Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast batterierna nöts ju ut om du håller på att cykla dom dagligen (ladda på dagen och förbruka på natten)
Dessutom tvingar du på elnätet mer energi när dina batterier är fulla, även om inte elnätet behöver/vill ha mer el just då, så dina solceller hemma regleras av kolkraftverk i polen.

Förbjud all återmatning till nätet som inte kan ske när den behövs, solceller återmatar till nätet precis när det inte behövs.

Det är bara i länder där luftkonditioneringen på dagen är den största förbrukaren solceller kan vara nyttiga.

https://www.youtube.com/watch?v=YYLzss58CLs

EDIT: Ankan på bilden ÄR från Californien, där dom har ett stort behov av AC dagtid.
I sverige, och speciellt på vintern har vi ett jämnt behov av värme med en ökning nattetid, och ännu färre timmar då solpanelerna levererar
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Den där gör säkert jobbet och erbjuder dessutom lastbalansering. Teslas är väl bara att beställa och checka ut, om än jag såg att de restnoterat den med 7.5 meters kabeln.

Sedan söker Du naturligtvis bidrag för box plus installation när Du fått hem den, via naturvårdsverkets hemsida. Du får svar nästan direkt och har 50% av investeringskostnaden på kontot inom någon vecka. Det ska löna sig att vara miljövänlig och ordentlig ;)

Får man verkligen bidrag för en icke fast monterad box som dessutom inte är installerad av en registrerad firma?
När jag ansökte om bidraget fick man ju fylla i en massa uppgifter.
Trösten var ju att pengarna var på kontot dagen efter.
Om någon kan bekräfta att man får bidraget så är en sådan där klockren i sommarhuset.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Får man verkligen bidrag för en icke fast monterad box som dessutom inte är installerad av en registrerad firma?
När jag ansökte om bidraget fick man ju fylla i en massa uppgifter.
Trösten var ju att pengarna var på kontot dagen efter.
Om någon kan bekräfta att man får bidraget så är en sådan där klockren i sommarhuset.
Det kan ju ske förändringar efter installation.. Inget jag "såklart" förespråkar, men teoretiskt finns ju det alternativet :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Får man verkligen bidrag för en icke fast monterad box som dessutom inte är installerad av en registrerad firma?
När jag ansökte om bidraget fick man ju fylla i en massa uppgifter.
Trösten var ju att pengarna var på kontot dagen efter.
Om någon kan bekräfta att man får bidraget så är en sådan där klockren i sommarhuset.

Registrerad firma lär du inte komma undan, men det är väl klart att den är "fast monterad"? :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nej det är ju uppenbarligen så att Sverige, och alla däri liggande regioner, inte har en dipp i uttaget av elenergi på natten. Varje dag i veckan. Hela året om. Syns ypperligt på https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/
Eller fan, vänta nu..
2d0aec07be5599128cc185eb1e3cc598.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Registrerad firma lär du inte komma undan, men det är väl klart att den är "fast monterad"? :tummenupp

Haken är ju att jag inte behöver installera den.
400V 16A har jag redan vid parkeringen idag och att hänga upp boxen och sticka i kontakten kräver ju ingen behörighet.
I o f s ger en sådan inte snabbare laddning idag än min sladd med box på men nästa bil kanske kan ta mer laddning än denna.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Haken är ju att jag inte behöver installera den.
400V 16A har jag redan vid parkeringen idag och att hänga upp boxen och sticka i kontakten kräver ju ingen behörighet.
I o f s ger en sådan inte snabbare laddning idag än min sladd med box på men nästa bil kanske kan ta mer laddning än denna.
Sitter där en kopplingsdosa i närheten av trefas-uttaget? Annars ta in elektriker att sätta en sån precis bredvid och be sen denne koppla in laddboxen fast i den kopplingsdosan. Skicka in papperna. Vad som sen eventuellt händer med andra änden av tråden på laddboxen i framtiden har inget med utbetalning av bidraget att göra.
Edit: Man ska ju såklart _inte_ pilla om det hela själv även om man innehar kompetens att göra så. Det är typ olagligt. Sånt vill jag ju inte föreslå. Ifall någon får för sig det :glömdet
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej det är ju uppenbarligen så att Sverige, och alla däri liggande regioner, inte har en dipp i uttaget av elenergi på natten. Varje dag i veckan. Hela året om. Syns ypperligt på https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/
Eller fan, vänta nu..
2d0aec07be5599128cc185eb1e3cc598.jpg

Jag tror att professorn i elkraft teknik har tänkt på att man kan styra laddningen på natten, jag förstår att du tror att bara du är smart nog att tänka på det, men den här professorn är nästan lika smart...

Jag har aldrig förnekat att där finns en dipp nattetid, men är den tillräckligt stor, och kommer den att finnas kvar när energiproduktionen är så snålt tilltagen att industrin tvingas planera energihungrig produktion på natten?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tror att professorn i elkraft teknik har tänkt på att man kan styra laddningen på natten, jag förstår att du tror att bara du är smart nog att tänka på det, men den här professorn är nästan lika smart...

Jag har aldrig förnekat att där finns en dipp nattetid, men är den tillräckligt stor, och kommer den att finnas kvar när energiproduktionen är så snålt tilltagen att industrin tvingas planera energihungrig produktion på natten?
De tog upp exemplet Skellefteå i SVT länken ovan. För att komma upp i de nivåer som nämns (75MW extra ovanpå toppförbrukningen på 150 MW) på 30.000 bilar, så krävs det att alla dessa bilar kopplar in och startar ladda med 10A enfas ca kl 18 när toppen på elförbrukning inträffar.
Han räknar alltså med att ingen förlägger laddningen till natten, och att alla behöver ladda varje dag.
Professorn vet säkerligen hur en transformator fungerar in i minsta detalj men jag är högst tveksam till att personen i fråga ens har varit i närheten av en elbil, än mindre ägt och levt med en..
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De tog upp exemplet Skellefteå i SVT länken ovan. För att komma upp i de nivåer som nämns (75MW extra ovanpå toppförbrukningen på 150 MW) på 30.000 bilar, så krävs det att alla dessa bilar kopplar in och startar ladda med 10A enfas ca kl 18 när toppen på elförbrukning inträffar.
Han räknar alltså med att ingen förlägger laddningen till natten, och att alla behöver ladda varje dag.
Professorn vet säkerligen hur en transformator fungerar in i minsta detalj men jag är högst tveksam till att personen i fråga ens har varit i närheten av en elbil, än mindre ägt och levt med en..

Ska man ladda med 10A enfas är det nog bäst att man börjar klockan 18

Och i ärlighetens namn, dom allra flesta gör nog just så, kommer hem från jobbet, pluggar i bilen när dom kliver ut, och även om det går att ställa en timer är det nog få som gör det, "Det är lika bra att börja ladda direkt om jag ska ha bilen senare i kväll, och den blir ju bara full tidigare annars"

Jag skulle tro att endast folk som har problem med att dom skjuter huvudsäkringen om dom lagar mat samtidigt som dom laddar ställer timern (som personen i exemplet med det nerbrunna huset jag postade tidigare, dom brydde sig inte om timer förän dom fick problem med huvudsäkringen)

Huruvida Professorn i elkraftteknik har någon erfarenhet av att äga en elbil vet varken du eller jag, men förmodligen har hen satt sig in i hur laddning av elbilar fungerar, speciellt innan dom gör en sån här beräkning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
irish har såklart en poäng men idag så är ju inte elförbrukning villkorad på det sättet. Det finns inget förbud mot att använda sitt eluttag hemma när man vill. Sammanlagring=1 sas.
Det finns inget som skulle hindra dem att ladda samtidigt, eller för all del koka kaffe eller titta på tv när effekttoppen lokalt föreligger.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag motsätter mig inte att det teoretiskt skulle kunna hända. Jag motsätter mig mot att det obevekligt och garanterat _kommer_ att vara så. Först måste vi ju dessutom byta ut 30.000 bilar på ett och samma ställe.
Information och utbildning i hur man använder och laddar sin elbil behövs ju oavsett, vilket vi nyligen fått bevis på. T.ex att man ska ställa in timer i bilen alternativt laddboxen. Inte smacka dit en för ändamålet livsfarlig skräp-timer från t.ex bilbuttericks, som närmast garanterat resulterar i att man bränner upp huset..
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
100% av de jag känner som har elbil laddar den normalt på natten när strömmen är billigast. Men det ändras kanske när kreti och pleti får råd att köpa elbilar.

De gamla elbilarna utan timer laddar säkert när de kommer hem från jobb.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag motsätter mig inte att det teoretiskt skulle kunna hända. Jag motsätter mig mot att det obevekligt och garanterat _kommer_ att vara så. Först måste vi ju dessutom byta ut 30.000 bilar på ett och samma ställe.
Information och utbildning i hur man använder och laddar sin elbil behövs ju oavsett, vilket vi nyligen fått bevis på. T.ex att man ska ställa in timer i bilen alternativt laddboxen. Inte smacka dit en för ändamålet livsfarlig skräp-timer från t.ex bilbuttericks, som närmast garanterat resulterar i att man bränner upp huset..

Tror också att det har med abonnerade effekter att göra(och alltså inte bara ren produktionskapacitet/siffror på reell effektförbrukning).

Ett simpelt exempel. 3 abonnenter har 10 A, krävs en tillgänglig effekt på 6,9 kW. Om/när/hur dessa 10 A hos respektive abonnent ens används fullt ut spelar inte så stor roll när en fjärde aktör frågar nätägaren om det finns effekt att använda. De 6,9 kW som finns tillgängligt är fulltecknat trots att alla andra tre befintliga abonnenter kanske förbrukar 8 A som topp.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tror också att det har med abonnerade effekter att göra(och alltså inte bara ren produktionskapacitet/siffror på reell effektförbrukning).

Ett simpelt exempel. 3 abonnenter har 10 A, krävs en tillgänglig effekt på 6,9 kW. Om/när/hur dessa 10 A hos respektive abonnent ens används fullt ut spelar inte så stor roll när en fjärde aktör frågar nätägaren om det finns effekt att använda. De 6,9 kW som finns tillgängligt är fulltecknat trots att alla andra tre befintliga abonnenter kanske förbrukar 8 A som topp.

Såklart spelar detta också in. Men den största delen, om inte alla, som bor i villa/radhus kommer inte öka abbonerad effekt. Så redan där tappar man en signifikant del av bilflottan. Det som då driver real-ökning av abbonerad effekt är de som parkerar i parkeringshus/gatumark, samt snabbladdnings-stationer.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
100% av de jag känner som har elbil laddar den normalt på natten när strömmen är billigast. Men det ändras kanske när kreti och pleti får råd att köpa elbilar.

De gamla elbilarna utan timer laddar säkert när de kommer hem från jobb.
Samma här. Övergång till timdebitering och bilens/boxens timer satt till att börja laddning nattetid. Som kuriosa: T.o.m min Leaf från 2016 har timer i bilen. Tror det har funnits på den modellen sen begynnelsen.

En utbildningskampanj i 'ladd-vett och etikett" framöver hade nog löst många nuvarande och framtida problem. Folk hade kunnat förekomma smällda säkringar, nerbrunna hus istället för att de ska behöva lära sig den hårda vägen. Idag hade t.ex någon som fimpar ciggen i bensintanken klassats som fullständig jubelåsna av merparten av befolkningen och förärats med en Darwin award. Men att sätta en billig timer på sin laddsladd är det nog en hel del som inte ens skulle höja ögonbrynen över.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Såklart spelar detta också in. Men den största delen, om inte alla, som bor i villa/radhus kommer inte öka abbonerad effekt. Så redan där tappar man en signifikant del av bilflottan. Det som då driver real-ökning av abbonerad effekt är de som parkerar i parkeringshus/gatumark, samt snabbladdnings-stationer.

Tänkte lite tvärtom. Att det är något att se över generellt för att få mer tillgänglig effekt utan att bygga ut produktionen. Affärer, företag, gallerior, vårdcentraler osv. Kanske finns några watt att hämta den vägen iaf.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ska man ladda med 10A enfas är det nog bäst att man börjar klockan 18

Och i ärlighetens namn, dom allra flesta gör nog just så, kommer hem från jobbet, pluggar i bilen när dom kliver ut, och även om det går att ställa en timer är det nog få som gör det, "Det är lika bra att börja ladda direkt om jag ska ha bilen senare i kväll, och den blir ju bara full tidigare annars"...
Njae, här tror jag faktiskt Du har fel, de flesta - eller alla - jag känner med elbil blir lite nördiga på sitt vis och laddar med förkärlek nattetid. Både av omsorg om miljö och den egna plånboken men också för att kunna ge svar på tal när det gäller en av de vanligaste invändningarna mot elbilen (den andra gäller miljöbelastning vid tillverkning av batterier...) :)

Ingen av de jag stött på har ökat abonnerad effekt, en hel del sitter däremot och funderar på om de skulle kunna gå ned ett pinnhål på effektstegen.

De flesta laddboxar har timerfunktion via app eller manuellt, själv anger jag i app vilken tid jag vill ha bilen laddad och till vilken procent. Mina prylar har koll på utetemperatur, kåkens och hushållets förbrukningskaraktäristik samt prognostiserade priser ett dygn framåt. Då styr systemet när laddningen ska påbörjas (tidigare om kallt och därmed förväntad hög energiåtgång för värme) och effektvakten håller koll på vilken ström som kan nyttjas av laddaren.

Jag är på intet sätt unik, många bygger snabbt sina system med t ex solceller för att kunna ladda när dessa genererar ström. Det är ju en relativt ung bransch så inte många sitter fast i gamla ”dumma” investeringar i boxar eller styrsystem.

Så vi som bor i villa eller radhus och kan dra nytta av spotpriset ser förmodligen till att nyttja den teknik vi har tillgång till. När det gäller bostadsrätter och deras garage lär föreningarna tänka till för att slippa säkra upp. Det är nog offentliga laddplatser och ägare av fastigheter med hyresrätt som mer behöver ta höjd för och reglera alltför ohämmad laddning dagtid. Ett sätt kan vara att i avtal förbehålla sig rätten att leverera visst antal ampere mellan vissa klockslag till elbilsinnehavare/hyrestagare.

Å andra sidan befinner sig väl de flesta arbetstagare på sin arbetsplats stor del av de tider då förbrukningen är som högst. Det är väl främst tiden fem till nio på vardagskvällar man skulle vilja försöka undvika laddning.

Men vi kanske kan enas om att elbilsflottan sannolikt kan öka en hel del utan att nätet behöver uppgraderas om hemmaladdning sker under lämpliga tider under dygnet? :weshallovercome
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tänkte lite tvärtom. Att det är något att se över generellt för att få mer tillgänglig effekt utan att bygga ut produktionen. Affärer, företag, gallerior, vårdcentraler osv. Kanske finns några watt att hämta den vägen iaf.
Jo det är klart. Två rätt blir ju inte ett fel :crash
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top