Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon som vet varför inte Sverige har (stora) pumpkraftverk som i Norge?

I Norge har de relativt små magasin och låga fallhöjder men fantastiskt stora fallhöjder. Därför får man lönsamhet i att pumpa vid överskott, släppa när priserna är som högst. I Sverige har vi stora magasin och stora flöden, däremot rätt låga fallhöjder. Då magasinen är så stora har vi egentligen inget underskott av vatten i magasinen vintertid, lönar sig därför inte att pumpa.

I Norge är däremot magasinen tomma, därför har de bra betalt för det vatten som ”körs baklänges” genom turbinerna.

När jag kunde det där var det så att Sverige köpte mer energi av norrmännen räknat i kWh men det finansiella nettot var klart i Sveriges favör, vi köpte billigt och sålde dyrt :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Någon som vet varför inte Sverige har (stora) pumpkraftverk som i Norge?

Verkningsgraden är väl inte så lysande, det är bättre att konsumera elen när den skapas, vilket vi kan göra till stor del eftersom vi redan har dammar som fungerar som accumulator.

DVS, vi slår igen dammluckorna i vattenkraftverket och låter det sparas i dammen när dom där vindmöllorna för en gång skull snurrar och levererar el ut på nätet, så förbrukar vi allt som produceras för stunden.

Jag såg någon förklaring på pumpkraftverk där dom (väldigt förenklat) sa, om man släpper igenom vatten genom en turbin för att utvinna 1MW så kostar det 1MW + pumpförluster att pumpa tillbaka samma mängd. och för att illustrera det hade dom en linbana med vattenhinkar, där dom fyllde en hink uppe i resvoaren för att den med sin tyngd skulle lyfta en hink från botten.

Man tillförde inget nytt vatten, utan tömde bara ur en lämplig mängd ur hinken i bottenläget så att en full hink skulle orka dra upp den varje cykel. (man tog alltså inte ut någon energi förutom friktionsförluster)

En ganska stor tank där uppe tömdes ganska fort, då man i princip fick tömma ur häften ur hinkarna i botten för att dom skulle bli lätta nog att dras upp igen av en full hink.

I samma inslag visade dom en lösning med en kran som lyfte betongvikter, staplade dom högt när det fanns el, och krokade på dom och firade ner dom och återvann el när det behövdes.

Även en lösning med linbanevagnar som fraktade vikter visades.

Alla har samma begränsning, det försvinner för mycket energi på vägen.

Man måste ha ett rejält överskott när man har överskott för att lagring ska vara vettigt, därför är planerbar elkraft viktig.

Vattenkraft med stora dammar där naturen sköter påfyllningen, eller kärnkraft där man med reglerstavar kan justera uteffekten mot behovet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Natten till idag var det billigt att ladda sin elbil. Negativt elpris under 4 timmar mellan 01-05.
98bbcd25f6a5f44a5ae110c5db2df045.jpg

Jag hoppas att alla passade på, det är andra gången någonsin vi tvingas ha negativt elpris.

Men i länder med opålitlig elförsörjning är det vanligt, därför har jag svårt att glädjas över att det händer i Sverige.

I Tyskland är det vanligt, ändå har dom Europas dyraste el:
"Tyska konsumenter har Europas dyraste elström, 3,20 kr/kWh. Högst är priset i ett band från sydväst till nordost, i det vind- och biogaskrafttäta nordväst samt i sydost nära vattenkraftverken i Alperna är priserna lägre."

https://www.landlantbruk.se/lantbruk/tyskland-har-dyraste-strommen/
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Försäljningen av elbilar ökar
Var tionde ny bil som säljs inom EU är nu laddbar.

Den starka tillväxten beror på subventioner som olika länder beslutat om under coronakrisen, skriver branschorganisationen ACEA i ett pressmeddelande.

Försäljningen av elbilar ökar inom EU. Under det tredje kvartalet 2020 var 9,9 procent av alla nya bilar som registrerades laddningsbara. Det är en ökning från 3,0 procent samma kvartal i fjol.

Många länder har under coronakrisen infört subventioner på laddningsbara bilar för att stimulera ekonomin. Sammanlagt under perioden registrerades 273 809 nya laddningsbara bilar.

Samtidigt tappar de traditionella bilarna mark. Andelen nyregistrerade bensin och dieselbilar under perioden juli till september minskade från 88,6 procent 2019 till 75,4 procent 2020.

Samtidigt minskar också efterfrågan på bensin. Under tredje kvartalet har försäljningen minskat med 24,3 procent. Alla marknader inom EU såg en minskad efterfrågan, förutom Cypern. (TT)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Försäljningen av elbilar ökar
Var tionde ny bil som säljs inom EU är nu laddbar.

Den starka tillväxten beror på subventioner som olika länder beslutat om under coronakrisen, skriver branschorganisationen ACEA i ett pressmeddelande.

Försäljningen av elbilar ökar inom EU. Under det tredje kvartalet 2020 var 9,9 procent av alla nya bilar som registrerades laddningsbara. Det är en ökning från 3,0 procent samma kvartal i fjol.

Många länder har under coronakrisen infört subventioner på laddningsbara bilar för att stimulera ekonomin. Sammanlagt under perioden registrerades 273 809 nya laddningsbara bilar.

Samtidigt tappar de traditionella bilarna mark. Andelen nyregistrerade bensin och dieselbilar under perioden juli till september minskade från 88,6 procent 2019 till 75,4 procent 2020.

Samtidigt minskar också efterfrågan på bensin. Under tredje kvartalet har försäljningen minskat med 24,3 procent. Alla marknader inom EU såg en minskad efterfrågan, förutom Cypern. (TT)

Laddbara bilar är väl även såna som har ett 9volts batteri i skuffen och orkar köra till brevlådan på batteriet (om ägaren ids ladda batteriet)?

Jag tycker att hybrider inte alls ska räknas i statistiken, eftersom dom mycket väl kan köras enbart på Bensin, någon hybridbilstillverkare har ju inte ens pluginmöjlighet.
(jag kan nog köra min bil en bit på startmotorn om jag får pengar för det också)

Jag såg någon biltest från England, där uppskattade man att 90% av hybridbilarna aldrig pluggades in.
Dels har dom en annan boendesituation där, många hus har enbart gatuparkering och inga motorvärmaruttag och dels har dom kraftiga politiska styrmedel mot att köpa elbil eller hybrid.

Folk köper alltså hybrider för att dom subventioneras på flera sätt, utan att ha något egentligt intresse av att rädda miljön, och därför laddas dom aldrig (och dom eldar ju ändå kol där så...)

Att det säljs mera rena elbilar är det enda viktiga, för dom VET man kommer att köras på el, även om det är kolkrafts el .

"kärnkraften släpper ut knappt 3 gram koldioxid per kWh, vattenkraften drygt 5 gram, vindkraften drygt 10 gram och ett biobränsleeldat kraftverk knappt 16 gram. I jämförelse släpper ett kolkraftverk över sin livscykel ut ungefär 700 gram koldioxid per kWh."

https://www.skgs.org/om-energin/klimat/

Att ytterligare subventionera laddbara bilar under corona krisen för att stimulera ekonomin och samtidigt redogöra för en minskad bensinförsäljning när folk inte ens får lämna huset i många länder är väl vad som slutligen diskvalificerar den här undersökningen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä, begreppet "laddbar" är ett beställningsverk från industrilobbyisterna i Bryssel för att Europas industri skall slippa ställa om för snabbt vilket troligen medfört konkurs och utslagning. Med tanke på att det är nästan 14 miljoner som jobbar med fordonsindustri i EU så är det på ett sätt lätt att förstå inställningen.

Och Kina tar inga fångar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nä, begreppet "laddbar" är ett beställningsverk från industrilobbyisterna i Bryssel för att Europas industri skall slippa ställa om för snabbt vilket troligen medfört konkurs och utslagning. Med tanke på att det är nästan 14 miljoner som jobbar med fordonsindustri i EU så är det på ett sätt lätt att förstå inställningen.

Och Kina tar inga fångar.

Var det inte Kina som införde (IOFS en löjligt låg) minimi räckvidd på elbilar för att dom skulle få subventioner.
Dom tillverkade nämligen skitbilar med typ 3 mils räckvidd för att få subventioner (som betalades ut direkt vid tillverkningen) sedan ställdes skitbilarna på hög för att ingen ville köpa dom.

Nu har dom istället en klass som kallas LSEV, Low Speed EV, liknande våra moppebilar, men det har sina problem det med, dom säljs nämligen med argumentet "Kan du inte köra bil, köp en sån här, det behövs inget körkort"
Dessutom kostar dom $1000-1500.

https://www.youtube.com/watch?v=kILXXaqspcI
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Laddbara bilar är väl även såna som har ett 9volts batteri i skuffen och orkar köra till brevlådan på batteriet (om ägaren ids ladda batteriet)?

Jag tycker att hybrider inte alls ska räknas i statistiken, eftersom dom mycket väl kan köras enbart på Bensin, någon hybridbilstillverkare har ju inte ens pluginmöjlighet.
(jag kan nog köra min bil en bit på startmotorn om jag får pengar för det också)

Jag såg någon biltest från England, där uppskattade man att 90% av hybridbilarna aldrig pluggades in.
Dels har dom en annan boendesituation där, många hus har enbart gatuparkering och inga motorvärmaruttag och dels har dom kraftiga politiska styrmedel mot att köpa elbil eller hybrid.

Folk köper alltså hybrider för att dom subventioneras på flera sätt, utan att ha något egentligt intresse av att rädda miljön, och därför laddas dom aldrig (och dom eldar ju ändå kol där så...)

Att det säljs mera rena elbilar är det enda viktiga, för dom VET man kommer att köras på el, även om det är kolkrafts el .

"kärnkraften släpper ut knappt 3 gram koldioxid per kWh, vattenkraften drygt 5 gram, vindkraften drygt 10 gram och ett biobränsleeldat kraftverk knappt 16 gram. I jämförelse släpper ett kolkraftverk över sin livscykel ut ungefär 700 gram koldioxid per kWh."

https://www.skgs.org/om-energin/klimat/

Att ytterligare subventionera laddbara bilar under corona krisen för att stimulera ekonomin och samtidigt redogöra för en minskad bensinförsäljning när folk inte ens får lämna huset i många länder är väl vad som slutligen diskvalificerar den här undersökningen.

Läget som du skriver i England har vi i viss mån i Sverige också.
Stora delar av Storstockholm (med 2 miljoner invånare) saknar man möjlighet att ladda hemma. Hela Stockholms innerstad och i relativt hög grad närförorterna har dåligt med möjligheter till elbilsladdning. Det säger ju sig självt när men under väldigt lång tid har ett krav på 0,7 parkeringsplatser per bostad och dessutom inte har några eluttag i anslutning till parkeringarna. Då kommer många byggherrar att inte dra el till parkeringarna eftersom det kostar pengar.
När jag bodde i Solna så hade en hyfsad andel av dom boende gatuparkering även om merparten faktiskt hade tillgång till parkering i parkeringsgarage eller utomhusparkering. Dock hade ingen av platserna eluttag och när jag tittade runt var det faktiskt så att det inte fanns ett enda uttag i hela parkeringsgaraget.
Och det var ett hus byggt 2009.
Dvs Man kan misstänka att i Stockholms län så är det en mycket stor andel av laddhybriderna som aldrig laddas eftersom det inte finns några bra möjligheter att göra det. Hela idén med en laddbar bil är ju att den ska kunna laddas när du sover eller gör något annat hemma så den är fulladdad när du ska iväg. Man vill ju inte åka till närmaste laddstation och ställa sig där i en timme för att ladda bilen för att kunna ta sig till och från mataffären när man handlar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så nu tror jag att det skall funka.

En sida med dom flesta aktuella elbilarna i Sverige med priser räckvidd o dyligt.

https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/

Ja den där listan är bra, den tittar jag ofta på för att hitta pris, batteristorlek eller räckvidd (påstådd) på bilar

Jag brukar med jämna mellanrum sortera listan på pris/räckvidd för att se om någon slår Koreanerna, nu har Renault sprängt sig in emellan dom med en småbil, men bland anständiga bilar är koreanerna fortfarande solagbara...

(Nya Zoe kanske är bättre än den jag provsatt för några år sedan, för den var en ren citybil)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Körde BMWs X5 45e i väntan på leverans av nya bilen.
Hatten av, de har lyckats bättre än Toyota/Lexus att få övergång mellan el/förbränningsmotor att flyta mer sömlöst. BMWs hybridlina är den bästa jag upplevt hittills.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja den där listan är bra, den tittar jag ofta på för att hitta pris, batteristorlek eller räckvidd (påstådd) på bilar

Jag brukar med jämna mellanrum sortera listan på pris/räckvidd för att se om någon slår Koreanerna, nu har Renault sprängt sig in emellan dom med en småbil, men bland anständiga bilar är koreanerna fortfarande solagbara...

(Nya Zoe kanske är bättre än den jag provsatt för några år sedan, för den var en ren citybil)

Är det okey med tvåhjulsdrift skulle jag säga att t ex den e-Niro min bror kör levererar väldigt mycket premiumkänsla och funktionalitet för pengarna.

I övrigt i diskussionen - Jag ser tvärt om rätt mycket hybrider som laddar publikt, så pass att det ibland är lite trångt för rena elbilar. Det verkar vara rätt populärt bland ägare av laddhybrider - även bland tjänstebilsförare - att tävla med varandra om hur lite dinosauriejouice man tankar så helt överens är jag nog inte där.

Däremot är jag enig om att många byggherrar - även till BRF:er - inte riktigt insett behovet att i alla fall förbereda för installation av fler laddmöjligheter ens vid nybyggen. Jag jobbar ju i byggsvängen och förvånas ibland över den bristande insikten vid t ex projekteringsmötena. Att man inte vill säkra upp för framtida behov är väl en sak, men att inte förbereda med matningsarea och installation av effektvakt och installationsstråk är nästan korkat. I ett garage med 30 platser i ett premiumhus i en stadskärna tyckte byggherren först att två platser väl kunde förberedas för enfas laddning...

Jaja, vi får väl se hur saker och ting utvecklas de närmaste åren... :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det okey med tvåhjulsdrift skulle jag säga att t ex den e-Niro min bror kör levererar väldigt mycket premiumkänsla och funktionalitet för pengarna.

Däremot är jag enig om att många byggherrar - även till BRF:er - inte riktigt insett behovet att i alla fall förbereda för installation av fler laddmöjligheter ens vid nybyggen. Jag jobbar ju i byggsvängen och förvånas ibland över den bristande insikten vid t ex projekteringsmötena. Att man inte vill säkra upp för framtida behov är väl en sak, men att inte förbereda med matningsarea och installation av effektvakt och installationsstråk är nästan korkat. I ett garage med 30 platser i ett premiumhus i en stadskärna tyckte byggherren först att två platser väl kunde förberedas för enfas laddning...

Jaja, vi får väl se hur saker och ting utvecklas de närmaste åren... :)

Till nöds får det väl räcka med tvåhjulsdrift, även om det finns få argument för att bygga elbilar utan fyrhjulsdrift.
Visst det gör bilen dyrare, men på en bil med tillräckligt stort batteri påverkar det inte procentuellt mycket.
Det är billigare och enklare designmässigt att bygga fyrhjulsdrift på en elbil än på en ICE

Det finns ju fördelar med att fördela kraften på två mindre elmotorer (många kraftigare elbilar har ju tom 2 motorer per axel) , istället för en stor, motorerna blir mindre och lättare att bygga in, får bättre kylning osv, dessutom ger det ju fyrhjulsdrift också...

Ja, att bygga nytt/anlägga nya parkeringar utan att ta hänsyn till en framtida elektrisk bilflotta borde ge sparken.

Det kostar peanuts att dra fram lite kraftigare kabel till alla platser redan nu, även om man har tänkt säkra upp dom individella uttagen med 6A och 30 minuters timer.
Den dag det behövs laddplatser är det ju bara att byta ut huvudet på stolpen och säkra upp matningen om kabeln redan klarar det.

Om man sedan bara har parkeringar till 70% av dom boende och ICE bilar succesivt trängs undan från parkeringarna för att dom ska hyras ut som laddplatser är ju det IOFS förjäkligt, men det är ju ännu ett argument för att skaffa elbil om man bor i stan...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blev det inte krav iår på att vid renovering/nybyggnad av boende Skall det byggas lika många ladd platser som det finns parkeringar..

Eller minns jag fel:confused:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blev det inte krav iår på att vid renovering/nybyggnad av boende Skall det byggas lika många ladd platser som det finns parkeringar..

Eller minns jag fel:confused:

Någonting åt det hållet blev det krav på2020:

https://www.eways.se/krav-pa-laddstationer/

Det som är intressant är att det ska gälla alla hus/byggnader 2025...

Det är alltså inte många år kvar innan det ska finnas fördragna tomrör till alla parkeringar och minst en laddstation...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Någonting åt det hållet blev det krav på2020:

https://www.eways.se/krav-pa-laddstationer/

Det som är intressant är att det ska gälla alla hus/byggnader 2025...

Det är alltså inte många år kvar innan det ska finnas fördragna tomrör till alla parkeringar och minst en laddstation...

Den enkla lösningen på det problemet kommer att vara att det byggs betydligt färre parkeringsplatser och att befintliga parkeringar tas bort. Har redan börjat ske på en del ställen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den enkla lösningen på det problemet kommer att vara att det byggs betydligt färre parkeringsplatser och att befintliga parkeringar tas bort. Har redan börjat ske på en del ställen.

Man får väl bygga en parkering med 9 platser, och sedan en till parkering med 9 platser brevid. och...
Att dra tomrör är ju ingen kostnad, så det kan man ju göra tycker jag.
Att sedan dra dit elen kan ju variera mellan skitdyrt och ofantligt dyrt.

Jag har en kompis som är elektriker, och vore det inte för subventionerna skulle det vara skitdyrt att montera laddbox hemma, med tanke på att många har gamla obalanserade system hemma där en eller två faser kan vara nästan maxade redan, så först måste man flytta om befintliga laster innan man ansluter en laddbox.


Kravet på en laddstation på 20 bilar är ju också lite festligt, får man var sin dag i månaden när man får ladda då?
Eller blir det bokningssystem ALA tvättstuga till laddaren?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...

Kravet på en laddstation på 20 bilar är ju också lite festligt, får man var sin dag i månaden när man får ladda då?
Eller blir det bokningssystem ALA tvättstuga till laddaren?

De lösningar jag sett hittills, i t.ex BRF, är att det hela lastbalanseras automagiskt. Är det bara en som laddar får denne max tillgängligt. 20st får då 1/20-del var. Kan ju låta helt förjävligt men i praktiken inget speciellt stort problem har det visat sig. Alla behöver inte ladda 0-100 alltid, utan bara fylla på det du saknar. Någon har kört 1 mil, och behöver 2kWh. Det går på 1 timme även nercappat till max. Sen är det en bil mindre att trängas med och andras laddhastighet höjs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De lösningar jag sett hittills, i t.ex BRF, är att det hela lastbalanseras automagiskt. Är det bara en som laddar får denne max tillgängligt. 20st får då 1/20-del var. Kan ju låta helt förjävligt men i praktiken inget speciellt stort problem har det visat sig. Alla behöver inte ladda 0-100 alltid, utan bara fylla på det du saknar. Någon har kört 1 mil, och behöver 2kWh. Det går på 1 timme även nercappat till max. Sen är det en bil mindre att trängas med och andras laddhastighet höjs.

Det går ju jättebra om alla har varsin laddstation, här handlade det om att det skulle installeras EN laddstation, då måste man alltså fysiskt flytta runt bilar/laddstationer/sladdar till den av 20 som ska ladda.

Då kan ju IOFS den som har kört 1 mil och ska pytsa på 2kW stå kvar vid laddstationen och vänta innan hen parkerar i sin egen ruta

Istället för kravet på en laddstation på 20 bilar tycker jag dom kunde ha satt kravet till ett 10/16A Schucko till varje, så får alla ladda mellan 23:00 och 05:00 så har dom möjligheten att utnyttja 21kw vardera som dom själva vill.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top