Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Teslan designades ju ursprungligen för att ha två växlar, men man valde bort det i sista stund, i USA är det viktigare att man har en stor bildskärm att roa sig med när man sitter i bilköerna.

Efter att ha åkt I10 genom LA ett par gånger inser jag att bilkörning i USA har väldigt lite med bilkörning att göra, det är väl därför det har blivit så viktigt med många mugghållare och bordstillsatser, så att man kan göra bort att äta middag i 7km/h på väg hem från jobbet.

Hittills har Tesla regerat helt ensam på elbilstronen sedan 2012 trots alla olyckskorpar från tysk bilindustri och globala oljebolag.
Två växlar är det bara Porsche som pratar om, och det är i sammanhanget givetvis en ren gimmick eftersom en Porsche bara MÅSTE vara snabb i fartområdet 250-270 annars saknas argument att köpa den.

Tesla kör sedan några år med två olika sorters elmotorer som tål värmen bättre. Du kan IDAG köpa tex M3P för dryga 700.000 och den gör 0-100 på strax över tre sekunder (vissa tester visar strax under nu efter effekthöjningen på 5% som kom med förra uppdateringen) och toppar dryga 260 km/h. Ett fynd om man gillar prestanda. Ändå räckvidd över 50 mil och alldeles utmärkta bruksegenskaper.

Vad gäller batteriteknologi så tror jag inte att Porsche ligger direkt i framkant; VAG kom ju på först i år att inte diesel är framtiden.

Det är inte ”bara” att bygga en fungerande elbil och utveckling tar tid. Jag tvivlar inte på att några av drakarna kommer att lyckas, men de har långt kvar innan de är förbi stadiet med ombyggda fossilbilar med allt vad det innebär.


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hittills har Tesla regerat helt ensam på elbilstronen sedan 2012 trots alla olyckskorpar från tysk bilindustri och globala oljebolag.
Två växlar är det bara Porsche som pratar om, och det är i sammanhanget givetvis en ren gimmick eftersom en Porsche bara MÅSTE vara snabb i fartområdet 250-270 annars saknas argument att köpa den.

Tesla kör sedan några år med två olika sorters elmotorer som tål värmen bättre. Du kan IDAG köpa tex M3P för dryga 700.000 och den gör 0-100 på strax över tre sekunder (vissa tester visar strax under nu efter effekthöjningen på 5% som kom med förra uppdateringen) och toppar dryga 260 km/h. Ett fynd om man gillar prestanda. Ändå räckvidd över 50 mil och alldeles utmärkta bruksegenskaper.

Vad gäller batteriteknologi så tror jag inte att Porsche ligger direkt i framkant; VAG kom ju på först i år att inte diesel är framtiden.

Det är inte ”bara” att bygga en fungerande elbil och utveckling tar tid. Jag tvivlar inte på att några av drakarna kommer att lyckas, men de har långt kvar innan de är förbi stadiet med ombyggda fossilbilar med allt vad det innebär.


Buy quality, cry once


Det är rätt uppenbart att du är helt uppslukad av sekten.

Uttrycken känns igen från andra (märkligt nog just Tesla-åkare) med ”drakar”, ”olyckskorpar”, med flera. Därtill den egna hyllningskören om hur fantastiskt välbyggd och billigt det är. Dafuq?
Ingår det en tangentbordshandbok i handskfacket på Teslan? Eller är det nån kurs? :tungan



Körde Tesla-kalkylatorn igen. Model 3 fortfarande 1000kr/mån dyrare(båda bilar finansierade med samma kontantinsats i kronor, 2000mil/år och 10kr/mil i bränsle på dieselloket).
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Halleluja!

Behövs en motvikt till alla som ”hört” att det bara är skräp...


Visst räknade du på bil med motsvarande prestanda?


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Halleluja!

Behövs en motvikt till alla som ”hört” att det bara är skräp...


Visst räknade du på bil med motsvarande prestanda?


Buy quality, cry once

Nej, jag köper en bil som kan flytta mig värdigt och bekvämt från a till b. Att tesla satsat på prestanda är kanske ett smart drag för den som vill ha en sleeper? En nånstans 180hk diesel och 400Nm med vettig automatlåda räcker fullgott. Hade teslan blivit 300kkr billigare om den gjort 0-100 på dubbla tiden? Nej är min gissning.

Att man specar in sig på ett intervall som passar sin egen bil är ju lika bra som att jag säger ”kom med en tesla som går 100mil på en ”tank” och fylls på på sub 5min”! Det är väl ändå helheten som får räknas, eller?

Visst, det hade varit askul om min diesel drog0-100 på 3-4sek och inte 7. Men, behöver jag det i jämförelsen?
Eller behöver jag att den kan gå 100mil non-stop? Tror du klarar av att svara nej på båda, inte sant?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut.

Poängen är snarare att många framställer Tesla som en bil som enbart är yta, det är det jag vänder mig mot. Alldeles utmärkta brukskvaliteter och i särklass vad gäller elbilar. Tyvärr är den omgärdad av rykten som i väldigt många fall inte stämmer; dessutom stämplad som snordyr - något den faktiskt inte är i verkligheten om vi pratar totalkostnad.

Sedan kommer det att komma många alternativ och utvecklingen står inte alls stilla. Vi skall också komma ihåg att elbilarnas pris beror på att batterier än så länge är dyra. Resten av bilen är egentligen billigare att tillverka om man gör en elbil från början.

Är Tesla lanserade sin S85 2012 hade andra elbilar räckvidder kring 6-10 mil, någon kunde klara +20 en fin dag. De kostade ändå en halv miljon. Så det är batterierna man betalar för. I fallet Tesla fick man också prestanda, rymlighet, fyrhjulsdrift, räckvidd, laddningsnätverk och det ack så viktiga ”status” då den kostade nästan en miljon. Det hänger uppenbarligen kvar men kommer att ändras i takt med att antalet ökar och vanliga Svenssons skaffar dem. Tesla 3 säljs i större antal idag än många andra fossilbilar - i USA har de gått om BMW 3-serie som tidigare varit måttstocken i klassen.

Det skall bli intressant att se hur det gått om några år - mycket hänger på att konkurrenterna kommer igång med laddnätverken så att det blir enkelt att vardagsköra och ladda även för de som bor i lägenhet i städerna.


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Problemet jag ser med Tesla är att det är en One Trick Pony, acceleration är enda måttet på bilen som sticker ut. För mig som väldigt sällan har bråttom till 100 är det inget som ger mig någon tillfredsställelse. Jetsons framruta är inte heller i min smak.
Jag vill gärna ha en bakhjulsdriven elbil med 60-70 kWh batteri i storlek som en Miata eller BMW M2.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet jag ser med Tesla är att det är en One Trick Pony, acceleration är enda måttet på bilen som sticker ut. För mig som väldigt sällan har bråttom till 100 är det inget som ger mig någon tillfredsställelse. Jetsons framruta är inte heller i min smak.
Jag vill gärna ha en bakhjulsdriven elbil med 60-70 kWh batteri i storlek som en Miata eller BMW M2.

Där satte du huvudet på spiken! Helt enig på alla punkter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet jag ser med Tesla är att det är en One Trick Pony, acceleration är enda måttet på bilen som sticker ut. För mig som väldigt sällan har bråttom till 100 är det inget som ger mig någon tillfredsställelse. Jetsons framruta är inte heller i min smak.
Jag vill gärna ha en bakhjulsdriven elbil med 60-70 kWh batteri i storlek som en Miata eller BMW M2.

Accelerationen kommer sig av Teslas elmotor. En egenskap som kommer av konstruktionen helt enkelt.

Tesla 3 finns i en bakhjulsdriven LR-version med räckvidd över 60 mil. Säljs dock inte i Sverige, där får man nöja sig med Standard Range om man vill ha tvåhjulsdrivet. Mer lagoma accelerationssiffror men å andra sidan ett pris i samma härad som koreanerna med teknikpaket.


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Absolut.

Poängen är snarare att många framställer Tesla som en bil som enbart är yta, det är det jag vänder mig mot. Alldeles utmärkta brukskvaliteter och i särklass vad gäller elbilar. Tyvärr är den omgärdad av rykten som i väldigt många fall inte stämmer; dessutom stämplad som snordyr - något den faktiskt inte är i verkligheten om vi pratar totalkostnad.

Sedan kommer det att komma många alternativ och utvecklingen står inte alls stilla. Vi skall också komma ihåg att elbilarnas pris beror på att batterier än så länge är dyra. Resten av bilen är egentligen billigare att tillverka om man gör en elbil från början.

Är Tesla lanserade sin S85 2012 hade andra elbilar räckvidder kring 6-10 mil, någon kunde klara +20 en fin dag. De kostade ändå en halv miljon. Så det är batterierna man betalar för. I fallet Tesla fick man också prestanda, rymlighet, fyrhjulsdrift, räckvidd, laddningsnätverk och det ack så viktiga ”status” då den kostade nästan en miljon. Det hänger uppenbarligen kvar men kommer att ändras i takt med att antalet ökar och vanliga Svenssons skaffar dem. Tesla 3 säljs i större antal idag än många andra fossilbilar - i USA har de gått om BMW 3-serie som tidigare varit måttstocken i klassen.

Det skall bli intressant att se hur det gått om några år - mycket hänger på att konkurrenterna kommer igång med laddnätverken så att det blir enkelt att vardagsköra och ladda även för de som bor i lägenhet i städerna.


Buy quality, cry once

Räckvidd är iaf inte mitt problem med Teslan. Det hela kokar ner till ”vad fan får jag för pengarna”. Tesla M3 kostar mig 655kkr när jag fått tillbaka premien. (En blå LR med vinterdäck och dragkrok)
Vad jag blev svårt besviken på var exempelvis att strålkastarna är ok mest för dagsljus MS that is). På en bil för över en halv miljon. Eller att det saknas elektrisk baklucka. Skithäftigt att den har massa tech-tricks men man missar en del basala saker. Är jag obotligt kritisk? Eller har jag bara blivit bortskämd?

Eftersom jag kan (bevisligen) köra en ny bil till lägre månadskostnad men med i övrigt samma bekvämligheter plus en del för mig viktiga så... ILS-strålkastare är nog det tillval jag skulle kunna betala mest för.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Strålkastarna är betydligt bättre på M3 än vad de var/är på S. Jag körde Insignia med herrejösses xenonautomatik tidigare och dessa är i samma klass. Inga svängande halvljus dock. Och inga Matrix-LED tyvärr. Men mycket bra ljusbild och jag saknar inte extraljus.


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Accelerationen kommer sig av Teslas elmotor. En egenskap som kommer av konstruktionen helt enkelt.

Tesla 3 finns i en bakhjulsdriven LR-version med räckvidd över 60 mil. Säljs dock inte i Sverige, där får man nöja sig med Standard Range om man vill ha tvåhjulsdrivet. Mer lagoma accelerationssiffror men å andra sidan ett pris i samma härad som koreanerna med teknikpaket.


Buy quality, cry once

Jag vill påstå att man måste anpassa resten av bilen för att klara den accelerationen. Man kan antagligen optimera elmotorer för att ge bättre räckvidd om man inte kräver samma acceleration.
Jag har inte provat att köra aktivt med någon Tesla mer än i någon enstaka rondell och då kändes den överstrypt. Är de fortfarande såna?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Överstrypt är definitivt inte ordet man tänker på... är just nu i fjällen och på vår lilla grusväg (nu förstås snö/is) är det ändå 100 km/h innan man hinner reagera. Utan att veta säkert så gissar jag att antispinn/antisladd utvecklas för varje ny mjukvaruversion. Sedan blir det förstås annat med fyrhjulsdrift. Problemet med elmotorer är i detta sammanhang att de ger Max vridmoment direkt, inte helt önskvärt på halt underlag.


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Även elbilar brukar ha ett analogt reglage för högerfoten. Vill man inte ha max effekt behöver man inte trampa lika långt ner. En elmotor är lättare att reglera än en avgasmotor.

Jag är van att kunna styra med gaspedalen, inte så mycket med hjulspinn som med viktförskjutning. Det är därför jag aldrig har gillat turbo.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vid verkliga körningar visar det sig att den drar ungefär som alla andra bensinbilar...


Buy quality, cry once

Se där jag är inte förvånad.. jag har inte funnit något verklig test körning av mazdan. brooklynS har du någon länk/ hänvisning?? För det hade varit riktigt imponerande om en serie tillverkad motor hade klarat av att ta ut samma verkningsgrad som en unikt designad handbyggt special motor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Problemet jag ser med Tesla är att det är en One Trick Pony, acceleration är enda måttet på bilen som sticker ut. För mig som väldigt sällan har bråttom till 100 är det inget som ger mig någon tillfredsställelse. Jetsons framruta är inte heller i min smak.
Jag vill gärna ha en bakhjulsdriven elbil med 60-70 kWh batteri i storlek som en Miata eller BMW M2.

Jag vill ha Suzuki Jimny med 60-70kWh batteri och 60-70kW motor kopplad till fördelningslådan med två växlar.

Sen vill jag ha så lite elektroniska finesser som möjlig, jag vill ha ett rejält dörrhandtag att rycka i när dörren har frusit fast på vintern, jag vill ha dropplister så att dörrarna inte fryser fast lika ofta, och en kula så jag kan dra en liten släp.

Elektroniska dörrhandtag med proximitysensor har ju visat sig vara ren jävla skit och bilar utan dropplist får ju ständigt blöta säten när snö/regn rasar in då man öppnar dörren.

Ge mig enkelhet, kvalitet och lågt pris helt enkelt
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag vill ha Suzuki Jimny med 60-70kWh batteri och 60-70kW motor kopplad till fördelningslådan med två växlar.

Sen vill jag ha så lite elektroniska finesser som möjlig, jag vill ha ett rejält dörrhandtag att rycka i när dörren har frusit fast på vintern, jag vill ha dropplister så att dörrarna inte fryser fast lika ofta, och en kula så jag kan dra en liten släp.

Elektroniska dörrhandtag med proximitysensor har ju visat sig vara ren jävla skit och bilar utan dropplist får ju ständigt blöta säten när snö/regn rasar in då man öppnar dörren.

Ge mig enkelhet, kvalitet och lågt pris helt enkelt

Du kan nog räkna Tesla-ägare som eftersökte dörrhandtagen, de ramlösa sidorutorna och den tidigare diskuterade accelerationen på en och samma hand.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Accelerationen kommer sig av Teslas elmotor. En egenskap som kommer av konstruktionen helt enkelt.

Tesla 3 finns i en bakhjulsdriven LR-version med räckvidd över 60 mil. Säljs dock inte i Sverige, där får man nöja sig med Standard Range om man vill ha tvåhjulsdrivet. Mer lagoma accelerationssiffror men å andra sidan ett pris i samma härad som koreanerna med teknikpaket.


Buy quality, cry once


Kom på att skulle jag titta på en bil med ”motsvarande prestanda i jämförelse”, skulle jag få väghållning på köpet. Ytterligare ett argument för att det inte är en applicerbar metod.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kom på att skulle jag titta på en bil med ”motsvarande prestanda i jämförelse”, skulle jag få väghållning på köpet. Ytterligare ett argument för att det inte är en applicerbar metod.

Inget argument. Väghållningen är alldeles utmärkt...
Tillräckligt bra som sagt för att spöa Taycan på Nürburgring med en konstruktion från 2012...


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top