Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Källa på det?
Tex en av mina Volvo-bilar har gått snart 35 000 mil och där är fortf inte så mycket som ett missljud i motorn. Hur många mil håller ett batteri till elbil?

Rätt svar är ”det beror på” men inte är det milen som dödar batteriet iaf.


Då skall vi hålla i minnet att de första batterierna i S85 var betydligt ojämnare i kvaliteten och sämre än dagens batterier. Tesla har än idag 8 års garanti på sina batterier och drivlina.

Batteribytesmyten verkar vara seglivad…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du provat? Jag har sovit i bilen vintertid många gånger och brukar ha 1-2 kW värme så dina 8-10 kW skulle nog handla on 4-5 timmar. Och därefter tar du dig inte en centimeter från platsen utan bärgning.

Den kallaste natten jag råkat ut för var det nog minst 30 grader kallt. När jag vaknade på morgonen hade min vattendunk frusit till is så några 15 grader var det ju sannerligen inte. Då har jag en varm sovsäck, mössan på och underkläderna på mig så jag frös inte men jag tror inte särskilt många svenskar skulle anse att det går sova på det viset.

En normal Svensson som inte ens tagit på sig kläder för att stå 15 minuter utomhus och byta till reservdäck skulle knappast stå ut en natt med såna förhållanden.

Ja, 1kw/h räcker inte till att hålla någon njutbar värme i en bil där man sitter stilla, men man fryser inte ihjäl heller.

Jag tittade på en Wallas Nordic DT diesel spis/värmare till en husbil, den sägs kunna ge 1.9 kw värme, och dom som har den i sina van-life ombyggda skåpbilar tycker att det räcker precis när dom campar där det inte går under nollan på nätterna.
Då är dom skåpbilarna isolerade och har mycket mindre glas än en bil, som till och med kan ha något så korkat som ett glastak!!!!

Wallas spisen drar 0.2 liter/timme om man kör den som värmare full effekt, dessutom drar den lite ström från 12V batteriet till fläkt och bränslepump. (den låter tyvärr en hel del)
Det enda som egentligen talar FÖR den i ett camperbygge är att man slipper gasol till spisen och att den inte ger kondens, vilket kan vara ett problem för dom som bor länge i sina campers.

Den som fick mig intresserad av den spisen var en snubbe som bodde i en pickup-camper på veckorna när han jobbade, han hade dessutom en ren dieselvärmare.
Hans anledning till att beställa sin pickup med dieselspis/värmare/elverk var att firman tankade hans bil, men betalade inte för gasol, och att han fick mycket mindre kondens
(Hans två första campers hade haft gasol, den tredje beställde han med diesel)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Rätt svar är ”det beror på” men inte är det milen som dödar batteriet iaf.

Då skall vi hålla i minnet att de första batterierna i S85 var betydligt ojämnare i kvaliteten och sämre än dagens batterier. Tesla har än idag 8 års garanti på sina batterier och drivlina.

Batteribytesmyten verkar vara seglivad…

Den här Teslan hade bytt batteri en gång, och fick problem med det utbytesbatteri som sattes in (av en icke auktoriserad Tesla verkstad) så Tesla var inte så sugen på att fixa den.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, 1kw/h räcker inte till att hålla någon njutbar värme i en bil där man sitter stilla, men man fryser inte ihjäl heller.

Jag tittade på en Wallas Nordic DT diesel spis/värmare till en husbil, den sägs kunna ge 1.9 kw värme, och dom som har den i sina van-life ombyggda skåpbilar tycker att det räcker precis när dom campar där det inte går under nollan på nätterna.
Då är dom skåpbilarna isolerade och har mycket mindre glas än en bil, som till och med kan ha något så korkat som ett glastak!!!!

Wallas spisen drar 0.2 liter/timme om man kör den som värmare full effekt, dessutom drar den lite ström från 12V batteriet till fläkt och bränslepump. (den låter tyvärr en hel del)
Det enda som egentligen talar FÖR den i ett camperbygge är att man slipper gasol till spisen och att den inte ger kondens, vilket kan vara ett problem för dom som bor länge i sina campers.

Den som fick mig intresserad av den spisen var en snubbe som bodde i en pickup-camper på veckorna när han jobbade, han hade dessutom en ren dieselvärmare.
Hans anledning till att beställa sin pickup med dieselspis/värmare/elverk var att firman tankade hans bil, men betalade inte för gasol, och att han fick mycket mindre kondens
(Hans två första campers hade haft gasol, den tredje beställde han med diesel)

Har haft Wallas i några båtar. Iofs lysfotogen men de är tysta, strömsnåla och fina på alla sätt, men -30 i en oisolerad bil är en annan sak.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har haft Wallas i några båtar. Iofs lysfotogen men de är tysta, strömsnåla och fina på alla sätt, men -30 i en oisolerad bil är en annan sak.
Fotogenvärmare är effektivare än diesel, men har man inte kontakter så man kan köpa flygfotogen så blir man urinerad på att köpa fotogen.

Vi hade en Huskvarna Warm Wind i sommarstugan, körde man den på fotogen så tog det en timme att värma upp stugan så att man kunde ta av sig jackan, körde man den på diesel tog det flera timmar, dessutom sotade den förjävligt på diesel.

Blandade man en massa t-röd i dieseln sotade den mindre och fungerade bättre.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har man fyra mil räckvidd i en elbil rör det sig om 8-10 kWh energi. Med en förbrukning på 1kW enbart till värme räcker det 8-10 h.
Fyra mil räckvidd i en dieselbil är cirka två liter bränsle. Hur länge räcker det för att hålla sig varm? Förutsatt då att man överhuvudtaget får ut värme ur en stillastående dieselbil. Möjligen finns det väl en extra bränslevärmare som kan ge komfort, men de är oftast orenade så att man får sitta i ett moln av cancerogena saker.
Min diesel sköt en kylslang i går kväll det blev kallt som fan på 3-4 minuter i 90 km sedan tände sig lampor o varm motor o trots jag hade diesel för 100 mil fick jag hjälp av en Kia batteri il till en tapp o där kom en bekant med en bit gummislang slang klämmor o rörbitar att skarva provisoriskt.

Så krånglar något till sig är det skit samma vilket bränsle bileländet behagar att gå på, det blir stopp och kallt..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fotogenvärmare är effektivare än diesel, men har man inte kontakter så man kan köpa flygfotogen så blir man urinerad på att köpa fotogen.

Vi hade en Huskvarna Warm Wind i sommarstugan, körde man den på fotogen så tog det en timme att värma upp stugan så att man kunde ta av sig jackan, körde man den på diesel tog det flera timmar, dessutom sotade den förjävligt på diesel.

Blandade man en massa t-röd i dieseln sotade den mindre och fungerade bättre.
Kör flytande paraffin det e fina grejor..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fotogenvärmare är effektivare än diesel, men har man inte kontakter så man kan köpa flygfotogen så blir man urinerad på att köpa fotogen.

Vi hade en Huskvarna Warm Wind i sommarstugan, körde man den på fotogen så tog det en timme att värma upp stugan så att man kunde ta av sig jackan, körde man den på diesel tog det flera timmar, dessutom sotade den förjävligt på diesel.

Blandade man en massa t-röd i dieseln sotade den mindre och fungerade bättre.

Man kan inte blanda så mycket t-röd i dieseln utan att det skiktar sig ifall den står still. Det kan hända att bilens rörelser räcker för att hålla det blandat när man kör men över en natt har det skiktar sig allt från 10% och högre blandningar. 5% står sig kanske.

Det är i första hand H/C-förhållandet i ett bränsle som styr hur mycket sot det blir och diesel är bränslet med lägst andel väte och högst andel kol så det sotar mest.

Sedan kommer fotogen, bensin, etanol, metanol
Därefter kommer gaserna så naturgasen med lägre andel kol är jämför med flytande bränsle relativt miljövänlig då det ju blir vatten när man eldar väte.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Har du provat? Jag har sovit i bilen vintertid många gånger och brukar ha 1-2 kW värme så dina 8-10 kW skulle nog handla on 4-5 timmar. Och därefter tar du dig inte en centimeter från platsen utan bärgning.

Den kallaste natten jag råkat ut för var det nog minst 30 grader kallt. När jag vaknade på morgonen hade min vattendunk frusit till is så några 15 grader var det ju sannerligen inte. Då har jag en varm sovsäck, mössan på och underkläderna på mig så jag frös inte men jag tror inte särskilt många svenskar skulle anse att det går sova på det viset.

En normal Svensson som inte ens tagit på sig kläder för att stå 15 minuter utomhus och byta till reservdäck skulle knappast stå ut en natt med såna förhållanden.

Norrmannen Björn Nyland har provat åtskilligt gällande övernattning i elbil, resultaten inklusive förbrukning finns mycket väldokumenterat på hans Youtube-kanal.

1kW kan nog tänkas räcka ganska långt med tanke på att de allra flesta bilar idag har värmepump-

Är en elbil en bra vinterbil?
Ja, med en helt sjukt bra fyrhjulsdrift och överlägsen förvärmning mm är den helt klart det. I vart fall för min del.

Roligare?
Alldeles förbannat mycket roligare att köra Tesla 3 än motsvarande ICE-Volvo, VW, Toyota, etc. med jämförbara utrymmen och TCO.
Den som påstår motsatsen har inte provat. I vinterväglag är den två dimensioner vassare ändå.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Oavsett om man kör el eller ICE bil så är man inte väldigt intelligent om man förlitar sig på att bilen ska hålla dig varm i alla lägen när det är kallt ute. Vi har en extremsovsäck liggandes i bilen som vi kan dra över oss samt en multifuelbrännare med alkylatbensin som ger snabb uppvärmning, vi kan fint spara batteri nog för att köra till nästa avfart eller eluttag. När vi körde Diesel tankade vi oftast när det var nästan tom tank medan elbilen sällan går under 25% nu på vintern. För oss var risken större att bli stående med dålig räckvidd med ICE än med el.

Skulle troligtvis haft kvar dieselbilen om det inte var för att vi önskade autopilot och bil med mindre servicebehov. Nu för tiden har vi även så mycket småkörning att jag skulle oroa mig för tätt partikelfilter i dieselbil. Orkar man skruva själv och inte har behov för senaste tekniken så är diesel eller bensin helt topp och det är bra att många kommer köra ICE tills de är helt slutkörda och strömkaoset är över.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Norrmannen Björn Nyland har provat åtskilligt gällande övernattning i elbil, resultaten inklusive förbrukning finns mycket väldokumenterat på hans Youtube-kanal.

1kW kan nog tänkas räcka ganska långt med tanke på att de allra flesta bilar idag har värmepump-

Är en elbil en bra vinterbil?
Ja, med en helt sjukt bra fyrhjulsdrift och överlägsen förvärmning mm är den helt klart det. I vart fall för min del.

Roligare?
Alldeles förbannat mycket roligare att köra Tesla 3 än motsvarande ICE-Volvo, VW, Toyota, etc. med jämförbara utrymmen och TCO.
Den som påstår motsatsen har inte provat. I vinterväglag är den två dimensioner vassare ändå.

Är värmepumparna för bil så pass effektiva i dag?

Jag har för mig att Tesla körde brödrost i en av sina modeller länge och försvarade sig med att värmpumparna för bil hade så låg verkningsgrad att det inte uppvägde komplexiteten, eller något sådant, det kan ju också ha varit sedvanligt skitsnack för nu har dom väl värmepump?

Helt klart spar dom ström/ger bättre värme i bilen IAF och det är absolut en dealbreaker för mig om en elbil inte har det.

Jag har en bekant som köpte en Renå-Kangå av äldre modell. han köpte också en dieselvärmare från ebay lite senare, för brödrosten höll inte ens rutorna fria, och dödade totalt den klena räckvidden som fanns kvar i den bilen.

Nu kör han Volvo 240 på vintern.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

"Om elen kostar 1,50 kr/kWh, relevant i norra Sverige
  • Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 15 kronor
  • Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 49,5 kronor
  • Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 96 kronor
  • Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 150 kronor
Om elen kostar 3 kr/kWh, relevant i södra Sverige
  • Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 30 kronor
  • Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 99 kronor
  • Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 192 kronor
  • Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 300 kronor
Vad kostar det per mil?
Om bilen i snitt drar 2 kWh per mil blir kostnaden per mil 3 kronor respektive 6 kronor och elen därhemma kostar 1,5 kronor respektive 3 kronor/kWh."
Fast den stora utgiften i bilägande är värdeminskningen, och en elbil är uppåt dubble priset om man vill köpa en bil med motsvarade egenskaper (förutom räckvidd för där är det kass, men blir allt bättre o bättre)

Kollat/testat på i stort sett alla elbilar, och nivån är rent pinsam.
Det mesta är uppenbart extremt snabbt framslarvat och bygger på en fossilbil så det är kompromisser överallt.
Ja om man inte lägger upp närmare en mille då...för då finns det ju en dröse alternativ.
Och sen tillkommer problemet med usel infrastruktur.
Kollat på Tesla men har svårt för all plast och den slarviga ihopbyggnaden. Men deras laddnätverka är HELT överlägsen!

Har en helt underbar E-klass W213 som vi köpt till långresor och kommer bli svindyrt att ersätta den med elbil.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Är värmepumparna för bil så pass effektiva i dag?

Jag har för mig att Tesla körde brödrost i en av sina modeller länge och försvarade sig med att värmpumparna för bil hade så låg verkningsgrad att det inte uppvägde komplexiteten, eller något sådant, det kan ju också ha varit sedvanligt skitsnack för nu har dom väl värmepump?

Helt klart spar dom ström/ger bättre värme i bilen IAF och det är absolut en dealbreaker för mig om en elbil inte har det.

Jag har en bekant som köpte en Renå-Kangå av äldre modell. han köpte också en dieselvärmare från ebay lite senare, för brödrosten höll inte ens rutorna fria, och dödade totalt den klena räckvidden som fanns kvar i den bilen.

Nu kör han Volvo 240 på vintern.

Har inga exakta siffror men de är garanterat mer effektiva än rost-varianten. Tesla har numera värmepump även i 3 & Y. Förmodligen för att de numera säljer en hel del bilar till nordbor mm.
De har en del California-inslag kvar som knasiga dörrhandtag och sidorutor utan ram. Småroligt och snyggt, men lite begränsat som feature i -15. Men ändå helt hanterbart i praktiken faktiskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kollat/testat på i stort sett alla elbilar, och nivån är rent pinsam.
Det mesta är uppenbart extremt snabbt framslarvat och bygger på en fossilbil så det är kompromisser överallt.
Jag tar hellere kompromisserna en ICE bil tillberkare gör på en bevisligen redan fungerande bil, än dom brister icke elbilstillverkare gör när dom ska ta fram något helt nytt och revolutionera hur bilar ska se ut och fungera.

Pro tip, bilar ser ut och fungerar som dom gör, för att hundratals biltillverkare har under hundra år kommit fram till att det är bäst så.

Men ICE tillverkare som vet hur man designar en bärarm till en framvagn som tar fram en elbilsplattform brukar inte heller göra bort sig allt för illa kyckligtvis.

Du får titta på Mercedes kommande elbilar, tyvärr alldelens för dyra, men dom vet hur man designar bilar i alla fall (och då pratar jag väldigt lite om utseende)
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Fast den stora utgiften i bilägande är värdeminskningen, och en elbil är uppåt dubble priset om man vill köpa en bil med motsvarade egenskaper (förutom räckvidd för där är det kass, men blir allt bättre o bättre)

Kollat/testat på i stort sett alla elbilar, och nivån är rent pinsam.
Det mesta är uppenbart extremt snabbt framslarvat och bygger på en fossilbil så det är kompromisser överallt.
Ja om man inte lägger upp närmare en mille då...för då finns det ju en dröse alternativ.
Och sen tillkommer problemet med usel infrastruktur.
Kollat på Tesla men har svårt för all plast och den slarviga ihopbyggnaden. Men deras laddnätverka är HELT överlägsen!

Har en helt underbar E-klass W213 som vi köpt till långresor och kommer bli svindyrt att ersätta den med elbil.

Ett faktum är att en väldigt stor andel av nya lite dyrare bilar köps som förmånsbilar idag. I det fallet skiter föraren, som oftast är den som väljer bil, blankt i andrahandsvärdet.
Förmånsvärde och drivmedelskost är det som sätter ekonomin i det valet.
För egenföretagaren blir det ofta leasingkost/TCO-kalkyl som sätter den faktiska kostnaden och där ligger gissningarna på andrahandsvärdet hos leasingbolagen.
Tror inte att de bolagen räknar katastrofhögt värdefall på elbilar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är värmepumparna för bil så pass effektiva i dag?

Jag har för mig att Tesla körde brödrost i en av sina modeller länge och försvarade sig med att värmpumparna för bil hade så låg verkningsgrad att det inte uppvägde komplexiteten, eller något sådant, det kan ju också ha varit sedvanligt skitsnack för nu har dom väl värmepump?

Helt klart spar dom ström/ger bättre värme i bilen IAF och det är absolut en dealbreaker för mig om en elbil inte har det.

Jag har en bekant som köpte en Renå-Kangå av äldre modell. han köpte också en dieselvärmare från ebay lite senare, för brödrosten höll inte ens rutorna fria, och dödade totalt den klena räckvidden som fanns kvar i den bilen.

Nu kör han Volvo 240 på vintern.

Jag har ”brödrost” i min Tesla och den drar allt annat lika ungefär 10Wh/km mer än motsvarigheten med värmepump sett som delta genomsnitt över hela året. Dvs ungefär 5%. Mest skillnad i temperaturer kring +10 till 0.

Nu har Tesla förvisso inte bara någon enkel elgrunka utan även den är förstås inkopplad på hela systemet och förhållandevis effektiv. Vilket märks när man kör i riktig vinterkyla, dvs nedåt -35 grader. Då är skillnaden liten eftersom värmepumpen måste gå på Max.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett faktum är att en väldigt stor andel av nya lite dyrare bilar köps som förmånsbilar idag. I det fallet skiter föraren, som oftast är den som väljer bil, blankt i andrahandsvärdet.
Förmånsvärde och drivmedelskost är det som sätter ekonomin i det valet.
För egenföretagaren blir det ofta leasingkost/TCO-kalkyl som sätter den faktiska kostnaden och där ligger gissningarna på andrahandsvärdet hos leasingbolagen.
Tror inte att de bolagen räknar katastrofhögt värdefall på elbilar?

Nä de räknar ju uppenbarligen med ett mycket gott andrahandsvärde på elbilar, så pass högt att det är svårt att motivera ett begagnatköp.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top