Elbil eller inte?

Är ju en numera notorisk autobahn-förare, dieselloket storknar dock inte av att harva 200++ över tid :krama. I 220 så ger det 2500v/min :hihi vadå högt växlad..


Runt 40mil innan den vill ha mer dieselbrännolja :4skrika

Tror det mest rör sig om MS och MX

På tal om det, borde inte motorerna i elbilar må bättre av att få ner varvet? En högväxel vid 100+ vore väl smart?
 
Last edited:
För den ledande 'murica-tillverkaren är ju 200++ kontinuerligt på autobahn troligen inte den högst prioriterade aspekten.
Däremot nu när tyskarna börjar vakna upp från sina sisådär 100 år av petroleum-boffande så kommer vi nog se mer och mer produkter som inte har något problem att mata autobahn i maxfart under längre perioder.
 
Jag blir imponerad av alla som lyckas köra 220+ mer än några minuter i taget på Autobahn... Normal snabbkörning är snarare 170 nånstans med ett ständigt vakande öga i backspegeln.

Men om det är prioriterat att köra 250 timmar i sträck skall man i dagsläget köra annat än elbil. För allt annat funkar det jäkligt bra. :)



https://youtu.be/fYP-tTJJzxA





Buy quality, cry once
 
Det jag personligen håller mig från att köpa en elbil är just batterierna. Miljökatastrofer, extrem brandfara och i allmänhet giftiga och tunga as.
Inte för att förbränningsmotorer drivna på petroleumprodukter är så värst bra de heller. Där är motorn ett jävla ineffektivt aber, men energilagringen är iaf ganska okej. Förutom att det då är petroleum, som är en miljökatastrof.

En microturbingenerator med en liten ackumulatorbank som utjämnare för när man vill ha massor av effekt, så kan man driva den på i princip vad som helst som är flytande och brännbart, det vore kanske något. Ackumulatorerna kan vara allt från batterier till kondensatorer.
Vid normal drift kan turbinen ladda upp acken, och sedan gå ner i lågproduktion. Vid hård drift kan den gå i full patte.

Och som drivning kör man på elmotorer, för elmotorer är ändå svårslagna. Det är bara drivmedlet som är besvärligt med dem.

Jaja, det är iaf mina tankar på området.
 
Det är väl för att slippa problem i hög fart som Porsche Taycan har två växlar. De har ju visat att de tål att accelerera flera gånger i rad utan att strula. Det är förstås sällan man kör så i trafiken.
 
Jag blir imponerad av alla som lyckas köra 220+ mer än några minuter i taget på Autobahn... Normal snabbkörning är snarare 170 nånstans med ett ständigt vakande öga i backspegeln.

Men om det är prioriterat att köra 250 timmar i sträck skall man i dagsläget köra annat än elbil. För allt annat funkar det jäkligt bra. :)



https://youtu.be/fYP-tTJJzxA





Buy quality, cry once

Inga konstigheter, kör mest när det är mindre trafik :)

I Sverige får jag hålla runt 170 för att slippa passa backspegeln:hihi
 
Bra fråga, deras grundidé var väl att förändra bilismen för att sedan lägga om mot annat. Följer man Elon på Twitter är det mer fokus på rymden än jorden nuförtiden kan tyckas.

För några år sedan spekulerades det ganska mycket i att Tesla skulle köpas upp av någon etablerad tillverkare. Nu lär det inte ske utan det som hänt är att Tesla bygger fabriker i Kina och Tyskland för att kunna leverera betydligt fler bilar.

De sitter dessutom på ungefär hälften av världens samlade batterikapacitet vad gäller tillverkning och det handlar inte bara om elbilar utan även om batteripack för såväl hushåll som företag upp till statsnivå.
Som du säger så har Musk högre ambitioner; bilarna är snarare en av flera metoder för att minska fossilberoendet. Sedan är det rymdprogrammet som har fokus...


Buy quality, cry once
 
För den ledande 'murica-tillverkaren är ju 200++ kontinuerligt på autobahn troligen inte den högst prioriterade aspekten.
Däremot nu när tyskarna börjar vakna upp från sina sisådär 100 år av petroleum-boffande så kommer vi nog se mer och mer produkter som inte har något problem att mata autobahn i maxfart under längre perioder.

I murica kör INGEN mer än skyltad hastighet. Världens mest fartlydiga befolkning afaik. 75mph, that is it
 
I murica kör INGEN mer än skyltad hastighet. Världens mest fartlydiga befolkning afaik. 75mph, that is it
Precis min poäng. Även om teslorna funkar ypperligt på autobahn är de inte designade för extremkörning på autobahn. Tyskarna kommer nog se till att fixa detta.
 
Den där kommande tyska enkla och mycket billiga elbilen med solceller skall ju ha V2V som jag förstått det.


Buy quality, cry once

Den där Tyska, numera nerlagda kickstarterkampanjen menar du?
Jo dom lovade ju än det ena än det andra, det blev ju som bekant/förväntat ingenting av det...
 
Det är väl för att slippa problem i hög fart som Porsche Taycan har två växlar. De har ju visat att de tål att accelerera flera gånger i rad utan att strula. Det är förstås sällan man kör så i trafiken.

Teslan designades ju ursprungligen för att ha två växlar, men man valde bort det i sista stund, i USA är det viktigare att man har en stor bildskärm att roa sig med när man sitter i bilköerna.

Efter att ha åkt I10 genom LA ett par gånger inser jag att bilkörning i USA har väldigt lite med bilkörning att göra, det är väl därför det har blivit så viktigt med många mugghållare och bordstillsatser, så att man kan göra bort att äta middag i 7km/h på väg hem från jobbet.
 
Det jag personligen håller mig från att köpa en elbil är just batterierna. Miljökatastrofer, extrem brandfara och i allmänhet giftiga och tunga as.
Inte för att förbränningsmotorer drivna på petroleumprodukter är så värst bra de heller. Där är motorn ett jävla ineffektivt aber, men energilagringen är iaf ganska okej. Förutom att det då är petroleum, som är en miljökatastrof.

En microturbingenerator med en liten ackumulatorbank som utjämnare för när man vill ha massor av effekt, så kan man driva den på i princip vad som helst som är flytande och brännbart, det vore kanske något. Ackumulatorerna kan vara allt från batterier till kondensatorer.
Vid normal drift kan turbinen ladda upp acken, och sedan gå ner i lågproduktion. Vid hård drift kan den gå i full patte.

Och som drivning kör man på elmotorer, för elmotorer är ändå svårslagna. Det är bara drivmedlet som är besvärligt med dem.

Jaja, det är iaf mina tankar på området.

Mja mazda påstår ju att deras nya bensin/diesel hybrid som går på bensin har över 50% verkningsgrad o det är ungefär som merceders F,1 motor i verkningsgrad om mazdas siffror stämmer.
 
Mja mazda påstår ju att deras nya bensin/diesel hybrid som går på bensin har över 50% verkningsgrad o det är ungefär som merceders F,1 motor i verkningsgrad om mazdas siffror stämmer.

Jag tror inte särskilt mycket på marketing och sales.
 
Mja mazda påstår ju att deras nya bensin/diesel hybrid som går på bensin har över 50% verkningsgrad o det är ungefär som merceders F,1 motor i verkningsgrad om mazdas siffror stämmer.

Vid verkliga körningar visar det sig att den drar ungefär som alla andra bensinbilar...


Buy quality, cry once
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top