Elbil eller inte?

Bensinmotorers verkningsgrad påverkas försämras mycket mer än diesel på vintern så jag håller inte alls med om att bensin är så bra på vintern.
Bensinbilen blir ju iofs varm fort men man får ju betala för det.

Och andra sidan när det börjar vara under -30 grader riskerar man ju att dieseln fryser och det är inte heller kul.
Å andra sidan hjälper ju både dieseln och bensinen till att förbättra klimatet så vi slipper kylan. Och där är bensin bäst.
 
Min diesel som påstår sig dra 0.42 l/milen, verklig körning strax under 0.5 (landsväg) 0.6 (motorväg) indikerar i tomgång förbrukning på 0.3->0.5 l/h när den är varm och 0.8 l/h när den är kall. Varför det varierar så mycket när den är varm är lite oklart, drar såklart något mer om AC är igång eller om fläkt och annat kör, men även med allt avstängt händer det att den når övre förbrukningen. Säkert beroroende på om den regenererar partikelfilter eller har något annat trams för sig.
Inte så konstigt. Innan motorn kommit upp i arbetstemp så är dels alla vätskor mer trögflytande. Framför allt oljan i motor och växellåda. Sedan är spelen i motorn baserade på varm motor. Så hela motorn går avsevärt tyngre och förbränningen är inte lika effektiv när motorn är kall.
Så en vanlig förbränningsmotor som kallstartas har en förbrukning som är upp till det dubbla mot vad den normalt har. Det är först efter upp till 2 mil som motorn är så varm att den går riktigt optimalt.
 
Vill man ha värme med en modern dieselbil på tomgång så måste man antingen ha ett elelement som drar några kilowatt (och därmed belastar generatorn) eller en bränslevärmare som drar några kilowatt eller 0,6-1 liter/timme. Det skall då läggas ovanpå den ordinarie tomgångsförbrukningen.

Landsvägsförbrukningen med en modern turbodiesel med automat kan lätt hamna uppåt 0,8-0,9 liter/mil när det är -35 grader ute - även om den drar 0,55 liter/mil sommartid.
Nja. Inte helt sant. Om du vill ha varmt fort i kupén så behöver du tillskott från elvärmare eller bränslevärmare vilket många dieselbilar har. Men när motorn väl är uppe i temperatur så genererar den gott och väl tillräckligt med värme för att hålla tempen uppe i kupén så länge som motorn faktiskt är igång.
Däremot så är det ju så att om det är riktigt kallt ute (typ -30) så får motorn vid landsvägskörning svårt att hålla tempen uppe. Den kan sjunka rätt mycket vilket såklart påverkar förbrukningen en hel del.
Det lägsta som jag såg på min dieselbil jag hade för några år sedan var ca 60 grader men även det räcker gott och väl till för att hålla kupén varm och go och det var vid ca -30.

Så det ska rätt mycket till för att inte spillvärmen skall räcka till att hålla dig varm så länge som inte vevhusventilation eller annat fryser och får motorn därmed stannar.
 
Den gamla väl fungerande taktiken att sätta en kartong med ett mindre hål i framför kylare och även stänga till lite på sidorna när det är rejält kallt tycks vara bortglömd.
Ett varmare motorrum gör underverk för kringsystemen.
 
Är det någon som vet om MG ZS har värmepump eller brödrost?
Eller ska man köpa till en kinesisk dieselvärmare med 5 liters tank för att klara dom kallaste dagarna?
Startar man med förvärmd bil/batteri hemma när man drar ut sladden borde man ju klara allt utom dom kallaste dagarna utan dieselvärmaren, och blir man då stående insnöad har man ju diesel för att klara 10 timmar eller så.

På min SAAB V4 från 70 talet fanns det kylargardin, drog man för den så hade man full värme efter kallstart på några minuter, glömde man att öppna den kokade bilen, men det fanns ju en motor-tempmätare man kunde titta på och justera efter.
Varför har inte moderna bilar (och elbilar) en elektriskt styrd skärming av kylaren för att komma upp i optimal temperatur snabbare, det vore ju en enorm miljövinst i fallet med ICE och energibesparande på Elbilar.

Min nuvarnde bil har en pappskiva framför kylaren, tekniken går bakåt.....
 
Varför har inte moderna bilar (och elbilar) en elektriskt styrd skärming av kylaren för att komma upp i optimal temperatur snabbare, det vore ju en enorm miljövinst i fallet med ICE och energibesparande på Elbilar.

Min nuvarnde bil har en pappskiva framför kylaren, tekniken går bakåt.....
Många bilar har jalusi i grillen som öppnas och stängs om vartannat. Första bilen jag hade med den funktionen var en 2009 BMW 320d, för att få upp temp fortare och inte bli av med temp vid stillastående (jag åker bilfärja hela tiden så så där är det användbart..) och det funkar fint. Min nuvarande bmw X3 har också jalusi som håller på där fram och grejar. Det ska även göra lite för aerodynamiken o bränsleförbrukning, men det är nog mätbart snarare än märkbart.
 
Man tycker ju att I synnerhet elbilar, som har ett förhållandevis litet kylbehov och stor påverkan av aerodynamik skulle ha heltäta fronter med ett litet kylscoop som öppnas enbart vid behov, samma sak med moderna dieslar (som din BMW då) som tappar värmen vid tomgångskörning och låg last, skärma kylaren tills pefekt arbetstemperatur uppnås och glänta sedan mera efter behov.

På min dieselpickis skärmade jag 75% av kylaren och glömde att ta bort den, det funkade även sommartid, så tillräcklig kylförmåga hade den.
 
Titta på Citroën DS så ser ni hur det skall göras. 1955.

PTE-element eller värmepump gör mindre skillnad än vad man kan tro, säg 1-2 kW per timme under optimala förhållanden (+10 till -5). Dvs 190 Wh/km utan VP, 180 med VP. Bör kanske inte helt avgöra köpet.

MG ZS har inte värmepump men jag har klarat mig utmärkt utan hittills även om det naturligtvis är trevligt med 5-10% längre räckvidd vintertid.
 
Är det någon som vet om MG ZS har värmepump eller brödrost?
...
Nej, den har inte värmepump.
Därför är mitt nya "huvudspår" nu Kia e-Niro som har värmepump.
(Det var Kia EV6, blev sedan MG'n och nu alltså e-Niro.)
e-Niro'n har dessutom kommit ner i pris rejält tack vara MG'ns aggressiva pris.
Jag kommer, till stor sannolikhet, privatleasa och där ligger priset nu runt 3500:-/mån.
 
Jag ser fram mot att MY-23 börjar läcka ut.
Måste förmodligen beställa ny bil i augusti och vill gärna ha gott om tid att fundera och jämföra. Förra gången blev det lite bråttom, i o f s OK men inte optimalt.
Helel eller laddhybrid är ett måste, frågan är hur marknaden ser ut efter sommaren och in på 2023.
Har laddhybrid nu och det är bara vid ca 1 långresa i månaden den gör av med bensin, resten är eldrift. Laddar hemma och ka 3-fasladda så det är förberett för helel.
Jag är förmodligen inte normalköparen då min första fråga alltid är, - Går det in en dubbel hundbur där bak?
 
Jag är förmodligen inte normalköparen då min första fråga alltid är, - Går det in en dubbel hundbur där bak?
Vilka alternativ är det egentligen som finns då? Inte dubbel, men enkel och fortfarande plats för resväskor travade bredvid hade varit bra, så ungefär samma krav. Redan SUV-trenden håller ju på att döda marknaden för oss som helst bara hade velat ha en uppdaterad "V70 classic" när det kommer till lastutrymmet.
 
Vilka alternativ är det egentligen som finns då? Inte dubbel, men enkel och fortfarande plats för resväskor travade bredvid hade varit bra, så ungefär samma krav. Redan SUV-trenden håller ju på att döda marknaden för oss som helst bara hade velat ha en uppdaterad "V70 classic" när det kommer till lastutrymmet.
Jag hoppas på en Skoda Superb helel. Det var egentligen en sådan laddhybrid jag skulle haft nu, men leveranstiden var för lång så det blev en Passat GTE.
Nya Volvo Embla kanske blir något.
 
Man tycker ju att I synnerhet elbilar, som har ett förhållandevis litet kylbehov och stor påverkan av aerodynamik skulle ha heltäta fronter med ett litet kylscoop som öppnas enbart vid behov, samma sak med moderna dieslar (som din BMW då) som tappar värmen vid tomgångskörning och låg last, skärma kylaren tills pefekt arbetstemperatur uppnås och glänta sedan mera efter behov.

På min dieselpickis skärmade jag 75% av kylaren och glömde att ta bort den, det funkade även sommartid, så tillräcklig kylförmåga hade den.

Det är ju nästan så att värmepaketet räcker för kylning när det är riktigt kallt. En gång när kylaren frös för mig vid ca -25C hade jag turen att värmepaketet var tinat så jag drog på max värme och öppnade sidorutorna. Sen hittade jag en hastighet där motorn höll balanserad temperatur, började tempmätaren stiga saktade jag ner lite.

Tror jag kunde köra kring 80 km/h om jag minns rätt. Tog mig 8 mil så till föräldrarna för att fira Jul. Skulle det varit 5-10 grader kallare så kunde jag nog ha kört 110 hela vägen.

Och andra sidan kanske även värmepaketet skulle ha varit fruset då.
 
Det är ju nästan så att värmepaketet räcker för kylning när det är riktigt kallt. En gång när kylaren frös för mig vid ca -25C hade jag turen att värmepaketet var tinat så jag drog på max värme och öppnade sidorutorna. Sen hittade jag en hastighet där motorn höll balanserad temperatur, började tempmätaren stiga saktade jag ner lite.

Tror jag kunde köra kring 80 km/h om jag minns rätt. Tog mig 8 mil så till föräldrarna för att fira Jul. Skulle det varit 5-10 grader kallare så kunde jag nog ha kört 110 hela vägen.

Och andra sidan kanske även värmepaketet skulle ha varit fruset då.
8 mil i 110 med nervevade rutor i -35? Låter lite småkyligt och som en inte helt genomtrevlig upplevelse om man inte kör i någon typ av rymddräkt.
 
8 mil i 110 med nervevade rutor i -35? Låter lite småkyligt och som en inte helt genomtrevlig upplevelse om man inte kör i någon typ av rymddräkt.

-25 gick okej, varmt om benen lite kallblåst om öronen så i genomsnitt var det perfekt temperatur. :hihi

Jag hade inte rutorna fullt öppet heller utan jag öppnade dom för att det inte skulle bli för varmt.
I -35 kanske man inte alls skulle behövt veva ner rutorna.
 
Jag hoppas på en Skoda Superb helel. Det var egentligen en sådan laddhybrid jag skulle haft nu, men leveranstiden var för lång så det blev en Passat GTE.
Nya Volvo Embla kanske blir något.
Har haft en Octavia i många år och nu inne på Passat Alltrack nummer två - Skodan hade faktiskt lite mer plats i sidled för halvbur och två lager med normalstora resväskor medan Passaten är lite djupare fast det försvinner lite plats i sidled pga förvaringen. Superb borde väl vara lite närmare Passaten i storlek eller tom större?

Hade hoppats på ID.4, men jag tror den lider av SUV-syndromet i bakänden. Inte hört om den Volvon förut faktiskt.
 
Har haft en Octavia i många år och nu inne på Passat Alltrack nummer två - Skodan hade faktiskt lite mer plats i sidled för halvbur och två lager med normalstora resväskor medan Passaten är lite djupare fast det försvinner lite plats i sidled pga förvaringen. Superb borde väl vara lite närmare Passaten i storlek eller tom större?

Hade hoppats på ID.4, men jag tror den lider av SUV-syndromet i bakänden. Inte hört om den Volvon förut faktiskt.
Superben är större än Passat åt alla håll, därav mitt intresse av den.
ID4 tycker jag är för hög bak, och har tröskel om jag minns rätt.
Tyvärr verkar Embla få en Mercedesbakdel, alldeles för låg för att kunna lasta in större saker.
Volvo kanske inte längre är den laståsna det varit.
 
Det var ju trevligt.

"Vindkraften har senaste dagarna ibland producerat mer el än kärnkraften i Sverige. I fredags slogs ett historiskt rekord i elproduktion från vindkraft: 219 GWh."
"Det är samtidigt en bild av att elen från vindkraft varierar mycket. Senaste dagarna har vindkraften vid flera tillfällen producerat över 40 procent av all el i Sverige – mer än kärnkraften, och ibland även mer än vattenkraften."


Om vi nu kunde se till att det blåser under hela dagen och vi inte exporterade ut allt så blir det bra


Fast det bästa är:
"Svensk Vindenergi presenterar i dag en rapport där man beräknar att den ökade vindkraften kommer bidra till 20 TWh ökad elproduktion som pressar ner elpriserna med i genomsnitt 8 öre per KWh – åtminstone i södra Sverige."

Ja, fast priserna i söra Sverige skulle behöva pressan ned 100-120 öre för att det skal humant.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top