Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ett faktum är att en väldigt stor andel av nya lite dyrare bilar köps som förmånsbilar idag. I det fallet skiter föraren, som oftast är den som väljer bil, blankt i andrahandsvärdet.
Jag tror att de flesta företag har regler kring förmånsbilar som är anpassade för att hantera avslutningen av kontraktet också. På en tidigare arbetsplats blev det krav på kombi efter att en ung kille valt en C30 som de inte fick betalt för.
Ett av våra syskonföretag har krav på laddbara fordon och det har tillkommit bland annat för att andrahandsvärdet på dieslar har sjunkit.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag har ”brödrost” i min Tesla och den drar allt annat lika ungefär 10Wh/km mer än motsvarigheten med värmepump sett som delta genomsnitt över hela året. Dvs ungefär 5%. Mest skillnad i temperaturer kring +10 till 0.

Nu har Tesla förvisso inte bara någon enkel elgrunka utan även den är förstås inkopplad på hela systemet och förhållandevis effektiv. Vilket märks när man kör i riktig vinterkyla, dvs nedåt -35 grader. Då är skillnaden liten eftersom värmepumpen måste gå på Max.
så 1 kWh/100km mera än värmepumpsmodellen?
Har du någon gång testat hur många kWh som det går åt att hålla bilen ex 20c varm i -10? Skulle vara kul att veta, jag hittar inte dessa siffror någonstans. För att förtydliga, när bilen står stilla och är uppvärmd till 20c, hur många kWh går det sedan åt kommande timmar för att hålla bilen varm?

Alla tester rapporterar typ bara att "det går 30% mera energi", eller att "räckvidden minskar med XX%", men väldigt sällan får man en siffra på förbrukningen.
Jag ser detta lite som ett problem då det blir svårt att jämföra effektiviteten mellan olika elbilar, nu jämför man i testerna istället storleken på bilen vs batteriets kapacitet.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
*”billigare” är ju vad den är med stor skillnad i milkostnad för drivmedel+service som täcker högre kostnad för värdeminskning.

”Bekvämare” är subjektiv fråga och inget du kan jämföra från en person till annan. Vad som är kvar i plånboken är däremot fakta.

”Roligare” är…de ovan.

”Snabbare” är såklart mätbart. Snitthastighet vid färd genom Tyskland? Kort stint från stillastående? Vilka såklart sedermera faller in i subjektivt.
Billigare om man kompromissar med annat som gör bilfärden njutbar. Och billigare om man laddar hemma/gratis på jobbet. De flesta elbilar i vettig prisklass känns just "billiga".

Bekvämare kan jag hålla med om, givet att man bara menar motorbuller och vibrationer. Att ladda var 20-30mil på långfärd och tvingas ruttplanera efter laddstolpar är allt annat än bekvämt.
Gbg - Sto - Örebro - Gbg på två dagar i min E-klass och stannade inte en gång på resan (förutom dotterns kisspaus)
Som hojförare älskar jag motorbuller, doften av bränd olja&bensin o vibrationer. Gillar att växla. Men ok, automat är bekvämt.

Roligare, ALDRIG! Man kör fossilbil, åker elbil. Ok, jag uppskattar komfort och enkelhet men KUL är det väl ändå inte med en supertung blysläde i kurvorna?
Och att inte kunna modulara gaspådrag, växel, styrinput mm för att köra?
Men gillar man acca från stillastående utan dramatik, så kanske det är kul i början med elbil.
Själv tycker jag det roliga är att just modulera effekt, varv mm beroende av underlag i starten, i rondeller, i kurvor.

Snabbare i stan tveklöst. Snabb respons har en elbil för filbyten mm.
Elbil har en solklar fördel för korta transporter!
Men att köra min bantrimmade Miata till jobbet varje dag nercabbat är tusan i mig en av dagens höjdpunkter.

Mina intryck:
- BMW i3s är en superbra elbil i stan!
Bra sikt och trevlig på vägen. Med kolfiber mm lätt för att vara elbil, det känns.
Tänk om BMW skulle fortsatt utveckla körglada HighTech-elbilar!!
Nu är ju i3 föråldrad.
- Mini E är trevlig, men framkrafs drar i ratten
- De olika MG är extremt prisvärda.
- Fiat 500e och Honda E är inte färdigbyggda.
- Av alla Kia och Hyundai (kört alla 5-6st) är det bara EV6 som är bra. Trevlig om man kan uthärda billighetskänslan. IONIQ 5 är klart mindre trevlig.
- MB EQA är oväntat bra för att bygga på en fossilbil
- MB EQC fin på alla sätt men känns föråldrad redan

Camry Hybrid och MB C-klass hybrid, två riktigt bra hybrider!
Bra jobbat
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tar hellere kompromisserna en ICE bil tillberkare gör på en bevisligen redan fungerande bil, än dom brister icke elbilstillverkare gör när dom ska ta fram något helt nytt och revolutionera hur bilar ska se ut och fungera.

Pro tip, bilar ser ut och fungerar som dom gör, för att hundratals biltillverkare har under hundra år kommit fram till att det är bäst så.

Men ICE tillverkare som vet hur man designar en bärarm till en framvagn som tar fram en elbilsplattform brukar inte heller göra bort sig allt för illa kyckligtvis.

Du får titta på Mercedes kommande elbilar, tyvärr alldelens för dyra, men dom vet hur man designar bilar i alla fall (och då pratar jag väldigt lite om utseende)
Ja, jag har alltid sagt... ge de som tillverkat bilar i 100år lite tid att komma ifatt på batteri/elmotor-sidan så jäklar.
Att massproducera superkomplexa saker som bilar som kräver otrolig koll på logistik är svårt på allvar.
Är därför ingen slump att det MB, BWM visat upp 2021 är otroligt imponerande bra.
De kan skruva ihop bra bilar!
Synd de kostar norr om miljonen.

Ge dom några år tills batteri/elmotor/elplattformen kommit ned i pris så blir detta bra, igen.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror att de flesta företag har regler kring förmånsbilar som är anpassade för att hantera avslutningen av kontraktet också. På en tidigare arbetsplats blev det krav på kombi efter att en ung kille valt en C30 som de inte fick betalt för.
Ett av våra syskonföretag har krav på laddbara fordon och det har tillkommit bland annat för att andrahandsvärdet på dieslar har sjunkit.

Så är det definitivt. De flesta brukar ha policys och liknande som omöjliggör neongröna hatchbacks med spoilerkit och öppen dumpventil.
Men förmånstagaren stirrar sig inte blind på andrahandsvärdet för det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
så 1 kWh/100km mera än värmepumpsmodellen?
Har du någon gång testat hur många kWh som det går åt att hålla bilen ex 20c varm i -10? Skulle vara kul att veta, jag hittar inte dessa siffror någonstans. För att förtydliga, när bilen står stilla och är uppvärmd till 20c, hur många kWh går det sedan åt kommande timmar för att hålla bilen varm?

Alla tester rapporterar typ bara att "det går 30% mera energi", eller att "räckvidden minskar med XX%", men väldigt sällan får man en siffra på förbrukningen.
Jag ser detta lite som ett problem då det blir svårt att jämföra effektiviteten mellan olika elbilar, nu jämför man i testerna istället storleken på bilen vs batteriets kapacitet.
Om man står stilla eller rullar spelar nog mindre roll. Jag kör med 19 grader och AUTO sommar som vinter och vintertid drar den förstås mer men i -10 kanske 185 Wh/km istället för 170 vid likartade förhållanden. Ligger man i 100 så är det 6 min per mil, dvs 60 min för 10 mil. Drar den då 1,5 kWh per timme så är det 1,5 kW för att hålla 19 grader i -10. Nu släpper man ju ut varmluft för att slippa imma osv så det går nog att dra ned på detta när man står still. Idag när det var -28 for jag på affären och lämnade värmen på när jag handlade. En kvart kanske men det märks ju förstås inte på batteriindikatorn.

Vintertid är luftmotstånd och vägdito de största hindren. Slask är värst, det bromsar som fan. Kall torr vinterväg är inte så stor skillnad. Nedåt -35 grader då drar den ca 235-240 Wh/km i 90-100 (E10 eller välplogad grusväg). Och det är varmt och gott inne.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, jag har alltid sagt... ge de som tillverkat bilar i 100år lite tid att komma ifatt på batteri/elmotor-sidan så jäklar.
Att massproducera superkomplexa saker som bilar som kräver otrolig koll på logistik är svårt på allvar.
Är därför ingen slump att det MB, BWM visat upp 2021 är otroligt imponerande bra.
De kan skruva ihop bra bilar!
Synd de kostar norr om miljonen.

Ge dom några år tills batteri/elmotor/elplattformen kommit ned i pris så blir detta bra, igen.

Precis sådär sa jag själv för ett antal år sedan. Men eftersom i princip hela bunten i Tyskland fortfarande bygger på ICE-plattformar är jag inte lika övertygad längre.

Det kan vara så att det är ett sämre utgångsläge att ha en väldig massa tradition och kompetens om befintliga saker när man skall bygga något helt annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, jag har alltid sagt... ge de som tillverkat bilar i 100år lite tid att komma ifatt på batteri/elmotor-sidan så jäklar.
Att massproducera superkomplexa saker som bilar som kräver otrolig koll på logistik är svårt på allvar.
Är därför ingen slump att det MB, BWM visat upp 2021 är otroligt imponerande bra.
De kan skruva ihop bra bilar!
Synd de kostar norr om miljonen.

Ge dom några år tills batteri/elmotor/elplattformen kommit ned i pris så blir detta bra, igen.
Du får väl prova en riktig elbil och inte bara små elkonverterade småbilar så kanske du ändrar uppfattning. Porsche Taycan eller Tesla M3 Performance... :)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Roligare, ALDRIG! Man kör fossilbil, åker elbil. Ok, jag uppskattar komfort och enkelhet men KUL är det väl ändå inte med en supertung blysläde i kurvorna?
Och att inte kunna modulara gaspådrag, växel, styrinput mm för att köra?
Men gillar man acca från stillastående utan dramatik, så kanske det är kul i början med elbil.
Själv tycker jag det roliga är att just modulera effekt, varv mm beroende av underlag i starten, i rondeller, i kurvor.

Är inte den tiden förbi då du kunde modulera varvtal mm i en bruksbil?
Vad ska du köpa nytt som löser det och samtidigt löser transportuppgiften?
Moderna Svenssonsanpassade DSG-lådor klarar det i vart fall inte på ett rimligt sätt.

Om du inte gjort det redan, prova en Tesla 3P på en lämplig väg i friskt tempo.
Den känns inte som en supertung blysläde. Mest beroende på att den inte är tung. Men också för att den har låg tyngdpunkt och bra viktfördelning med väldigt lite vikt utanför axlarna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
”Pendlar” 120mil, har oftast fru och två barn i bilen. Normalt så blir det stopp var 3e timme eller 4ggr. Tror det skulle funka rätt ok.. men.. men men men. Nu är det ju så att det brukar vara en snitthastighet på 120km/h. Dvs, ganska långa sträckor går i 130km/h eller mer vilket är vad både skyltar och trafiktempo innebär. Visst, man kan ju dryga ut räckvidden genom att hänga bakom nån lastbil men det är väl vare sig bättre, roligare eller bekvämare BrooklynS?

Min X3 vill då slicka i sig 6,5lit/100km av standard B7 diesel.

Så, jag kommer definitivt prova men jag har mina tvivel..
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
”Pendlar” 120mil, har oftast fru och två barn i bilen. Normalt så blir det stopp var 3e timme eller 4ggr. Tror det skulle funka rätt ok.. men.. men men men. Nu är det ju så att det brukar vara en snitthastighet på 120km/h. Dvs, ganska långa sträckor går i 130km/h eller mer vilket är vad både skyltar och trafiktempo innebär. Visst, man kan ju dryga ut räckvidden genom att hänga bakom nån lastbil men det är väl vare sig bättre, roligare eller bekvämare BrooklynS?

Min X3 vill då slicka i sig 6,5lit/100km av standard B7 diesel.

Så, jag kommer definitivt prova men jag har mina tvivel..

För det körmönstret får man nog hålla sig till diesel ett tag till.
Men det är ett väldigt speciellt och ovanligt sätt att använda sin bil, även om det inte gör någon som helst skillnad för just dig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
...prova en Tesla 3P på en lämplig väg i friskt tempo. Den känns inte som en supertung blysläde. Mest beroende på att den inte är tung.
Inte tung? Jag skulle säga att bilar inte ska väga över 1000 kg för att vara roliga. Sen är det klumpverk.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Pendlar” 120mil, har oftast fru och två barn i bilen. Normalt så blir det stopp var 3e timme eller 4ggr. Tror det skulle funka rätt ok.. men.. men men men. Nu är det ju så att det brukar vara en snitthastighet på 120km/h. Dvs, ganska långa sträckor går i 130km/h eller mer vilket är vad både skyltar och trafiktempo innebär. Visst, man kan ju dryga ut räckvidden genom att hänga bakom nån lastbil men det är väl vare sig bättre, roligare eller bekvämare BrooklynS?

Min X3 vill då slicka i sig 6,5lit/100km av standard B7 diesel.

Så, jag kommer definitivt prova men jag har mina tvivel..
Håll dig långt ifrån lastbilarna.

Jag kör ganska ofta Luleå-Uppsala tor såväl sommar som vinter. Har autopiloten inställd på att följa fartgränserna. Laddar två stopp på 86 mil, ena en kvart, andra en halvtimme (bägge brukar bli lite längre eftersom jag käkar samtidigt). Har aldrig väntat på bilen.

Det är faktiskt väldigt bekvämt. Vill jag ha roligt, ja då får jag väl köra lite mer aktivt och då tar jag inte E4... Men jag kan intyga att alla som provkört inte kunde sluta le efteråt. :) ICE-bil känns som något från 1900-talet...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Inte tung? Jag skulle säga att bilar inte ska väga över 1000 kg för att vara roliga. Sen är det klumpverk.

Det håller jag helt med om, men nu var ämnet bruksbilar som du kan köpa nya över disk.
Då är 1850kg dessvärre att betrakta som fjäderlätt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ett faktum är att en väldigt stor andel av nya lite dyrare bilar köps som förmånsbilar idag. I det fallet skiter föraren, som oftast är den som väljer bil, blankt i andrahandsvärdet.
Förmånsvärde och drivmedelskost är det som sätter ekonomin i det valet.
För egenföretagaren blir det ofta leasingkost/TCO-kalkyl som sätter den faktiska kostnaden och där ligger gissningarna på andrahandsvärdet hos leasingbolagen.
Tror inte att de bolagen räknar katastrofhögt värdefall på elbilar?
Restvärdet är det som ger avskrivningens storlek.
Men om en elbil kostar dubbla kostnaden ska värdeminskningen vara hälften ca 25% över tre år.
Lycka till med det då teknikutvecklingen gör att de elbilar som finns om 3år kommer vara massivt m bättre till billigare pris.
Har du sett MG's nya elbilar? Sjuk utvecklingstakt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håll dig långt ifrån lastbilarna.

Jag kör ganska ofta Luleå-Uppsala tor såväl sommar som vinter. Har autopiloten inställd på att följa fartgränserna. Laddar två stopp på 86 mil, ena en kvart, andra en halvtimme (bägge brukar bli lite längre eftersom jag käkar samtidigt). Har aldrig väntat på bilen.

Det är faktiskt väldigt bekvämt. Vill jag ha roligt, ja då får jag väl köra lite mer aktivt och då tar jag inte E4... Men jag kan intyga att alla som provkört inte kunde sluta le efteråt. :) ICE-bil känns som något från 1900-talet...
Enligt ABRP behöver jag 7 laddstopp med -21 M3P för att klara sträckan. Det är ju rätt, omfattande? Framförallt jämfört med dina två. Ligger du och fiser med lastbilarna, eller iaf i deras tempo? Har du en logg på din körning?
Jag menar, att 34mil skulle generera 5 extra stopp. Tvek..
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top