Elbil eller inte?

Tesla erbjöd för många år sedan övriga att köpa in sig på Teslas laddnätverk men de trodde inte på elbilar... :rofl

Tesla kan däremot ladda på alla andra typ 2 eller CCS.


Buy quality, cry once
 
På tal om vilseledande information till allmänheten så har DN idag inte många rätt.. Jisses, hur kan man koka ihop så många fel på samma gång :va :huvet
5cf550745be69c33e86d0dde06539318.jpg
Bilderna är, från vänster till höger:
Typ1 (inte Tesla)
Typ2 (som sitter på Tesla S/X och kan snabbladda med samma kontakt på Tesla's superchargers)
Vette fan, men det liknar nästan en Chademo. Aldrig hört talas om GB/T och det finns inget sånt i vår närhet..
CCS
 
Last edited:
Tesla erbjöd för många år sedan övriga att köpa in sig på Teslas laddnätverk men de trodde inte på elbilar... :rofl

Tesla kan däremot ladda på alla andra typ 2 eller CCS.


Buy quality, cry once

Vad menar du men "kan"?
Kan man inte ladda överallt bara man har rätt adapter/hona/hane egentligen?

Får man generellt sett inte med en laddkabel som(såklart) har rätt kontakt mot bilen i ena ändan och i andra ändan som ska in i uttaget som man vill hämta kraft ifrån så har man möjlighet att via adaptrar anpassa kabeln efter behov?
 
Last edited:
Vad menar du men "kan"?
Kan man inte ladda överallt bara man har rätt adapter/hona/hane egentligen?

Får man generellt sett inte med en laddkabel som(såklart) passar i själva bilens kontakt i ena ändan och i andra ändan som ska in i uttaget som man vill hämta kraft ifrån så har man möjlighet att via adaptrar anpassa efter behov?

Det är bara Tesla som kan ladda vid Teslas superchargers.

I övrigt fungerar det ungefär som du beskriver det.


Buy quality, cry once
 
Det är bara Tesla som kan ladda vid Teslas superchargers.

I övrigt fungerar det ungefär som du beskriver det.


Buy quality, cry once
Precis, men med undantaget att det (mig veterligen) inte finns några adaptrar för Chademo->CCS eller vice versa. Min Nissan Leaf kan bara snabbladda på en "mack" som har Chademo exempelvis.

Växelström däremot finns det adaptrar till både kors och tvärs så du kan ladda med din vanliga kabel på standard EU-kontakt (två hål i väggen) camping-kontakt, trefas-uttag, etc osv.
 
Det är bara Tesla som kan ladda vid Teslas superchargers.

I övrigt fungerar det ungefär som du beskriver det.


Buy quality, cry once

Ok.

Åkte en Outlander här om dagen och i bagageluckan på den låg en laddkabel med vanlig stickkontakt i ena ändan, andra ändan passade i bilens uttag. Borde det finnas fler kablar för laddning "gömda" i bilen för andra kontakter/uttag?
 
Ok.

Åkte en Outlander här om dagen och i bagageluckan på den låg en laddkabel med vanlig stickkontakt i ena ändan, andra ändan passade i bilens uttag. Borde det finnas fler kablar för laddning "gömda" i bilen för andra kontakter/uttag?
Osäker på hur Outlander är utrustad, men man kan t.ex köpa tredjeparts-kabel där man byter ut "änden" på kabeln för att passa ens behov.
 
Ok.

Åkte en Outlander här om dagen och i bagageluckan på den låg en laddkabel med vanlig stickkontakt i ena ändan, andra ändan passade i bilens uttag. Borde det finnas fler kablar för laddning "gömda" i bilen för andra kontakter/uttag?

Nu är ju Outlander kanske ingen ”elbil” men den har såvitt jag vet också en typ 2-kabel.

Med Teslan kommer en vanlig schuko 220V och en typ 2-kabel. Sedan finns det trefasvarianter som tillbehör som motsvarar laddbox osv.


EDIT: ändrade, tack!

Buy quality, cry once
 
Last edited:
Nu är ju Outlander kanske ingen ”elbil” men den har såvitt jag vet också en typ 2-kabel.

Med Teslan kommer en vanlig chademo 220V och en typ 2-kabel. Sedan finns det trefasvarianter som tillbehör som motsvarar laddbox osv.


Buy quality, cry once
Stavfel. Inte Chademo(!), vanligt 220 heter tekniskt sett Schuko: https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
 
Precis, men med undantaget att det (mig veterligen) inte finns några adaptrar för Chademo->CCS eller vice versa.

Jag blir förvirrad när du säger så här. Finns det CCS-->Chademo?
Menar du i ovan Chademo i bilen och CCS som kontakt där kraften ska hämtas ifrån?
Tänker att X-->Y eller Y-->X är samma sak beroende från vilken ände man tittar ifrån.

Har jag kontakt X i bilen så följer det med en kabel med två likadana hanar i båda ändarna avsedda för kontakttyp X?
 
Jag blir förvirrad när du säger så här. Finns det CCS-->Chademo?
Menar du i ovan Chademo i bilen och CCS som kontakt där kraften ska hämtas ifrån?
Tänker att X-->Y eller Y-->X är samma sak beroende från vilken ände man tittar ifrån.

Har jag kontakt X i bilen så följer det med en kabel med två likadana hanar i båda ändarna avsedda för kontakttyp X?
CCS och Chademo är två rivaliserande snabbladdningskontakter. De är inte kompatibla med varandra. De finns uteslutande på snabbladdningstationer där man måste åka till, och använda sig av, rätt kabel (finns inte som uttag).
Enkelt sagt är det som en bensin kontra dieselpump.
Du kan inte koppla på en dieselslang på en bil som går på bensin.
På samma sätt kan du inte koppla på en chademo-kabel på en bil som bara har CCS port.
 
Kabel som medföljer bilen är uteslutande* för laddning med växelström, inte snabbladdning med likström.

*Tesla Model S/X uteslutet, eftersom de tekniskt sett varken har CCS eller Chademo. De är undantaget som bekräftar regeln och har adaptrar (som bara funkar till S/X) som passar både CCS och Chademo. Förvirrande jag vet..
 
Tack!

Hur ser täckningen av de olika typerna ut i Sverige / Europa? Är det någon väsentlig skillnad, eller kan man bortse från detta vid bilval?
 
I öst-europa ska det enligt uppgift vara mer vanligt med Chademo i dagsläget, någon annan kan gärna verifiera. Resten av Europa har mer gått över till CCS.
För Sverige är www.uppladdning.nu en bra källa för att titta på täckning i Sverige, där kan man dessutom sortera på de uttag som passar sin egen bil.
 
Vad kostar det att snabbladda en elbil? Om man tex vill fara Europa runt (låt oss säga 1000 mil), sparar man ordentligt, eller är det till att nalla ström under natten som gäller?
 
Vad kostar det att snabbladda en elbil? Om man tex vill fara Europa runt (låt oss säga 1000 mil), sparar man ordentligt, eller är det till att nalla ström under natten som gäller?

Det finns allt från 0 till 5kr/kWh i Europa(kanske dyrare?!). Beror på var du är och så vidare. Destinationsladdare (som vid hotell osv medför att du(beroende på hur många mil du ska köra med mera) kan surfa runt i Europa på en betal-laddning per dag. Såklart beroende på vad för dagsetapper man avser. Snabbladdare (100kWh+) är nog vanligare mot betalning jft med långsammare (20kWh+).

Men! Det finns ett alternativ som verkar riktigt prisvärt och har bra kräm i kontakten. Om det är så, är det intressant av flera anledningar. Ionity, de tar 80kr/laddning, ingen kWh-taxa alltså. De finns i många länder i Europa och har en smidig app. Tror det är de stora europeiska biltillverkarna som ligger bakom?

Har inte gjort djupare efterforskningar än så, i mina ”studier” kring att byta till eldrift. Ingen direkt brist på stationer iaf.
 
Last edited:
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top