"Effekt på pappret" ?

  • Thread starter Thread starter Be
  • Start date Start date

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Letar hoj för fullt för tillfället, är sugen på en Ducati Monster 900, pga att den är snygg, går bra, låter underbart m.m, men kanske framför allt för att man eventuellt kan ha råd att försäkra den på mig själv jusst pga att den har så låg effekt på pappret jämfört med i "verkligheten". Finns det flera alternativ än monster i detta fall? som ligger på runt 30.000-50.000 kr i inköp och som är lika "rolig" att köra men ändå inte dyrare i försäkring ? :va
 
Försäkringsbolag går inte på effekt på pappret längre, min 525a har typ 12kw på pappret men försäkringsbolaget sket fullständigt i det.
 
Domifuling skrev:
Försäkringsbolag går inte på effekt på pappret längre, min 525a har typ 12kw på pappret men försäkringsbolaget sket fullständigt i det.

Ducce har bakhjulshäst angivet,,, riskokare o dyl. har effekt på vevaxeln om ja inte missminner mig... Nått helt annat än hojar som är "strypta" på regbeviset.
 
ODEN skrev:
Ducce har bakhjulshäst angivet,,, riskokare o dyl. har effekt på vevaxeln om ja inte missminner mig... Nått helt annat än hojar som är "strypta" på regbeviset.

Du ska nog bestämma dig för om du vill ha en radfyra eller twin, tror det är viktigast för dig faktiskt. I din prisklass finns det massor med potenta radfyror.... som är billigare och snabbare än Ducatin.
:brinnerup
 
Domifuling skrev:
Försäkringsbolag går inte på effekt på pappret längre, min 525a har typ 12kw på pappret men försäkringsbolaget sket fullständigt i det.

Inte alla. :mattias Vet dock inte vilka som gör det.
 
Monster 900 fram till -98 (och andra Ducati likaså) saknar ofta uppgift om ursprungseffekt i papprena, varför försäkringsbolagen ibland misstolkar uppgifterna och ger en låg premie.

Sen har ju Ducati haft den fula ovanan att ange effekten på bakhjulet istället för på vevaxeln. Det gör att man ofta hamnar en klass under den man EGENTLIGEN skulle ligga i. Dock fullt lagligt och enligt reglerna.

Ett exempel är Multistrada 1000DS som anges av Ducati att ha 84 Hk, men som i tester visat runt 95Hk vid kopplingen.

EDIT: Kolla med Tennant. De brukar gilla gamla monstrar..
 
Har ringt runt om en Monster 900 -95 som skulle kosta på mig (21år, 0 skadefria år) drygt 8000 på folksam helförsäkring/helår, drygt 9000 på if hel/hel. allt enl 41kw. finns ju ingen annan 900 som jag har kollat på som ligger ens i närheten av denna premie !
 
Finns ju TDM åxå, samma motor :rofl

Tönthoj, javisst. Men så kul har jag inte haft på länge...fast nån Monster är det ju inte. Möjligen om man blundar och bara lyssnar :hihi
 
Suzuki Bandit 1200 har bakhjulseffekten (98HP) registrerat på pappret.
Denna är därför en "klass 6" hoj vilket medför en försäkringspremie som är hälften av de vanligaste "klass 7" hojarnas. Jag (23år) betalar 595kr/mån halvförsäkrat.
Om du byter slipon, öppnar luftburk samt byter munstycken så är det enligt "rykten och bänkningsdiagram" ca 120hp på bakhjulet!

Jag kollade också på monster 900 när jag köpte min, kunde tänkt mig köpa en sådan om det inte var för driftsäkerheten tidiga monster 900 (inte) har.
 
Last edited:
Ähhh, vafan din snåljåp, köp min S4:a och bidra fett till den allmänna kraschkassan... :rofl

Fredrik :rolleyes:
 
När jag skulle köpa hoj för ungefär ett år sen så klurade jag också på hur jag skulle komma ned i f-premie. TRX850, SV650, Monster av olika slag var kandidater. Sen började jag fundera.... Vad var jag egentligen ute efter? Skulle jag skaffa mig ett substitut eller det jag egentligen ville ha?

Ett samtal till f-bolaget bekräftade att jag skulle klara en halvförsäkring... och då är det bara att hålla sig på hjulen som gäller (och hoppas man klarar det).

Det slutade med att jag skaffade hojjen jag VILLE ha, inte den som hade varit ett förnuftigt val.
 
om man säger så här då, roligaste alternativet (är ute efter en smidig hoj med bra drag) som inte ser allt för ful ut, och smärtgränsen ligger vid en 9000 kr för HALFÖRSÄKRING/HELÅR (är 21år), någon som har förslag förutom Monster 900 ?

en SV650 verkar ju som ett vettigt tips, men hur är köregenskaperna jämfört med en Monster 900 ?
 
Gemet skrev:
.... som är billigare och snabbare än Ducatin. :brinnerup

Japp! För det gäller ju att vara snabbast!!! :rolleyes:

Be skrev:
...är sugen på en Ducati Monster 900, pga att den är snygg, går bra, låter underbart m.m....

Här är anledningen till varför Be är sugen på en Monster... :tummenupp

Ska man ha en billig radfyra så finns det gott om hojar från -84 och tidigare. De går hyfsat och kostar 2400:-/år helförsäkrat med klassikerförsäkring....

De går inte att svänga med, men de går ju fort! :tungan
 
Monstret har bättre vrid, mer effekt, MYCKET mer bromsar och jag har aldrig blivit frånåkt av en SV650...
Dessutom har Duccarna ett ljud som japsarna bara kan drömma om! :tummenupp

Fredrik :D
 
Be skrev:
om man säger så här då, roligaste alternativet (är ute efter en smidig hoj med bra drag) som inte ser allt för ful ut, och smärtgränsen ligger vid en 9000 kr för HALFÖRSÄKRING/HELÅR (är 21år), någon som har förslag förutom Monster 900 ?

en SV650 verkar ju som ett vettigt tips, men hur är köregenskaperna jämfört med en Monster 900 ?

Min 750 kostar halv/helår 12. Fast med möjligeten att ställa av och på obegränsat... och då sjunker den faktiska årskostnaden till ca 5-6 tusen.
 
PS. Jag hade en Monster 900 -97 förut som nu finns till salu på blocket, kan rekommenderas, killen som köpte den har verkligen inte risat ner den!

Fredrik :tomten
 
JohanL skrev:
Ska man ha en billig radfyra så finns det gott om hojar från -84 och tidigare. De går hyfsat och kostar 2400:-/år helförsäkrat med klassikerförsäkring....

Viken hoj var dräparen no1 på den tiden ?
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top