Elbil eller inte?

Har extremt dålig koll på fartyg, men vill minnas att något civilt fartyg som togs i drift för inte så längesen hade solceller på däck och batteribank i typ kölen. Det användes dock bara när skeppet låg för kaj, för att slippa köra dieselmotorerna på tomgång.
 
Har extremt dålig koll på fartyg, men vill minnas att något civilt fartyg som togs i drift för inte så längesen hade solceller på däck och batteribank i typ kölen. Det användes dock bara när skeppet låg för kaj, för att slippa köra dieselmotorerna på tomgång.

Kanske något att tvångsinföra på fyllefärjorna vid kanten på Södermalm så man får ner partikelhalten på Hornsgatan.
 
Senast igår körde en eldriven grävmaskin och en eldriven dumpers I mellanklassen förbi mig på gatan, så de verkar finnas redan nu. Osäker på hur de laddas eller om de hade inbyggda dieselgeneratorer, men jag såg inga uppenbara avgasrör.

Den sortens maskiner går ofta under förhållanden som gjorda för el eller hybriddrift.
Det går ofta intermittent med gott om tid för laddning.
 
Frågan är bara hur och var elbilarna ska laddas nu när delar elnätet redan verkar ligga på sina kapacitetstak.

Det finns förmodligen någon anledning till att molnjättarnas nya datacenter placerats i Katrineholm/Eskilstuna och Gävle/Sandviken - utöver de lite äldre i övre Norrland. SCHWUMPS... så blev det brownouts söder om Södermanland. Vilken osis.
 
Det finns förmodligen någon anledning till att molnjättarnas nya datacenter placerats i Katrineholm/Eskilstuna och Gävle/Sandviken - utöver de lite äldre i övre Norrland. SCHWUMPS... så blev det brownouts söder om Södermanland. Vilken osis.

Internet orsakar väl mer utsläpp än biltrafiken nuförtiden. Nästan lika mycket som flygtrafiken.
 
Volvo tog bort.diesel motorerna ur alla små och mellan stora entreprenad maskiner för ca ett år sedan. Volvo penta håller på att elektrifiera en serie marin drivlinor för fullt..

Dom verkar då ha dieselmotor ännu enligt volvos hemsida.
 
Det finns förmodligen någon anledning till att molnjättarnas nya datacenter placerats i Katrineholm/Eskilstuna och Gävle/Sandviken - utöver de lite äldre i övre Norrland. SCHWUMPS... så blev det brownouts söder om Södermanland. Vilken osis.

Ett par rejäla, moderna kärnreaktorer löser det problemet.
Tillsammans med en forskningsreaktor eller två som kan användas för att jobba på nästa generation.
 
Mja, ta ett medelstort fartyg som exempel. Sjöresa över atlanten. 7 dagar i 15 knop.
Effektbehovet för framdrift är kanske 15000 kW. Ytterligare 500-2000 kW i elkraftsbehov beroende på fartyg.

17000 kW i 7 dygn blir nästan 3 miljoner kWh.


3miljoner kWh blir omräknat 3000 ton för li-ion. Vad fyller man i ton i ett slikt fartyg? 3000ton? Sen kapar du ner motorvikt. (Eftersom vi har eldrivna små ro-ro färjor kan man anta att det är skalbart :tummenupp)

Drar de inte mer än så på 7dagar?! Fartyg är ju rena snålblåsten.

Fasiken, 90 ton sås blåser man ju på en dag i kärran (12tim) :brinnerup
 
Last edited:
Tyckte jag läste att batteriet i Teslas Model 3 ligger kring 250 Wh/kg.
Det ger 250000 Wh/ton => 250 kWh/ton.

Inverteras detta så ger det 0,004 ton/kWh.

3000000 kWh motsvaras då av 0,004*3000000=12000 ton?
 
Kvällens gapflabb. Volvo lanserar sin lilla pisslåda XC40 P med extra plast och 40mil räckvidd.
Priset? 699000kr. Somna om Torslanda, ni är fulla som ryssar den 9e maj.

:va:D :hihi:rofl:rofl:lol:dummer
 
Kvällens gapflabb. Volvo lanserar sin lilla pisslåda XC40 P med extra plast och 40mil räckvidd.
Priset? 699000kr. Somna om Torslanda, ni är fulla som ryssar den 9e maj.

:va:D :hihi:rofl:rofl:lol:dummer

Kortare räckvidd och nästan dubbla priset mot en e-Niro eller Kona. :3freak
 
Vilken bajsmacka!

Nu när det iaf på pappret verkar vara ett hyfsat försök till att göra en ordentlig bil. Hyfsad batteristorlek, 400 hästar, bra kräm på snabbladdning..
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top