Elbil eller inte?

Långt över 400 000 mer än jag någonsin betalat för en Skoda eller annat fyrhjuligt! :tungan

Javisst, men "lyxbil" är idag åtminstone dubbla pengarna för en Skoda... Vilket var lite av poängen.

Sedan spelar det ju ingen roll att jag köpte den där 73-as Saab V4 för 1.500 kr hösten 1992.

Javisst, men "lyxbil" är idag åtminstone dubbla pengarna för en Skoda... Vilket var lite av poängen.

Sedan spelar det ju ingen roll att jag köpte den där 73-as Saab V4 för 1.500 kr hösten 1992.

Kan man misstänka att du inte ser någon Skoda som "lyxbil" utan en billig, sunkig öststatsbil? :va

Att Skoda finns med på en lista över "Världens bästa lyxbilar" är då förvånande!

https://www.topgear.com/car-news/list/worlds-best-luxury-cars

I’d rather drive the Skoda; there’s a noble honesty to it. (Vaclav Laurin and Vaclav Klement were engineering automobiles in Czechoslovakia in the Twenties with the same sense of craft as Charles Rolls and Henry Royce were in the UK. Skoda’s relationship with the name is no more indirect than is BMW’s with Rolls-Royce.)

Min första bil var en tysk sportbil där känslan fanns kvar av grundaren, konstruktören och formgivaren Ferdinand Porsche! :tungan

Har extremt dålig koll på fartyg, men vill minnas att något civilt fartyg som togs i drift för inte så längesen hade solceller på däck och batteribank i typ kölen. Det användes dock bara när skeppet låg för kaj, för att slippa köra dieselmotorerna på tomgång.

färjorna Helsingborg - Helsingör är eldrivna

Kan man misstänka att du inte ser någon Skoda som "lyxbil" utan en billig, sunkig öststatsbil? :va

Att Skoda finns med på en lista över "Världens bästa lyxbilar" är då förvånande!

https://www.topgear.com/car-news/list/worlds-best-luxury-cars

I’d rather drive the Skoda; there’s a noble honesty to it. (Vaclav Laurin and Vaclav Klement were engineering automobiles in Czechoslovakia in the Twenties with the same sense of craft as Charles Rolls and Henry Royce were in the UK. Skoda’s relationship with the name is no more indirect than is BMW’s with Rolls-Royce.)

Min första bil var en tysk sportbil där känslan fanns kvar av grundaren, konstruktören och formgivaren Ferdinand Porsche! :tungan

Hans Ledwinka är en av mina husgudar och tjeckisk ingenjörskonst håller jag absolut bland de högsta i världen men icke desto mindre är Skodas nisch inte ”lyxbil” här i världen.

Oavsett om märket finns med på någon lista...

Buy quality, cry once

färjorna Helsingborg - Helsingör är eldrivna

De hade stora problem med att få laddningarna att fungera. Havet och färjan flyttar sig och en robot ska docka laddningsanordningen till färjan. Man snabbladdar mellan avgångarna som är täta i princip dygnet runt.

Det var en rätt omfattande satsning eftersom man förutom att bygga om färjorna för eldrift fick gräva upp stan för att dra fram de ledningarna som krävdes för att få fram den ström som krävs.

https://www.hd.se/native/forsea/2018-11-15/vi-tog-mer-strom-an-hela-helsingor-pa-en-enda-laddning-sa

Vi har ju redan haft diesel-gate. Detta blir bunkerolje-gate :va
Tror inte det. Scrubberinstallationer ombord på fartyg är helt enligt gällande internationella regelverk samt besiktigade av många nationella fartygsinspektörer.

Däremot kommer bunkeroljor från och med nyår inte vara tillåtna att innehålla mer än 0,5% svavel. I många så kallade ECA-område, till exempel samtliga svenska vattenvägar, maximalt 0,1% svavel.

Äntligen säger jag.

Tror inte det. Scrubberinstallationer ombord på fartyg är helt enligt gällande internationella regelverk samt besiktigade av många nationella fartygsinspektörer.

Så det finns krav på rökgasrening via tex scrubber? Steget efter då? Det man fällt ut, kondenserat bort osv ur rökgaserna, det får väl inte släppas ut i vattnet hur som helst?

Så det finns krav på rökgasrening via tex scrubber? Steget efter då? Det man fällt ut, kondenserat bort osv ur rökgaserna, det får väl inte släppas ut i vattnet hur som helst?
Vi glider från trådens ämne...
Scrubbervattnet renas. Nuförtiden.

Nya svaveldirektivet medför att alla fartyg kommer att bränna lågsvavliga drivmedel. Max 0,5% men som tidigare nämnt 0,1% i många områden.

Bra. När jag började till sjöss fick bunkeroljan ha 5% svavel...

Ja statistiskt sett har jag fel, det är väl inte ens 5% av bilparken som är elbilar så jag borde få 20 gånger pengarna om jag gissar rätt.
Även sett till totala antalet bilar av samma typ är det försvinnande liten andel elbilar som börjar brinna jämfört med bilar med förbränningsmotor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT