Elbil eller inte?

Hmmmm, kan man "slanga" el från en "tankad" till sin egen tomma när man råkar stå tom ute på bystan (eller behöver fylla på p-platsen i orten) ? :va

En hane-hane kabel och ett gäng adaptrar?
 
Hmmmm, kan man "slanga" el från en "tankad" till sin egen tomma när man råkar stå tom ute på bystan (eller behöver fylla på p-platsen i orten) ? :va

En hane-hane kabel och ett gäng adaptrar?
Kallas V2V (Vehicle to Vehicle). I teorin ska det gå m.h.a den asiatiska kontakten (Chademo), men finns inte i praktiken.
 
Hmmmm, kan man "slanga" el från en "tankad" till sin egen tomma när man råkar stå tom ute på bystan (eller behöver fylla på p-platsen i orten) ? :va

En hane-hane kabel och ett gäng adaptrar?

I princip är det inga som helst problem, men det är få som erbjuder möjligheten per default.

Jag har tex på amerikanska forum sett de som byggt om sin Tesla med ett schuko/typ2-uttag i bagageutrymmet som ”kraftuttag”.

Cybertruck har det som standard och dessutom möjligheten att ladda med ihopfällbara solpaneler för att göra bilen självförsörjande off grid.


Buy quality, cry once
 
Kallas V2V (Vehicle to Vehicle). I teorin ska det gå m.h.a den asiatiska kontakten (Chademo), men finns inte i praktiken.

Den där kommande tyska enkla och mycket billiga elbilen med solceller skall ju ha V2V som jag förstått det.


Buy quality, cry once
 
Varför storknar Teslor på Autobahn? Är de inte optimerade för att ta ut sin effekt under tid?

Hur menar du storknar?
Är det endast map på räckvidd i mlm höga hastigheter så spelar det ju in att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten.
 
Hur menar du storknar?
Är det endast map på räckvidd i mlm höga hastigheter så spelar det ju in att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten.

Nej nej, den verkligen tappar effekt, pedalen dör liksom. Inget acc, dalar i fart. Överhettning, tror jag? Är de felkonstruerade?
 
Nej nej, den verkligen tappar effekt, pedalen dör liksom. Inget acc, dalar i fart. Överhettning, tror jag? Är de felkonstruerade?

Det kan ju vara fel på någon enstaka men inte generellt.

Tesla S spöade ju Porsche Taycan på Nürburgring. Svårt att tänka mig hårdare belastning än så.

Tesla har kylning av både batteri och elmotorer, beter den sig som om något vore fel så är det nog fel också... eller mycket låg laddningsnivå då den sänker det möjliga effektuttaget så inte batteriet riskerar att skadas.

Det finns gott om Teslor i Tyskland så det hade nog uppmärksammats om det var något ”Teslafel” (vanligt clickbait-ord)...


Buy quality, cry once
 
Kanske för att de är byggda för att köpa chia latte på 3rd street promenade efter yogan?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Antar att du också tror att diesellok är överlägsna ellok? :va

Måste säga att jag blir mer imponerad av Tesla för varje år (och för varje mil). Mycket robust byggda i chassi och drivlina och bruksegenskaper som är betydligt bättre än vad man tror när man ser dem. Inte minst fyrhjulsdriften och värmen imponerar.


Buy quality, cry once
 
Det kan ju vara fel på någon enstaka men inte generellt.

Tesla S spöade ju Porsche Taycan på Nürburgring. Svårt att tänka mig hårdare belastning än så.

Tesla har kylning av både batteri och elmotorer, beter den sig som om något vore fel så är det nog fel också... eller mycket låg laddningsnivå då den sänker det möjliga effektuttaget så inte batteriet riskerar att skadas.

Det finns gott om Teslor i Tyskland så det hade nog uppmärksammats om det var något ”Teslafel” (vanligt clickbait-ord)...


Buy quality, cry once

Finns flera autobahn-klipp med teslor där det händer.
 
Finns flera autobahn-klipp med teslor där det händer.

Då handlar det troligen om för låg batterinivå eller för dålig kylning. Några särskilda modeller?

Tesla 3P har tex ”track mode” som ökar kylningen av batteripacket just för att kunna leverera effekt under lång belastning.


Buy quality, cry once
 
Finns det nån automatik som minskar maximal effektuttag när batteriet når under en viss nivå så att plattan i mattan vid tex 80% inte är samma ssk som plattan i mattan vid tex 30%?
 
Ja absolut, den ger inte mer än vad den kan utan att skada batteriet.

Extrem högfartskörning gör förstås att effektbehovet ligger stadigt högt och då blir batterierna den svaga punkten.

Tesla 3 och de nyaste Raven-modellerna har en motor som inte utvecklar lika mycket värme vid belastning och de påverkas inte lika mycket.

Intressant i sammanhanget är väl att ingen överhuvudtaget trodde att elbilar kunde klara autobahnkörning och transkontinentala resor. Sedan kom Tesla 2012. Och ingen har på allvar kommit med någon konkurrens i det avseendet.


Buy quality, cry once
 
Så vitt jag förstått när jag läst om det så sänks effekten för att skydda batteriet vid långvarigt högt effektuttag, eftersom att cellerna kunde ta skada. Det är några år sedan då de kan ju ha åtgärdat problemet.
Samma sak hände i USA på dragstrippar, men det skrevs mindre om det.

Och Teslan som slog Porschen var ett specialbygge, inte något som är tillgängligt att köpa, till skillnad från Porschen.
 
Finns flera autobahn-klipp med teslor där det händer.
Mata 200 med dagens Teslor ska inte vara något problem, men ligga i 250 mer än korta stunder funkar inte, då begränsas effekten för att skydda mot överhettning. Vi får se hur det blir med nya plaid-versionen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top