Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast batterierna nöts ju ut om du håller på att cykla dom dagligen (ladda på dagen och förbruka på natten)
Dessutom tvingar du på elnätet mer energi när dina batterier är fulla, även om inte elnätet behöver/vill ha mer el just då, så dina solceller hemma regleras av kolkraftverk i polen.

Förbjud all återmatning till nätet som inte kan ske när den behövs, solceller återmatar till nätet precis när det inte behövs.

Det är bara i länder där luftkonditioneringen på dagen är den största förbrukaren solceller kan vara nyttiga.

https://www.youtube.com/watch?v=YYLzss58CLs

Tjo.

Pylontech lämnar garanti på 6000 cykler mellan 90-
10% av kapaciteten jag har låst dessa mellan 80-20% o då nästan dubblas cykler a,

Batterie kapaciteten driver villan o garaget i 2-3 dygn i nan det är tomt och det innefattar ett normalt liv med matlagning dammsugning tvätt frysboxar AC i huset på vår sommar höst. O nu går värmepumpen tv bredband garage o dyligt.

Så batterierna kommer att leva i 20 + år minst.

Ojust att jag har överskott gör att jag mer än dubblar batteri kapaciteten. Man får 50% tillbaka av länsstyrelsen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ikväll 21:45 på ekonomibyrån i svt2 om elbilar.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Förvånansvärt balanserat. Upplevde nationalekonomen som en bra påläst individ som kunde sin sak om hur det står till med försörjningen.

Håller med.
Absolut ingen skönmålning men inget som inte "marknaden" löser heller.
Kunde ha varit lite längre kanske (eftersom jag behöver klaga på något... ;) ).

Edit:
De 3 experterna svarade lite olika om när det skulle säljas mer elbilar än vanliga.
År 2026, 2028 resp 2030.
Nån som har nån åsikt?
Närmare 2026 än 2030 gissar jag.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håller med.
Absolut ingen skönmålning men inget som inte "marknaden" löser heller.
Kunde ha varit lite längre kanske (eftersom jag behöver klaga på något... ;) ).

Edit:
De 3 experterna svarade lite olika om när det skulle säljas mer elbilar än vanliga.
År 2026, 2028 resp 2030.
Nån som har nån åsikt?
Närmare 2026 än 2030 gissar jag.

Uppfattade frågan som när det rullar fler elbilar på vägarna?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Uppfattade frågan som när det rullar fler elbilar på vägarna?

Det kommer att dröja länge... Bygger på att några miljoner fossilbilar skall skrotas ut först.

Men som andel av total försäljning har teknikskiftet redan skett. Skattetekniskt har man dock gett respit för "laddbara" bilar oavsett och de får räknas in än så länge vilket räddar de stora biltillverkarna från omedelbar undergång.

Jag gissar på 2022 redan, vad gäller nybilsförsäljning. Tänk också på att det sker en enorm prispress nedåt eftersom elbilar generellt sett är billigare att både tillverka och att utveckla. Och batteripriserna sjunker stadigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller med.
Absolut ingen skönmålning men inget som inte "marknaden" löser heller.
Kunde ha varit lite längre kanske (eftersom jag behöver klaga på något... ;) ).

Edit:
De 3 experterna svarade lite olika om när det skulle säljas mer elbilar än vanliga.
År 2026, 2028 resp 2030.
Nån som har nån åsikt?
Närmare 2026 än 2030 gissar jag.

Det beror väldigt mycket på hur man väljer att politiskt gå in och styra, men med dagens system skulle jag säga 2028, men väljer man att politiskt styra det hårdare, tex en elbilsbonus på 100k och/eller en till straffskatt på bensinbilar, så kan det givetvis gå fortare.

Uppfattade frågan som när det rullar fler elbilar på vägarna?

Då får du ju först plussa på dom ca 10 år vi använder en bil innan vi skrotar den, vilket gör alla förslagen orealistiska, bilar som köps i dag skrotas 2030, och vi är långt ifrån att köpa den mängden elbilar att dom ska hinna bli fler innan 2030
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men vi kanske kan enas om att elbilsflottan sannolikt kan öka en hel del utan att nätet behöver uppgraderas om hemmaladdning sker under lämpliga tider under dygnet? :weshallovercome

Näe, däremot kan vi enas om att nätet behöver uppgraderas även om vi slutar helt med att ladda elbilar.
Problemet är inte elbilarna, problemet är att nätet redan är överbelastat.

Men visst, det är jättebra om folk skaffar smarta laddboxar med både timer och spot-pris kontroll och avkänning av hushållets förbrukning.
Det är jättemycket bättre än att ladda med 10A enfas, i synnerhet som det tar sån tid med så låg laddning att folk måste börja ladda mycket tidigare och ladda mycket längre.

Har man kört 6 mil på dagen behöver man ladda 12kw, laddningen är inte 100% effektiv, I synnerhet inte om man börjar närma sig fullt batteri, sen ska man ju värma/kyla batterierna och själva bilen också, men låt oss säga att det tar 8 timmar med 10A enfas.

Då är det ju mycket bättre med en laddbox som tjongar i det under två-tre timmar på natten, men kommer folk att köpa laddboxar för dyra pengar om det funkar att plugga i när man kommer hem och låta det ta den tid det tar?
Folk som bor i villa kanske kostar på en laddbox med installation, men alla dom andra?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Då är det ju mycket bättre med en laddbox som tjongar i det under två-tre timmar på natten, men kommer folk att köpa laddboxar för dyra pengar om det funkar att plugga i när man kommer hem och låta det ta den tid det tar?
Folk som bor i villa kanske kostar på en laddbox med installation, men alla dom andra?
Misstänkte att vi skulle omformulera oss, men gott så :)

Ja, som jag skrev tror jag vi kommer att se lösningar för så väl BRF som hyresfastigheter. Om det blir piska eller morot återstår väl att se, jag gissar att det (precis som vanligt) blir en mix. Det lär komma lösningar som kan hantera och optimera betydligt fler boxar än idag.

En annan sak är att näten lokalt behöver byggas ut vad avser laddning under färd. Det låter klokt. En annan tankeställare är att el som produceras i norr kanske i högre grad förbrukas av elkraftsintensiv industri i norr. Fördelen med den lösningen är att stamnätet kanske avlastas och räcker till, en helt annan sak är att vindkraftsparker behöver etableras inom synhåll från premiumvillorna längs kustbandet i den södra delen av vårt avlånga land. Den debatten blir intressant att följa, jag antar att regelverket för överklaganden till mark- och miljödomstolarna behöver justeras innan den processen kan ta riktig fart...

Om tre år trodde Polestars VD att elbilen skulle kunna säljas till lägre kostnad än motsvarande förbränningsdriven bil. Vi får väl se om det blir om tre eller fem år, klart är nog i alla fall att elbilen inte är en fluga som tidigare miljöalternativ kanske blivit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En annan sak är att näten lokalt behöver byggas ut vad avser laddning under färd. Det låter klokt. En annan tankeställare är att el som produceras i norr kanske i högre grad förbrukas av elkraftsintensiv industri i norr. Fördelen med den lösningen är att stamnätet kanske avlastas och räcker till, en helt annan sak är att vindkraftsparker behöver etableras inom synhåll från premiumvillorna längs kustbandet i den södra delen av vårt avlånga land. Den debatten blir intressant att följa, jag antar att regelverket för överklaganden till mark- och miljödomstolarna behöver justeras innan den processen kan ta riktig fart...

Det är inga problem, när Northvolt börjar bygga batterier till elbilar, och SSAB drar igång sin helelektriska stålframställning försvinner överskottet i norr, problemet är bara att det blir ett lika stort underskott på el i södra landsändan, el som dom tidigare har köpt från vattenkraften i Norr kommer istället att ersättas med importerad kolkraft och rysk gas (Putin gnuggar händerna)

Det löser förvisso överföringsproblemen mellan norra och södra sverige, men det hade vi ju kunnat lösa genom att stänga av vattenkraftverken också så att det inte hade funnits något överskott att skicka söderut.

Det är helt riktigt att vindkraften ska byggas längst kustbandet i söder (om det alls ska byggas vindkraft) och inte som nu i norr där överskottsel redan finns.

Problemet är bara att för varje vindkraftspark som byggs, måste det byggas ut lika mycket reglerbar kraft, som snabbt kan gå in när det slutar blåsa.

Det är därför vi har byggt så mycket i vindkraft i norr, där vi har elöverskott, där har vi nämligen reglerbar kraft att balansera med.

Ska det byggas reglerbar kraft i södra landsändan så är det kol/gas/olja eller kärnkraft..

Att Polestar tror att elbilarna ska kunna säljas billigare om några år är ju helt beroende av politiska beslut.
Det har ju bara med subventioner/straffbeskattningar att göra.

Jämför bilpriserna i ett land som inte har subventioner/straffbeskattningar så tar det ytterligare 20 år.
(Jag såg någon som använde Indien och någon Renault som exempel, elbilen var tre gånger så dyr som bensinaren, och då var det ändå någon elbil med löjligt litet batteri)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det beror väldigt mycket på hur man väljer att politiskt gå in och styra, men med dagens system skulle jag säga 2028, men väljer man att politiskt styra det hårdare, tex en elbilsbonus på 100k och/eller en till straffskatt på bensinbilar, så kan det givetvis gå fortare.



Då får du ju först plussa på dom ca 10 år vi använder en bil innan vi skrotar den, vilket gör alla förslagen orealistiska, bilar som köps i dag skrotas 2030, och vi är långt ifrån att köpa den mängden elbilar att dom ska hinna bli fler innan 2030

Sant.
Även panelen var inne på att den politiska styrningen spelar stor roll för om det blir 2026 eller 2030.
Åas var VD'n för batterifabriken inne på att en el-bil skulle vara billigare än motsvarande fossil-bil på egna meriter om 3 år.
Men han är nog något partisk...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sant.
Även panelen var inne på att den politiska styrningen spelar stor roll för om det blir 2026 eller 2030.
Åas var VD'n för batterifabriken inne på att en el-bil skulle vara billigare än motsvarande fossil-bil på egna meriter om 3 år.
Men han är nog något partisk...


Det är helt upp till honom, hur mycket vinst han ämnar göra. För precis som i inslaget är batteriet som är den stora kostnaden.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Folk som bor i villa kanske kostar på en laddbox med installation, men alla dom andra?

Sanningen är väl att merparten av dom som bor i lägenhet (och även villor) nog får finna sig i att åka kollektivt i framtiden.

För i ärlighetens namn, kommer det någonsin klassas som hållbart att köpa en 2tons plåt/elektroniklåda för att ta sig 5-10km?

Vi är ju på tok för bekväma egentligen.
Ta bara en sån sak som att folk stör sig något fruktansvärt på att en elbil måste laddas 30min om man ska köra 70mil (eller nått).
På riktigt om du inte kör ambulans, när har du absolut inte tid med dessa 30min? Eller handlar det om att gemenman är lite bekväma av sig?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
.....en helt annan sak är att vindkraftsparker behöver etableras inom synhåll från premiumvillorna längs kustbandet i den södra delen av vårt avlånga land. Den debatten blir intressant att följa, jag antar att regelverket för överklaganden till mark- och miljödomstolarna behöver justeras innan den processen kan ta riktig fart...

.

Enligt nuvarande statistik är fördelningen uppförda vindkraftverk betydligt tätare i den södra delen av Sverige än i Norr. Det svarta indikerar byggda vindkraftverk.
vindkraft_i_sverige.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Enligt nuvarande statistik är fördelningen uppförda vindkraftverk betydligt tätare i den södra delen av Sverige än i Norr. Det svarta indikerar byggda vindkraftverk...
Bra sammanställning! Jag tror dock bilden blir lite annorlunda om Du betraktar installerad effekt, t ex representerar en liten prick flera hundra kraftverk i Markbygden, samtliga på >2 MW. Fullt utbyggd talar vi >1 000 turbiner och 3.4 GW om jag minns rätt, siffrorna förändras vartefter de blir högre, större, kraftfullare och därmed placeras något mer glest. Fullt utbyggd klarar inte stamnätet av förväntad distribution nedåt landet, vill minnas att gränsen låg någonstans runt hälften...

Men visst är det åt detta håll man behöver gå, dessutom ersätta gamla småsnurror med 50 meters master med stora turbiner med masthöjd >150 meter när de tjänat ut. Vi kanske även talar havsbaserade parker om de någon gång får ekonomi på sådana? Sedan behövs som sagt en viss hänsyn tas till redundans, nätet behöver ha tillräcklig effekt även när klimatförhållandena är ogynnsamma för förnyelsebar kraftproduktion.

Än är inte utmaningarna slut för de kommande generationerna :)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sanningen är väl att merparten av dom som bor i lägenhet (och även villor) nog får finna sig i att åka kollektivt i framtiden.

För i ärlighetens namn, kommer det någonsin klassas som hållbart att köpa en 2tons plåt/elektroniklåda för att ta sig 5-10km?

Vi är ju på tok för bekväma egentligen.
Ta bara en sån sak som att folk stör sig något fruktansvärt på att en elbil måste laddas 30min om man ska köra 70mil (eller nått).
På riktigt om du inte kör ambulans, när har du absolut inte tid med dessa 30min? Eller handlar det om att gemenman är lite bekväma av sig?

Folk lär inte bli mindre bekväma i framtiden, tvärtom.
Ett litet hopp står till att vi lär oss av coronan att det oftast är fullständigt onödigt att samla folk på en plats för att kommunicera, där kan vi nog kapa bort en stor del onödiga persontransporter.

Men även i framtiden kommer innerstadsmänniskor att ta bilen 3km till ett gym där dom sedan promenerar/joggar en timme på ett elektriskt löpband...

Sen det där med att ladda 30 minuter för att ta sig 70mil, det är ju bara ett skämt...
Man laddar nog snarare i en timme för att ta sig 30-40 mil
Det finns ytterst få supersnabbladdare utanför demoexen som ställs upp för att visa lättluradee journalister hur bra dom är

Det är inte många bilar som klarar så hög snabbladdning, och det snabbladdar inte hela vägen från tomt till fullt.
Vissa bilar snabbladdar inte alls om dom nyss är körda på motorväg (host, Nissan) andra bilar halvsnabbladdar beroende på batteritemperatur och hur mycket laddning som är kvar.

Alla som visar upp hur bra snabbladdning funkar gör det på en bil som är lugnt körd tills batterierna har optimal temperatur och sedan laddas det mellan 20 och 80% för det är där det går som snabbast att ladda.

Jag hittar inte klippet nu, men det var någon på Youtube som körde sin Tesla till absolut tomt, sedan kopplade i en supercharger (eller hypercharger eller vad dom nu kallar snabbaste laddaren) det gick skitsegt i början, rampade upp kraftigt och laddade halvsnabbt, rampade upp igen och laddade supersnabbt, rampade ner (dom gissade beroende på batteritemp) och laddade halvsnabbt, rampade ner igen till långsam laddning och tog en eeeeeeevighet att ladda till 100%

Trots att dom hade blockerat den andra halvan av den laddaren så att dom skulle slippa dela på laddningen

Så att ladda 70 mil på en halvtimme går nog bara på en bil som har en räckvidd på det dubbla, utom i laboratorie expriment så klart.

Här är en annan, som jag tycker lyckades bättre, speciellt i början, som laddar 50km på 1 timme 48 minuter
https://www.youtube.com/watch?v=VABvS9zfuiI
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen laddar 0-100%. Någonsin.

Oftast laddar man typ 20-65% eftersom det är snabbast sett över sträcka. Behöver man köra längre sträcka till nästa laddare trycker man i lite till. Brukar ta ca 10-15 min om batteriet är varmt.

Dvs du hinner knalla in på bygget, pinka och beställa kaffe, men inte dricka det.

Jag tror helt enkelt att man måste prova elbil själv för att förstå hur det faktiskt fungerar i verkligheten.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top