Elbil eller inte?


"Om elen kostar 1,50 kr/kWh, relevant i norra Sverige
  • Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 15 kronor
  • Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 49,5 kronor
  • Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 96 kronor
  • Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 150 kronor
Om elen kostar 3 kr/kWh, relevant i södra Sverige
  • Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 30 kronor
  • Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 99 kronor
  • Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 192 kronor
  • Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 300 kronor
Vad kostar det per mil?
Om bilen i snitt drar 2 kWh per mil blir kostnaden per mil 3 kronor respektive 6 kronor och elen därhemma kostar 1,5 kronor respektive 3 kronor/kWh."
 
Det finns lite elbilar här i garaget. Men dom står mest still. Höll på med mcn för några dagar sen. Då åkte en iväg å var tillbaka medans jag höll på.
Så shoppingbilar till 90 % är min gissning
 
Det finns lite elbilar här i garaget. Men dom står mest still. Höll på med mcn för några dagar sen. Då åkte en iväg å var tillbaka medans jag höll på.
Så shoppingbilar till 90 % är min gissning

Det är ju ett utmärkt användningsområde för elbilarna, åka och handla en gång i veckan.

Jag känner ett par i Stockholm som levde utan bil länge, men sedan fick dom barn och då skaffade dom en elbil, den rymmer blöjpaketen och annat som har tillkommit i veckohandligen dom tidigare utförde med kollektivtrafik, men dom åker fortfarande kollektivt till 90%
 
Det är ju ett utmärkt användningsområde för elbilarna, åka och handla en gång i veckan.

Jag känner ett par i Stockholm som levde utan bil länge, men sedan fick dom barn och då skaffade dom en elbil, den rymmer blöjpaketen och annat som har tillkommit i veckohandligen dom tidigare utförde med kollektivtrafik, men dom åker fortfarande kollektivt till 90%
Synd bara att det är det enda som ryms i visionen hos vissa politiker. Att bilen bara är ett transportmedel.
 
Synd bara att det är det enda som ryms i visionen hos vissa politiker. Att bilen bara är ett transportmedel.
Och att det går utmärkt att ta tunnelbanan i 90% av fallen.

Förutom om man bor utanför tullarna, men det gör väl inte politiker, och gör dom det åker dom ändå med Säppo...
 
Jag har nu åkt Sthlm - Kungsberget (237 km) i -7 grader (ja tillbaka med) med 4 vuxna + takbox samt last. Snittförbrukningen blev 27,3 kWh/100 km.
Gjort 2 resor Sthlm - Romme (246 km + resa till och från hotellet ca 30 km) -3 med 2 vuxna samt utan takbox med bara packning för 1 natt samt skidutrustning. Snittförbrukningen blev då 22,0 kWh/100 km.

Kungsberget har få laddstolpar men dom höll på att få upp flera, tror jag såg ca 12 st på stora parkeringen, samt där vi hyrde lght hade dom monterat 4 st. 11 kW.

Romme Alpin har installerat 40 st i samarbete med Easypark. 250kr/dagtid 100kr/natt.
Fick aldrig ut 11 kW snarare 8 kW när det stod ca 30 bilar på laddning. Men räckte helt klart för mig. Stannade på vägen hem i Enköping på Circle K där dom har 4 st Ionity 350 kW laddare.
Toppade upp i 15 min medans en fika intogs på hemvägen.

Alla resor gjorda med farthållaren inställd på gällande hastighet. En del av resan till Kungsberget sker på 120 väg, där märktes det att förbrukningen gick upp.

Men jag är nöjd. Över förväntan på räckvidden. Bilen förvärmdes innan avfärd med sladden inkopplad. Hade gärna haft ett 90 kWh batteri istället för 77 kWh men kanske nästa bil.
Bil: ID.4 GTX.
 

"Om elen kostar 1,50 kr/kWh, relevant i norra Sverige
  • Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 15 kronor
  • Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 49,5 kronor
  • Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 96 kronor
  • Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 150 kronor
Om elen kostar 3 kr/kWh, relevant i södra Sverige
  • Laddhybrid med batterikapacitet 10 kWh, 30 kronor
  • Liten elbil med batterikapacitet 33 kWh, 99 kronor
  • Mellanstor elbil med batterikapacitet 64 kWh, 192 kronor
  • Stor elbil med batterikapacitet 100 kWh, 300 kronor
Vad kostar det per mil?
Om bilen i snitt drar 2 kWh per mil blir kostnaden per mil 3 kronor respektive 6 kronor och elen därhemma kostar 1,5 kronor respektive 3 kronor/kWh."


Det ser ju inte så farligt ut, förrän man börjar kalkylera på TCO. Men nu är kanske inte det ekonomiska orsaken till varför folk väljer elbil längre, utan mer en ytterligare möjlighet till godheten?
 
Det ser ju inte så farligt ut, förrän man börjar kalkylera på TCO. Men nu är kanske inte det ekonomiska orsaken till varför folk väljer elbil längre, utan mer en ytterligare möjlighet till godheten?

Nej, det har inget som helst med godhet att göra för min del. Enbart ekonomi och bekvämlighet.
 
Elbilen är bättre: snabbare, bekvämare, roligare, bättre vinterbil och dessutom billigare. Behövs fler argument?

Att det skulle handla om någon ”godhet” är svammel från subkulturen livets hårda skola… det kastas ju dessutom från det hållet efter alla som försöker tänka längre än vad näsan räcker. :D
 
Elbilen är bättre: snabbare, bekvämare, roligare, bättre vinterbil och dessutom billigare. Behövs fler argument?
ezgif.com-gif-makerc0d2745dae4322d0.gif
 
Elbilen är bättre: snabbare, bekvämare, roligare, bättre vinterbil och dessutom billigare. Behövs fler argument?

Att det skulle handla om någon ”godhet” är svammel från subkulturen livets hårda skola… det kastas ju dessutom från det hållet efter alla som försöker tänka längre än vad näsan räcker. :D
Bättre vinterbil?

Nu verkar det ha gjorts mycket damage control vad gäller strandade elbilar och somliga vill i efterhand ha det till att endast en elbil bärgades samtidigt som man kan hitta uppgifter som:

Till Ekot i Sveriges radio, har till exempel Tobias Levin, stationsägare för bärgningsbolaget Assistancekåren i Helsingborg och Landskrona, uppgett att de bärgat flera elbilar.




1641720185717.png
 
Och, varför behövde de bärgas?
Ja, jag inser att jag är på tunn is med cykel men utan ko, men hur många bärgningar beror på att föraren inte begriper att denne bara kommer en bråkdel av sommarsträckan på vintern på samma laddning? Eller något annat förarrelaterat fel.
 
Och, varför behövde de bärgas?
Ja, jag inser att jag är på tunn is med cykel men utan ko, men hur många bärgningar beror på att föraren inte begriper att denne bara kommer en bråkdel av sommarsträckan på vintern på samma laddning? Eller något annat förarrelaterat fel.
Eller så är det helt enkelt så att en elbil inte har marginal att sitta fast i kö en hel natt medans en halvtankad bensin/diesel-bil i händelse av stopp kan tankas upp på plats och sen köra vidare
 
Om du har så lite som 8-10kWh kvar i batteriet kan du sitta ett dygn eller så med 15 grader i kupén och värmestolen på. Ett icke-problem i sammanhanget, givetvis uppblåst av samma medier som av någon anledning inte har lika stora rubriker på sina rättelser…
 
Elbilen är bättre: snabbare, bekvämare, roligare, bättre vinterbil och dessutom billigare. Behövs fler argument?

Att det skulle handla om någon ”godhet” är svammel från subkulturen livets hårda skola… det kastas ju dessutom från det hållet efter alla som försöker tänka längre än vad näsan räcker. :D
*”billigare” är ju vad den är med stor skillnad i milkostnad för drivmedel+service som täcker högre kostnad för värdeminskning.

”Bekvämare” är subjektiv fråga och inget du kan jämföra från en person till annan. Vad som är kvar i plånboken är däremot fakta.

”Roligare” är…de ovan.

”Snabbare” är såklart mätbart. Snitthastighet vid färd genom Tyskland? Kort stint från stillastående? Vilka såklart sedermera faller in i subjektivt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top