Elbil eller inte?

Är på semester och åker runt lite i Asien.
Är för tillfället i Laos huvudstad Vientiane. Det är ganska intressant att se alla sorters elbilar som kommer från Kina som vi inte ser i Europa.

Men ser förvånansvärt mycket VW och framförallt ID4. Har VW fabrik i Asien som tillverkar deras elbilar? Eller skickas dom hit från Europa?

Är för tillfället i Laos huvudstad Vientiane. Det är ganska intressant att se alla sorters elbilar som kommer från Kina som vi inte ser i Europa.

Men ser förvånansvärt mycket VW och framförallt ID4. Har VW fabrik i Asien som tillverkar deras elbilar? Eller skickas dom hit från Europa?
Är det exklusiva elbilar eller enklare "folkbilar"?

Är det exklusiva elbilar eller enklare "folkbilar"?
Det är väldigt blandat. Många som ser riktigt fina och lyxiga ut men även en del som ser väldigt enkla och smäckra och som garanterat inte skulle få så bra resultat i ett krocktest

Det är ju på den marknaden elbilar gör störst nytta, hela Asien håller på att få mera fordon, och jag ser hellre att dom köper elmoppar än tvåtaktare och små elbilar istället för bensinbilar.

Det var väl till och med något land i Asien (vietnam?) som skulle förbjuda bensinmopeder/motorcyklar i städerna på grund av smog.

Och ska den stora massan i Asien ha råd med elfordon så blir det nog billigt kinesiskt, oavsett krocksäkerhet, krocksäkerhet spelar inte så stor roll i länder där folk åker utanpå tågen, eller 5 stycken och en hönsbur på en tvåtaktsmoped i dagsläget

Ja dom bygger VW i Kina, du kan köpa en direkt från fabriken till halva priset men VW tar inte i den med tång om den går sönder.

För övrigt undrar man vad som krävs för att man ska kunna erkänna för sig själv att man blir blåst när man ser dessa siffror som nyligen kom. Detta är alltså vid NOLL grader celsius.

Bifogat

• Skärmavbild 2026-01-21 kl. 15.40.46.png
    Skärmavbild 2026-01-21 kl. 15.40.46.png
    450.8 KB · Visningar: 38
Som GuW skrev för länge sedan så kommer det två nya batteri-tekniker i veckan (jag har skrattat många ggr åt sanningen i det 😅).

Men nu verkar "sorlet" kring solid state bli allt högre.

Vad tror ni?
Hur långt borta är vi för den första lanseringen med solid state?
1, 2, 5, 10 år eller aldrig kanske?

Ja dom bygger VW i Kina, du kan köpa en direkt från fabriken till halva priset men VW tar inte i den med tång om den går sönder.

För övrigt undrar man vad som krävs för att man ska kunna erkänna för sig själv att man blir blåst när man ser dessa siffror som nyligen kom. Detta är alltså vid NOLL grader celsius.
Min EV6 AWD stämmer bra in på den om man pratar motorväg i 120 vintertid.
Räckvidden är ju lögn redan från början och blir ännu sämre på vintern, vet man inte det innan köp så känner man sig nog rätt lurad.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Det är den så kallade "Pavarotti-effekten", om man har betalat 5 tusen spänn för biljetten och en resa till Milan för att se Pavarotti, om någon sen frågar hur det var så säger man ju inte att det lät som när frugan trampade på katten...

Samma sak med elbilar, är dom sämre än utlovat så säger man ju inte det för då erkänner man ju att man har blivit lurad...

Det där testet var väl dessutom kört i labb för att slippa besvärande saker som mottrafikanter, vind och annat som verkliga bilister drabbas av.

Last edited:
Som GuW skrev för länge sedan så kommer det två nya batteri-tekniker i veckan (jag har skrattat många ggr åt sanningen i det 😅).

Men nu verkar "sorlet" kring solid state bli allt högre.

Vad tror ni?
Hur långt borta är vi för den första lanseringen med solid state?
1, 2, 5, 10 år eller aldrig kanske?

Jag som är skeptiker hoppas/tror att dom är 2-5 år bort.
Antingen dom, eller något lika bra/ännu bättre.

Kineserna hade väl lovat bilar med Solidstate batterier på vägarna i år, men dom är ju lite flexibla med hur länge grejorna behöver funka sedan dom är sålda.
Redan för något år sedan hade man batterier som klarade upp till 500 laddningar, men sedan tvärdog dom när dom kortslöt invändigt.
I Kina kan man nog tänka sig att sälja bilar som bara klarar 500 laddningar och sedan skrota bilarna, det blir ju i bästa fall 20.000 mil

Jag och de flesta som har ägt en elbil någon längre tid har ganska bra koll på hur långt min elbil kommer, även vid noll grader. Och det utan att behöva titta i en tabell.

Jag känner inte att jag blivit överdrivet blåst, varken innan eller nu när jag har läst de fantastiska siffrona. Men visst, trodde man att man skulle kunna köra den uppgivna WLTP räckvidden i motorvägsfart i -20, eller ens i +20 så kanske man blev blåst. Men då vet man inte mycket om vad WLTP är, det är en jämförelsesiffra som inte har mycket med verklig förbrukning att göra. Diffade för övrigt mer procentuellt på min förra (diesel)bil än min nuvarande (el)bil.

Solid state i faktiskt fungerande form kommer om två år! Det har väl varit sant åtminstone de senaste fem-tio åren. Åtminstone om man fråga Toyota

Lite som fusionskraftverk. Var 20-30 år bort på 90-talet och en 20-30 år bort än idag.

Det är ingen idé att försöka förklara WLTP för folk som har bestämt sig för att elbilar är skit. Alla vill inte förstå hur mycket energi de eldar för kråkorna i sina avgasbilar. Den enda viktiga egenskapen på en bil är hur långt man kan köra i ett svep.

Jag tankade hustruns bil för nån vecka sen och förstår varför man vill undvika att göra det. Stå i snö och kyla och lirka för att få munstycket att inte slå ifrån hela tiden är fan inte bekvämt. Ska man behöva göra det varenda vecka? Nä, fi satan!

Det är ingen idé att försöka förklara WLTP för folk som har bestämt sig för att elbilar är skit. Alla vill inte förstå hur mycket energi de eldar för kråkorna i sina avgasbilar. Den enda viktiga egenskapen på en bil är hur långt man kan köra i ett svep.

Jag tankade hustruns bil för nån vecka sen och förstår varför man vill undvika att göra det. Stå i snö och kyla och lirka för att få munstycket att inte slå ifrån hela tiden är fan inte bekvämt. Ska man behöva göra det varenda vecka? Nä, fi satan!
Nej, den enda viktiga egenskapen för väldigt många är att man vill kunna tanka fullt på tre minuter och att man på den tankningen kommer 60-100 mil innan det är dags för nya tre minuter.

Det är väl bara att sätta sig i bilen de minuterna om du tycker det är kallt? Det gör jag iaf. Du står väl inte utanför elbilen när den laddas?

Det är det och att kunna betala ÖVERALLT med vanligt betalkort, utan medlemskap och appar som är showstoppern. Under mina drygt 1000 mil med elbil blev det min fasta övertygelse.

Har jag saknat elbilen efter jag bytte tillbaka? Nej, inte en enda gång har jag tänkt på vad som var bättre. För det den var bättre på spelar mindre roll än vad den verkligen sög på.

Jag lovar att tiden som elbilförare spenderar på att plugga i och ur även om man alltid bara laddar hemma vida överstiger tiden det tar att tanka. Bara den där halvtimmen jag satt på Ikeas parkering i Trondheim i somras är samma tid som tio tankningar. Jag förstår inte vem ni lurar, men det är inte mig.

Någon som åkt i sällskap med både el och bensinbilar? ”Guuuud så mycket vi måste vänta på dessa jävla tankstopp hela tiden, tänk om de kommit in i matchen och köpt elbil istället….” Eller så är det precis tvärtom.

Nej tack för min del, hör av er när det tar fem minuter från 10% till 100%, och jag kan betala med kort och utan medlemskap hos Eon. Nej jag vill inte höra argument om att jag inte behöver 100%. Är det något fordon som VERKLIGEN behöver toppas så är det batteribilar, men egentligen vill man väll alltid ha fullt? Liksom varför inte?

På många bensinstationer kan man inte låsa handtaget så det blir jäkligt klent med bränsle om jag går därifrån.
Jag brukar köra 3000-4000 mil per år med mina bilar och jag har väntat på laddning ungefär 15 gånger sen jag köpte min första elbil 2014. De 10 sekunder jag ägnar åt att koppla in sladden hemma är en liten del av att jag ändå ska hit.

Längre räckvidd på elbilar kommer givetvis att komma med teknikutvecklingen, hitta bara vad Volvo släppte igår. BMW och Mercedes har även de bilar som går långt
Ge det fem ytterligare år så har räckvidden ökat markant.

Längre räckvidd på elbilar kommer givetvis att komma med teknikutvecklingen, hitta bara vad Volvo släppte igår. BMW och Mercedes har även de bilar som går långt
Ge det fem ytterligare år så har räckvidden ökat markant.
Jag önskar mig elbilar med lägre vikt i stället för större batterikapacitet. Liten frontarea, slipprig kaross och låg vikt för mig, tack.
En EX60 väger enligt Google runt 2,4 ton (Hitachi EX60 drygt det dubbla).

Det blir intressant att se vad Longbow får fram i samarbete med Donut Lab.

IMG_2426.jpeg

Det var bättre förr.

Fast det finns inget dåligt väder, bara undermålig utrustning.

IMG_2427.jpeg

😉

Bifogat

• IMG_2426.jpeg
    IMG_2426.jpeg
    389.4 KB · Visningar: 4
  • IMG_2427.jpeg
    IMG_2427.jpeg
    161.5 KB · Visningar: 4
Jag och de flesta som har ägt en elbil någon längre tid har ganska bra koll på hur långt min elbil kommer, även vid noll grader. Och det utan att behöva titta i en tabell.

Jag känner inte att jag blivit överdrivet blåst, varken innan eller nu när jag har läst de fantastiska siffrona. Men visst, trodde man att man skulle kunna köra den uppgivna WLTP räckvidden i motorvägsfart i -20, eller ens i +20 så kanske man blev blåst. Men då vet man inte mycket om vad WLTP är, det är en jämförelsesiffra som inte har mycket med verklig förbrukning att göra. Diffade för övrigt mer procentuellt på min förra (diesel)bil än min nuvarande (el)bil.
Inte överdrivet blåst nej men ändå blåst alltså?
Antar att du skojar eller totalt saknar kunskaper om hur man kör en bil om du lyckas få en dieselbil att bränna 50% mer bränsle än vad producenten anger.......

Om man köper en bil för 7-800k där räckvidd är ett stort problem redan från start hade iaf jag känt mig rejält blåst om det visade sig att siffran var 50% lägre än angivet.

Lite som att köpa en sporthoj med 200 hästar som visar sig vara 100 istället.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back