Elbil eller inte?

Inte överdrivet blåst nej men ändå blåst alltså?
Antar att du skojar eller totalt saknar kunskaper om hur man kör en bil om du lyckas få en dieselbil att bränna 50% mer bränsle än vad producenten anger.......

Om man köper en bil för 7-800k där räckvidd är ett stort problem redan från start hade iaf jag känt mig rejält blåst om det visade sig att siffran var 50% lägre än angivet.

Lite som att köpa en sporthoj med 200 hästar som visar sig vara 100 istället.
Nu åker jag inte diesel eftersom jag inte är lantbrukare, men jag har haft en bensinbil där det varierat mellan 0,8-0,9 upp till 4 liter/milen mellan tankningarna beroende på hur jag kör. Officiell siffra på den var 0,94 (enligt googling idag), men räckvidden varierade alltså från 22 mil till drygt 100 om man körde lite försiktigare.

Är man läskunnig ser man att räckvidden som annonseras är enligt olika standarder och då förstår man att det finns parametrar som påverkar det.

Inte överdrivet blåst nej men ändå blåst alltså?
Ok, dåligt försök att vara ironisk. Inte blåst alls. Jag visste vad som gällde när jag köpte bilen.

Antar att du skojar eller totalt saknar kunskaper om hur man kör en bil om du lyckas få en dieselbil att bränna 50% mer bränsle än vad producenten anger.......
Antar att du inte har koll på hur mycket min dieselbil drog eller hur mycket mer min el-bil drar än WLTP.

Om man köper en bil för 7-800k där räckvidd är ett stort problem redan från start hade iaf jag känt mig rejält blåst om det visade sig att siffran var 50% lägre än angivet.
Min bil kostade inte 7-800k. 50% högre förbrukning innebär inte 50% kortare räckvidd utan 33% kortare räckvidd.

Lite som att köpa en sporthoj med 200 hästar som visar sig vara 100 istället.
Effekt och energimängd har inte mycket med varandra att göra så det var ett väldigt konstigt exempel. Snarare motsvarar det om min tillverkaren av min sporthoj uppgav att den drog 0.4l/mil men i verkligheten drog 0.6l/mil. Har dock inget minne av att min 2005a har någon uppgiven förbrukning alls, men kanske finns det något WLTP värde i registreringen.

Jag tycker inte nödvändigtvis att man behöver göra bilarna mindre, folk köper ju stora bilar.

Däremot skulle det ju inte skada om dom designade bilarna för lägre förbrukning.
Visst man har elektriska infällbara handtag som slutar att fungera vid en olycka så att folk brinner inne i bilarna och motiverar det med luftmotstånd, men man har också enorma kanttiga grillar och en frontarea som en ladugård.
För att inte tala om hur tung all "lyxutrustning" är
Allt rullar sedan på 19-21" ostar som är onödigt breda.

Det måste gå att få ner förbrukningen under 2kW/mil, vilket leder till att man kan ha mindre batteri vilket leder till att bilen blir lättare vilket leder till att man kan ha smalare däck vilket leder till lägre förbrukning vilket leder till....

Min Polestar 2 2021 är inte speciellt effektiv med energi. Jag hade 95% laddnivå i morse när jag åkte till Jönköping, stannade vid Mantorp på vägen ner och sen redan vid Ödeshög på återresan. Jag slutar alltid att ladda när det bara ger 50kW så när jag kom till Strängnäs var det dags igen. 30 km teoretisk räckvidd är klent när det är 64 km hem. 8 minuter blev onödigt länge för jag hade kunnat köra 40 till när jag kom fram.
20260123_183518(1).jpg

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back