V70. Den bilen var obrukbar pga att den inte höll rutorna fria.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har kört diesel i ca 75.000 mil, både virvelkkammare utan turbo, virvelkammare med turbo, direktinsprutad med turbo och med all the bells and whistles Euro6- allt mellan 1979 och 2017 årsmodeller.
Vintertid i Norrbottens inland har jag lagt många mil i nedåt 40 minus och mätt reell förbrukning vid pump under olika förhållanden. Jag vidhåller därför att moderna dieslar inte klarar värmen utan tillskott när det blir riktigt kallt.

Webaston i sista bilen var på 3,5kW om jag minns rätt. En hel del av detta blir värme till kupé men också motor, och att på landsväg hålla oljetemperaturen över 40 grader plus är svårt när det är lika många minus. Automatlådan blir dessutom iskall och slirar lite (lägger ut lockup) för att få upp tempen. Allt drar extra bränsle.
Jag har bara kört dieselbilar typ 30 000 - 40 000 mil. Jag vet att du mäter kunskap i aktuellt fordon och tekniken bakom med hur många mil man tillryggalagt men jag hoppas du kan ta till dig min 30-40kmil-kunskap.

Hara bara kört direktinsprutad turbodiesel. Har aldrig någonsin haft problem att hålla värmen i kupén. Motortempen kommer naturligtvis inte upp i rätt temperatur om man bara står på tomgång och inte använder motorvärmare, men det är varmt och gott i bilen. Jag jobbade mycket i Norrland och Nordnorge. Bilen var igång från morgon till kväll för att verktygen i skåpbilen inte skulle vara helt frostiga och att jag skulle kunna hoppa in och värma mig då och då. Körde endast motorvärmare innan jag startade bilen på morgonen, sen var den avstängd. Även när bilen stod på tomgång i 10-14 timmar. Drog inte särskilt mycket soppa heller.

Får man inte upp värmen i kupén på tomgång så är det en dålig design på värmepaket eller någon annan del. Energin finns så det räcker och blir över.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vintertid i Norrbottens inland har jag lagt många mil i nedåt 40 minus och mätt reell förbrukning vid pump under olika förhållanden. Jag vidhåller därför att moderna dieslar inte klarar värmen utan tillskott när det blir riktigt kallt.
-40?? Ingen vettig människa är väl ute och kör bil i de temperaturerna? Då ligger man hemma i soffan och käkar hemcyklad Foodora-mat samtidigt som man följer el- och dieselpriset på Twitter. :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har bara kört dieselbilar typ 30 000 - 40 000 mil. Jag vet att du mäter kunskap i aktuellt fordon och tekniken bakom med hur många mil man tillryggalagt men jag hoppas du kan ta till dig min 30-40kmil-kunskap.

Hara bara kört direktinsprutad turbodiesel. Har aldrig någonsin haft problem att hålla värmen i kupén. Motortempen kommer naturligtvis inte upp i rätt temperatur om man bara står på tomgång och inte använder motorvärmare, men det är varmt och gott i bilen. Jag jobbade mycket i Norrland och Nordnorge. Bilen var igång från morgon till kväll för att verktygen i skåpbilen inte skulle vara helt frostiga och att jag skulle kunna hoppa in och värma mig då och då. Körde endast motorvärmare innan jag startade bilen på morgonen, sen var den avstängd. Även när bilen stod på tomgång i 10-14 timmar. Drog inte särskilt mycket soppa heller.

Får man inte upp värmen i kupén på tomgång så är det en dålig design på värmepaket eller någon annan del. Energin finns så det räcker och blir över.

Absolut köper jag din erfarenhet, det är ju din egen. Poängen är att det blev stor skillnad när dieslarna blev direktinsprutade där vid början-mitten av nittiotalet. Tillsatsvärmare blev ett måste på dieslarna för att de ens skulle uppnå driftstemp vid landsvägskörning. VW körde brödrost, PSA och Volvo Webasto och då fick man parkeringsfunktion om man betalade extra för pump+tidur. :)

Stor skillnad mot bensinbilar i vart fall, och de gamla 70-talsdieslarna med kilometerräknare hade riktigt bra värme.

Men diesel idag utan tillsatsvärmare vintertid funkar inte. Märks direkt när glödstiftet går på värmaren…

Slutsatsen är i vart fall att det inte är så jäkla idealiskt med diesel när det är riktigt kallt, där funkar bensin och elbil bättre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
-40?? Ingen vettig människa är väl ute och kör bil i de temperaturerna? Då ligger man hemma i soffan och käkar hemcyklad Foodora-mat samtidigt som man följer el- och dieselpriset på Twitter. :fakta

Hade -44 på yttertempmätaren strax söder om Storuman när jag körde från Storlien en januaridag för kanske 10-12 år sedan. Vid Älvsbyn var det bara -37, en mil senare frös vevhusventilationen och motorn tömdes på olja fortare än vad jag hinner säga ”dieselpris”. Bensinbil den gången men det blev en mycket kall erfarenhet. Så ja, undvik sådan kyla.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bensinmotorers verkningsgrad påverkas försämras mycket mer än diesel på vintern så jag håller inte alls med om att bensin är så bra på vintern.
Bensinbilen blir ju iofs varm fort men man får ju betala för det.

Och andra sidan när det börjar vara under -30 grader riskerar man ju att dieseln fryser och det är inte heller kul.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hade -44 på yttertempmätaren strax söder om Storuman när jag körde från Storlien en januaridag för kanske 10-12 år sedan. Vid Älvsbyn var det bara -37, en mil senare frös vevhusventilationen och motorn tömdes på olja fortare än vad jag hinner säga ”dieselpris”. Bensinbil den gången men det blev en mycket kall erfarenhet. Så ja, undvik sådan kyla.
Får flashbacks från när jag en gång besökte min morbror i Gällivare och hade fått låna hans dieselmerca från -83. Det var omkring -40 och den startade efter trekvart eller så. Hade man samlat in den svarta snön omkring där den stått parkerad vid startförsöken hade det gått att utvinna nog med kolväten för att kunna elda med i ett kolkraftverk iaf i några timmar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
-40 då är det eterpatroner eller värma ordentligt innan om en diesel ens skall starta. Dieseln paraffinerar vid varmare än så… om man nu inte blandar ut den.

Jag måste säga att elbilen är fullständigt oberörd av kylan förutom att däcken blir hårda och dörrhandtag osv blir stela. Men värmen kommer direkt om man nu glömt slå på den 10 min innan man går ut. Givetvis minskar räckvidden men i -33 är det då inga större problem att köra oplogat 20-25 mil förutsatt att man startat med varmt batteri. Jag har sett enkla vinterkit där man isolerat batterilådan underifrån med typ liggunderlag. I riktigt kalla temperaturer lär det bli skillnad men så även för luftmotståndet. Smart hade varit att isolera lådan lite på insidan…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Elbilsbonusen intecknad två veckor in på nya året.
Enligt beräkningar från tjänstebilskonsulten Ynnor är de avsatta pengarna för miljöbonusbilar redan slut. De bonusberättigade bilar som säljs nu kommer inte att få någon bonus i sommar om inte riksdagen beslutar att tillföra ytterligare medel till Transportstyrelsen. Orsaken är att försäljningen av elbilar och laddhybrider är större än beräknat."
"Det är reglerna för bonusutbetalningen som gör att förra årets försäljning drabbar årets budget."
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

"Elbilsbonusen intecknad två veckor in på nya året.
Enligt beräkningar från tjänstebilskonsulten Ynnor är de avsatta pengarna för miljöbonusbilar redan slut. De bonusberättigade bilar som säljs nu kommer inte att få någon bonus i sommar om inte riksdagen beslutar att tillföra ytterligare medel till Transportstyrelsen. Orsaken är att försäljningen av elbilar och laddhybrider är större än beräknat."
"Det är reglerna för bonusutbetalningen som gör att förra årets försäljning drabbar årets budget."
Sagt förr, säger igen; lägg om bonus/malus.
Slopa stödet till bilar, lägg det på laddinfra. 3.9mdr skulle få fjutt på kabeldragning och liknande.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top