Elbil eller inte?

Ingen laddar 0-100%. Någonsin.

Oftast laddar man typ 20-65% eftersom det är snabbast sett över sträcka. Behöver man köra längre sträcka till nästa laddare trycker man i lite till. Brukar ta ca 10-15 min om batteriet är varmt.

Dvs du hinner knalla in på bygget, pinka och beställa kaffe, men inte dricka det.

Jag tror helt enkelt att man måste prova elbil själv för att förstå hur det faktiskt fungerar i verkligheten.

Näe, även jag som inte har någon elbil vet det, men då ska man inte slänga sig med uttryck som "en elbil måste laddas 30min om man ska köra 70mil (eller nått)" heller, för det är ju helt enkelt inte sant.

(jag skrev ju någonstans om någon elbil (Renaulten kanske) att på min typiska långresa skulle jag behöva stanna på mitten och ladda helt fullt, eller stanna och ladda två gånger vilket troligen är snabbare, vilket i alla fall antyder att jag vet hur elbilsladdning fungerar)
 
Ingen laddar 0-100%. Någonsin.

Oftast laddar man typ 20-65% eftersom det är snabbast sett över sträcka. Behöver man köra längre sträcka till nästa laddare trycker man i lite till. Brukar ta ca 10-15 min om batteriet är varmt.

Dvs du hinner knalla in på bygget, pinka och beställa kaffe, men inte dricka det.

Jag tror helt enkelt att man måste prova elbil själv för att förstå hur det faktiskt fungerar i verkligheten.
Mmm, än så länge har vi väl bara 100+laddning i Arjeplog/A-jaur om vi befinner oss utanför Tesla-sfären och norr om Sundsvall, där får vi lugna oss lite till och ladda 20-80%, tar kanske 45 minuter på 50kW-laddare. Jag gissar detta byggs bort inom en inte alltför avlägsen framtid men just nu hinner vi alltså sörpla i oss kaffet, blunda några minuter och sedan fortsätta färden, pigga och fräscha.

Jag har nog aldrig kört så pigg och alert på långstyrningar som sedan jag skaffade Polstjärnan. Det säger nu kanske inte så mycket men... :)
 
Om jag kör 70 mil så laddar jag ungefär 30 minuter, eftersom jag förstås startar med laddad bil hemifrån. :)
Så ganska rätt är det ju.
 
Om jag kör 70 mil så laddar jag ungefär 30 minuter, eftersom jag förstås startar med laddad bil hemifrån. :)
Så ganska rätt är det ju.

Jamen dåså, då drar min diesel 20 liter på 70 mil eftersom jag tankar i 20 liter för att köra 70 mil...
(jag startar ju givetvis med full tank hemifrån)
Jävligt snålt för att vara en stor pickup.

"en elbil måste laddas 30min om man ska köra 70mil (eller nått)."

En dieselpickis måste tankas med 20liter om man ska köra 70mil (eller nåt).
 
Last edited:
Mmm, än så länge har vi väl bara 100+laddning i Arjeplog/A-jaur om vi befinner oss utanför Tesla-sfären och norr om Sundsvall, där får vi lugna oss lite till och ladda 20-80%, tar kanske 45 minuter på 50kW-laddare. Jag gissar detta byggs bort inom en inte alltför avlägsen framtid men just nu hinner vi alltså sörpla i oss kaffet, blunda några minuter och sedan fortsätta färden, pigga och fräscha.

Jag har nog aldrig kört så pigg och alert på långstyrningar som sedan jag skaffade Polstjärnan. Det säger nu kanske inte så mycket men... :)

Jag hittade ännu en Teslavideo där han hyperladdade 20 till 80 på 25min, men även då hinner man dricka upp kaffet..

Det är ju bra att du ser det som vilopauser, det skadar ju aldrig att ta såna på långfärd, men är man stressad att komma fram kan dom ju vara irriterande om dom är påtvingade.

Jag ser det lite som att det får ta lite längre tid att åka elbil, och kan man planera det så man ändå ska äta ungefär den tiden man måste ta paus så är det ju inte helt bortkastad tid.

Lite på samma sätt som jag motiverar nattåget till stockholm som är både dyrare och långsammare än att flyga med "kan jag sova bort tiden så gör det inte så mycket, jag ska ju ändå sova varje natt, och jag spar ju kanske in en hotellnatt"
 
Last edited:
Jamen dåså, då drar min diesel 20 liter på 70 mil eftersom jag tankar i 20 liter för att köra 70 mil...
(jag startar ju givetvis med full tank hemifrån)
Jävligt snålt för att vara en stor pickup.

"en elbil måste laddas 30min om man ska köra 70mil (eller nått)."

En dieselpickis måste tankas med 20liter om man ska köra 70mil (eller nåt).

Skillnaden är att jag lägger ingen tid på att ladda bilen fullt varje natt... och knappt några pengar heller för den delen. :)

Nu undrade någon om ”laddtid” för att köra 70 mil och det är ungefär en halvtimme.
 
Jag hittade ännu en Teslavideo där han hyperladdade 20 till 80 på 25min, men även då hinner man dricka upp kaffet..

Det är ju bra att du ser det som vilopauser, det skadar ju aldrig att ta såna på långfärd, men är man stressad att komma fram kan dom ju vara irriterande om dom är påtvingade.

Jag ser det lite som att det får ta lite längre tid att åka elbil, och kan man planera det så man ändå ska äta ungefär den tiden man måste ta paus så är det ju inte helt bortkastad tid.

Lite på samma sätt som jag motiverar nattåget till stockholm som är både dyrare och långsammare än att flyga med "kan jag sova bort tiden så gör det inte så mycket, jag ska ju ändå sova varje natt, och jag spar ju kanske in en hotellnatt"

Det tar mig lika lång tid att åka elbil Luleå-Uppsala 850 km som det tar att åka dieselbil. Har gjort det nu ett antal gånger och det blir ungefär samma genomsnittshastighet över längre sträckor.

När jag körde till Säfsen för några veckor sedan - med släpvagn och 2 hojar - tog det ungefär 13 timmar att köra 93 mil inkl lasta hoj osv halvvägs. Genomsnittshastighet på 71 km/h inkl laddstopp (äta/kaffe/toa) och hojlastning. Farthållaren på 80 km/h.

Allt beror givetvis på vilken bil och laddnätverk man har men man kan nog säga att många har missat den utveckling som skett bara de sista två åren.
 
Skillnaden är att jag lägger ingen tid på att ladda bilen fullt varje natt... och knappt några pengar heller för den delen. :)

Nu undrade någon om ”laddtid” för att köra 70 mil och det är ungefär en halvtimme.
Får mig osökt att tänka på att frugan behövde köra en längre sträcka (30 mil) under dagen, så laddade på ca 60 kWh under natten till idag, mellan typ 00:30-06:00. Nu är detta ju inte glädjesiffrorna man får på elräkningen, för där tillkommer ju skatt och överföringsavgift. Men billiga mil blev det, i drivmedel räknat..
6555867e914da533fd32a0193234064b.jpg
 
...Jag ser det lite som att det får ta lite längre tid att åka elbil, och kan man planera det så man ändå ska äta ungefär den tiden man måste ta paus så är det ju inte helt bortkastad tid.

Lite på samma sätt som jag motiverar nattåget till stockholm som är både dyrare och långsammare än att flyga med "kan jag sova bort tiden så gör det inte så mycket, jag ska ju ändå sova varje natt, och jag spar ju kanske in en hotellnatt"
Nu finns det väl ändå grader i helvetet, precis som i Dina liknelser. Att flyga till Stockholm tar ca 3.5 h från dörr till dörr. Nattåget tar kanske 10 timmar eller 285% längre tid, dessutom omöjligt att dagspendla. Att åka till Sundsvall tar 5 h i förbränningsbil, 6.5h om jag tar elbilen med säg 70% batteri vid avfärd. En skillnad om 30% och stör inget dagsschema.

Ser Du skillnaden?

Naturligtvis tar det lite längre tid de gånger jag behöver idiotköra, pinka vid vägkanten och käka bilpåsar för att komma fram. Att generellt sakna tid för att ta en rimlig paus utefter vägen tyder i min värld mer på bristande organisationsförmåga än ett tillkortakommande hos ett fordonsslag.

Kan jag tänka...
 
Bensinmackarna får väl börja hyra ut batteri. Man hyr ett fulladdat 40kWh batteri som man hänger på där bak på bilen och lämnar tillbaks på valfri annan bensinmack. Då behöver man dessutom inte betala 50 000:- extra för det där stora batteriet som bara behövs på långresan man gör ett par gånger om året utan det räcker med ett mindre.
 
Bensinmackarna får väl börja hyra ut batteri. Man hyr ett fulladdat 40kWh batteri som man hänger på där bak på bilen och lämnar tillbaks på valfri annan bensinmack. Då behöver man dessutom inte betala 50 000:- extra för det där stora batteriet som bara behövs på långresan man gör ett par gånger om året utan det räcker med ett mindre.

Ja, eller elverk och några dunkar bränsle. :banana
 
Bensinmackarna får väl börja hyra ut batteri. Man hyr ett fulladdat 40kWh batteri som man hänger på där bak på bilen och lämnar tillbaks på valfri annan bensinmack. Då behöver man dessutom inte betala 50 000:- extra för det där stora batteriet som bara behövs på långresan man gör ett par gånger om året utan det räcker med ett mindre.

Det tar nog längre tid att åka och hyra ett batteri än vad det tar att ladda 40kWh efter vägen. Som nämnt tidigare måste det vara bättre att vi lär oss planera körningen istället för att ha stressade förare som inte kan pausa 30-40 minuter på 70 mil. Det är extremt få tillfällen där en timmes försening får stora konsekvenser.
 
Nu finns det väl ändå grader i helvetet, precis som i Dina liknelser. Att flyga till Stockholm tar ca 3.5 h från dörr till dörr. Nattåget tar kanske 10 timmar eller 285% längre tid, dessutom omöjligt att dagspendla.

I fallet med natt-tåget är jag ju glad att jag får sova mer än 5 timmar (det tar 7-8 timmar)

Det är fullt möjligt att dagpendla om man åker ner söndag kväll, jobbar hela dagen, åker hem måndag natt, då är man hemma hela tisdagen ändå.

Nu besöker jag hemskt ogärna Stockholm i vilket fall, men är alternativet att jobba hela dagen och sova på något sunkigt Scandic och flyga hem på morgonen, så sover jag lika gärna på tåget
 
Motorsåg på batteri? Leksaker?

Inget kunde vara mer felaktigt. Fjällbjörk i rejäl dimension äts igenom som en varm kniv i smör. Jag körde ungefär 35 minuter med dessa dimensioner och sedan var det kaffe. Efter kaffet var den fulladdad igen och redo för ett nytt pass.

Batteriteknik går framåt, det är faktiskt riktigt häftigt.


5a4756557dff5f12cfcf8902434e6212.jpg
 
Tillbaka till ämnet era galningar! :fakta

Det går lite knackigt för Volv.. förlåt Polestars prototyp för gatan.

https://www.nyteknik.se/elbilar/polestar-aterkallar-tusentals-elbilar-igen-7004030

Mmm, jag tycker själv de hanterat problemen relativt snabbt och klokt - men så tillhör jag ju inte (ännu) de drabbade heller :)

De flesta av oss lär bli berörda av inverterbytet, ett mindre antal av byte av värmepaketet. För min egen del ser jag fram emot mjukvaruuppdateringen som aktiverar OTA och fixar lite småbuggar som t ex laddningsproceduren så att jag kan köra smartladdning fullt ut.

Det är en fantastiskt kul och kompetent bil att köra, blir bra när driftsäkerheten hinner ikapp. Men den gamla sanningen att om man vill vara kvitt barnsjukdomar beställer man tidigast ett halvår efter att utrullningen påbörjats gäller fortfarande.

Inte så kul kanske, men betydligt tryggare :)

EDIT - sedan är det lite kul att äga en bil där VD går ut i ägargrupperna på sociala media och publicerar lite djupare förklaringar kring vad som hänt, vad som nu händer och hur de tänker om framtida utmaningar. Lite VIP-känsla skänker säkert en sådan handling till de olyckliga som drabbats. Det tror jag inte riktigt hör till vanligheterna inom branschen i alla fall...
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top